1

Vet att det tjaffsats en del om ang komentarer i säljannonser.
Verkar som att man här på forumet inte tycker att det är ok att slänga in komentarer om prissättningar.
Är det inte bra om någon som vet värdet på en pryl slänger in lite info i annonsen?
Forumet borde vara till för oss med samma intresse där vi kan hjälpa varandra, och inte ett ställe för den girige att tjäna snabba pengar.
Har vid flera tillfällen sett annonser på prylar som köps på ebay för att sedan säljas för dubbla priset här på forumet.
Är det då fel av mig att lägga in en länk till ebay där delen kan köpas direkt?
Jag skulle bli glad om någon gav mig den infon innan jag blev "blåst" av någon.

Vill inte trampa på någons tår så därför frågar jag här.

Sålda bilar:Beach buggy. 1303s-73. Bubbla-64 airride. Split enkelhytt-66 Bubbla-56
Nuvarande bilar:Bay-72

2

Vill bara tillägga att jag har själv inte bivit "blåst" av någon (vad jag vet ICQ/ae ) utan är nöjd med mina köp här. Detta är bara en enkel fråga

Sålda bilar:Beach buggy. 1303s-73. Bubbla-64 airride. Split enkelhytt-66 Bubbla-56

3 Senaste redigerad av ozeo (2013-03-18 23:46:57)

blåst och blåst, är de bra pris så är det.
vissa varken kollar el handlar på ebay typ som jag. då är de ju ett + att nån säljer billiga prylar. ICQ/ab
kommentarer på pris skick mm finns på alla forum. om de är bra el inte vet jag inte.
jag bryr mig så lite.
saker är värd vad folk betalar.
om folk inte lägger ut pris mm så kan man ju skambuda så får man nog snart veta ett ca pris.

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

4

Att tipsa om samma vara till lägre pris i någons säljtråd känns inte ok tycker jag,
har många gånger köpt varor glad i hågen till ett pris jag är nöjd med -
att dom som säljer offta tjänat på de förutsätter jag .
De är ju så många finansierar hobbyn .

Är de helt galna priser brukar de ju visa sig rätt fort på ett eller annat sätt.

Så sälj hur ni vill! är de lagom pris handlar jag,
Annats bjuder man eller letar vidare.

Senn är de alltid kul å kunna hjälpa varandra
både me tips om & genom att sälja delar.

MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
   http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894

5

lite märkligt sätt att se på att man blivit blåst, bara för att säljaren kanske köpt det billigare eller att nån annan säljer billigare nån annanstans.
Tycker man som köpare att det är värt det så köper man, annars är det väl bara att jaga vidare.

Och att "någon vet" värdet......vad betyder det ??.....en grej är väl värd vad någon vill betala, inte vad "någon vet"  ICQ/ad

Blanda inte ihop min personlighet och attityd.
Min personlighet är vem jag är, min attityd beror på vem du är...

6

ICQ/af
"Respektera annonserna
Folk som postar annonser under de olika annonskategorierna är i 99% av fallen enbart intresserade antingen av att köpa eller sälja något. Onödiga inlägg, personliga åsikter kring objektet / varan som annonsen behandlar, offtopic-kommentarer och/eller påpekanden som inte hjälper köp eller försäljning undanbedes vänligt men bestämt."

7

GB skrev:

ICQ/af
"Respektera annonserna
Folk som postar annonser under de olika annonskategorierna är i 99% av fallen enbart intresserade antingen av att köpa eller sälja något. Onödiga inlägg, personliga åsikter kring objektet / varan som annonsen behandlar, offtopic-kommentarer och/eller påpekanden som inte hjälper köp eller försäljning undanbedes vänligt men bestämt."

Bra.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

8 Senaste redigerad av alpinebubblan (2013-03-19 10:19:53)

M a r c u s skrev:

Vet att det tjaffsats en del om ang komentarer i säljannonser.
Verkar som att man här på forumet inte tycker att det är ok att slänga in komentarer om prissättningar.
Är det inte bra om någon som vet värdet på en pryl slänger in lite info i annonsen?
Forumet borde vara till för oss med samma intresse där vi kan hjälpa varandra, och inte ett ställe för den girige att tjäna snabba pengar.
Har vid flera tillfällen sett annonser på prylar som köps på ebay för att sedan säljas för dubbla priset här på forumet.
Är det då fel av mig att lägga in en länk till ebay där delen kan köpas direkt?
Jag skulle bli glad om någon gav mig den infon innan jag blev "blåst" av någon.

Vill inte trampa på någons tår så därför frågar jag här.

man kan tro det var min annons jag gjorde du syfta på då denna tråd kom upp rätt så fort efter min tråd.

Syftet från min sida är att:

Folk kan köpa dessa adapter ringar av mig, kostar mer än vad jag köpte in dom för ja, men då slipper dom som inte tycker om att importera och hålla på köpa saker från utlandet och köpa dom via mig istället.

