1

Min startmotor klickar bara till
Ibland när jag ska starta bilen
( 6 volt ) 1200 34 hästar typ1
Jag har gott om ström i batteriet
6,8 volt .
Är det jorden som spökar ?
Det funkar att banka till på startmotorn ibland .
Nån som har en aning ?

Vw typ1 -61
4000 mil bruks-skick

2

Med största sannolikhet startmotorbussningen. Sök på ordet på forumet så hittar du mer info.

3

Pröva dra ström direkt från batteriet till kontakten som får startsignal. Hade liknande fel på min och löste det genom att montera ett relä så startmotorn fick ström direkt från batteriet när jag vred på nyckeln.

4

Låter som att kontakterna på den är glappa. Ta bort den och fixa kontakterna.

5

Jag hade samma fel och det var dålig kontakt i solenoiden, tog isär den och slipade lite på kontakterna så funka det fint sen  ICQ/ab

6

I min -66a hade jag samma fel som Eskil, tillslut visade sig vara kontakten i tändningslåset som var bränd.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

7

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=15072

8

Tack för bra tips !
Ska plocka isär o rengöra kontakterna
Till o börja med . Blir det inte bättre så blir
Det att få dit ett relä !
Tack grääbs !

Vw typ1 -61
4000 mil bruks-skick

9

Kontakterna är rengjorda och insmorda !
Verkar funka ICQ/ab
Tack för goda tips alla

Vw typ1 -61
4000 mil bruks-skick

10

Har liknande problem på en 62:a. Vrider på nyckel för att starta så hörs ett klick. Vrider av/på och det klickar varje gång, men så helt plötsligt 7 - 10:e gången då drar startmotorn helt ok. Vilka kontakter pratas det om? Är det kabelanslutningar utvändigt eller?

Gubbjävel; dvs originalfantast

11 Senaste redigerad av Björn J. (2014-07-30 23:08:17)

Med risk att bli kallad för "bezzervisser" kan jag bara inte låta bli att komentera det där med ström och spänning... ICQ/ad
Spänning mäts i volt, ström mäts i ampere. Således olika saker, som päron och äpplen... ICQ/ae
Om du jämför med en trädgårdsslang är spänningen i en elledning ungefär detsamma som trycket i slangen, strömmen är som flödet. Trycket och flödet, liksom spänningen och strömmen är ju helt relaterade till varandra, och till belastningen, minskar det ena ökar det andra etc.

Att mäta spänningen över ett batteri är inte alltid så meningsfullt, även om du får 6,8 volt över polerna på ett sexvoltsbatteri eller 12,4 volt på ett tolvvolts dito, visserligen bra värden, men det är under vila, mät istället under belastning, med allt ljus tänt eller under tiden startmotorn jobbar så blir det helt andra värden, det lovar jag, och det är ju dessa som avslöjar batteriets verkliga kondition.

Nåväl, åter till frågan.
Kurtivan, jag tror att din solenoid håller på att lägga av. Denna har två uppgifter, dels putta in bendixdrevet i startkransen, dels sluta en kraftig kontakt som ger ström (och spänning) till själva startmotorn. Denna kontakt, eller kontakter, sitter längst in i solenoiden, på insidan, alltså sluts dessa kontakter först när bendixdrevet når sitt yttersta läge. Men icke för ty, kolla också anlutningarna på utsidan av startmotor och solenoid, liksom polskorna på batteriet. Polskorna i Gdansk eller annorstädes får du kolla en annan gång  ICQ/ad 

Det brukar finnas nya solenoider att köpa, om nu det är lönt att byta på en gammal startmotor?
Men solenoiden är ganska tacksam att fixa till, inte sällan är det en massa gammal gegga inuti den, och fett eller oxid på nämnda kontakter. Bara att demontera, sanera och tvätta rent... "bara" ICQ/ae

Men klart, du kan ha någon mekanisk tröghet inuti startmotorn också, eller ett elektriskt fel, där en av lindningarna i rotor eller fältspolen inte funkar, då kan rotorn stanna i ett dödläge.

