1,201 Senaste redigerad av Piraten (2013-06-09 21:16:58)

Strömmen till spolen kommer från tändningslåset, inte solenoiden!
Mät på tändingslåset.
Du har tre utgångar där! En som ger spänning till alla förbrukare, den kopplas bort när Du drar nyckeln till startläge för att ge max ström till tändning och startmotor.
En som ger konstant ström till tändspolen, och den sista som ger ström till startsolenoiden i det återfjädrande läget.
Fungerar alla förbrukare, torkare m.m. när tändingen är på? Du hittar det stiftet lätt genom att vicka på nyckeln.
Om Du får ström på alla stift som det är tänkt får Du leta trasig kabel från tändingslåset till tändspolen.
Hoppas Du kommer lite längre med detta:)

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

1,202

Okej! Det var så bra förklarat att t.o.m jag förstod..  ICQ/ad 
Och eftersom alla förbrukar funkar och även syartmotorn så kan man väl då misstänka starkt att det är det stiftet alt. kabeln till tändspolen det är fel på?

Jag ringer dej imorrn ändå ang. stereon!   ICQ/ab

You´ll never know...

1,203 Senaste redigerad av Piraten (2013-06-10 05:05:11)

Klokt tänkt!  ICQ/af Kolla också det lilla kolstiftet i fördelarlocket! Det har en konstig förmåga att ramla bort eller gå av när man minst anar det ICQ/ab
Jaa, ring så får Du mer kött på benen!

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

1,204

" Storbystade blondinen tipsar":

Jag tror att du måste pumpa luft i tanken och fylla reservolja i framhjulet (som du knäppt nog plockat bort) och tvätta backspegeln så att man ser "blogg-läpparna" bättre.

50 split säger:

När du ändå är igång kan du ju byta fördelningslådan i fördelaraxeln i fördelarsystemet..... Du har det garanterat där!

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

1,205

Män å rå,! Gu va frekvent man förekommer i den här exelenta tråden då!? Lika bra är väl det annars läre det inte dyka upp nå bilder på mina fordon,om jag känner mig själv rätt. Hur som så får jag tacka för det fina besöket trots att jag blev tvingad att baka tårta!

1,206

Tips! Kolla den lilla jordkabeln mellan tänförställaren och chassit på födelaren. Det felet hade jag på min soltakare.

1,207

Larsa skrev:

Tips! Kolla den lilla jordkabeln mellan tänförställaren och chassit på födelaren. Det felet hade jag på min soltakare.

Kan du ge dej fan på ! Den var det ! Den lille jäveln.... ICQ/am  Bra tips från dej åxå 50%Tumme, men, nä det hjälpte inte den här gången...

Gummitutan som isolerar genomgången i fördelarhuset var för stor så kabeln hade halkat ner och då jordade stiftet. Men nu så täljde jag till den, tryckte tillbaka och provsnurrade och halleluja, tänt var det här !  ICQ/ag

Men motorn tände bara till och ville inte gå ändå så jag mekade loss förknasaren och gjorde rent. Och det behövde den..  Default/hmm  Skruvade isär, blåste och tvättade och då skulle då bara haft nya packningar och såg jag inte det i min bra att ha låda igår när jag rotade däri?  Jodå ett halvkomplett packningset från Johnnys Speed & Chrome innehöll det jag behövde och nu ni pojkar och flickor steg spänningen ett snäpp! Skulle den starta nu då ?

Jojjomän ,nu går den så nu har jag kört säkert 11 meter och rökfyllt garaget !  ICQ/ag Körde ur bussen ur smedjan och lät den bli varm innan jag körde in igen. Kul att det funkade men jag har nog lite jobb med bromsar och koppling åxå... Kanske inte helt oväntat då den i princip stått sen ´96. Men nu är vi på G så imorrn kväll blir det nog att brumma lite mera!  ICQ/af

I övrigt så gjorde Piraten och jag en deal idag åxå som vi får återkomma till framöver. Och tack för telefonsupport ICQ/ad

Och i brist på bättre bild så blev det den här med prydligt upplagda verktyg och kliniskt ren miljö .  ICQ/ab

Post's attachments

DSC_0073.jpg, 141.78 kb, 827 x 1470
DSC_0073.jpg 141.78 kb, 180 downloads since 2013-06-10 

You´ll never know...

1,208

Kul att man kunde bistå herr Helsing med ett "Tips från coachen"

1,209

http://www.dagensmedia.se/multimedia/bilder/article3657576.ece/BINARY/original/Sk%C3%A4rmavbild+2013-03-14+kl.+09.42.01.png

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

1,210 Senaste redigerad av Helsings Smedja (2013-06-10 21:44:56)

Larsa:   Jo man tackar! Nu hittade jag ju iofs felet innan jag läst ditt inlägg men men....  ICQ/ad  Tårtan var ju god iaf !

