1

Någon som kör med turbo på sin bubbla? Vad krävs för att konvertera till en liten turbo? Är det grymt dyrt eller kan man bonnmecka till en grym lösning billigt?

2

Det är några som åker med turbo här i Västerås. Allt ifrån 1641 cc till nästan 3 liter. Lilla motorn har bromsat nästan 400 kusar vid 3 bar och den har egentligen inget exotiskt i sig. Förrutom ett bra insprutningssystem och spridare samt E-85.

Det är en del jobb att bygga grenrör, plenumkammare m m.

Visst går det att "bonnmecka" fram en bra lösning. Gäller att tänka på kompet.

Turbo Town "Home of overboost addicts"

3

Nicklas från Nordnorge kom och hälsade på oss i Luleå med en -66 1300. Han hade ett vanligt ormbo en liten turbo under bakskärmen skärmen och tryckte genom originalgasaren. Bonnmeck, men det tog honom 80 mil till Luleå och hem. samt all körning som daily driver hemmavid.

Bonnmeck går. Men resultatet blir väl som förutsättningarna.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

4

E ju i dessa tankar oxå..  en 1500 ep utbytesmotor med en liten snurra lätttryck voflo.. Hur med extra bränsle vid laddtryck. Kan man sätta en extra prut. ? E tanken att bara ladda lite grann.. Max 0,5bar.. Eller nått..
Snik ormbo sen en 90 graders krök ut för turbon. Förgasare original?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

Strombergförgasare från volvo turbo, eller k-jetronik fron volvo eller saab. Enkelt mekaniskt sprut utan behov av massa givare. Går att få tag i komplett för under tusenlappen.

6

Daihatsu charade eller vad den heter fans med turbo. den hade en trycktätad liten liten förgasare. tror den var 28-30mm  en polare körde med en sådan på en starlet 1300cc  funka kanon. Du skulle ragga tag på en sådan, tror nog den skulle nästan passa på insuget uran någon vidare mod. sen en kkk03 från en vw/audi 1,8t . laddar du lite så tror jag det skulle hålla utan att röra motorn

VW typ1 1961  ????hp
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973  350hp

7

77.an skrev:

Daihatsu charade eller vad den heter fans med turbo. den hade en trycktätad liten liten förgasare. tror den var 28-30mm  en polare körde med en sådan på en starlet 1300cc  funka kanon. Du skulle ragga tag på en sådan, tror nog den skulle nästan passa på insuget uran någon vidare mod. sen en kkk03 från en vw/audi 1,8t . laddar du lite så tror jag det skulle hålla utan att röra motorn

Nja den bilen var väl utrustad med rost från fabrik.. Så hitta dylika saker e nog svårt. ICQ/an
Får väl sätta fögasaren på sugsidan av turbon..
En mek sprut från saab turbo har jag liggande men den e ju till en 2liters maskin... Suck, för många grejer.. Då blir det inte enkelt längre.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8

Går väl bra fast det är till 2l maskin? Samma antal cylindrar och bränslemängden kan du ändra med styrtrycksventilen. Vill man vara avancerad kan man ändra koning i luftvågen också.

Det finns de som monterat dubbla k-jet eller k-jet för v8 för att få tillräckligt mkt luft och soppa till motorn vid överladdning. Tror att det du har, utan mod, räcker till 160-170hk.

9

Skit i K-jet! Det passar på tippen....

Enklast är att sätta en förgasare på sugsidan av turbon. tex strombergare eller SU. Då suger den så mycket bensin den behöver och man kan köra med org soppatryck.

Annars klarar vilket orginalsprut som helst lite övertryck, typ 0,3-0,4bar. Extraspridare och tryckvakter för att starta dom funkar om man vill ladda mera.

Men bäst är att skaffa ett eftermarknadsstyrsystem. Megasquirt för några tusen och uppåt. Har kört MS i många år med bra resultat, 2165a på 350whp för att nämna nått.
I dag kör jag Autronic SM4 och är supernöjd.

