26

Mats W skrev:
anders bergh skrev:

Jag ringde så får jag såg anonsen..  men budet hade gått upp lite för högt då för att spontanköpa bilar. Default/smile

grattis iaf och det ska bli spännande att fortsätta läsa om denna

Jotack - han hade bud på 22000 från Tyskland  ICQ/ad . Men han ville egentligen att bilen skulle bli kvar i trakten och sålde inte främst för att tjäna kosing - så den blev min till sist trots allt ICQ/af !

Du förtjänar den. Det är alltid kul att bilden rullar vidare i samma område som den alltid gjort. Default/smile

27

MrSpock skrev:

Off topic, men inte kan det bara vart jag som hajade till på mittstolpen på vägskylten? Synvilla som gör att det ser ut att sitta mitt i vägen ICQ/ab

Årets OT ICQ/ae , he he! Jag kör denna väg ett par gånger i veckan, och det är ingen synvilla. Jag håller med dig att det ser verkligen skumt ut...

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

28

anders bergh skrev:
Mats W skrev:
anders bergh skrev:

Jag ringde så får jag såg anonsen..  men budet hade gått upp lite för högt då för att spontanköpa bilar. Default/smile

grattis iaf och det ska bli spännande att fortsätta läsa om denna

Jotack - han hade bud på 22000 från Tyskland  ICQ/ad . Men han ville egentligen att bilen skulle bli kvar i trakten och sålde inte främst för att tjäna kosing - så den blev min till sist trots allt ICQ/af !

Du förtjänar den. Det är alltid kul att bilden rullar vidare i samma område som den alltid gjort. Default/smile

Ja, han tyckte det var kul om han kunde se den i trafiken ibland ICQ/ad

Jag har förresten lekt lite med ett gammalt foto ICQ/ae
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/787883.jpg

Denna bil är ju verkligen udda, och de flesta bilentusiaster tror ju att den är ombyggd. Själv blir man ju nyfiken på hur det kom sig att bilen kom just till Sverige… Jag har roat mig med att snoka upp ett par andra VW typ 118 på Internet:

Inne på bugpeople.se år 2009 startade mr300 ett projekt utifrån denna 59:a:

http://www.bugpeople.se/bilder/dsc08825.jpg
Karossen var genomrutten och han flyttade till slut över taket till en bättre kaross. Jag har frågat om han sparat något RHD-relaterat – men allt var så pass dåligt att det åkte på skroten ICQ/ac

Inne på garaget.org ligger även denna 60:a:

http://www1.garaget.org/archive/21/20204/16602/16602-139288.jpg

Någon som känner till några fler högerstyrda soltakare?

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

29

Lyxbuss 54 här på forumet har en högerstyrd 56 soltak.

Angående byte av ytterduken så måste du lossa innertaket i bakkanten av hålet i taket. Instruktioner som visar hur du byter yttertaket finns i rephanboken från -60, jag kan kopiera till dig om du vill.

30 Senaste redigerad av David, Luleå (2011-03-23 13:50:12)

Bengt H skrev:

Lyxbuss 54 här på forumet har en högerstyrd 56 soltak.

Angående byte av ytterduken så måste du lossa innertaket i bakkanten av hålet i taket. Instruktioner som visar hur du byter yttertaket finns i rephanboken från -60, jag kan kopiera till dig om du vill.

Jag hade en fundering om hur man justerar taket på en -61a soltak. Finns det också med i den handboken. Det skulle vara snällt om du kunde hjälpa med det också isåfall.

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=1211

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

31

Mats du få vara lite försiktig inte släppa ut alla bilder på en gång

32

Bengt H skrev:

Lyxbuss 54 här på forumet har en högerstyrd 56 soltak.

Angående byte av ytterduken så måste du lossa innertaket i bakkanten av hålet i taket. Instruktioner som visar hur du byter yttertaket finns i rephanboken från -60, jag kan kopiera till dig om du vill.

Du får gärna ta kopior i din bok, Bengt, det vore väldigt schysst av dig ICQ/ab ! Jag kommer väl ner någon dag och hämtar dem i så fall - annars kan du kanske scanna dem och maila?

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

33

David, Luleå skrev:
Bengt H skrev:

Lyxbuss 54 här på forumet har en högerstyrd 56 soltak.

