26

en fd kollega som nog inte alltid tillhör de som beteer sig "som ett föredöme" i trafiken köpte en "billig" z3a för ett par år sen, slutade med att han smällde bilen så den fick skrotas... (ingen person skadades vad jag förstår mer än skrubbsår) de ville ge honom lika mycket han betalt eftersom han haft bilen (om jag minns rätt) bara några månader, men han lyckades tydligen med att få betalt som ett medelvärde av de överprisade z3or som låg ute på blocket... Så - se till att förbereda dig på att visa på att bussar inte är gratis om de bråkar om inlösen...

Jag börjar, efter blivit farsa och närma mig 40, börja försöka bita mig i underläppen när jag ser idioter i trafiken. Bättre släppa gasen och släppa förbi alt inte köra om än att riskera antingen olycka eller tokpersoner. Min sambo blev påkörd bakifrån halvhårt (hände inget pga dragkrok) och personen som körde på svängde ut i vägrenen och "gav järnet", i en sådan situation är inte mycket att göra - men ser man nån bakom sig som ligger nära som f-n så försöker jag släppa om innan nåt händer. Finns gott om idioter som nog inte tvekar att ta till våld - har sett en person bli uppspöad vid ett trafikljus (kan ju vart nån annan uppgörelse iofs) där bakomvarande bilist gick ur och började mata på föraren i bilen framför. Även vart med om folk som försökt tränga sig och i princip (om jag inte vikt av) skulle knöcklat plåt, en gång vart jag instängd på en återvändsgata då jag inte backade tillbaka till vändplanen, snubben i bilen parkerade mitt i gatan och gick in i ett hus (men detta var efter jag sett incidenten med han som fick spö så jag vart rätt orolig när han hoppade ur bilen och började gå rakt mot mig). Som daglig pendlare på essingeleden så har jag sett ganska många krockar, flera där jag tänkt först "vilken idiot" (pga körsätt) och sen, nån minut efter smäller det i nån annan bil eller nån kilometer längre fram står den bilen krockad.

Kontentan - ser man idioter - håll avstånd!

Hoppas nu att detta löser sig utan problem.

(förresten är det inte så att "Split-Gurra" i Uppsala är bilplåtis på nån firma, kanske värt att kolla upp?)

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

27

Som tidigare skrivits, det är bara "saker", men man stör sig på "saker" ibland, speciellt när de inte fungerar som de ska. I det här fallet var det inte ens min egen dumhet som orsakade denna "störning", utan någon annans! När jag är dum, brukar det resultera i en halvt fungerande mobiltelefon, en glapp ljudkabel, eller ett inte alls fungerande kylskåp.  ICQ/ae  Men när man lagt ner stor möda och mycken energi på att justera styrning, tändning, förgasare, lyse, värme, ventilation, stereo, bromsar och någon annan kommer där och "förstör" då mår jag lite dåligt. Får se hur jag gör inför BRC, lovar ni att inte skvallra för farbror blå om jag åker obesiktat i pickisen dit?  ICQ/ae

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

28

Inte meningen att peka på att det var ditt fel, det jag menade var att man i trafiken i stockholm ska veta att man möter både idioter, drogpåverkade och alkisar varje dag. I detta fall kanske bara en ouppmärksam tjej.

Låter som jag är så himla klok, men även jag kör på ett sätt som man efteråt tänker att man borde gjort annorlunda. Både att själv fela eller inte ha tillräckliga marginaler för att klara andras tokkörning...

29

Jag tog det inte alls så Johan, ta't lugnt!  ICQ/ab  Faktum var att när jag skrev förra posten hade din förra inte kommit upp än.

Jag vill tro det bästa om folk, det måste jag i mitt yrke, ni anar inte vilka människor man får stöta på! Och jag tror hon hade rent mjöl i påsen, men jag vägrar att erkänna att det var någon annan än hon som gjort fel. Hade jag vållat skadan hade jag erkänt, såna är mina principer. Det kändes snarast som om hon försökte testa mig, om hon kunde lita på mig. Jag manade henne till att ta det lugnt och förklarade att vi löser det här.

