126

kisavw skrev:

Kolla gummibussningen på ingående röret till hb cylindern.
På min var det små torrsprickor så efter att pumpat några gånger för lufta bromsarna , då vart det blött på och runt om .

Tack, ska kolla det!

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

127 Senaste redigerad av Hellberg (2014-05-04 18:47:47)

Tittade lite närmare på huvudcylindrarna,
http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/57/null_zps3a365b24.jpg

Den lilla "stången" i den nya sitter åt andra hållet(?)


Nya
http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/57/null_zps7468c546.jpg


Gamla
http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/57/null_zps99498ca3.jpg



Kändes ju lite lustigt så jag vände på den
http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/57/null_zpsf8941a6c.jpg

Och nu går den mycket lättare och mjukare!!


Om det ska vara så vet jag inte, varför skulle dom sätta i den åt fel håll?!  Default/yikes


Iväg till jula nu lite snabbt och köpa mer bromsvätska iallafall...

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

128

Måste ha varit felmonterat ifrån tillverkning.
När du sen monterar hbc:n justera in tryckstången rätt så att du får ett litet glapp i pedalen när kolven är tillbaka i sitt nolläge.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

129

helt klart ett klantarsle som satt ihop.. packningen sitter ju fel i den första versionen så att du vände e helt rätt!!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

130 Senaste redigerad av Hellberg (2014-05-04 18:49:53)

Kanske borde skicka mail till dalhems att vara vaksamma på hur fabriken sätter stången  ICQ/an

Det ska nog lösa sig!  ICQ/ag


Var förbi jula och köpte lite smågrejor. bl.a annat en bromsluftare, kan vara smidigt!

även dessa:

http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/57/null_zps748d73a1.jpg

Funkade kanon.

För lagningspastan så värmde man helt enkelt upp ljuddämparen genom att ha motorn igång,
sen rengöra ytan där man ska lägga pastan
Fukta ytan med lite vatten
Sen trycker man på pastan över hålet och låter det härda över natten eller ha motorn igång vilket påskyndar detta.

Före
http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/57/null_zps76bd0dbf.jpg

Efter
http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/57/null_zps991147fd.jpg

Sen var det värmekammrarna.
Lindade bandaget runt hålet, på med plåten och igång med motorn så härdade bandaget!
Kom inte ut avgaser efter detta  ICQ/ae
http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/57/null_zpse58006bc.jpg



Ska ut lite senare och försöka mig på bromsarna igen, ingen midsommar för mig inte! ICQ/ad

och för Den som har en original ljuddämpare med Vw logga (ev. utan) och en värmekammare till vänster sida pm:a mig gärna  ICQ/ag

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

131

Gjorde ett litet snabbt försök att lufta bromsarna idag men pedalen blev aldrig stum och det kom massa småsmå bubblor hela tiden när jag luftade. Måste göra en inställning av backarna och försöka igen! Spelet är iallafall perfekt mellan pedalen och huvudcylindern!  ICQ/ab

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

132

Gör så här att du öppnar luftnippeln h bak först och låter bromsvätskan självrinna ta sen v bak h fram v fram. Kolla om du får bubblor då.
Om du använder bromsluftaren kan det vara den som suger tjuvluft genom nippelns gängor så att du får en massa små bubblor.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

133

köpte denna
http://www.jula.se/mediaarchive/6141319/main/600150-jpg.jpg

Vilket bara samlar all olja i en burk som kommer ut så den suger ingenting om det inte blir något slags vakum då..

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

134

Ok, låt det självrinna lite så att hbc:n har blivigt fylld av bromsvätska, lufta som vanligt efter det.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

135 Senaste redigerad av Hellberg (2014-05-04 18:53:41)

Ska testa!


Var förbi Strängnäs och fyndade en motor!  ICQ/af

http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/VW/null_zps8fa267e6.jpg

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

136 Senaste redigerad av Hellberg (2014-05-04 18:54:16)

Lite bättre bilder på motorn

http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/VW/null_zps7241bb61.jpg

http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/VW/null_zps0362316f.jpg

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

137

Varför byta motor?

Learning by experience is a great way to spend money...

138

Ska inte byta motor!!

