126

jag gillar hela installationen med separata slangar till spridarna det kommer bli sketnajs ... enda som oroaar mig är u så klart bredden på insugen... men det e klart du tänkt på det ICQ/ab

Surgubbe - Äckelkorre - Hillbilly

Min bil är min bok, ingen annan kan skriva den.

127

Ska du ha separata slangar till spridarna får du tänka på att du kan få luftfickor, du måste dra slangarna rakt upp till fördelningsblocket. Dock är det väl att föredra att använda nån sorts fuelrail, så man har cirkulation av kallt friskt bränsle framme vid spridarna.

128

Klart den tråd som jag ser mest framemot ICQ/ag  Med två byggen på G med typ4:er i får man mycket matnyttigt från denna tråd.
Mer i denna stil folket snälla!! Lägger upp mina när jag samlat allt jag behöver. Emedans njuter jag av ditt bygge.

typ1 -59- En lat en -70 och ett antal feta höns -72 -73 -73 -74.

129

jonas n skrev:

Ska du ha separata slangar till spridarna får du tänka på att du kan få luftfickor, du måste dra slangarna rakt upp till fördelningsblocket. Dock är det väl att föredra att använda nån sorts fuelrail, så man har cirkulation av kallt friskt bränsle framme vid spridarna.

Mjo, jag vet... med facit i hand kanske det inte var helt rätt att placera spridarna så där långt ner. Fast nu är de riktade rakt ner mot insugsventilen och det lär inte gå att flytta på dem  ICQ/ae  Jag hade ju början till en sorts fuelrail, om än med T-rör & slang, men skulle det visa sig orsaka problem får jag väl fundera ut någon annan lösning. Idén med fördelningsblocket kom från Magnus på H2M Racing, och jag hoppas o tror att han inte har fel...  ICQ/ad

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

130

Spridarplaceringen är nog helt rätt, det enda du KAN få problem med är att bränslet bildar gasblåsor vid start av en redan varm motor.  Men med rätt dragning av slangarna borde det inte vara några problem:-)

131

Vi får se... till att börja med blir det iaf en vanlig förgasarmotor. Vill gärna vara säker på att den funkar som den ska innan MS'et kopplas in  ICQ/ab

Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

132

Smart! Ms kan ju fungera underbart...eller driva en till vsnsinne!

133

jonas n skrev:

Smart! Ms kan ju fungera underbart...eller driva en till vsnsinne!

Även det är något som återstår att utforska...  ICQ/ag   Har torrkört med stim-kortet länge nog nu, haha....

134

riseabove skrev:

jag gillar hela installationen med separata slangar till spridarna det kommer bli sketnajs ... enda som oroaar mig är u så klart bredden på insugen... men det e klart du tänkt på det ICQ/ab

Tack! En av tankarna bakom hela det här projektet är att försöka hålla installationen så "clean" som möjligt. När man öppnar motorluckan ska det se ut som vilken dubbelförgasarmotor som helst. Det kanske är att gå till överdrift, men jag ogillar i högsta grad motorer/motorrum där det är kablar o slangar i en en stor spagettihärva. Jag försöker att dölja alla extra kablar o slangar, som följer med ett insprutingssystem, så gott det går. Vilket gör att det tar en massa extra tid o ibland så tappar man sugen för att det blir så j-ä trångt o allmänt bökigt  ICQ/ac   Men samtidigt vill man ju få ut den i körbart skick, och när man ser andra byggen så ökar ju lusten efter att få ut den på vägarna igen  ICQ/ab  Så tack för alla uppskattande svar och inte minst de bilder jag sett på liknande bilar, de ger inspiration! (har just satt tillbaka v. insug med förgasare och visste inte att jag kunde så många svordomar  ICQ/ae trångt är bara förnamnet...)

Hur går det förresten med din egen WBX-installation? Vi är säkert många som är intresserade av en liten uppdatering...  ICQ/ad

135

Stefan F skrev:
riseabove skrev:

Tack! En av tankarna bakom hela det här projektet är att försöka hålla installationen så "clean" som möjligt. När man öppnar motorluckan ska det se ut som vilken dubbelförgasarmotor som helst. Det kanske är att gå till överdrift, men jag ogillar i högsta grad motorer/motorrum där det är kablar o slangar i en en stor spagettihärva. Jag försöker att dölja alla extra kablar o slangar, som följer med ett insprutingssystem, så gott det går. Vilket gör att det tar en massa extra tid o ibland så tappar man sugen för att det blir så j-ä trångt o allmänt bökigt  ICQ/ac   Men samtidigt vill man ju få ut den i körbart skick, och när man ser andra byggen så ökar ju lusten efter att få ut den på vägarna igen  ICQ/ab  Så tack för alla uppskattande svar och inte minst de bilder jag sett på liknande bilar, de ger inspiration! (har just satt tillbaka v. insug med förgasare och visste inte att jag kunde så många svordomar  ICQ/ae trångt är bara förnamnet...)