Sjukt jobbigt att ha en tillknycklad buss dock, idag fick jag hjälpa min passagerare ur (hon klarade inte att öppna dörren själv) och jag går helst inte förbi den längre om jag promenerar i området.  Default/hmm

30

Fick brev från "Volvia" idag där de meddelar att de uppgifter de fått in "visar att jag har rätt till ersättning för skadan på min bil". Skönt!  ICQ/ab Nu ska man bara jaga fatt i en verkstad som vill åta sig jobbet. Ska kolla med chefen imorgon exakt vilken firma han vänt sig till och se om jag kan komma i kontakt med personen som hade frågat efter mig, kanske är det en plåtis som brinner för gamla bilar? The story continues!

31

skönt att dom inte bara säger skrota skiten.. bara kämpa på, detta blir nog bra i slutänden! ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

32

Nu har jag varit hos plåtverkstaden och de har skickat ett kostnadsförslag. Det låg på 37 tusen och försäkringsbolaget väljer då inlösen. Nervöst svarar jag i telefonen när de ringer och vid samtalets slut är jag så upprörd som om jag hade fått ta emot ett dödsbesked. Sju tusen får jag om jag ska behålla bussen!!! 11 om de löser in den helt!!!  Default/yikes  Jag ifrågasatte starkt det hela och menade på att den inte skulle förväxlas med andra, nyare bussar och bussar som har en hemmasnickrad campinginredning, jag förklarade även vad de låg på utomlands. Den enda andra utvägen enligt honom, var att jag skulle få fordonet värderat av ett oberoende organ (han sa namnet men jag minns det inte) men då har jag INTE möjlighet att behålla fordonet! Jag sa till honom, att innan krocken hade jag aldrig sålt den för under 60 och att en besiktad "tom" buss går på allt mellan 20 och 30 beroende på årstid och köpare, men det var döva örat...  ICQ/ac

Jag är minst sagt upprörd och orkar knappt tänka på det. Är det någon här som har ett bra förslag på hur jag ska gå till väga? Sju tusen för att bli påkörd tycker jag är som en skymf, jag känner mig spottad i ansiktet och det är vad jag överväger att göra på handläggarna hos IF om det verkligen är det enda sättet för mig att lösa problemet på. Länge sen jag var såhär arg faktiskt! ICQ/am

33

Fan vilka grisar, du har mina sympatier!!

Det brukar vara bra att få saker på papper, och låta processen ta sin tid. Be om ett skriftligt besked med alternativen de nämnt, och ta reda på hur du gör för att bestrida beslutet. Att den oberoende värderingen bara skulle kunna ske på villkor att de löser in bussen efter värderingen köper jag inte, det låter ju helt orimligt. Klart du ska kunna få den riktigt värderad!

Buss -75  |  Westfalia Pickup -70  |  Enkelhytt -88

34

Jag kan inte påstå att jag är förvånad, tyvärr. Det är bl.a. sånt här som gör att det är viktigt att få sitt fordon värderat. Jag beklagar verkligen att du hamnat i den här situationen.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

35

Sätt ut den på annons, eller maila K'n'k och fråga vad dom kan tänka sig att köpa den för, då borde då kunna visa marknadsvärdet av en westfaliabuss?
eller räcker det kanske att maila en hög med annonser från samba m fl till skaderegleraren och visa vad du behöver ha för pengar för att kunna köpa något liknande?

36

gör som jag gjorde när jag blev påkörd, säg att du går med på ett byte mot en LIKVÄRDIG buss av samma årsmodell då deras bud inte ens täcker vad inredningen är värd!

www.beachbuggy.se - buggyforum för buggyälskare
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad

37

kee skrev:

Nu har jag varit hos plåtverkstaden och de har skickat ett kostnadsförslag. Det låg på 37 tusen och försäkringsbolaget väljer då inlösen. Nervöst svarar jag i telefonen när de ringer och vid samtalets slut är jag så upprörd som om jag hade fått ta emot ett dödsbesked. Sju tusen får jag om jag ska behålla bussen!!! 11 om de löser in den helt!!!

Se det hela som en svår förhandling. Om man inte blir nöjd med utfallet kan man överklaga. Grundregeln är att du ska kunna köpa en likvärdig bil för pengarna du får vid en inlösen. Går inte det har du fått för lite betalt. Jag är ganska säker på att en oberoende värderingsman skulle sätta en högre prislapp än 11000. I fall som ditt är det ganska vanligt att någon oberoende värderar. Värderingsmannen ska hämta in prisförslag från handlare eller motsvarande. Ett utlåtande från exempelvis VWHK kan väga lika högt som en handlares gör om det gäller en nyare bil.
Jag ska kolla om jag kan hänvisa dig till en värderingsman jag känner.

