1

Bara en liten fråga: Hur klarar en vevaxel att tappas på ett klinkergolv från en meter?
Nu träffade den inte klockrent utan blockhalvan ramlade ner och veven rullade ur. De synliga skadorna var att oljekastar skyddet blev det en liten knäck på och att pinnbultarna blev ngt krökta.
De gick att rikta men bör de ändå bytas? Och hur klarar slängen att hanteras så?

Erkki

2

Finnfisher skrev:

Bara en liten fråga: Hur klarar en vevaxel att tappas på ett klinkergolv från en meter?
Nu träffade den inte klockrent utan blockhalvan ramlade ner och veven rullade ur. De synliga skadorna var att oljekastar skyddet blev det en liten knäck på och att pinnbultarna blev ngt krökta.
De gick att rikta men bör de ändå bytas? Och hur klarar slängen att hanteras så?

Erkki

Veven har säkert klarat sig. Var glad att du inte hade fötterna under. ICQ/ag

3

ja jävlar vad det small! Jag provade sätta in den i blocket idag, men kände att det trögade i ett läge, så jag mätte upp den i svarven. Skiljde 0,2 mm mellan första och fjärde vev. Är det normalt? Svarven är gammal och sliten men jag tog medelvärdena, så det borde stämma hyfsat. Någon som har koll hur man riktar upp den. Om det nu behövs.

Erkki

4

Finnfisher skrev:

ja jävlar vad det small! Jag provade sätta in den i blocket idag, men kände att det trögade i ett läge, så jag mätte upp den i svarven. Skiljde 0,2 mm mellan första och fjärde vev. Är det normalt? Svarven är gammal och sliten men jag tog medelvärdena, så det borde stämma hyfsat. Någon som har koll hur man riktar upp den. Om det nu behövs.

Erkki

Det låter inte bra.

5

2 tiondelar i kast känns mkt, är det en std vev skulle jag leta reda på en ersättare.....
vad är det för vev ?

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

6

Ingen märkvärdig. Ska sitta i en 1200. Bilen är en -62. Motorn är sliten, men långt ifrån slut, så jag vet inte hur mycket man kan lägga ned på den. Säkert billigaste vore att få tag i en annan motor, men jag tänkte jag kan lära mig någonting på vägen.
Min mätmetod var inte den bästa, alldeles för många felkällor och glapp, men eftersom den även trögade i blocket så lade jag ihop ett och ett.  Jag har riktat krokiga propelleraxlar innan, men detta är inte lika lätt.
Några tips?

7

hadde jag haft en över hadde du fått en gratis av mig ICQ/ad ingen som känner sig barmhertig idag och kan lyfta finnfisher ur förtvivilans drummel träsk ICQ/ad och donera en hyffsad org vev ?

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

8

Om veven slår på 2 tiondelar kan du kasta den direkt eller lämna på omslipning vilket säkert inte är ett alternativ i det här fallet. Är det en 30 eller 34 hk vev? Att veven går trögt i blocket innan du dragit fullt moment är helt okej. Mät veven när den ligger i blocket istället. Den får kasta 2-3 hundradelar på tappen för remskivan.

9

Jag har till en 1600 som du kan få fraktpris/ alt hämta.. Default/smile finns i skåne men kan skickas.
lite rostig om jag inte minds fel men det är bara ytrost... hoppas jag.

Om nu det är samma storlek får någon med kunskap berätta

10

anders bergh skrev:

Jag har till en 1600 som du kan få fraktpris/ alt hämta.. Default/smile finns i skåne men kan skickas.
lite rostig om jag inte minds fel men det är bara ytrost... hoppas jag.

Om nu det är samma storlek får någon med kunskap berätta

Nää,1600-veven har längre slag.

11

Tack för tipsen och för eventuella delar. Tipsen har jag idag omsatt i handling. Provade att dubba den i svarven på ett nogrannare sätt. Eftersom svarven är sliten och dubben slog, så smidde jag fram en ny centreringspinne på plats, då blir den ju garanterat centrerad. Nu gick det att kolla mycket nogrannare. Nog såg den ut som en banan alltid! När jag sedan satte den i blocket och drog till moment gick det tydligt att känna att den gick mycket trögare i ett läge. Jag kunde inte mäta den direkt i blocket för jag kunde inte få fast den på ett vettigt sätt.

Motorn var inte helt komplett, och hyfsat sliten så jag tar helt enkelt och skaffar en annan. Jag har redan ett par nya på gång.
På skoj tänker jag ändå se om det går att rikta upp den på ngt sätt. Jag läste mig fram till hur man kan göra. Både pressa och knacka är metoder som används.
Så nu blir det att bygga en riktjigg. Jag lägger upp här efterhand vi kommer framåt.

Motorn är en 34:a, i bilen sitter det nu en 30:a och den lär fungera, så det är ingen ko på isen. Lär ju bara gå lite långsammare, men bättre det än inget.

Tack för erbjudandena om grejor. Uppskattat!

12

Verkar märkligt att en smidd vev kan "böjas" genom att tappas i golvet ?

13

Jomen! Det undrar jag också. Men fast den är smidd är det många vinklar som fortfarande kan förskjutas. Sen vet jag ju inte hur den var innan. Men den trögade inte i blocket i alla fall.
Jag trodde att jag fått in lagerlägen fel när jag satte ihop blocket, men det är inga problem få ihop den. Jag klämmer ihop den lätt med låstänger. Jag mäter vidare imorgon.