Fick denna gratis då det stått i en källare. gratis är gott! ICQ/ag

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

139

Ah! Då förstår jag! Default/smile

Learning by experience is a great way to spend money...

140 Senaste redigerad av Hellberg (2014-05-04 18:54:36)

Hur känns detta då???

http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/57/null_zpsebf61538.jpg

Provade att lufta idag. Men att det droppar från trummorna verkar inte speciellt bra! Det är ju nya hjulcylindrar  ICQ/an


Funderar på att lämna in den för att få bromsarna gjorda ordentligt och säkert! Men vart skulle det vara? lämnar ju inte direkt in den till närmsta turk-meck..

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

141

Den som har ett bra svar på vad jag ska göra får gärna yttra sig!

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

142

Det är inte jättesvårt att byta bromscylindrarna om det är det du tänker på. en bra bok och en kopp kaffe så är du nästan hemma Default/smile

143 Senaste redigerad av Hellberg (2014-05-04 18:55:03)

Grejen är att dom redan är bytta, måste jag fixa nya alltså..? Känns ju sjukt

När man trycket på pedalen så bubblar det massor i bromsvätskebehållaren, vet ej om det ska göra det men det känns lustigt.

Blir såhär hela tiden, slutar aldrig komma luft, allt i bromsväg ska vara bytt förutom den lilla slangen mellan bromsvätskebehållaren och röret från huvudcylindern..
http://i1279.photobucket.com/albums/y523/jesperhellberh/57/null_zps5304f70d.jpg

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

144

De är surt som fan när de inte funkar direkt, men de är bara att svära lite och ge sig fan på de igen ICQ/ab De fixar du ska du se! Ställ en flaska under varje trumma, sen öppnar du alla nipplar och låter de rinna igenom hela systemet, sen luftar du på vanligt vis med en kompis ICQ/ab De är dom tipsen ja har fått när ja hade lite problem!

145

är endå oroad över att det droppar vätska ur trumman, har ju varken lust eller tid med att fixa nya hjulcylindrar p.g.a att mina nya läcker...

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

146

Plockat bort trumman och kollat vart de kommer ifrån ?

Hellberg skrev:

är endå oroad över att det droppar vätska ur trumman, har ju varken lust eller tid med att fixa nya hjulcylindrar p.g.a att mina nya läcker...

147

Det är bara att plocka isär och kolla vad som är fel med cylindern.
kan vara en felvänd packbox, eller ett felborrat hål.
Men först kollar du så det inte läcker från röret/slangen på utsidan.

Bromsar är inget man tar några genvägar, med då dm är bra att ha.
Så trippel kolla allt igen.

Har du justerat ut backarna ordentligt, annars kan det var svårt att få en bra pedal.

"ljushuvud"

148

Mr 56 skrev:

Bromsar är inget man tar några genvägar, med då dm är bra att ha.

Därför jag egentligen vill att ett ''proffs'' skulle göra detta. Men man ska väll lära sig också. Har ju min bror som kan men han har ju inte alltid tid han heller men han får iallafall kolla bromsarna om jag får fason på detta. Hann inte ta bort trumman och titta idag så jag får göra det i morgon, ska även justera ut backarna så det knappt går att snurra på trumman så jag vet att dom är maxade.



Tutan är iallafall fixad så den fungerar nu. Det enda inför besiktningen är bromsar och bromsljuset. Men när bromsarna fungerar så ska väll bromsljusen börja fungera samtidigt?

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

149

Regbesiktningen kommer iallafall att göras utan bromsar. Då är iallafall regbesiktningen gjort och det är den som det är bråttom med. Om jag nu inte av någon konstig anledning skulle få fart på bromsarna innan det..


En fråga. Bakljusen lyser inte till lite extra när jag trycker på pedalen. Krävs det att all luft är ute för att kontakten i huvudcylindern ska fungera eller är det någonting annat som krånglar för mig?

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

         Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

150

Du kan inte ha luft i systemet om bromsljuskontakten ska funka .
Kan ju iochförsig vara en kass kontakt med.

Jag har haft liknande bekymmer lösningen i mitt fall var att ersätta kontakten med en ny.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967