jag gillar hela installationen med separata slangar till spridarna det kommer bli sketnajs ... enda som oroaar mig är u så klart bredden på insugen... men det e klart du tänkt på det 
Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Frix transformer - 1303S till något G-Lookeraktigt...
Sidor Föregående 1 … 4 5 6 7 8 … 18 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
jag gillar hela installationen med separata slangar till spridarna det kommer bli sketnajs ... enda som oroaar mig är u så klart bredden på insugen... men det e klart du tänkt på det 
Ska du ha separata slangar till spridarna får du tänka på att du kan få luftfickor, du måste dra slangarna rakt upp till fördelningsblocket. Dock är det väl att föredra att använda nån sorts fuelrail, så man har cirkulation av kallt friskt bränsle framme vid spridarna.
Klart den tråd som jag ser mest framemot
Med två byggen på G med typ4:er i får man mycket matnyttigt från denna tråd.
Mer i denna stil folket snälla!! Lägger upp mina när jag samlat allt jag behöver. Emedans njuter jag av ditt bygge.
Ska du ha separata slangar till spridarna får du tänka på att du kan få luftfickor, du måste dra slangarna rakt upp till fördelningsblocket. Dock är det väl att föredra att använda nån sorts fuelrail, så man har cirkulation av kallt friskt bränsle framme vid spridarna.
Mjo, jag vet... med facit i hand kanske det inte var helt rätt att placera spridarna så där långt ner. Fast nu är de riktade rakt ner mot insugsventilen och det lär inte gå att flytta på dem
Jag hade ju början till en sorts fuelrail, om än med T-rör & slang, men skulle det visa sig orsaka problem får jag väl fundera ut någon annan lösning. Idén med fördelningsblocket kom från Magnus på H2M Racing, och jag hoppas o tror att han inte har fel... 
Spridarplaceringen är nog helt rätt, det enda du KAN få problem med är att bränslet bildar gasblåsor vid start av en redan varm motor. Men med rätt dragning av slangarna borde det inte vara några problem:-)
Vi får se... till att börja med blir det iaf en vanlig förgasarmotor. Vill gärna vara säker på att den funkar som den ska innan MS'et kopplas in 
Smart! Ms kan ju fungera underbart...eller driva en till vsnsinne!
Smart! Ms kan ju fungera underbart...eller driva en till vsnsinne!
Även det är något som återstår att utforska...
Har torrkört med stim-kortet länge nog nu, haha....
jag gillar hela installationen med separata slangar till spridarna det kommer bli sketnajs ... enda som oroaar mig är u så klart bredden på insugen... men det e klart du tänkt på det
Tack! En av tankarna bakom hela det här projektet är att försöka hålla installationen så "clean" som möjligt. När man öppnar motorluckan ska det se ut som vilken dubbelförgasarmotor som helst. Det kanske är att gå till överdrift, men jag ogillar i högsta grad motorer/motorrum där det är kablar o slangar i en en stor spagettihärva. Jag försöker att dölja alla extra kablar o slangar, som följer med ett insprutingssystem, så gott det går. Vilket gör att det tar en massa extra tid o ibland så tappar man sugen för att det blir så j-ä trångt o allmänt bökigt
Men samtidigt vill man ju få ut den i körbart skick, och när man ser andra byggen så ökar ju lusten efter att få ut den på vägarna igen
Så tack för alla uppskattande svar och inte minst de bilder jag sett på liknande bilar, de ger inspiration! (har just satt tillbaka v. insug med förgasare och visste inte att jag kunde så många svordomar
trångt är bara förnamnet...)
Hur går det förresten med din egen WBX-installation? Vi är säkert många som är intresserade av en liten uppdatering... 
riseabove skrev:jag gillar hela installationen med separata slangar till spridarna det kommer bli sketnajs ... enda som oroaar mig är u så klart bredden på insugen... men det e klart du tänkt på det
Tack! En av tankarna bakom hela det här projektet är att försöka hålla installationen så "clean" som möjligt. När man öppnar motorluckan ska det se ut som vilken dubbelförgasarmotor som helst. Det kanske är att gå till överdrift, men jag ogillar i högsta grad motorer/motorrum där det är kablar o slangar i en en stor spagettihärva. Jag försöker att dölja alla extra kablar o slangar, som följer med ett insprutingssystem, så gott det går. Vilket gör att det tar en massa extra tid o ibland så tappar man sugen för att det blir så j-ä trångt o allmänt bökigt
Men samtidigt vill man ju få ut den i körbart skick, och när man ser andra byggen så ökar ju lusten efter att få ut den på vägarna igen
Så tack för alla uppskattande svar och inte minst de bilder jag sett på liknande bilar, de ger inspiration! (har just satt tillbaka v. insug med förgasare och visste inte att jag kunde så många svordomar
trångt är bara förnamnet...)
Hur går det förresten med din egen WBX-installation? Vi är säkert många som är intresserade av en liten uppdatering...
motorn är i, lådan är ju därmed urslipad, startmotorproblem gjorde att jag fick ta ut hela härligheten. fick fixat det igår... bilen står på hjulen osv.... ska posta en uppdatering snarast möjligt när alla slangar o skit är inkopplade igen. 
