1

hej vet inte om jag lägger ut detta i rätt ämne.

en dum fråga:)
min fråga är om man gör en hemma cab av en bubbla, måste man då förstärka den eller svetsa ihop dörrarna eller går det att låta dörrarna vara eftersom bubblan är uppbygd på bottenplatta?

2

Det ska inte vara några problem att ha öppningsbara dörrar. Du är inte den första som tänkt tanken så det finns ganska bra dokumentation om vad som ska göras för att få det godkänt. Ta kontakt med SFRO så kan de säkert ge dig en detaljerad beskrivning.
Jag skulle även studera en originalcab för att se hur de löst förstärkningarna.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

ok, det skall jag göra, tack tack

4

Gör samma förstärkningar som original VW (Karmann cabbarna)?

Trösklar  översida, profil under plattan (bultrännan), innerskärmar fram och uppe vid rutramen inne i bagagerummet.

5

Även mellan dörrstolparna är det förstärkt!

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Även mellan dörrstolparna är det förstärkt!

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Jag byggde en hemmacab 1995.
Då förstärkte jag under plattan(rakt under karossbultarna och snett fram mot ramhuvudet), mellan A & B stolpe(nere vid tröskel), mellan B stolparna och mellan hjulhusen bak.
Sen var det inga problem att regga med öppninsbara dörrar ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

8

ok, jag skall spåna lite i detta:)

9

lasslo skrev:

Jag byggde en hemmacab 1995.
Då förstärkte jag under plattan(rakt under karossbultarna och snett fram mot ramhuvudet), mellan A & B stolpe(nere vid tröskel), mellan B stolparna och mellan hjulhusen bak.
Sen var det inga problem att regga med öppninsbara dörrar ICQ/ab

Samma år gjorde jag precis samma sak minus den mellan hjulhusen bak. Profilen mellan A och B-stolpe fortsatte fram mot torpedväggen.
Vid besiktningen testade de vridstyvheten genom att köra upp ett hjul på en ca 10 cm hög kantsten för att se att dörrarna gick att öppna. Inga problem där heller.

California über alles, über alles California

10

På min besiktning hissade dom upp bilen i ett hörn, sen kallades den största besiktningsgubben in. Han fick hoppa lite i bilen medans den andre stängde och öppnade dörrar ICQ/ab
Det gick bra och bilen ansågs styv nog...

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

11

så här är min förstärkt..

skulle tippa på 1-2 mm plåt ca 20-30 cm hög... blir lite tröskel...
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/2889_63362898741_2789418_n.jpg

12

jag har ritningarna hemma men jag har oxå lovat att lägga upp de här.. tidigare... men glömt. och är inte hemma på ca 2 veckor så ... risk finns att jag glömmer. men skicka mig ett pm på lördag nästa vecka så ska jag se om jag hittar och kan posta...

13

anders bergh skrev:

så här är min förstärkt..

skulle tippa på 1-2 mm plåt ca 20-30 cm hög... blir lite tröskel...
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/2889_63362898741_2789418_n.jpg

Jag förstår inte varför man måste ha så hög tröskel, det är ju nästan som att köra med svetsade dörrar.  ICQ/ab

Lägger man förstärkningen under tröskeln som på Karmanncabarna så behövs bara lite i hörnen och man kan kliva in i bilen på ett vettigt sätt.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

14

Tillhör de som i min ungdom cabbade en folka, med igensvetsade dörrar, och det rekommenderas ej. Blir bara mera jobb med allt spackel och lack som går åt. Cabbar man med dörrarna kvar borde det räcka att lacka allt över listen.

Bra att internet finns, för då kan som sagt de som byggt och fått godkänt lägga ut sina mått som den kommande byggara kan referera till, vi hittade inget när vi letade då... Det besiktningen sa var att svetsar ni dörrarna och sätter en förstärkning mellan c-stolparna så får ni igen om den...

Sen kan jag tycka att det i dagsläget inte är "värt" att cabba en VW, de har blivit såpass "värdefulla" i orört skick, och troligen blir de mindre värda efter en cabbning, plus att kostnader för besiktning, material etc blir ganska många tusen. Så jag skulle personligen satsa på att försöka hitta en "äkta" cab och renovera. Är det inte så att de ibland säljs för så lite som 10-20.000 i dåligt skick...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

15

Svwerker skrev:
anders bergh skrev:

så här är min förstärkt..

skulle tippa på 1-2 mm plåt ca 20-30 cm hög... blir lite tröskel...
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/2889_63362898741_2789418_n.jpg

Jag förstår inte varför man måste ha så hög tröskel, det är ju nästan som att köra med svetsade dörrar.  ICQ/ab

Lägger man förstärkningen under tröskeln som på Karmanncabarna så behövs bara lite i hörnen och man kan kliva in i bilen på ett vettigt sätt.

Inte jag som gjort det Default/smile

Men han som ägde bilen innan gillade att svetsa...

...och då hellre än bra..

16

mettis skrev:

Gör samma förstärkningar som original VW (Karmann cabbarna)?

Trösklar  översida, profil under plattan (bultrännan), innerskärmar fram och uppe vid rutramen inne i bagagerummet.

Original cab trösklarna är inte förstärkta på översidan utan har en balk undertill.

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

17 Senaste redigerad av Nyna (2012-07-15 22:41:13)

Hebster52 skrev:
mettis skrev:

Gör samma förstärkningar som original VW (Karmann cabbarna)?

Trösklar  översida, profil under plattan (bultrännan), innerskärmar fram och uppe vid rutramen inne i bagagerummet.

Original cab trösklarna är inte förstärkta på översidan utan har en balk undertill.

Jo, de senare originalcabbarna är iaf förstärkta på ovansidan av trösklarna enligt bild (från en 1303LS -73).

http://forumbilder.se/images/5c520121132299d4a.jpg

Dock vet jag inte hur det är med de äldre cabbarna. Nedanstående bild kommer från Verkstadshandboken (1960) och visar skillnaderna i förstärkningar jämfört med "limousinen" och där verkar ju inte förstärkningarna på ovansidan av trösklarna finnas.

http://forumbilder.se/images/c7520121138020bc6.jpg

VW 1200 -60
VW 1300 -66

18

Domdär kallar jag förstyvning av A och B stolpar... ICQ/ad

Hebmullers har också liknande.

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

19 Senaste redigerad av anders bergh (2012-07-28 11:39:59)

Här kommer ritningarna på min variant
http://boxerville.se/forum/misc.php?item=7984&download=1
http://boxerville.se/forum/misc.php?item=7985&download=1

Post's attachments

Attachment icon IMG_20120728_123153.jpg 430.9 kb, 1240 downloads since 2012-07-28 

Attachment icon IMG_20120728_123200.jpg 451.75 kb, 1079 downloads since 2012-07-28 

20

Så såg min med ut, men det fans på undersidan med ICQ/ad

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

21

Och så kan man ju "snygga till" bakpartiet lite ?

Troligen finns det "obyggda" roadster-kit i glasfiber som såldes på 80-90-talet - billigt. -Eller så kan man svetsa som jag gjort ?

http://www.garaget.org/?car=140745

http://hem.bredband.net/mettis3/pics/heb4.jpg