176

Hmm på jobbet bygger vi alla möjliga och omöjliga fordon.. bla anpassade vi 3 st Sandcat bepansrade fordon.
Bild från jobbet
http://www.eurolans.se/images/secured-vehicle-sandcat-002.jpg
Dessa har både motor rumms släck system, och ett yttre.+ myyycket annan lullull. problemet var att det i motor rummet, utlöste av motor rumms hettan på sommaren..
80 grader e inte mycket i ett motor rum när man åkt en bit och parkerar.. ICQ/ac  vart dyrt då systemet installerats i  israel för oss. men inte testats innan vi fick det. då vi skulle göra all special utrustning på insidan  dvs radio övervakning datorer kameror osv.. vi höll på i flera månader med dessa 3 bilarna.
e själv mycket sugen på ett brandsläcknings system, men vill inte ha fel larm. sas... ICQ/am

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

177

michaelth skrev:

problemet var att det i motor rummet, utlöste av motor rumms hettan på sommaren..
80 grader e inte mycket i ett motor rum när man åkt en bit och parkerar..

Ja man vill verkligen inte att det löser ut av sig själv, pulver är ett elände om det inte brinner. Oftast är svensk sommar en sorglig historia, men tanken är att använda bussen längre söderut med.

Så helt klart är det något att kolla upp. Hur löste ni det problemet då?

typ 1 1956 (ingen projekttråd än)
Daniel Thelins 1971 högtaksbuss (såld) 

178

Sensorslingan flyttades .. och en utlösare med annat temp installerades.. ja den utlöstes under färd,det blev som att köra in i en påse mjöl.. ICQ/am  motorn klarade sig ,då den har en speciell insugs filtrering.. man vill inte ha pulver in i en motor som går.. ICQ/ac
på Ambulanser installeras ett system , http://www.fogmaker.com/1.0.2.0/100/1/   (ingen budgetlösning).... 
inget gnäll detta ...utan bara tråkigt om det inte fungerar som tänkt. hoppas  detta fungerar som sagt vill själv ha ett system. men om Just campers säljer borde dom ju tro på det.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

179 Senaste redigerad av surfbum (2013-04-16 22:14:25)

Idag fick jag dragit de flesta kablar från motorutrymme till soffa, kök och instrumentpanel.

Sedan snickrade jag ihop en grej för att slippa ha hängsäkringar överallt.
Säkringar är till värmare, bränslepump, förbrukn.batteri/skiljerelä, startbatteri/skiljerelä, bredbandslanbda och matning kylskåp.
Även skiljerelä och relä till bränslepump m.m. hamnade här.
Röda knappen och dioden är för kalibrering av lambdasonden när datorn varit strömlös. vippbrytaren är för belysning i motorutrymmet ICQ/ae

//Daniel

Post's attachments

IMG_1444.jpg, 159.4 kb, 1280 x 960
IMG_1444.jpg 159.4 kb, 215 downloads since 2013-04-16 

IMG_1445.jpg, 137.75 kb, 1280 x 960
IMG_1445.jpg 137.75 kb, 196 downloads since 2013-04-16 

IMG_1446.jpg, 157.85 kb, 1280 x 960
IMG_1446.jpg 157.85 kb, 206 downloads since 2013-04-16 

typ 1 1956 (ingen projekttråd än)
Daniel Thelins 1971 högtaksbuss (såld) 

180

Hej! Kul att du hittat hit igen ICQ/ad

Skrapat ihop lite mtrl till uppdatering. Det är ju dags att få i snurran nu och kanske en spec vore på sin plats:

Arborrat orginal 41block upptaget 90.5 och oljekanal. urslipat för vev och luft.
CB 78,2 vev
original stakar
Mahle 90,5*82 cylindrar
tidiga 044 toppar(smal lång gänga på stiftet) 40*35 ventiler swirlade, oportade men ombyggda förbränningsrum 53cc isället för 48. vinkeljobb på sätena, enkla hårda fjädrar.
Bugpack 4062 kam
Melling pump
009 med compufire och bosch blå
Weber 44:or
remskiva med slipin packbox
original svänghjul 8stiftat
Original koppling
Lundgren rör
Scat cromolystänger
CB1.25 vippställ Porchefötter
CSP Python 42mm med kammare uttag för lambda
Scat 2liter sump


90,5 * 78,2 = 2017cc
Vändhöjd 1,0mm
komp 9.2

Sista jag gjorde med motorn nu var att montera de avsvarvade stötstängerna och chimsa in vipporna axiellt.
Även sumpen sattes dit. rätt så pilligt att få dit muttern som håller pickuptuben, krökade en 10ans ring för att få dit den och satte en vanlig mutter istället för koppar för att kunna fiska ut den med magneten om jag tappade den inne i blocket.