Dagens arbete: (inga bilder, dock)
Tog bort de gamla T-rören o vinkelmuffarna även på höger sida o monterade AN-kopplingarna istället. Skruvade tillbaka hela härligheten. Monterade rullen till gasreglaget från LogMech och började passa till längderna på vajrarna, när det plötsligt slog mig att det borde nog sitta vakuum-slangar även på det högra insuget...
Så bort med det igen, letade reda på nipplarna och fixade till slangarna. Men vänta.... vad är det som sticker ut från spjällaxeln? Mmm... just det, där ska ju TPS'en sitta! Men finns det något fäste för den? Nä...
Visst är det märkligt hur mycket småsaker det alltid är kvar? Jaja... det är ju en dag imorgon också, suck...
ja vet PRECIS vad du menar. det är ALLTID nått litet som man glömt som tar en 3 steg tillbaka.... men lycka till
Jobbade vidare med TPS-fästet, och eftersom vissa handlingar har fastnat på bild så har det förmodligen hänt...
Först lite pappslöjd i tårtkartong:
Tog ut för hålen o formade till mallen lite:
Med TPS'en på plats:
Så nu är det "bara" att översätta tårtkartong till plåt o hoppas att det passar. Eller något åt det hållet.
De där blir ju riktigt nice! som vanligt 
det där kommer ju bli hur bra som helst . får jag bara min uppstartad nu i sommar blir det megasquirt i vinter .....digijet känns så otroligt kastrerande
Jaha, fästet blev till sist så här:
Fast det är inte utan problem (förstås...), för när jag skruvade fast TPS'en på plåten så kärvade spjällaxeln och ville inte riktigt gå tillbaka till stoppklacken. Märkligt. Trodde först att jag hade gjort axeln för lång, så att den bottnade i TPS'en och fick allt att kärva. Men vid en närmare titt kunde man se att hela plåten också rörde sig uppåt/nedåt lite grann. Det visade sig bero på att hylsan, som jag har trätt över den utstickande delen av spjällaxeln, är något större än axeln. När man drar åt stoppskruven på hylsan är den inte längre riktigt centrerad på axeln, vilket gör att hylsan inte gör en rent roterande rörelse, utan det blir mer som en del av en cirkelbåge. Vilket gjorde att hela fästet förskjuts en smula i höjdled och det är tillräckligt mycket för att allt ska kärva lite grann.
Suck... Ibland är det sådana här småsaker som gör att allt bara stannar av i flera dagar
Spjällaxeln är ju dessutom inte rund, utan slät på två sidor, vilket är bra för stoppskruven, men mindre bra för att få hylsan att passa. Jaja, man får väl hitta på något eller tillverka en ny hylsa...
Utan bakslag hade man aldrig tagit sig framåt. Åtminstone i verkliga livet 
Okej, den där hylsan jag började med var inte bra. Efter lite mätande kunde jag konstatera att spjällaxeln var gängad med M7, vilket kanske inte är världens vanligaste gänga... men som tur var så innehöll min billiga låda från Biltema både tapp o snitt för M7
Tog en M6 skarvmutter och borrade ur den med ett 6mm borr och gängade om den med M7 istället. Steg 2 blev att slipa ner en M8 gängstav och gänga om även den till M7. Kvar att göra: Kapa gängstången till rätt längd och slipa ner den lite så att den passar i det D-formade hålet på TPS'en. Efter det borde det inte kärva, skarvmuttern roterar iaf som det är tänkt.
Tankeverksamhet på hög nivå , gillas med kluriga lösningar. 
Skönt att det gick så lätt endå 
Ja - det är ju så "enkelt och felsäkert" med insprut kontra gamla omoderna förgasare...
Väntar med spänning på provstart! Har du gjort en MS grundmapp (såklart!) eller blir det med förgasare först?
Frågan är om han har grundmappat förgasarna. 
Det blir förgasare till att börja med, det kan ju vara kul att se att den går öht...
Grundmappningen sitter redan i MS'et, den kan man ju skapa o lägga dit med "Tuner Studio" med utgångspunkt från cylindervolym, antal cylindrar och spridarnas kapacitet. "Förgasarmappningen" är det nog lite si o så med, men det finns det ju säkert en flera personer som kan bistå med... 
det här med att insprut är bättre än förgasare är ju bara bullshit om man vill ha en vettig installation snabbt, men ur ren prestanda synpunkt kan ju inte ett par förgasare överhuvudtaget tävla med ett modernt insprutningsystem fullt med givare på allt möjligt och omöjligt , att ligga precis på gränsen till härdsmälta är ju SÅ mycket enklare då.....
Jo, visst är det så. Fast tycker man det är kul att pilla med elektronik o datorer så är ju ett programmerbart sprut rätt givet...
Kombinerar man det sedan med fördelarlös tändning så är man djupt nere i träsket
Å andra sidan, vill man vara lite mer miljövänlig o hänger på en kat & bredbandslambda också, så borde det vara avsevärt svårare att uppnå de värdena med förgasare...
Sidor Föregående 1 … 4 5 6 7 8 … 18 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Frix transformer - 1303S till något G-Lookeraktigt...
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.