Tillhör de som i min ungdom cabbade en folka, med igensvetsade dörrar, och det rekommenderas ej. Blir bara mera jobb med allt spackel och lack som går åt. Cabbar man med dörrarna kvar borde det räcka att lacka allt över listen.
Bra att internet finns, för då kan som sagt de som byggt och fått godkänt lägga ut sina mått som den kommande byggara kan referera till, vi hittade inget när vi letade då... Det besiktningen sa var att svetsar ni dörrarna och sätter en förstärkning mellan c-stolparna så får ni igen om den...
Sen kan jag tycka att det i dagsläget inte är "värt" att cabba en VW, de har blivit såpass "värdefulla" i orört skick, och troligen blir de mindre värda efter en cabbning, plus att kostnader för besiktning, material etc blir ganska många tusen. Så jag skulle personligen satsa på att försöka hitta en "äkta" cab och renovera. Är det inte så att de ibland säljs för så lite som 10-20.000 i dåligt skick...
* * * * * * * * * * * * *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)