Tack för tipset Svwerker! Ska kolla upp det.
Litet förtydligande; jag resonerar så här:
Det är inte effekten som dödar en växellåda eller drivaxel eller får motorn att hoppa ur sina fästen eller vrida karossen runt sig själv. Effekten är ju resultatet av vridmomentet vid ett givet varvtal. Behåller man samma vridmomentkurva och flyttar den uppåt i varvtalsregistret så ökar effekten. Sådan är ju i princip den klassiska trimningen utformad, där man försöker skapa förutsättningar att få in mer luft i motorn för att kunna få ut mer effekt, vilket även resulterar i ökat varvtal för att nå dit när man förlitar sig till naturlig andning.
Turbo, till skillnad från mången konventionell trimning, ger ju möjligheten att få upp effekten redan på låga varv genom konstgjord andning. Ska man lyfta effekten vid låga varv behöver ju den relativa ökningen av vridmoment vara större än vid ett högre varvtal.
När jag en gång skissade på att byta till Volvomotor i bussen (Jag vet, förlåt. Det var länge sen och det hände aldrig) så var inte begränsningen effekten, utan vridmomentet. Jag fick bl a därför inte använda en större motor än B20 till uppgiften sa SBP då. Det fanns nämligen ingen större och starkare motor definierad till min bil vid det tillfället (Men undrar om det hade hjälpt saken om det funnits en stark diesel inklassad, hmmm...?)
Men livet kanske har blivit enklare sen dess? SFRO har ju blivit en starkare instans och fler ombyggnationer har gjorts som kanske pekar åt rätt håll.
Eller så har jag missförstått allt SBP sa då, vilket kan vara den troligaste orsaken.
@Niklas: Ooooh, så elegant! Den lösningen ska jag fundera kring..