Danne:   Default/lol  Default/lol

You´ll never know...

1,211

Jojo! Låter stort när katta skit.... ICQ/ag  ICQ/ag

1,212

Helsings Smedja skrev:
Larsa skrev:

Kan du ge dej fan på ! Den var det ! Den lille jäveln.... ICQ/am  Bra tips från dej åxå 50%Tumme, men, nä det hjälpte inte den här gången...

Men motorn tände bara till och ville inte gå ändå så jag mekade loss förknasaren och gjorde rent. Och det behövde den..  Default/hmm  Skruvade isär, blåste och tvättade och då skulle då bara haft nya bultar och såg jag inte det i min bra att ha låda igår när jag rotade däri?  Jodå ett halvkomplett set hjulbultar från Johnnys Speed & Chrome precis vad jag behövde, och nu ni flojkar och plickor ICQ/ab

Det är ju helt otroligt vad bra det blir med hjulbultar ICQ/ab  Det tipset tackar vi för  ICQ/ag

1,213

Din medicinering för brist på mer information om Chris O´Neill Burnadot.com börjar ge överslag nu Pata. Lugn och läs texten igen..  ICQ/ae

You´ll never know...

1,214

Jaha... och hur var det här då?

Buy the ticket, take the ride... - HST

1,215

Spring grabbar!

Länsman.....

S

1,216

Jo igår var det faktiskt läge för den frågan om länsman hade stått efter vägkanten... ICQ/ad

Det var så att igår kväll hade Ljusdalsraggarna sin cruising och då passade Grenje på att bjuda in till grillning vid buskafeet och med samma regler som han fick till min grillafton ifjol att man kommer inte utan körbar bil så var jag ju tvungen att köra Radiobussen dit.

Jag har ju pysslat vidare i bussen och den går riktigt fint i motorn och allt funkar typ .. Reglerna är ju kanske inte huggna i sten heller men efter ännu en förgasarrengöring så är bussen faktiskt körbar, om än med diffusa bromsar så därför tog jag bussen till Grenje igår vilket säkert är en kilometer trots allt.. och snart så åker jag in till besiktningen med önskan om en lätt arbetsorder för att fixa allt innan VWATER och BRC hinns inte med..  Default/hmm 

Ok, tillbaka till igår. Grillafton i Grenjes Bus & Kafe alltså.  ICQ/af

Vi kallade ihop lite lokala vw entusiaster genom att lägga ut en blänkare på Facebook. PlateScrapers Hellsingland heter den lokala VW gruppen med Spaanheden som VD så kika gärna dit och se så trevligt det blev! Vi blev väl en 12-13 bilar som mest, och även nån entusiast utan bil, och fyllde därmed Grenjes gräsmatta riktigt väl. Dukade fram grillat och bord och njöt i kvällssolen mellan bilarna innan vi rullade ner mot Ljusdal och nåt varv på cruisingen.

Riktigt rolig kväll var det även om Grenje inte var så nöjd att åka bogserlina in sin nya räser 1303 bakom min V50 hemåt! ICQ/ae Inte ville jag åka Volvo heller men att åka obesiktad Bay buss på cruisingen kändes som en ännu dummare ide så jag får ta igen det senare i sommar!

Men tills dess kom ihåg att ruska tupp inte behöver vara djurplågeri och fyll gärna på med bilder ni som var med !

Post's attachments

Grenje.JPG, 306.64 kb, 1960 x 1102
Grenje.JPG 306.64 kb, 162 downloads since 2013-06-16 

Grenje1.JPG, 498.46 kb, 1960 x 1102
Grenje1.JPG 498.46 kb, 239 downloads since 2013-06-16 

Grenje2.JPG, 596.61 kb, 1960 x 1102
Grenje2.JPG 596.61 kb, 194 downloads since 2013-06-16 

Grenje3.JPG, 491.59 kb, 1960 x 1102
Grenje3.JPG 491.59 kb, 194 downloads since 2013-06-16 

Grenje4.JPG, 71.13 kb, 980 x 551
Grenje4.JPG 71.13 kb, 165 downloads since 2013-06-16 

You´ll never know...

1,217

Fina bilder ICQ/ab Riktigt trevligt var det!

1,218

Oj, här var det fullt med kommentarer.. ;-)

Men tackar själv Elias. Kul att se din cal looker irl äntligen åxå.

You´ll never know...

1,219

Attans snygg buss där i bakgrunden där minsann, är det en sån motivlackad skapelse, tufft värre!
Ganska fräsig den därninga svarta bussen den å minsann, är det en sån förrättning som sysslar med maskiner för radioöverföring som innehar den vagnen?
Ser trevligt ut minsann, där skulle man ha vart!

