Med risk att bli kallad för "bezzervisser" kan jag bara inte låta bli att komentera det där med ström och spänning...
Spänning mäts i volt, ström mäts i ampere. Således olika saker, som päron och äpplen...
Om du jämför med en trädgårdsslang är spänningen i en elledning ungefär detsamma som trycket i slangen, strömmen är som flödet. Trycket och flödet, liksom spänningen och strömmen är ju helt relaterade till varandra, och till belastningen, minskar det ena ökar det andra etc.
Att mäta spänningen över ett batteri är inte alltid så meningsfullt, även om du får 6,8 volt över polerna på ett sexvoltsbatteri eller 12,4 volt på ett tolvvolts dito, visserligen bra värden, men det är under vila, mät istället under belastning, med allt ljus tänt eller under tiden startmotorn jobbar så blir det helt andra värden, det lovar jag, och det är ju dessa som avslöjar batteriets verkliga kondition.
Nåväl, åter till frågan.
Kurtivan, jag tror att din solenoid håller på att lägga av. Denna har två uppgifter, dels putta in bendixdrevet i startkransen, dels sluta en kraftig kontakt som ger ström (och spänning) till själva startmotorn. Denna kontakt, eller kontakter, sitter längst in i solenoiden, på insidan, alltså sluts dessa kontakter först när bendixdrevet når sitt yttersta läge. Men icke för ty, kolla också anlutningarna på utsidan av startmotor och solenoid, liksom polskorna på batteriet. Polskorna i Gdansk eller annorstädes får du kolla en annan gång
Det brukar finnas nya solenoider att köpa, om nu det är lönt att byta på en gammal startmotor?
Men solenoiden är ganska tacksam att fixa till, inte sällan är det en massa gammal gegga inuti den, och fett eller oxid på nämnda kontakter. Bara att demontera, sanera och tvätta rent... "bara"
Men klart, du kan ha någon mekanisk tröghet inuti startmotorn också, eller ett elektriskt fel, där en av lindningarna i rotor eller fältspolen inte funkar, då kan rotorn stanna i ett dödläge.
Något jag tycker är bra, och känner mig trygg med är att ha en någorlunda ny och fräsch startmotor, en massa irritation över en dysfunktion är då ett minne blott.
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."