Något jag tycker är bra, och känner mig trygg med är att ha en någorlunda ny och fräsch startmotor, en massa irritation över en dysfunktion är då ett minne blott.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

12

För att komma åt inuti solenoiden är det två försänkta spårskruvar, men de verkar hopplösa att få loss  ICQ/ac

13

Kurtivan skrev:

För att komma åt inuti solenoiden är det två försänkta spårskruvar, men de verkar hopplösa att få loss  ICQ/ac

Menar du skruvarna som sitter på solenoidens gavel?

Det är två skruvar på sexvoltsmotorerna och tre på tolvoltarna, möjligen med något undantag.
Jag har gjort som så att jag spännt fast hela startmotorn i ett stort skruvstäd, och tagit en bra och fräsch skruvmejsel som tål att hamras på... Först rostlösningsvätska, och efter en stund som det fått verka har jag hamrat några gånger på skruvarna. Jo det har nog hänt att jag dragit av någon sådan också. M6 är det väl, tror jag.

Sedan är det svårt att få loss solenoiden ändå, även om man fått ur dessa skruvar, den har ju en axel med avlångt hål, och däri sitter gaffeln som skjuter fram paketet med bendixdrevet. Ibland kan man komma undan med att lossa axeln som denna gaffel vrids kring, den sitter med en genomgående skruv med mutter på ena sidan. Men det är inte alltid det hjälper, iallafall inte då man skall montera en ny solenoid. Min bistra erfarenhet är den att man får skruva isär hela startmotorn och lossa främre gaveln. Men jag har bara mekat med tovlvoltsvarianterna.

Sedan är min lika bistra erferenhet att det är lika bra att köpa en ny Bosch startmotor, dessa kostar visserligen en hel del, men det kostar också i irritation, frustration och ilska att har en startmotor med tvivelaktig funktion som bara funkar ibland.

Det finns väl en och annan firma som säljer dessa..
Men jag har god erfarenhet av VW-Up North.
http://www.classicvw.se/advanced_search … =0&y=0
Beställ på söndag eftermiddag och du har ett paket på posten (leler ICA) på torsdagen.

14

tack för initierat svar! Ja, det är skruvarna på gaveln på en 6V. Provar väl med lite mer våld och smörjmedel innan jag ger upp  ICQ/ac

15 Senaste redigerad av Björn J. (2014-11-22 23:12:21)

Jag kör med ett miljövänligare medel, "Ecoform" jag är förvånad över hur bra det fungerar, och hur det kan leta sig ned i rostiga gänggångar. Luktar litet citron.
Jag fick loss fyra av de jätterostiga muttrarna till avgasrören med hjälp av detta medel på en motor för ett tag sedan... Så det funkar säkert till de mindre skruvarna på en startmotor också.

16

Nuuuu, med lite värme och en slagskruvmejsel har jag lyckats lossa skruvarna så nu är solenoiden loss från startmotorn. Hur kommer jag åt kontakterna i innanmätet utan att förstöra nåt?

17

Kurtivan skrev:

Nuuuu, med lite värme och en slagskruvmejsel har jag lyckats lossa skruvarna så nu är solenoiden loss från startmotorn. Hur kommer jag åt kontakterna i innanmätet utan att förstöra nåt?

Hå, hå, ja, ja...
Bakgaveln på solenoiden är ju lödad fast, tag en kraftigare lödkolv och värm på anslutningarna med en märla, den ena är ju till manöverspänningen från tändningslåset, den andra är utgående stora anslutning till startmotorn. Det brukar sitta en tejpremsa runt skarven mellan metallen och bakeliten också, och där är väl två skruvar om jag inte minns fel, lossa skruvarna och tejpen, gå på med lödkolven och lyft av gaveln. När du får isär detta skall kontakterna blottas, det finns två inuti gaveln, som även utgör skallarna till de stora anslutningsskruvarna, och en platta i slutet av solenoidens axel. Rengör med något lösningsmedel, och vid behov slipa med smärjelduk. Kolla också att kontakterna verkligen ger kontakt, och det är vanligt att bakeliten i bakgaveln har sprickor. Kan lagas med epoxylim.
Innan du monterar ihop så anslut bilens batteri till de båda koppartrådarna som du lödade loss gaveln ifrån, nu kan du se om solenoiden verkligen funkar...

Ursäkat om jag förklarade i fel ordning...