Plåten framför motorn som är specifik för tidig bay fick hål för utblåset för oljekylet. Ska även få hål för ventilkåpsavluftningen.
ramlade hem lite grejer från Ebay.

AN6 prylar till bränslet AN8 prylar till oljefilteranslutningen och en stump AN10 som ersättning för vaccumslang för bromsservon.

Även en regulator med mätare och en pump dök upp, Ebay det med. 132GBP  för pumpkit och regulator är PRISVÄRT!
Tusen tack för tipset MrPete!

Kollade på att dra allt bränsle med AN6 men det skulle kosta en rejäl hacka. Så det blev en kompromiss iår.
M10 *1,0 -AN6 till tanken, AN6*3 honor som Tstycke 2*AN6 till 8mm slang en till värmaren, en till pumpen.
Så kan jag byta till AN hela vägen när undersidan görs nästa höst/vinter ICQ/ae

Har även fått listerna som saknats till dörrarna, så rutorna är insatta i aluminiumramarna som fick ersätta de sönderrostade gamla.
Gummi och ramar från vwheritage.
Av tre par dörrar jag hade gick en ram av sex att rädda...
Bra passform förresten!

Även nya gamla stötdämpare från Tradera dök upp i veckan, 130:- plus frakt...

Så imorgon är det garagetid igen. och fredag. och helgen ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag
Inga däck ännu Erbro ICQ/ac  skulle kommit i måndags...

bilder...

Post's attachments

IMG_1447.jpg, 152.47 kb, 1280 x 960
IMG_1447.jpg 152.47 kb, 194 downloads since 2013-04-24 

IMG_1449.jpg, 188.69 kb, 1280 x 960
IMG_1449.jpg 188.69 kb, 195 downloads since 2013-04-24 

IMG_1450.jpg, 185.61 kb, 1280 x 960
IMG_1450.jpg 185.61 kb, 215 downloads since 2013-04-24 

IMG_1451.jpg, 180.4 kb, 1280 x 960
IMG_1451.jpg 180.4 kb, 203 downloads since 2013-04-24 

IMG_1453.jpg, 189.91 kb, 1280 x 960
IMG_1453.jpg 189.91 kb, 204 downloads since 2013-04-24 

typ 1 1956 (ingen projekttråd än)
Daniel Thelins 1971 högtaksbuss (såld) 

181

mer...

Post's attachments

IMG_1462.jpg, 175.36 kb, 1280 x 960
IMG_1462.jpg 175.36 kb, 223 downloads since 2013-04-24 

IMG_1463.jpg, 235.3 kb, 1280 x 960
IMG_1463.jpg 235.3 kb, 201 downloads since 2013-04-24 

IMG_1465.jpg, 340.75 kb, 1280 x 960
IMG_1465.jpg 340.75 kb, 202 downloads since 2013-04-24 

IMG_1467.jpg, 190.15 kb, 1280 x 960
IMG_1467.jpg 190.15 kb, 206 downloads since 2013-04-24 

IMG_1469.jpg, 213.57 kb, 1280 x 960
IMG_1469.jpg 213.57 kb, 207 downloads since 2013-04-24 

typ 1 1956 (ingen projekttråd än)
Daniel Thelins 1971 högtaksbuss (såld) 

182

Det är vad jag kallar uppdatering!

Smaskigt!

Våga åk hög buss och se ner på dina medtrafikanter.
Westfalia Tin Top -72 Baja Bay
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=4668

183

bilder...