Hur går det förresten med din egen WBX-installation? Vi är säkert många som är intresserade av en liten uppdatering...  ICQ/ad

motorn är i, lådan är ju därmed urslipad, startmotorproblem gjorde att jag fick ta ut hela härligheten. fick fixat det igår... bilen står på hjulen osv.... ska posta en uppdatering snarast möjligt när alla slangar o skit är inkopplade igen. ICQ/ab

136

Dagens arbete:  (inga bilder, dock)

Tog bort de gamla T-rören o vinkelmuffarna även på höger sida o monterade AN-kopplingarna istället. Skruvade tillbaka hela härligheten. Monterade rullen till gasreglaget från LogMech och började passa till längderna på vajrarna, när det plötsligt slog mig att det borde nog sitta vakuum-slangar även på det högra insuget...  ICQ/ad  Så bort med det igen, letade reda på nipplarna och fixade till slangarna. Men vänta.... vad är det som sticker ut från spjällaxeln?  Mmm... just det, där ska ju TPS'en sitta! Men finns det något fäste för den? Nä...  ICQ/ac  Visst är det märkligt hur mycket småsaker det alltid är kvar? Jaja... det är ju en dag imorgon också, suck...

137

ja vet PRECIS vad du menar. det är ALLTID nått litet som man glömt som tar en 3 steg tillbaka.... men lycka till

138 Senaste redigerad av Stefan F (2020-06-21 21:49:31)

Jobbade vidare med TPS-fästet, och eftersom vissa handlingar har fastnat på bild så har det förmodligen hänt... ICQ/af

Först lite pappslöjd i tårtkartong:

https://q1sfkq.db.files.1drv.com/y4mnkjnoAHto_P6KzS7E-1A7fRFNRW0fqZHGzug00XqXiI6wlB7LDqyqZX4RyZZOxDQ7bp1YyygnSFZCWX1sGUBCLuEQ5Euf6c-Yr6ldtgNwd5NmG2WnkNX3pS70bun42XL9_SqYnzI6vfgKPGLX7zwN5g-vg75NikVWK0RJYnwvJAE2ALSH9O9VCfXqyvSDsMpbQ9UbWdNu-EatSdSd7Y-RQ?width=800&height=600&cropmode=none

Tog ut för hålen o formade till mallen lite:

https://rlsfkq.db.files.1drv.com/y4m52CpwoxAPsXTqdrxEVa8gkQMKDXe029UCWMQfGr4x6_VCAT-OX5dA9a7Mx4bJEbgRCiSPxo34q0vHn89iDwWBvUbpvQb3E1vkcif-D-ETdA86BzYNZLmDIzWcvWbXCH2jtvUb_b7SNQFlFz-wM_4Hsoj1K67QT-HeQgskg0xuzX28GGbBJSq9G7EHPj2xl8oXNSi5xw2AwtR9LVNX3vXLg?width=800&height=600&cropmode=none

Med TPS'en på plats:

https://rvsfkq.db.files.1drv.com/y4mg6CSCIvAZcQGwuPMeT--3O7t0Yk66bybOHMusITzK3LxcYLrBLlOXcdJwHBdBmvYym3t5Cslygfu974Q3sBIPCR1tXREQhO5_4GIGCSdlCLhxHbRMOgKUYr3duk06YiwZtDi0i1kU2u1ijaThRmk79SKjsuZ42SeT1ZTWNFlr6E8D1gjwwzz-I2QwVsr0NpQQlFoGpmsAZxGP2FS7mhCzg?width=800&height=600&cropmode=none

Så nu är det "bara" att översätta tårtkartong till plåt o hoppas att det passar. Eller något åt det hållet.

139

De där blir ju riktigt nice! som vanligt ICQ/ab

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

140

det där kommer ju bli hur bra som helst . får jag bara min uppstartad nu i sommar blir det megasquirt i vinter .....digijet känns så otroligt kastrerande

141 Senaste redigerad av Stefan F (2020-06-21 21:50:32)

Jaha, fästet blev till sist så här:

https://plq6ng.db.files.1drv.com/y4mRFQNlkmekz6sogt9XqYO1jFqxV3DvBSAa1mrX6su0O8c4UGyxVNv4T1J-0GYnkzUSccDizAD12BKD3yE54A1zga4SZ5MbTZv4hKYGR_xVSC3rSGHbxuwmaxi1EWmcRuDyaUry2790GaCPZPSX3ZpoabUTS7tUn54H1vjHazQ1QbN7xXazqR0hMjViWB7cVzCbBUBqw9fLEdrMJ6Q3elxFQ?width=767&height=1023&cropmode=none