38

som plåtis på vw skulle det vara intresant o se kalkylen o vilken verkstad,dom måste ha räknat på vad dom kunde för att det skulle bli lösen ,37 låter mycke för det man ser på bilden ,bearbeta dom med priser o annonser lämna en värdering från vwhk om du kan få till ,har du mer försäckringar i samma bolag ta med det i sammtalet låt det gå lite tid vänta ut dom det är många som gör så för bättre pris

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

39

Jag hade samma problem med TryggHansa i våras.

De gav mig ett löjligt lågt bud på vår totalkvaddade Passat. Det gick inte att deala en krona, utan de hänvisade till en oberoende värderingsman direkt.

Jag ringde värderingsmannen och han sa direkt att han var på privatpersonernas sida. Han sa själv att han var riktigt trött på försäkringsbolagen.

Så det löste sig utan problem. Det gör det garanaterat här också.

40

Önskar dig verkligen lycka till och stå på dig... Jag tror helt klart på metoden att du trycker på vad motsvarande bil på blocket (eller annat säljställe) kostar... Att bilar löses in och skrotas verkar vara väldigt vanligt, på moderna bilar tror jag skrotarna tjänar bra (men troligen även betalar bra till försäkringsbolagen).

Tid är dyrt hos bilverkstäder, även lackjobb -  det drar säkert upp kostnaden.

Eftersom du vill behålla bussen tror jag på att du ska kolla om du kan få bättre pris nånannanstans och kanske fundera på att (eftersom du väl tycker patina är ok) överväga att istället för att få allt bytt och omlackat istället kolla om de kan rikta och fixa till samt bättringslacka...

Får du ned reparationskostnaden till säg 25.000 och får dem att förstå att värdet är mycket högre än vad de tror (mer än reparationskostnaden), ja, då kanske de plötsligt tycker det är värt att du reparerar bilen...

Som sagt, min fd kollega fick bra betalt för sin Z3a genom att hänvisa till blockets priser...

41

Jag skulle låte en oberoende (auktionskammaren om jag inte minns rätt de erbjöd mig en gång som oberoende värderings man) värdera bilen,
menar du att de efter en sån sak inte ger dig möjligheten att behålla bilen ? låter som tomma hot... de kan ju försöka tvinga dig att skriva över den liksom.....

Jag tror du utan problem kommer upp i summor som motsvarar reparationen och att de då kryper till korset....

Satt i samma sits som du för en bunt år sen med en maxutrustad skitfin passat vr6 exclusive som gått typ 6000 mik som jag krockade med en älg med...
de vägrade betalavad bilen var värd. bjöd vad en snik CL kostade på beg marknaden och jag vägrade! när jag tryckte på och sa kör oberoende värderingsman så backade han direkt och betalade vad  jag ville ha... de försöker alltid för att hålla ner kostnaderna.... de är som deras jobb! men de e bara o bryta arm med dem så går det nog bra !

//Nobbe

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

42

Kan för lite om detta, men vad du än gör lägg dig inte som en död fisk.. Kämpa, om inte annat så tror vi på dig och din rätt! Med tid löser sig det mesta!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

43

Har tackålov inte heller erfarenhet av försäkring problem. mer än en skadad kamera men det går ju inte att jämföra.

Så jag vill framför allt skicka lite hejja rop, stöttning och min sympati.

Som de andra sagt. Det är ingen envägs diskussion utan en förhandling. Stå på dig och jag hoppas verkligen att det löser sig till din fördel.

44

Om det är if som du har , så får du be dom leva upp till sin skitreklam.
Dont you worry bout à thing!!

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

45

Tackar för all fin sympati, jag känner mig stärkt av alla era lovande ord och erfarenheter. Försäkringsbolaget "If" är motpartens, jag har TH. Det som känns så jobbigt med det här är att det inte är mitt fel att skadan ens finns! Hade jag varit vållande hade jag väl kunnat jobba lite för att få till skott en ersättning/reparation, men nu ska försäkringen göra sitt rätta jobb och ersätta mig. Lägg därtill att jag nu är i en rätt positiv fas i livet och mår ganska bra, men det finns alltid något smolk i bägaren som ska tynga ner en. Men det är ju bara materiella ting, även om just den här bussen är som en förlängning på min egna kropp.

