Nytt år och som alltid lite nya modifieringar gjorda, upp med röven lite för att få lite trevligare hjulvinklar bak samt lite frigång när nya motorn ska i senare i år samt att man fallit för de här med lite mer rake nu och har man lite motor så passar de bra också.
Originalfotseg flyttades över från motordonatorbilen också, skönt att slippa de rappliga rostfriaplåtarna.
Ny motor ja, började med att jag tyckte den slirade på kopplingen förra året... en gubbe på jobbet hade en 1500 med dp toppar tillsalu, perfa tänkte jag. Men innan det blev köp blev jag tipsad (Tack Nobbe) om en bil på blocket, sagt och gjort åkte å hämtade åbäket.
Delar plockades av och såldes och nu återstår bara motorn i min ägo, ett AB block som det satt 69*88 slip-in sats på samt enkelportstoppar och en Holley BugSpary gasare... på med lite filade original dp toppar var planen men efter två uppsättningar som var kassa så 'lurade" Volksmaster på mig ett par 044 round port toppar.
Trevligt de blir ju bra till EMPI 44 HPMX gasarna... lika bra å byta kam då kanske. Så i samma affär med topparna åkte det med en scat C35 och en uppsätting 1:25 vippor.
Delade på blocket och de är nu borrat och väntar nu på att få de gängat för oljepluggar sedan måste det bara iväg en sväng till för att fixa en pajjad gänga till en pinnbult innan de börjar bli dags att sätta ihop hela spektaklet.
Hur detta kommer att gå är en bra fråga, detta är första gången jag mekar motor... jao har bytt kamrem på nån bil tillsammans med far men inte mer
Kommer säkert komma (fler än de jag redan ställt) frågor om allt och inget hur jag ska få ihop detta men efter att ha studerat BugME filmerna så har jag iaf lite koll, hehe
Hoppas ni vill komma med goda råd och tips på de jag gör så man slipper göra en massa misstag när det blir dags att börja montera ihop
Lite bilder på prylar då:
Rivning:
Gasare, numera rengjorda och väntar på montage
Isärtagning av veven, notera grymma "garaget" man har:
Nya chrome moly stänger: