Om man har en yttreutgång på pumpen kan man hälla olja i slangen så man fyller pumpen bakvägen. Pumpen blir primad och man slipper konstiga tillsatser i pumpen som man inte vet var de hamnar.
Vaselinet smälter ned i oljan i stort sett med en gång,oljan byter du ju ändå efter uppstart,eller?Jag var själv skeptisk till detta men läste det på så många ställen att jag till sist var övertygad om att det var en bra ide`...men,helt rätt ifrågasätt innan du gör det så det känns rätt...är själv en glad amatör som verkligen inte har alla svar 
late,
in love,
and a little drunk..
Jag kör med lagerfett.
No problems.
Då provar jag en tub vaselin då 
"* Vaselin innehåller inget vatten."
Note to self:
* Fylla v-lådan med olja - Check
* Slipa och måla rost i hjulhus + rostskyddsmassa - Check
* Montera hållaren till mätarna - Check
* Skruva upp säkrings/kopplingsdosa och dra kablar till nämnda mätare - Check
* Mysa i Chic och snacka skit - Check!
To Do:
* Kolla axialspelet
* Montera och justera in gasreglage
* Fylla pumpen med vaselin
* Fixa andra ventilkåpan och montera
* Montera tätningslist på oljekylaren
* Säkert massa mer grejer

Ööörn ööörn ööörn

Built at home

In action

Tror jag kommer ställa in den på en pedestal i vardagsrummet när den är klart istället, då kan inget bli smutsigt eller gå sönder 
Så jävulskt stiligt ! Bra jobbat MrIcka !

207 2013-03-23 23:52:22 Senaste redigerad av MrIcka (2013-03-24 00:01:18)
Axial spel, mätt å mätt å mätt igen och verkar som min mätning från innan med lagret på veven och bladmått resulterade i bra nog så nära.

Hade mätt upp det till 0.85
Mätt upp de shims jag hade från alla rivna motorer med micrometer på jobbet. Mixade ihop 3st som skulle resultera i 0.12 spel...

Mätning 1

Mätning 2

Mätning 3
Landar hela tiden på 0.10-0.11 = kalas!
Snyggt !! synd å gömma den bakom motorluckan 

Fick bygga en liten distans till mätarhållare så man ser mer än nedre halvan på mätarna, nu blev de kanon
Nu blir de lös mellanplåt! Har funderat på det men tveckat men efter att sett olzzonvw's tråd med info om hur han gjort så vart jag tvungen. (http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 30#p187030) Lär nog rädda en från otaliga svordommar när man ska i och ur med motorn i framtiden.

Slipat fram punktsvetsarna, måste köpa punktsvetsborr

Hur gör man här på bästa sätt, är de bara å snitta upp enligt den röda linjen tro?
Fråga 2: Gummilisten, som jag satt den nu är de rätt eller fel, minns fan inte hur den satt som... lr ja den var rätt obefintlig den som var där 
Jag har snittat upp där på min 1303:a, där du har linjen.
Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983
Låter kanon, då provar jag de med.
Hittade även den här videon igår 
Hur gör man här på bästa sätt, är de bara å snitta upp enligt den röda linjen tro?
Fråga 2: Gummilisten, som jag satt den nu är de rätt eller fel, minns fan inte hur den satt som... lr ja den var rätt obefintlig den som var där
Exakt där har även jag min linje. Jag har trimmat av lite plåt för att kunna få av mellanplåten utan att repa bakomliggande plåt.
Är man bara försiktig så...
Klegget döljer en metallflärp samt några svetspunkter som illustrerades i videoklippet så snitta inte längs linjen utan hugg loss karosskittet och leta upp svetspunkterna.
Enkelt när motorn är ur bilen. På min var alla svetspunkter enkla att borra ur och det hela var en relativt enkel process.
Ang. gummilisten så är det lite svårt att se. Har du en bättre bild?
Hittade en gammal bild på min där man kan hyffsat se hur listen ser ut.
tycker inte det ser ut som du har originalprofilen på gummilisten men det kvittar bara den sitter kvar och tätar. vet att jag beställde och fick nån liknande profil själv för ett antal år sen. har t o m kört med silvertejp som nödlösning nån gång. 
Nä verkar vara en annan, den som olzzzonvw posta "ska" de väl vara som har två flärpar å plåten ska in i mellan... de va den här ja fick
Hittade detta på en tråd på TheSamba:
Is this engine bay seal facing the correct way? It's the horizontal seal which goes between the engine breast plate & cylinder tins & the car body.
"That is the correct way."
Agree. The upward-pointing inner lip of the seal catches the downward-edge outer flange of the engine tins, to provide a decent air seal against the underbody exhaust heated air. When you install the engine again and the rear breast plate, you need to press the rubber seal down past the edges of the engine tin so the seal edge sits below the tin. Use WD-40 or soapy water on the seal so it slips past the tin easily for that final fitment.
olzzonvw och ni andra, hur har du ni gjort med listen när ni har lös bakplåt? Delat den där plåten är delad eller hel och försöker meka tillbaka den när bakplåten är på plats igen?

Gjorde ett litet ryck igår igen
börjar dra ihop sig...
dela den skulle jag gjort. så noga är det inte med tätheten. lär bli betydligt bättre än innan iallafall.
olzzonvw och ni andra, hur har du ni gjort med listen när ni har lös bakplåt? Delat den där plåten är delad eller hel och försöker meka tillbaka den när bakplåten är på plats igen?
Gjorde ett litet ryck igår igen
börjar dra ihop sig...
Har inte kommit dit än men det blir till att dela den där plåten är delad. Har gjort så på en annan bil och det funkar fint.
Motorn ser bra ut! Sista rycken kan bli dryga då det är mycket smått som ska till, själv stundar uppstart i helgen om allt vill sig väl.
Ska hem till Lundgren imorrn och hämta insugen.

Hoho
Sedan så är de visst ett Cupstag påväg på posten också 
EDIT: Måste fan ta ner luckan å måla insidan vid tillfälle...
ser kanon ut!!
219 2013-04-06 20:06:20 Senaste redigerad av MrIcka (2013-04-06 20:08:16)
Dåså,

* Oljepump fylld med vaselin och lock dragit med moment
* Remskiva dragen och remmonterad
* Vevaxelpackning och oring på svänghjul monterad och större mutter/bricka dit skruvad. Måste låna en 38mm hylsa bara
* Ventiler injusterade
* Bensinpumpen rengjord och infettad
* Tändspolen monterad (men sen läste jag detta på en sida "Bör monteras med anlutningarna uppåt" är de så?)
* Soppaslangar nästan klara, men satan va trångt de ska va =\ se bild... har alla soppapumpar så där skumma anslutningar
* 1 ny pressadslang i rätt längd monterad till oljefilterhållaren
* VDO oljetrycksgivare monterad
Saker kvar:
* Måste skaffa ett filter till vevhusanslutningen på oljepåfyllaren
* Mina rödatändkablar.... hur tänkte jag där, jaja får bytas ut vid tillfälle 
Inväntar en sändning olja och så ska cupstaget monteras innan det är dags att kasta i motorn. En fråga då, gör man bäst i att tabort insug å gasare eller funkar de hyffsat med de monterade när man ska i med motorn å har lösmellanplåt?

Grymt
Det är lättare att montera utan insug och gasare..
Dåså,
* Oljepump fylld med vaselin och lock dragit med moment
* Remskiva dragen och remmonterad
* Vevaxelpackning och oring på svänghjul monterad och större mutter/bricka dit skruvad. Måste låna en 38mm hylsa bara
* Ventiler injusterade
* Bensinpumpen rengjord och infettad
* Tändspolen monterad (men sen läste jag detta på en sida "Bör monteras med anlutningarna uppåt" är de så?)
* Soppaslangar nästan klara, men satan va trångt de ska va =\ se bild... har alla soppapumpar så där skumma anslutningar
* 1 ny pressadslang i rätt längd monterad till oljefilterhållaren
* VDO oljetrycksgivare monteradSaker kvar:
* Måste skaffa ett filter till vevhusanslutningen på oljepåfyllaren
* Mina rödatändkablar.... hur tänkte jag där, jaja får bytas ut vid tillfälleInväntar en sändning olja och så ska cupstaget monteras innan det är dags att kasta i motorn. En fråga då, gör man bäst i att tabort insug å gasare eller funkar de hyffsat med de monterade när man ska i med motorn å har lösmellanplåt?
Snyggt,men undrar om du testat din oljeledningslösning mellan pump o externa filtret med avgas monterat?
Har själv tänkt ha denna lösning på min maskin med insåg efter test med 2 olika system att ledningarna kommer ta i avgas:(
Ingen kritik,men undrar bara i så fall vilket avgas du kommer använda?
223 2013-04-07 15:11:14 Senaste redigerad av MrIcka (2013-04-07 15:51:20)
Snyggt,men undrar om du testat din oljeledningslösning mellan pump o externa filtret med avgas monterat?
Har själv tänkt ha denna lösning på min maskin med insåg efter test med 2 olika system att ledningarna kommer ta i avgas:(Ingen kritik,men undrar bara i så fall vilket avgas du kommer använda?
Jao, har ju inte provat med undre röret men det övre går det och när jag funderat vart andra röret "borde" gå så tror jag inte det ska ta i.... MEN det återstår väl att se då =\
Vart tog de i för dig?
En annan sak ja kom på är ju om de går fritt i karossen eller inte
Har ja inte tänkt på förut, jaja återstår att se allt detta.
Bluebug skrev:Snyggt,men undrar om du testat din oljeledningslösning mellan pump o externa filtret med avgas monterat?
Har själv tänkt ha denna lösning på min maskin med insåg efter test med 2 olika system att ledningarna kommer ta i avgas:(Ingen kritik,men undrar bara i så fall vilket avgas du kommer använda?
Jao, har ju inte provat med undre röret men det övre går det och när jag funderat vart andra röret "borde" gå så tror jag inte det ska ta i.... MEN det återstår väl att se då =\
Vart tog de i för dig?
Svårt att beskriva,men det gick inte att hänga dit över huvudtaget...
225 2013-04-08 12:26:51 Senaste redigerad av MrIcka (2013-04-08 12:27:44)

Börjat montera Cupstaget... Over kill? Jao troligen, men nu har man ännu mer anledning att fixa låda till nästa år