Det var nog auktionskammaren de hänvisade till, men kan jag få hjälp (eller tips om) annan värderingsman som vill stå på min sida är jag evigt tacksam. Jag funderade ett tag på vad en person från VWHK skulle kunna säga, det finns ju mycket "minus" på bussen, såsom rosthål, utbytt skjutdörr/baklucka och en rollad färgsmet med många skavanker. Men också många saker som för mig är värdehöjande, men som en originalpuritan tycker är att förstöra bilen, elektriskt kylskåp, ny klädsel, nya gardiner, stereo och halognestrålkastare. Kanske att man i de termerna börjar närma sig vad ett affektionsvärde är, men inte för mig, det är tekniska förbättringar, en del av värdet i fordonet.

Plåtisen som värderade arbetet verkade seriös och hade först en mycket högre kalkyl. Han har själv ägt ett antal baywindows och någon splitt, han trodde att jag skulle bli inlöst och få runt 30 för bussen om jag ville behålla den, det är en kalkyl jag hade gått med på. Problemet är att det som inte syns på bilderna är att a-stoplen är krökt, dörren stukad och golvet innanför har vikt sig! Det är säkert mer jobb när man börjar riva och ska man som yrkesman göra skadan "ogjord" då är det nog en del jobb. Skulle jag göra det själv skulle jag försöka stuka ut det och byta den plåt som behövs så att det blev hjälpligt ogjort. Han talade om att han skulle bli tvungen att lägga den i riktbänken och byta ut både dörr, golv och front.

7000 var vad jag blev ersatt för ett gäng trasiga motorer, några växellådor och en domkraft för några år sen. Att en komplett, besiktad buss skulle vara värd lika mycket är ju helt befängt.  Default/hmm

46

kisavw skrev:

Om det är if som du har , så får du be dom leva upp till sin skitreklam.
Dont you worry bout à thing!!

Jag fick en riktigt ful skada på min Ghia för ett antal år sedan, liknande olycka med bil som bytte fil.
Framskärm, lykta, stötfångare och fälg blev skadat.

Hade IF då också. Jag hade inga problem med dem, de plockade själva fram referensbilar via internet. De bad nästan om ursäkt för att jag fick hjälpa de att hitta reservdelar. Jag tror att reparationen kostade närmare 50k totalt då.

Stå på dig och hänvisa till liknande bilar på marknaden.

dasauspuff
1964 Typ 2

47

Problemet är att det inte finns några liknande på (den svenska) marknaden. Visst det finns ett par objekt ute, men de är varken westfalior, eller kompletta.

Jag funderar på var jag ska vända mig först, jag har en mejlkontakt till Volvias skadehandläggare, jag funderar på att mejla henne först (personen som ringde mig var en man?). Sen se vad hon säger om värderingsfrågan.

48

kee skrev:

Jag funderade ett tag på vad en person från VWHK skulle kunna säga, det finns ju mycket "minus" på bussen, såsom rosthål, utbytt skjutdörr/baklucka och en rollad färgsmet med många skavanker.  Default/hmm

VWHK värderar inte fordon utan vi hänvisar vanligvis till blocket.se eller i speciella fall till thesamba.com eller mobile.de för att se aktuella priser. Vänd dig till en av försäkringsbolaget godkänd värderingsman eftersom vi inte har någon möjlighet att påverka försäkringsbolags tyckande. Vad vi däremot kan erbjuda är en försäkring där du slipper alla tråkiga diskussioner om inlösen och felaktiga värderingar, men det hjälper ju inte dig i det här fallet.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

49

Tack för ditt svar, det är stöttande även om det inte hjälper!  ICQ/ab

Däremot hindrar er försäkring, såvitt jag förstått, mig från att bruka min buss i dagligdagstrafik och det är inte aktuellt för mig. Jag känner att jag saknar något i livet när mina bussar bara står, frivilligt som ofrivilligt.