Dom kostar en slant extra men dom finns redan i Sverige och dom slipper hålla på med tull, frakt, avgifter etc (tänker allmänt, inte just dessa adaptrar).

Då skulle även jag köpa dom för dyrare om jag vore en av dom som helst köper saker från Sverige.

Jag har varit skeptisk på köpa saker från utlandet, då man inte vet om dom kommer fram, vad för skick när dom är framme etc men nu har jag gått över den gränsen (beroende på vad det är förstås) och börjat köpa saker.

jag är inte ute efter att lura någon eller så, men det är ju så att jag måste tjäna en slant på detta med (som han som säljer dom till mig), jag köper ju inte hem prylar och säljer för samma låga pris. Sen om det är så att jag köper hem lite fler av dessa, så kan jag eventuellt gå ner någon krona då. Men jag kommer aldrig gå ner i sånt pris som inköpspriset.

9

Det är väl skit samma vad folk skriver i sina annonser så länge de inte ljuger eller har rena faktafel.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

Varför anses det så fult att tjäna en slant på det man säljer? Man gör sig väl av med grejer man inte behöver för att kunna finansiera sina övriga projekt?

VW DH 1977
VW1303S 1973
Yamaha SR500 1980
Fixed Gear, Skateboard

11

Mellanhänder har ofta bara två syften. Underlätta för slutköparen och därmed tjäna pengar på det. Rätt enligt mig.

Vill man köpa prylar för billigare peng får man lägga lite tid på det... och som alla vet.. tid är pengar. så priset kanske blir desamma i slutändan.

Det är bara upp till köparen om man vill få enkelt/ev. dyrare eller jobbigare/ev billigare

12

Jag kan tycka det är okej att komplettera annonsen med information om vad som säljs, när detta uppenbarligen saknas i annonsen. Att diskutera priset är väl bara relevant om man själv är spekulant på varan?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

13 Senaste redigerad av Reine (2013-03-19 10:00:35)

Är det inte lite typiskt svenskt att ingen skall få tjäna något på det den har köpt till ett bra pris...... kanske är det avundsjukan att man inte själv tagit tag i det hela och då hellre "sabbar" för den som vill sälja?
Själv har jag en splitbuss som jag kan tänkas skilja mig ifrån men pga allt huggande så har jag avstått att lägga ut den här i Sverige för att istället inrikta mig på sälja den utomlands.
Den får så att säga hellre stå kvar där den står........  ICQ/ac

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag.

14

Känslig fråga...! Jag tycker personligen att det beror på hur man kommenterar... men kan ju skriva ett inlägg på olika sätt. Vidare anser jag att, liksom reglerna stipulerar, är man inte intresserad av varan i fråga ska man låta tråden vara ifred - om man inte, vilket jag själv ibland gör, påtalar en egenskap eller annan positiv upplevelse/anekdot kring varan. Att tala om för någon att en vara är för dyr eller för billig tycker jag gott man kan sköta via PM.

En annan viktig aspekt är att olika människor har olika åsikter om vad något är värt - ingen kan bestämma åt alla vad något är värt, så enkelt är det bara. Budget, tidspress, tillgång, efterfrågan, kvalitet, kunskap, research, erfarenhet... det finns massor av faktorer som påverkar vad någon är beredd att betala för en vara. Alla är vi ju dessutom olika - vissa vill ha kommentarer i sina trådar, vissa vill inte. Så det är som sagt än känslig fråga och jag uppmanar alla att ta en funderare på hur man vill att sina inlägg ska upplevas av BV-samhället.

Vidare tas den Svenska avundsjukan upp, och visst är detta också en viktig del av det hela. Vårt Svenska, småsinta sätt har ju en tendens att skina igenom ibland, ingen ska ju få tjäna pengar på varken sin kunskap eller sin driftighet. Jag kan även tycka att detta är en känslig fråga. Om jag köper en hög med gamla prylar för en spottstyver och det visar sig att det ligger någon godbit i högen - ska jag då inte få sälja den till förtjänst för att någon irriterar sig på att jag tjänar en slant? Om jag lyckas köpa loss något som jag vet är värdefullt till ett billigt pris, som jag sedan kränger vidare för tredubbla priset - är det OK eller inte?