Angående byte av ytterduken så måste du lossa innertaket i bakkanten av hålet i taket. Instruktioner som visar hur du byter yttertaket finns i rephanboken från -60, jag kan kopiera till dig om du vill.

Jag hade en fundering om hur man justerar taket på en -61a soltak. Finns det också med i den handboken. Det skulle vara snällt om du kunde hjälpa med det också isåfall.

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=1211

Du fick ett bra svar både på din och min fråga inne i din tråd ICQ/ag :

JockeB skrev:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/427489.jpg

Bara lossa innertaket i bakkant av soltaket (sitter med liknande clips som dörrpaneler), sedan kommer du åt muttrarna som håller den bakre soltakskenan. Lossa dessa, dra bak skenan och dra åt muttrarna igen. Hålen i takplåten är avlånga just för att taktygets sträckning skall gå att justera.
// J

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

34

Stefan T skrev:

Mats du få vara lite försiktig inte släppa ut alla bilder på en gång

Äh - varför sitta och posta en bild om dagen, det är väl bättre att ösa på när bilderna redan är tagna ICQ/af . Jag blir ju tvungen att göra en del i år också så tråden kommer ju inte att 'dö' bara för att jag postar det som hände förra året, eller hur ICQ/ad ?

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

35

Bengt H skrev:

Lyxbuss 54 här på forumet har en högerstyrd 56 soltak.

Ligger det ute några bilder på den ICQ/ae ?

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

36

reparatur leitfaden manual på tyska finns att ladda hem på http://www.volkswagen-classic-parts.de/   bör finnas instruktion i den...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

37

johan_l skrev:

reparatur leitfaden manual på tyska finns att ladda hem på http://www.volkswagen-classic-parts.de/   bör finnas instruktion i den...

Tack för länken , Johan - "you're the man" ICQ/af !

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

38

Mats W skrev:
Bengt H skrev:

Lyxbuss 54 här på forumet har en högerstyrd 56 soltak.

Ligger det ute några bilder på den ICQ/ae ?

Tror inte det.

39

Bengt H skrev:
Mats W skrev:
Bengt H skrev:

Lyxbuss 54 här på forumet har en högerstyrd 56 soltak.

Ligger det ute några bilder på den ICQ/ae ?

Tror inte det.

ICQ/ac

…fortsättning:

Mats W skrev:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/698706.jpg
Hjulhus höger fram. En gammal lagning (gassvetsad!) – inte undra på att värmekanalen är så dålig på insidan också ICQ/am . Detta måste jag ta tag i direkt…

Nu var det bara att spotta i nävarna och sätta igång med rostlagning på ackord. Besiktning om 9 dagar Default/yikes !

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/698707.jpg
En bild ur denna vinkel visar att även själva ’framstammen’ är rostangripen Default/hmm .

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/698708.jpg
Jag har börjat skära i innnerskärmen ICQ/ae .

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/698709.jpg
Aj aj aj aj – här var det rost minsann ICQ/ac . Bilden visa även tydligt varför insidan av värmekanalen är hårt rostangripen.

Med lite pyssel och inpassning av plåtar så kände jag mig hyfsat nöjd efter ett par timmar.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/698710.jpg
Färdigsvetsat ICQ/ag . Nu ska det bara…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/698711.jpg
…lite ”klet” på också ICQ/ae .

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/698712.jpg
Voilà ! Höger innerskärm och framstam färdig för besiktning ICQ/ab !

Fortsättning följer…

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

40

Oj nu hade vist min verktyg kommit till användning igen

41

Stefan T skrev:

Oj nu hade vist min verktyg kommit till användning igen

Ja, det är ju aldrig helt fel med Engelskt hjul och 'krymp-å-sträck' ICQ/ad !

…fortsättning:
Flitens lampa fortsätter att lysa i mitt garage ICQ/ag :

Mats W skrev:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/698716.jpg
Då är det betydligt värre med hjulhuset vänster bak, där karossfästet är helt avrostat ICQ/ac . Detta måste givetvis också fixas innan besiktning ICQ/ab

Jag vill bara upplysa om att jag är kungen av ’raggarlagningar’ Default/hmm . Jag har haft ett par gamla 50- och 60-talsjänkare som bruksbilar och varit tvungen att akut hitta på diverse fyndiga provisoriska lagningar för att bara kunna hålla bilarna rullande.