Post's attachments

IMG_1481.jpg, 133.44 kb, 1280 x 960
IMG_1481.jpg 133.44 kb, 212 downloads since 2013-05-01 

IMG_1484.jpg, 184.39 kb, 1280 x 960
IMG_1484.jpg 184.39 kb, 214 downloads since 2013-05-01 

IMG_1486.jpg, 200.12 kb, 1280 x 960
IMG_1486.jpg 200.12 kb, 183 downloads since 2013-05-01 

IMG_1487.jpg, 165.47 kb, 1280 x 960
IMG_1487.jpg 165.47 kb, 204 downloads since 2013-05-01 

IMG_1489.jpg, 156.76 kb, 1280 x 960
IMG_1489.jpg 156.76 kb, 192 downloads since 2013-05-01 

typ 1 1956 (ingen projekttråd än)
Daniel Thelins 1971 högtaksbuss (såld) 

184

mer...

Post's attachments

IMG_1490.jpg, 197 kb, 1280 x 960
IMG_1490.jpg 197 kb, 223 downloads since 2013-05-01 

IMG_1491.jpg, 98 kb, 1280 x 960
IMG_1491.jpg 98 kb, 194 downloads since 2013-05-01 

IMG_1493.jpg, 159.66 kb, 1280 x 960
IMG_1493.jpg 159.66 kb, 197 downloads since 2013-05-01 

IMG_1494.jpg, 134.8 kb, 1280 x 960
IMG_1494.jpg 134.8 kb, 205 downloads since 2013-05-01 

IMG_1495.jpg, 159.16 kb, 1280 x 960
IMG_1495.jpg 159.16 kb, 206 downloads since 2013-05-01 

typ 1 1956 (ingen projekttråd än)
Daniel Thelins 1971 högtaksbuss (såld) 

185

mer...

Post's attachments

IMG_1496.jpg, 147.29 kb, 1280 x 960
IMG_1496.jpg 147.29 kb, 188 downloads since 2013-05-01 

IMG_1497.jpg, 169.7 kb, 1280 x 960
IMG_1497.jpg 169.7 kb, 204 downloads since 2013-05-01 

IMG_1498.jpg, 133.16 kb, 1280 x 960
IMG_1498.jpg 133.16 kb, 184 downloads since 2013-05-01 

IMG_1499.jpg, 162.67 kb, 1280 x 960
IMG_1499.jpg 162.67 kb, 200 downloads since 2013-05-01 

IMG_1500.jpg, 194.28 kb, 1280 x 960
IMG_1500.jpg 194.28 kb, 219 downloads since 2013-05-01 

typ 1 1956 (ingen projekttråd än)
Daniel Thelins 1971 högtaksbuss (såld) 

186

mer...

Post's attachments

IMG_1492.jpg, 106.62 kb, 1280 x 960
IMG_1492.jpg 106.62 kb, 188 downloads since 2013-05-01 

typ 1 1956 (ingen projekttråd än)
Daniel Thelins 1971 högtaksbuss (såld) 

187

frääänt!

188

Fan va bra det blev !!

189

Rediga strand raggar däck. ICQ/ag .  nu e det bara att blåsa ut på stränderna och leka benet.... hoppas motorn orkar med den ökade diametern.. ICQ/an

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

190 Senaste redigerad av surfbum (2013-05-01 20:16:38)

michaelth skrev:

Rediga strand raggar däck. ICQ/ag .  nu e det bara att blåsa ut på stränderna och leka benet.... hoppas motorn orkar med den ökade diametern.. ICQ/an

Den högvarviga 002 med 3.78 och 5.375 sitter kvar i bussen så motorn flyttar nog bussen utan problem.
Har en CP 091 med diffspärr som är tänkt att komma i till nästa år, med lämpligare utväxling om det känns rätt med stora däck.

Annars 091 med utväxling som den är och original, men just nu känns det rätt med stora skor ICQ/ag

typ 1 1956 (ingen projekttråd än)
Daniel Thelins 1971 högtaksbuss (såld) 

191

Jösses vilka dojer ICQ/ag  blir ju hur coolt som helst. riktigt fint bygge du gör.
Trekronor

Never pick a fight with an ugly person, they`ve got nothing to lose

192

Så där ja! Där blev man ordentligt akterseglad...

Härligt! Underbart!

Våga åk hög buss och se ner på dina medtrafikanter.
Westfalia Tin Top -72 Baja Bay
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=4668

193

Jävlar vad ball den blir! ICQ/ag

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019

194

Fy faan va läckert! Tummen upp!
Nu måste jag skaffa lite grövre dosor till min med..........  Default/lol

Typ 2 -66 fd.militärambulans"höghuset", Typ 2 -71, Golf -88 rallybil,  Golf syncro -86, VW sandloppa m.fl.