Oavsett vad man trimmar med när det gäller turbo så skaffa en bredbandslambda så du ser bränsleblandningen och kan justera efter den.

10

Volvoförgasarna passar ju fint som tryck oxå. ICQ/ab

Mera känd som jb...

11

Haha, ja men det är lite skillnad i kostnad mellan ett k-jet han har eller köpa ett ms för 3-5k. Exkl härva (kan man göra själv, alla givare, spridare, regulator, pump, etc.

K-jet funkar om det är rent och justerat, men jag säger inte heller att det är det bästa man kan få tag på.

Stromberg sugturbo lär va den enklaste lösningen av alla, billigst med..

12

Sugturbo får det bli.. E ju bara en tillfällig maskin till subba maskinen hittar hem ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

13

K-jet är bra till den motor den är till från början men det är skrymmande, och bökigt som fan att justera in. Det brukar gå åt både spackel och svarv för att få det bra och ett jävla exprimenterande för att få justeringarna på rätt ställe. Det finns enklare sätt att få hjärnblödning.  Default/lol

För så lite effektökning som efterfrågas är det inte värt arbetet, det är ingen fullracebil vi snackar om.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

14

Ojojoj här var det aktivitet i tråden kul! Anledningen för att jag frågar är för att jag vill ha lite mer ös i motorn som jag har idag utan att lägg allt för mycket. Tanken är att byta ut den motorn till en större framöver men tills dess köra med turbo.

Precis som en skrev så är det runt 0.5bar som är tanken som sagt få lite mer ös idén gamla motorn:) men nu är frågan vad behöver jag? Vilken turbo? Vad mer kan jag köpa mig till vad behöver jag bygga själv?

15

En turbo från en dieselbil, tex VAG 1.9 TDI motorn. Eller från 1.8 bensinmotorn.
Sen skulle jag valt någon av dessa förgasare;

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … amp;t=6249
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph … mp;t=16342

Billigt och enkelt.
Ett ormbo med snabel till turbon sen lite tryckrör. Tändningen kan du låsa för enkelhetens skull.

Mera känd som jb...

16

Har en MS box liggande, aldrig använd om ngn behöver den.

Turbo Town "Home of overboost addicts"

17

Pris?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

18

Har läst en hel del trådar om turbo konvertering och många verkar använda HIF 44 SU förgasare..någon här som har använt dessa? Vilken turbo skall man sen ha tillåten sådan förgasare... Skall som sagt inte ladda mer än 0.5 funkar det med en som JBlom tipsar om 1.8 bensinmotor?

19

Vad är det för storlek på nuvarande motor?

Mera känd som jb...

20

Har en weber DCOE 40 liggandes på hyllan. Säg att man gick igenom den, renovering etc. Skulle den vara duglig för att få ut ca 150 kusar ur 1600cc med sugturbo?

Volkmasters Sweden

21

en kollega på jobbet sa... om du skall sug turboladda måste/bör turbon carbontätas då du drar bränsle genom den ICQ/ac
vet inte om det beror på utspädning av oljan i annat fall ICQ/an
suck alltid e det något.. han körde med en weber 45 .. men trycker man genom förgasaren har man inte det problemet men en bränsletrycks regulator som känner trycket e i stället mer nödvändigt...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

22

Min motor är en 1600 ICQ/ab

23

Norge Nicklas hade satt en näppeligen i foten på original bränslepumpen i den matade han turbotryck. På så sätt ökade han soppatrycket lika mycket som han laddade. Enkelt ICQ/ab

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

24

calle83 skrev:

Min motor är en 1600 ICQ/ab

Skulle nog prova en vag 1.8t turbo.

Mera känd som jb...

25

David, Luleå skrev:

Norge Nicklas hade satt en näppeligen i foten på original bränslepumpen i den matade han turbotryck. På så sätt ökade han soppatrycket lika mycket som han laddade. Enkelt ICQ/ab

Ja har för mig jag läst.. Försänka lite i bakeliten en o ring runt pumpstången sen en luftnippel... Mao ett enkelt fix.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(