Rostlagningen i hjulhuset bak är ett prov på detta ICQ/ad Jag inser att ett karosslyft är det enda raka om rosten skall kunna lagas ordentligt, men ännu är inte bilen såååå dålig i mina ögon. Jag vill helt enkelt inte göra ett så stort ingrepp innan jag ändå måste göra andra förbättringar på bilen. Dock visar sig utrymmet bakom det bakre vänstra karossfästet bli lite kinkigt att komma åt:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/698717.jpg
Alltså tillverkar jag en plåt till insidan bakom karossfästet, vilken jag sedan jag fäster med en ’flärp’ från utsidan enligt bilden. Knappast snyggt – men hålet försvinner åtminstone ICQ/an

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/698718.jpg
…och när allt är tectylat så är det ingen som lägger märke till det i vilket fall som helst ICQ/ad !

Då är de båda befarade rost-2:orna släckta på ca 4 timmar ICQ/ab ! Om man skall kalla det ’lagningar’ eller’ bättringar’ är väl snarast en smaksak ICQ/af

Vad stod mer på programmet nu då? Jo, tänddelar till motorn var beställda, och nu kunde jag på allvar sätta ingång med sanering av inredning och polering av lack ICQ/ae

Fortsättning följer…

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

42

…fortsättning:

När jag polerat bilen färdigt blev resultat så här:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/697570.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/697573.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/697571.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/697572.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/697569.jpg

Visserligen en hel del genomslipningar och många mindre skador i lacken, men annars; Inte så illa, va ICQ/ag ?!

Bilen var, som Stefan redan visat, ute och luftade sig på självaste midsommarafton:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/697574.jpg
Min pappa, David, Johanna och Linnea klär en ’mini’ midsommarstång ICQ/ab .

Fortfarande gick bilen förfärligt illa i motorn, men nya delar var på väg och det var ungefär en vecka kvar till besiktning … lugnt med andra ord ICQ/af

Fortsättning följer…

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

43

Jag tänker att jag slänger iväg några bilder på min oljetempmätare också:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/698739.jpg
Fabrikatet är ”Störk” – och bilden visar tydligt hur anlupen av rost och mögel bilen var vid inköpet Default/hmm .

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/698740.jpg
Så här ser mätaren ut bakifrån. En givare går vidare från mätaren till…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/698741.jpg
…oljestickan som på så sätt blir en integrerad del av mätaren.

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

44

Mats W skrev:

…oljestickan som på så sätt blir en integrerad del av mätaren.


Tittar man på amerikanska foru,m får man bilden av att detta är en grej uppfunnen av gene berg  ICQ/ag

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

45

ser ju helt ok ut den ju.
Soltakare är ju fina saker  ICQ/ag

46

David, Luleå skrev:
Mats W skrev:

…oljestickan som på så sätt blir en integrerad del av mätaren.


Tittar man på amerikanska foru,m får man bilden av att detta är en grej uppfunnen av gene berg  ICQ/ag

Mätare av denna princip har funnits väldigt länge, långt innan Gene Berg var uppfunnen Default/lol

Störkmätaren är en trevlig sak så länge dom fungerar, tyvär så fungerar inte så många nuförtiden. Det sitter en liten plåtbit av mässing inne i mätaren som går av med tiden Default/yikes , omöjlig att laga enligt JG instrument i Leksand. Har en som han byggt om till elektrisk och det blev väl rätså OK.

47

johan81 skrev:

ser ju helt ok ut den ju.
Soltakare är ju fina saker  ICQ/ag

Visst är de coola?! ICQ/ad

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/697578.jpg
Jag har precis upptäckt att jag inte har några bilder tagna på inredningen efter det att överdragsklädseln plockades bort. På denna bild kam man dock skymta hur stoppningen krupit fram genom hålen på stolarna. Slängd över ryggstöden är vår klubbtröja för RiverCity Volkswagen ICQ/ae !

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/788391.jpg
Slänger även med en bild på det formidabla råttbo som hittades under pappen i bagaget ICQ/ad .