Fast det är inte utan problem (förstås...), för när jag skruvade fast TPS'en på plåten så kärvade spjällaxeln och ville inte riktigt gå tillbaka till stoppklacken. Märkligt. Trodde först att jag hade gjort axeln för lång, så att den bottnade i TPS'en och fick allt att kärva. Men vid en närmare titt kunde man se att hela plåten också rörde sig uppåt/nedåt lite grann. Det visade sig bero på att hylsan, som jag har trätt över den utstickande delen av spjällaxeln, är något större än axeln. När man drar åt stoppskruven på hylsan är den inte längre riktigt centrerad på axeln, vilket gör att hylsan inte gör en rent roterande rörelse, utan det blir mer som en del av en cirkelbåge. Vilket gjorde att hela fästet förskjuts en smula i höjdled och det är tillräckligt mycket för att allt ska kärva lite grann.
Suck... Ibland är det sådana här småsaker som gör att allt bara stannar av i flera dagar ICQ/ac  Spjällaxeln är ju dessutom inte rund, utan slät på två sidor, vilket är bra för stoppskruven, men mindre bra för att få hylsan att passa. Jaja, man får väl hitta på något eller tillverka en ny hylsa...

142

Utan bakslag hade man aldrig tagit sig framåt. Åtminstone i verkliga livet ICQ/ab

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

143 Senaste redigerad av Stefan F (2020-06-21 21:51:26)

Okej, den där hylsan jag började med var inte bra. Efter lite mätande kunde jag konstatera att spjällaxeln var gängad med M7, vilket kanske inte är världens vanligaste gänga... men som tur var så innehöll min billiga låda från Biltema både tapp o snitt för M7  ICQ/ab   Tog en M6 skarvmutter och borrade ur den med ett 6mm borr och gängade om den med M7 istället. Steg 2 blev att slipa ner en M8 gängstav och gänga om även den till M7. Kvar att göra: Kapa gängstången till rätt längd och slipa ner den lite så att den passar i det D-formade hålet på TPS'en. Efter det borde det inte kärva, skarvmuttern roterar iaf som det är tänkt.

https://pvq6ng.db.files.1drv.com/y4mgLGz5Wh57hUWsxdaifqBVXc9cknjYQOtL3ygEhbcZtMqnElwTgP_5F9HXjDk3QW7e5iM-Oi9ixvlXP9TqHkyzzjb3TAbTyvIxtHPm8KHzDCJCUiw98y5zEmIyHFiSFJP73eaApUvERReqdEY5CV6GtIsbhRGNgUsMAbRlbj50_ELJdJrLhBmHvOXfHQw_x5etHnPLOqX5tMix-JXpHpEzA?width=800&height=600&cropmode=none

144

Tankeverksamhet på hög nivå , gillas med kluriga lösningar. ICQ/ab

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

145

Skönt att det gick så lätt endå Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

146

Ja - det är ju så "enkelt och felsäkert" med insprut kontra gamla omoderna förgasare... ICQ/af  ICQ/af

Väntar med spänning på provstart! Har du gjort en MS grundmapp (såklart!) eller blir det med förgasare först?

147

Frågan är om han har grundmappat förgasarna.  ICQ/ad

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

148 Senaste redigerad av Stefan F (2012-08-23 21:00:24)

Det blir förgasare till att börja med, det kan ju vara kul att se att den går öht...  ICQ/ae  Grundmappningen sitter redan i MS'et, den kan man ju skapa o lägga dit med "Tuner Studio" med utgångspunkt från cylindervolym, antal cylindrar och spridarnas kapacitet. "Förgasarmappningen" är det nog lite si o så med, men det finns det ju säkert en flera personer som kan bistå med...  ICQ/ad

149

det här med att insprut är bättre än förgasare är ju bara bullshit om man vill ha en vettig installation snabbt, men ur ren prestanda synpunkt kan ju inte ett par förgasare överhuvudtaget tävla med ett modernt insprutningsystem fullt med givare på allt möjligt och omöjligt , att ligga precis på gränsen till härdsmälta är ju SÅ mycket enklare då.....

150 Senaste redigerad av Stefan F (2012-08-23 21:09:44)

Jo, visst är det så. Fast tycker man det är kul att pilla med elektronik o datorer så är ju ett programmerbart sprut rätt givet...  ICQ/af  Kombinerar man det sedan med fördelarlös tändning så är man djupt nere i träsket  Default/lol   Å andra sidan, vill man vara lite mer miljövänlig o hänger på en kat & bredbandslambda också, så borde det vara avsevärt svårare att uppnå de värdena med förgasare...