26

michaelth skrev:

en kollega på jobbet sa... om du skall sug turboladda måste/bör turbon carbontätas då du drar bränsle genom den ICQ/ac
vet inte om det beror på utspädning av oljan i annat fall ICQ/an
.

Sant,problemet är inte att bränslet går genom turbon utan att spjället på förgasaren sitter före turbon och att när man släpper gasen och stänger spjället så blir det vakum som suger med sig olja från lagerhuset på turbon.
Normalt så är tätningen en kolvring och ibland klarar dom att hålla tätt men oftast inte och då behöver man en carbontätning(finns inte till alla aggregat  ICQ/ac  )
Så har man inte en sugtätad turbo eller gillar rökpuffar vid växling och motorbroms så bör man nog välja ett trycksystem  ICQ/ab

72a Typ3 Fastback 2625cc turbo
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo

27

Franska Paradise classics, verkar sälja kit:
http://paradise-classics.com/EFiT.html

(o\ ! /o)

28 Senaste redigerad av michaelth (2013-03-27 20:41:02)

visste att jag sett denna tråden så jag letade...
http://www.kustomcoachwerks.com/forums/ … ight=turbo
lycka till.. får nog speka fram lite nyttigheter.. ICQ/ad en liten turbomaskin i bussen verkar ql. ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

29 Senaste redigerad av michaelth (2013-03-29 08:59:43)

funderat på detta med oljereturen.. förr fick man alltid höra. retur skall vara grov och mer eller mindre helt lodrät, oljan bör rinna in i tråget över befintlig olje nivå..
läst att en del har en scavage pump som pumpar oljan till högre trakter.den skall ju vara i turbo huset bara för att smörja/kyla sen bort... jamen varför fundera om detta.. jo det blir varmt som f i motor rummet, och motor kylluft/insugsluft vill man ha kall.. så mao så lite avgasrör och turbodelar som möjligt ovanför kylplåtarna.. så en låg placering är bättre än jätte korta insugsrör.eller??
vad har ni använt vid en låg placering..
jo ett extra oljtråg för utökad oljenivå och en extra filter och kylare e lämplig .. var brukar ni som har lågt monterad turbo släppa in oljan igen??
inser nu .skulle kanske behållt halvaut oljepumpen... ICQ/ac
så vad säger ni..låg turbo var hur oljeretur??
speckulera kan jag själv ICQ/an ..Men vad har funkat?? och hur.

mvh Michael

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

30

Montera turbon där den får plats. Sen kan du köra en pump från biltema och leda oljan dit du vill.
Jag har typ4-motor och där kommer returen gå in i oljepåfyllningsröret. Om du monterar turbo ovanför/bredvid växellådan kan du leda oljan ner till en av ventilkåporna tex.
911 turbo kör väl pump original har jag för mig!?

Mera känd som jb...

31

en pump från biltema

typ modell?? e ju bra om den har en säker funktion... ICQ/an
Helt klart intressant, då jag gärna har den bak under plåten . har ju gott om plats bakom motorn.. (sen bay)
kanske skulle göra en turbo maskin till buggyn ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

32

Kommer inte ihåg vad pumpen heter, ska kolla upp det. Polaren har kört sån på sin bmw maskin med gott resultat.

Mera känd som jb...

33

Turbo agregat.. vad e det för fördelar eller nackdelar att använda en turbo som varit till en dieselmotor?? vet någon som sa innan, att dom e annorlunda skapta, än Bensin motor turbos??!! någon som vet??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

34

Äldre diesel agg är bara mindre. hade ett från en Bmw 524 på min 1700 och det funkade kanon.
Sen alla moderna agg kan ju ha lite specialiteter men så är de ju även med bensinarna.

Mera känd som jb...

35

Om den är av VNT-typ (Variable Nozzle Turbine) är den uppbyggd på ett ganska annorlunda sätt och det är fler grejor som kan krångla. Kolla på: http://www.gikturbo.se/om-vnt-turbo.html
Så här funkar de:

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

36

Det här har ni säkert pratat ihjäl er om, men jag missade vart  ICQ/ag
Hur blir det med besiktning / regbesiktning av en bruksanpassad turbokonverterad motor? Är det till att skruva i och ur varje gång man ska igenom, eller finns det lagliga vägar förbi? Har läst om den Trionic T5 (eller var det T4?) konverterade bubblan i annan tråd och det verkar ju djäkligt smutt och lagligt med styrt sprut och tändning, men går det liksom att klämma på en turbo utan stora bekymmer?

37

Allt går ju!
Räcker det med 60hk, kan vara svårt att få så lite effekt med turbo!, då kan man göra vanlig regbesiktning om man byter till skivor fram och breda trummor bak samt styrdämpare. Finns en lista hos SBP vad som måste göras!