I mitt eget fall går de pengar jag får in på försäljning av VW-prylar - och betydligt mer därtill ICQ/ab - oavkortat tillbaks in i mitt VW-intresse. Hittills har jag 100% bra erfarenheter av de människor jag handlat av här på forumet - Nyna, vw117, 25hpman, Wildstar68, halvar, Woffe, Jiiisper, NickeNyfiken, MickeW... listan kan göras lång! Ibland går jag back, ibland blir det en slant över, så nog tror jag att det jämnar ut sig i slutändan. You win some, you lose some, som vi säger hemma i Bremen. ICQ/ab Tack för ordet! MVH / Jonas

"Daddy Cool"

15

ja tycker de är sunt att vi har våra hjältar som drar land å rike runt på vinstvå förlust för att leta igenom gamla föråd, har dom senn lyckats hitta en bit jag behöver betalar jag gladeligen !
De är ju då vi får in reservdelar i omlopp hela tiden.
utan bv hade vi ju saknat grejjer nästan allihop ...
Säljtrådarna lär ju va bland de mest besökta ??
Sunt förnuft & god ton så ICQ/ag

MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
   http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894

16

Ja, bensinen kostar lika mycket för oss skrotletare, som för er finglidare.  Default/hmm
Personligen ser jag hellre till att hjälpa någon än att tjäna max...men det vet ni redan. Vi sitter alla i samma båt även om att några vill stå på bryggan o några har hytt under däck. ICQ/ad

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

17 Senaste redigerad av M a r c u s (2013-03-19 21:31:13)

Var mest en fråga för att se hur folk här tycker.
Klart att de som letar upp gamla grejer ska ta betalt för det, och till ett överpris så får man inget sålt.

Har själv köpt telefoner från kina (iphonekopior) lagt på 200% för att sedan sälja på blocket. Min bästa affär så köpte jag 20st telefoner för 223:-/st inkl frakt och moms och sålde dem för 700:-/st. Tjänade nästan 10.000:- på två veckor, och endast 2timmars effektivt arbete  ICQ/ag

Blev bara förvånad att man gjorde sånt även på ett ställe där alla har samma intresse.
Det gör mig inget att man gör så här på bv, jag bara undrade om man inte hellre ville veta vart man kunde köpa det direkt 100-200% billigare och med garanti.

Den här tråden var absolut inte riktad mot någon specifik person eller annons, somnar man gott på kvällen så är affärerna ok. ICQ/ab

18

"blåst" skrev jag inom situationstecken eftersom jag inte fann ett bättre ord.

Med "vet värdet på" så menade jag:
Delen som xxxx säljer finns att köpa på en webshop för XXX:- , och det är troligen från den webshopen som säljaren köper ifrån.

19

Jag gjorde så att jag skippade att röra om i glaset och köpte saken på webshopen ist, vill någon erbjuda en produkt till ett svenskt pris så är väl en viss vinst för förmedlingen av produkten att räkna med, tänk om alla sålde vidare för samma summa de köpt produkten för, hm, säljannonserna skulle se lite annorlunda ut minnsan.

20

M a r c u s skrev:

Delen som xxxx säljer finns att köpa på en webshop för XXX:- , och det är troligen från den webshopen som säljaren köper ifrån.

och ?? det är väl samma sak som att köpa telefoner från kina

21

Man måste ju inte köpa saker bara för att det annonseras ut. Passar inte priset så kan man väll ge ett bud eller så bryr man sig inte om att skriva nått alls!

22

Av det som kommit fram i tråden så undrar jag vem som är största "blåsaren".

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

23

Nu känns det som att den här diskussionen börjar lida mot sitt slut, tycker jag. 22 inlägg, folk har haft tid och möjlighet att ventilera sina åsikter och en hel del saker har stötts & blötts. Tack för era tankar!  ICQ/ab  / Jonas

"Daddy Cool"

24

Svwerker skrev:

Av det som kommit fram i tråden så undrar jag vem som är största "blåsaren".

Japp jag har tjänat mycket pengar på folks lathet, okunskap eller ovilja att handla från utlandet.

Undrade bara vad man tyckte om det här, och slutsatsen jag drar av folks kommentarer är att det är hederssamt att sälja vidare grejer för att tjäna pengar (på medmänniskor med samma intresse) och på så sätt hjälpa andra.

Svenska avundsjukan gäller inte här, utan här är ett bra ställe att sälja grejer om man vill tjäna pengar och ingen kommer lägga sig i om man tjänar en bra hacka.

Bra att veta om jag vill göra mig en slant.

Får nog skapa en ny användare här först om jag ska sälja något   Default/lol  ICQ/ae  ICQ/ag  då många verkar upprörda över min enkla fråga.

25

Skriven text är uppenbarligen svår att tolka,har läst igenom inläggen ovan, och jag ser ingen som verkar upprörd över din enkla fråga.
Bara för att man inte håller med, så betyder det inte med automatik att man är upprörd  ICQ/ab

Alla kan ha olika åsikter om hur säker ska göras och hur det ska gå till, vad som är rätt o fel....och det är helt ok tycker då jag.

Ställer man en fråga så får man ju räkna med att få lite olika svar och åsikter.....dvs en diskussion....och detta är väl ett diskussions forum om inte jag missat nåt....sen att man inte kommer fram till nån enighet, det är ju en helt annan sak....och det behöver man väl inte göra heller  ICQ/ab

Blås på bara som dom brukar säga i dom gamla porr-novellerna  ICQ/ag