50 Senaste redigerad av johan_l (2012-08-09 20:38:38)

Av nyfikenhet googlade jag på "inlösen av bil" eller nåt sånt och det verkar som försäkringsbolag generellt börjar med ett skitbud (tex som i ditt fall 11.000) för att sen höja med 50-100%, då säkert många nöjer sig, men för att sen till sist höja till "det rätta värdet". Råder dig till att googla, men det verkar som tålamod och envishet plus saklighet och inte bli arg är det som lönar sig, man ska nog vara hård men vänlig mot handläggarna. De jag känner som jobbat som handläggare (i olika former av organisationer, dock ingen med bilskador) är ju vanliga människor men som har ett regelverk att jobba mot (med) - att hitta en handläggare som man får bra kontakt med tror jag inte är fel... Den kund som ger handläggarn en skopa ovett hamnar nog inte på plus...

Ditt mål på 30.000 låter ju inte orimligt att nå trots allt.

Och om bilen är hemmålad, varför inte göra upp med plåtisen att han fixar all plåt ok, men du gör allt finishjobb och lack. Och berätta det för försäkringsbolaget, dvs att du tar på dig en del av arbetet. Dock ska du nog inte börja med denna "prutning" utan börja med att få upp värdet, för att sen ge dem något som gör att de inte löser in bilen. För trots allt, med ett såpass stort jobb är det nog inte fel att låta bolaget ta den "smällen" och omaket att hantera det.

Värt att kolla i din försäkring om du har "stilleståndsersättning". När bilen är på rep kan man få tror jag 100kr/dag. Inte mycket, men även en liten skitskada så står bilen på verkstad 2-3 veckor, vilket ger nån tusenlapp eller två...

Lider med dig, och hoppas själv slippa försäkringsbolagsstrul. Kollade själv reglerna på min försäkring till min nya "hobbybruksbil" (en cab dock varken luftkyld eller VW), och tex så ersätts knappt cab, alufälgar etc på en 10-år gammal bil eller äldre. Det är avskrivning på detta, så om nån kommer och sabbar eller snor detta så får man väldigt låg ersättning som inte ens täcker att köpa motsvarande begagnade del på skroten. Samtidigt förstår jag bolagen - det kostar säkert massor att reparera gamla bilar och säkert finns en hel del bedrägerier där man repar ned eller bucklar till en skärm som börjat rosta för att få en omlack...

När jag hade en inbrottsskada för ett par år sen så hade jag märkesförsäkring där man utlovade "ett samtal" så skulle de lösa allt (tror det var IF som stod bakom försäkringen, de kör ju reklam just nu om hur de löser alla problem), de var jättetrevliga på bolaget, inget att klaga på där, men jag fick om jag minns rätt först ringa försäkringsbolag, sen polisanmäla, sen åka akut till en glasmästare (röda helgdagar kring jul) som satte in en ruta, sen åka till en beskiktningsman som kollade skadan, sen lämna bilen till lackverkstad och sen fick jag om jag minns rätt själv ombesörja att flytta bilen till ytterligare någon instans... Själv hade jag helst lämnat bilen på ETT ställe som sedan löst alla mina bekymmer, besiktningar, glas, lack, plåt etc. Men, nej se de gick inte.  Själv är bästa dräng i många fall...

Kan förresten tipsa om att DIREKT man får en skada polisanmäla, föräldrarna fick ett flera mm djupt märke (dörruppslag av hulken?) i sin ett par veckor gamla (och första) VW, de är pensionärer och är väl deras första privata sprillans nya bil de köpt. Inte så kul. Och först ville försäkringsbolaget inte ta det på "kaskodelen" utan hänvisade till att ta vagnskadan med 6500kr självrisk. Jag googlade lite, och genom att polisanmäla retroaktivt (vilket de skulle gjort på plats innan de flyttat bilen egentligen) och att de kunde påvisa att de i princip bara parkerat bilen på sin egna tomt innan, ja då godtogs det att skadan troligen uppkommit som de sagt - därigenom fick de ersättning genom trafikskadeföreningen och en mycket lägre självrisk. Inte kul att bli av med och få en hel dörr omlackad på en 50 mil gammal bil, men roligare än att få betala 6500 för det... Så, anmäl direkt innan du flyttar på bilen, sen kommer de troligen ändå inte skicka ut polis eller skadebesiktigare.