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/788392.jpg
Här är en liten bild från poleringsarbetet – skillnaden i glans är rätt uppenbar ICQ/ab

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/788393.jpg
Efter det att bilen provkörts ett par gånger upptäckte jag att det rann olja ut från drivaxlarna, vilket…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/701551.jpg
…åtgärdades genom att lägga papper i navkapseln så att det inte skvätte fullt så mycket… (inte så smart, men det duger om provisorium när man vill åka och inte meka) ICQ/ad

Ett annat problem var att bensinen i tanken såg ut om CocaCola i färgen. Eftersom jag ändå behövde provköra bilen med tanke på bromsar mm, så valde jag att försöka tömma tanken genom att köra soppatorsk och sedan fylla på nytt fräscht bränsle. Det krävdes två sådana procedurer med byte av bränslefilter innan färgen ändrades från svart till brun, från brun till gul, från gul till genomskinlig Default/hmm .

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

48

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/697575.jpg
Första längre provkörningen (tillsammans med min dotter Sara) gick bl.a till världsarvet Grimetons radiostation och till Bockstens mosse, som ligger i området där jag bor med min familj på gränsen mellan Varbergs och Falkenbergs kommuner. Detta är kvällen före besöket hos svensk Bilprovning Default/yikes

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/697576.jpg
Årets bildICQ/ag Jag poserar iförd en gratis T-shirt som delades ut till mig dagen till ära! Dels därför att bilen klarade besiktningen, dels för att 1/7 2010 var första dagen då SBP inte längre har monopol på bilprovning.

När David lånade bilen ett par veckor efter besiktningen så kom han hem med bekymrad min – ”pappa, handbromsspaken har gått sönder” ICQ/ac :

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/701552.jpg
Själva knappen hade lossat eftersom…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/701553.jpg
…mekanismen kuggat över. Det var bökigt att behöva plocka ut diverse inredning för att komma åt, annars var det ju rätt simpelt att laga ICQ/ad .

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

49

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/788394.jpg
På Wheels&Wings swapmeet i Varberg låg ett par blinkershus och skräpade. De var klart bättre än de som satt på bilen innan i alla fall!

Jag tyckte det var tråkigt att man bytt ut baklamporna mot ’moderna’ och satte in en köpesannons. Mitt under husvagnssemestern i Mariefred (måste ju titta på Power Hot Rod Reunion) så fick jag napp och vips var jag ägare till ett par kompletta s.k. ’snowflakes’ ICQ/ag

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/788395.jpg
De stora (och rostiga) baklamporna monterades av…

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/788396.jpg
…och lacken bakom rengjordes, men va f… ?

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/788397.jpg
Bilens bakskärmar är båda stämplade ’MEXICO’ ICQ/am

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/788398.jpg
Jag konsulterade theSamba för att få rätt mått att kunna montera lamporna. Men det visade sig att mina båda skärmar inte var så lika som jag inbillat mig.

Till sist tog jag ett annat råd: Att gå efter ögonmått och ’sikta’ in lamporna på samma höjd och med samma avstånd från motorluckan. Jag tror det blev OK ?!

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/788399.jpg
Vänster baklampa var helt sönderrostad, och cancern hade spridit sig även till skärmen. Jag ville dock inte lacka om allt, utan valde att slipa, rostskydda och maska av ett så litet område som bara möjligt.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/788400.jpg
Rostangreppet är fortfarande synligt och ett hål är pluggat med en plastnit – men det ser mycket bättre ut med dessa små baklampor.

Meningen är att skärmarna ska göras i ordning en annan garagesäsong, men detta utförande får duga så länge. Blinkersspaken har blivit ombyggd till modernare snitt, och måste återställas till 1960-61 års utförande för att broms- och blinkersljus ska kunna fungera.

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

50

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/788403.jpg
Lördag den 21 augusti 2010: Jag kommer ut till garaget och möts av en frän bensinstank… Under bilen ligger det en stor pöl av bensin.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/788404.jpg
Under motorluckan är det alldeles fuktigt och på anslutningarna till bensinpunpen har det bildats någon slags kemisk förening som ser ut som smält vaniljglass Default/hmm .

Nu har jag fått nog av soppapumpens alla olika nycker, och beställer en helt ny:

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/788405.jpg
Så mycket bättre detta blev ICQ/af

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/728896.jpg
Tisdag den 28 september 2010. En f.d. arbetskamrat ringde ett par dagar tidigare och frågade om jag ville ha ett bagageräcke till min bubbla.

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/728897.jpg
”Jo, tack – det vore väldigt trevligt”, svarade jag glatt ICQ/ab !

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/728898.jpg
Det är ett s.k. ”Kalle-räcke”, knostruerat av smålänningen Karl Nelson.

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>