195

tack så mycket dudes!

Gjorde mycket för motivationen med nya sulor. Det behövs ingen domkraft längre vid mek under bussen, det går bra att vända sig under bussen från rygg till mage utan att axlarna tar i ICQ/ag
Bussen blir ju original igen när 14tummarna kommer på igen. Man kanske åker på termosträffar i framtiden...

Har fortfarande kvar att ersätta två bult på var sida som håller trumman till bult med koniskt huvud.

Har kapat ur motorbalken för den större oljepumpen och locket med 3/8NPT utgång och svetsat i anpassad plåtbit.
Har bytt värmevajrarna och grejat mer med elen.
Bultat fast förbrukningsbatteriet och oljefilterhållaren.
Borrat igenom avgas för värmare.
monterat ihop drag/stötis/skvättplåtar
gjort färdigt dörrarna hemma till frugans stora glädje. Har haft dom stående att pilla med de dagar jag inte kommer iväg till garaget (3 mil enkel väg).

Angående dörrarna:

Fy #€&#& för eftermarknadsCRAP...

1. Clipsen för filtlisten är lite för bred, så efter mycket vel sket jag i att använda dom. får snygga till de gamla och stoppa i.

2. Fick två olika fabrikat på kromet runt rutan, den ena har plastaktig skraplist som i ena änden inte ligger emot glaset, den andra har nåt supersladdrig variant av skraplist som vill följa med ner när man vevar ner rutan...

3. Fick även två olika fabrikat på insidans skraplist. Den ena ok, den andra var ett aber att få dit för det var bredare "clips" på fjäderstålet... vet några som behållt ge gamla på insidan då dom ofta trots ålder är bättre än nya dyngkopior!

4. gummit för kvartsrutan ville vecka sig där det blir kraftig böj, men det gick att massera ut med smörkniv i plast efter typ en vecka, gött ICQ/ab


I det stora hela ser det listerna till dörrarna helt ok ut, mecket var att få skiten att passa.
Det ser väl ut som det finns möjlighet till uppstart av motor till kommande långhelg ICQ/ae
Stay tuned

//Daniel Thelin

Post's attachments

IMG_1474.jpg, 164.31 kb, 1280 x 960
IMG_1474.jpg 164.31 kb, 166 downloads since 2013-05-04 

IMG_1501.jpg, 129.66 kb, 1280 x 960
IMG_1501.jpg 129.66 kb, 179 downloads since 2013-05-04 

IMG_1515.jpg, 170.23 kb, 1280 x 960
IMG_1515.jpg 170.23 kb, 188 downloads since 2013-05-04 

typ 1 1956 (ingen projekttråd än)
Daniel Thelins 1971 högtaksbuss (såld) 

196

Nu blir dé surf på hög nivå  ICQ/ad

West Coast Volks attitude is everything

197

LIFV skrev:

Nu blir dé surf på hög nivå  ICQ/ad

Just det som är tanken, och ordvitsen är på sin plats med ICQ/ag

Inte mycket till uppdate, dörrarna hamnade på plats i alla fall.
Blir mekmaraton i helgen, grejer på väg från Dalhems och ebay...

//Daniel

Post's attachments

IMG_1519.jpg, 154.93 kb, 960 x 1280
IMG_1519.jpg 154.93 kb, 173 downloads since 2013-05-06 

IMG_1520.jpg, 174.13 kb, 1280 x 960
IMG_1520.jpg 174.13 kb, 191 downloads since 2013-05-06 

IMG_1521.jpg, 148.76 kb, 1280 x 960
IMG_1521.jpg 148.76 kb, 205 downloads since 2013-05-06 

typ 1 1956 (ingen projekttråd än)
Daniel Thelins 1971 högtaksbuss (såld) 

198

Underbart! De där däcken gör mig aningen upphetsad...  Default/lol

Mot Hessisch 2017!

199

Det lär "sjunga" gött i bussen med de däcken  ICQ/ab

200

Terräng buss är kalas att åka i!!
Blir bra det där ICQ/ab

Jag skulle inte bli förvånad om jag har rätt!
GW.P