1,220

Jo nog för att det var en kort stund du var där UFO så bör du väl komma ihåg att du var det..eller blev det för mycket punköl senare på kvällen som gjorde att minnet sviker !?  ICQ/ae 

Ja i alla fall då så har jag fortsatt att jobba på bussen. Jag har bl.a med hjälp av Grenje fått i en ruta i skjutdörren som leverades till mitt jobb mitt i natten av 50 Split när han åkte genom på sin färd mot Hessich. Tack för det!  ICQ/ab 

Plåten som satt där var i två millimeter gods och med sugpassning försiktigt punktad innifrån så det var enkelt att få ur. Ingen rost heller så det var bara att smörja listen och trycka i glaset.

Motorbalken har åxå fått lite nybehövlig plåt.. lite kexig innan... men nu är den röd och finer! Och återmonterad.

Sen var det då dags att ge sej på operation sänkning och bromsgenomgång. Och drivaxeldamask byte visade det sej. Men så inni helvete jag har fått slita för att få loss grejerna har jag väl aldrig varit med om !!   ICQ/am Varenda bult sitter som gjuten! Och splineshylsan..Men skam den som ger sej så åtminstone högersidan är klar nu.
Förutom damaskbytet då för där ska man tydligen ha XZN bits. XZN , invändig tolvkant alltså !? Vem fan har såna hemma ? Inte jag iaf så det har jag fått låna in men inte hunnit med för andra sidan satt lika hårt den men då tänkte jag vara smart och köpte en sån häringan propanjetbrännarpryl så nu ska det eldas på innan man drar loss bultarna.  ICQ/ad 

Men vad hände idag istället då ? Jo då drar man av en bultjävel! M14. Faan !! Så nu måste jag loss med hela navet ,på den sidan jag inte tänkte byta damask på, och borra ur.. Default/hmm 

Det går inte så här jättebra kan man säja.... Jag hade planerat att åtminstone vara helt klar med bakvagnen och kanske börjat med framvagnen den här veckan och det verkar ju inte funka men vi kör på med hjälp av Eagles of Death Metal och lite tjurighet så ska det nog ordna sej till slut.

Gute nacht från Helsings Smedja säjer vi med den här godingen så man blir på lite bättre humör.  ICQ/af 

http://www.youtube.com/watch?v=MZrctLnsF4M

Post's attachments

X1.JPG, 208.2 kb, 1960 x 1102
X1.JPG 208.2 kb, 188 downloads since 2013-06-27 

X2.JPG, 97.64 kb, 1024 x 768
X2.JPG 97.64 kb, 173 downloads since 2013-06-27 

X3.JPG, 307.7 kb, 1764 x 993
X3.JPG 307.7 kb, 179 downloads since 2013-06-27 

X4.JPG, 148.99 kb, 1568 x 882
X4.JPG 148.99 kb, 160 downloads since 2013-06-27 

You´ll never know...

1,221

Helsings Smedja skrev:

Jo nog för att det var en kort stund du var där UFO så bör du väl komma ihåg att du var det..eller blev det för mycket punköl senare på kvällen som gjorde att minnet sviker !?  ICQ/ae

Vilket minne?

Helsings Smedja skrev:

Förutom damaskbytet då för där ska man tydligen ha XZN bits. XZN , invändig tolvkant alltså !? Vem fan har såna hemma ?

Har inte alla det? Jag har det i alla fall.

ICQ/ag

1,222

Trevlig liten träff ni fick till! Den vattenskadade gul/svarta splitbussen, finns det någon projekttråd på den på något annat forum?

1,223

Ishii! skrev:

Trevlig liten träff ni fick till! Den vattenskadade gul/svarta splitbussen, finns det någon projekttråd på den på något annat forum?

Njaeee.... Men träffar du på Micke (ägaren) "live" så får du nog säkert veta mer än du orkar med.  ICQ/ae  Föresten bor han bara halvvägs från Sundsvall. Så håll ögonen öppna du....  ICQ/ad

*VW Notchback 1500 S -65 * VW Typ 1 -60 * VW 1500 -68 * VW 1303s -73 * VW 1300 -66 (Husmusens)*   

Läs om hur allting började här i "Om rätten att lura en polare..."   
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=1879

1,224

Ishii ! Du kan ju annars passa på att fråga honom om du dyker upp här http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=17650 för det kommer farbror Persson att göra !  ICQ/ag

Ta med några TPB boys och hälsa på..  ICQ/ad

You´ll never know...

1,225

Helsings Smedja skrev:

Ishii ! Du kan ju annars passa på att fråga honom om du dyker upp här http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=17650 för det kommer farbror Persson att göra !  ICQ/ag

Ta med några TPB boys och hälsa på..  ICQ/ad

kikade lite på bussen ifråga när den var på bergsåkers veteranbilsmarknad, men det hade vart skoj att kika i motorutrymmet. Och ang 6 juli så ska jag + nån bil till förära Acevw pojkarna med ett besök på deras träff i Ås (1 mil västerut från Östersund). Och ett gäng skulle till Ö-vik då  ICQ/ab