1

Har under sommaren haft problem med att få bubblan att starta. Klickat när jag vritt på nyckel fast nytt batteri, ibland snurrat till lite men aldrig så motor hinner starta.
Provade med 12v och då startade han, nu på hösten vart inte heller 12v att funka. Enda som hände var att plus kabeln vart riktigt varm.

Har nu ikväll hissat upp. tagit ur startmotor. Solenoiden funkar men när jag koppar ström direkt på motorn så händer inget för utom mycke gnistor och nästan som att batteriklämman svetsas fast.
Har läst lite tidigare och nån har sagt nått om att det kan bli så när startmotor nyper. Kan det vara det som hänt med min?

Vad skall man ge för en  bättre begagnad. Runt 500:- ?

Är det nått annat som skall byttas om jag byter startmotor?

Någon som har en till salu?

"S"lowbugz 023

2

Kan vara bussningen i lådan som är sliten med.
Sen när det gäller 6 volt så bör alla anslutningar vara rena dvs inte oxiderade.
Kolla även jordflätorna på bilen,

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

3

Jag bytte jordflätan vid växellådan då blev det bättre

4

Kan vara så med Jorden, men faktum är ju att den inte ens snurrar nu när jag tagit den ur bilen och har bra jord i skruvstädet ..

"S"lowbugz 023

5

Det är inte så konstigt. Du har ju tagit bort dess ena lagring o då snurrar den inte. Det som däremot händer är att du bränner lindningen i den. Köp en annan, för den är säkert skrot nu.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

6

jag anar att du har en modern folka typ 64-65 , jag då är ju startkontakten slut,
bytte allt på min 65 i höstas, start, bussning, batteri, relä, solenoid ...allt...funkade bättre och bättre men när jag bytte tändlåsstycket var saken biff, 50 kr på swappet i Varberg....det andra hade jag på *hyllan* eller var det ca -2600---- ICQ/ad

7

folkamannen skrev:

jag anar att du har en modern folka typ 64-65 , jag då är ju startkontakten slut,
bytte allt på min 65 i höstas, start, bussning, batteri, relä, solenoid ...allt...funkade bättre och bättre men när jag bytte tändlåsstycket var saken biff, 50 kr på swappet i Varberg....det andra hade jag på *hyllan* eller var det ca -2600---- ICQ/ad

Ett mycket vanligt fel,men byter man till ett annat beg så har man snart samma fel igen.Man kan montera ett relä som matar solenoiden med ström och bara låta manöverspänningen gå genom låset.

8

stickan skrev:
folkamannen skrev:

jag anar att du har en modern folka typ 64-65 , jag då är ju startkontakten slut,
bytte allt på min 65 i höstas, start, bussning, batteri, relä, solenoid ...allt...funkade bättre och bättre men när jag bytte tändlåsstycket var saken biff, 50 kr på swappet i Varberg....det andra hade jag på *hyllan* eller var det ca -2600---- ICQ/ad

Ett mycket vanligt fel,men byter man till ett annat beg så har man snart samma fel igen.Man kan montera ett relä som matar solenoiden med ström och bara låta manöverspänningen gå genom låset.

Så var det i min 65a, ett relä i motorummet som skulle hjälpa till men det gjorde det ju inte så nu är även det kasserat
och NOS startkontakt monterad.

9

Jag har en startmotor ICQ/ab
Är hmma kommande lörd-sönd sen vidare på jobb, men passerar dig då jag flyttat ut till österkvarn, kan svänga förbi om du vill ICQ/ab
Mvh Jonas

10

Som det ser ut så behöver jag byta startmotorn och jag skall träffa en Grängesbergare imorn GustaF som hade så jag får prova en bättre begagnad ICQ/ab
Tack jonas.00 ändå.  Inte sett du svarat förens nu inatt ICQ/ac men det kanhända jag behöver annan hjälp.

"S"lowbugz 023

11

Nu har jag fått tag i två startmotorer som skall testas. Men behöver väl byta busningen. Motor har jag tänkt plocka ur för det skall vist va lättare. Men knackar jag ur den gamla mot motor hållet eller mot där startmotor skall sitta. och när den nya skall i använder man ett drivdorn eller hur?

"S"lowbugz 023

12

Ehrs skrev:

Nu har jag fått tag i två startmotorer som skall testas. Men behöver väl byta busningen. Motor har jag tänkt plocka ur för det skall vist va lättare. Men knackar jag ur den gamla mot motor hållet eller mot där startmotor skall sitta. och när den nya skall i använder man ett drivdorn eller hur?

Dra i en bult av lämplig dim i den gamla och dra ur den från startmotorsidan,så slipper du ta ur motorn...

13

Jag slår ut den gamla mot startmotorn, använder en lång hylsa som passar perfekt så är det ingen risk man förstör godset, vilket kan hända med ett dorn, likadant när den nya ska i.

Typ2 1953 barndoor 11W, Typ2 1961 panel, Typ2 1968 buss,
Typ1 1963 soltak (Herbie), Karmann ghia 1967 m.m.

14

Såja. Nu har det skruvats lite. Bytte bussning genom att först försöka dra ur den.. Gick inte.. Lossade motor. Såpass att jag kunde knacka in bussningen inåt och sen plocka bort den. Den va rejält sliten. Sen knackade jag in en ny med en perfekt passande hylsa. Skruvade fast motor igen. I med nya startmotorn och vips.. Nu funkar den!

"S"lowbugz 023