Jag gjorde så med min T1 60a, men bara med en 1600a och insprutning. Helt standard bromsades den till 56hk på hjulen men jag ljög och sa det var i motorn  ICQ/ab
Sen att jag hängde dit turbo efterråt är en annan femma. Skaffade en plugg till avgashuset på turbon tills jag skulle besikta gången efter. Plockade bort  kompressordelen av turbon och IC sen åkte jag in och fick blankt papper!

Vill man verkligen ha turbo i papperna så måste man nog gå på ombyggt fordon = större ändringar måste göras, prata med SFRO så dom kan godkänna bilen innan besiktningen mm. Kostar väl runt 4000:-
Finns en bil i Västerås som har detta, typ 100hk och turbo i papperna.

38

Ok. I mitt fall är det till en T2 buss -75 2.0L jag skulle vilja få mer ork de gånger det går tungt. Har inga som helst ambitioner på att köra kvartsmilen med den  Default/lol
Men jag har ju redan skivor fram, så den delen känns säkrad. Det får nog bli en bolt-on/off-lösning.
Största begränsningen hos SBPs mallar antar jag är det ökade vridmomentet?

39

Det finns en lista på sfro.com med godkänd effektökning, vet inte om Typ2 är med där.
Du kan inte få vridmoment utan att få effekt så varför skulle vridet vara ett större problem.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

40

Tråd om turbo i T2 http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=5871
Besiktades alltid som sugmotor. Tanken var att sätta en plåt så turbon inte syntes om man öppnade motorluckan.

41

Tack för tipset Svwerker! Ska kolla upp det.

Litet förtydligande; jag resonerar så här:
Det är inte effekten som dödar en växellåda eller drivaxel eller får motorn att hoppa ur sina fästen eller vrida karossen runt sig själv. Effekten är ju resultatet av vridmomentet vid ett givet varvtal. Behåller man samma vridmomentkurva och flyttar den uppåt i varvtalsregistret så ökar effekten. Sådan är ju i princip den klassiska trimningen utformad, där man försöker skapa förutsättningar att få in mer luft i motorn för att kunna få ut mer effekt, vilket även resulterar i ökat varvtal för att nå dit när man förlitar sig till naturlig andning.

Turbo, till skillnad från mången konventionell trimning, ger ju möjligheten att få upp effekten redan på låga varv genom konstgjord andning. Ska man lyfta effekten vid låga varv behöver ju den relativa ökningen av vridmoment vara större än vid ett högre varvtal.

När jag en gång skissade på att byta till Volvomotor i bussen (Jag vet, förlåt. Det var länge sen och det hände aldrig) så var inte begränsningen effekten, utan vridmomentet. Jag fick bl a därför inte använda en större motor än B20 till uppgiften sa SBP då. Det fanns nämligen ingen större och starkare motor definierad till min bil vid det tillfället (Men undrar om det hade hjälpt saken om det funnits en stark diesel inklassad, hmmm...?)

Men livet kanske har blivit enklare sen dess? SFRO har ju  blivit en starkare instans och fler ombyggnationer har gjorts som kanske pekar åt rätt håll.
Eller så har jag missförstått allt SBP sa då, vilket kan vara den troligaste orsaken.

@Niklas: Ooooh, så elegant! Den lösningen ska jag fundera kring..

42

Bara för att komplettera tråden...

Saxat frön SFROs hemsida. Listan kommer från SBP :
"VW Typ 2    37 DIN    Hydr. trumbr 250 mm. Backbredd fram 55, bak 45.

VW Typ 2 1972-    51 DIN   

VW Transporter 1980-1990    66 DIN/147 Nm   

VW Transporter 1980-1990    82 DIN/174 Nm    Växellåda märkt AAR el AAP (5-vxl man). Växellåda märkt NJ el NK(aut). För 1985 o tidigare årsmodell skall fästen för denna växellåda finnas. Volvomotor B23A konverterad m avgassystem innehållande  vridmomentssänkande rör från Scandinavian Marine Trading AB uppfyller kravet. Intyg undertecknat Gösta Lindgren ska medfölja."


Så här står det sedan i SFROs egna kommentarer för motorbyte:

"Den effekt/det vridmoment som tillverkaren intygat som max (se listan vi fått ut)
Om ingen uppgift finns från tillverkaren så har Bilprovningen i Teknisk handbok skrivit att effektökning med 20% och vridökning med 10% normalt godtas. Observera att det gäller utifrån bilens originalmotor, INTE utifrån starkaste motoralternativet i modellen!"

Så man är nog rökt nästan vad man än gör.  ICQ/ad  Jag tänkte annars att en turbo som funkade som "snurrbo" med ytterst lågt laddtryck vid besiktning skulle vara OK, så justerade man det före och efter besöket, men det kräver säkert plomberingar och jox. Skruva är ju kul, men den stora finessen vore ju att slippa bli arresterad på gatan.  Default/yikes

43

Bygg om den med annan motor låda bromsar, och Sfro ,regga som ombyggt fordon..
Typ porsche bromsar, subba motor låda.. ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(