Så här blev bakstycket
Och vikningen i bakkant
Sen var det bara att kränga på kalaset och..
Så blev det! Helt ok. Lite veck i nederkant men jag lyckades inte sträcka till det nu.
Och tillsammans med de andra. 
Nu: Mästerkocken.
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Inredning- och stereotråd i en typ 1 -61
Sidor Föregående 1 2 3 4 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Så här blev bakstycket
Och vikningen i bakkant
Sen var det bara att kränga på kalaset och..
Så blev det! Helt ok. Lite veck i nederkant men jag lyckades inte sträcka till det nu.
Och tillsammans med de andra. 
Nu: Mästerkocken.
Fan va snyggt!!! Vart har du fått tag på symaskinen?
veck kan man ofta få bort med lite ånga /försiktig användning av värme.. typ värme fön eller så väntar man tills solen strålat på=värmt upp galonen, då lyckas ofta stoppningen spänna ut ev veck.. ser bra ut detta.. en bra symaskin e inte att förakta.. har själv en segelsömnads maskin.. syr genom nästan vad som.. enda att min går fort som f..
måste fixa något....
Tack! Symaskinen köpte jag från Symaskinservice i Gällstad,kan rekommenderas. Bra och kunniga.
Åhå. Då hoppas jag att lite vårvärme kan räta ut vecken så småningom. Segelsömnadsmaskin har en riktigt lång arm va? Har för mig att jag sett en nån gång. Min första maskin,en Brother,går också fort som f... Den har en vanlig kopplingsmotor och då kan det bli uppåt en 3000 stygn/minut en bra dag. Pfaff-maskinen har en positionsmotor vilket dels gör att den alltid stannar med nålen nere och vidare inte går så fort. /E
Dags för innertaket. Ett kapitel som jag misstänker kommer bli lite meckigare än jag trott. Mitt gamla innertak har jag tydligen tappat bort och ingen i min närhet verkar ha ett som jag kan tjyvkika på. Så.. Det blir till att improvisera. Jag tänkte att en mall kan aldrig vara fel så jag spände upp lite murarsnöre i kupén:

Fem rader snöre i färdriktningen och tejp på dessa med markering var 20:e centimeter mätte jag sedan från linan upp till taket och fick fram följande siffror:

Som ni ser ligger felen inom ca 10mm på respektive sida,helt acceptabelt och relativt lätt att korrigera.
Efter detta gympapass i begränsad miljö samt klippkort hos naprapaten köpte jag lite 2,5mm tråd samt 4mm svetsstänger hos järnhandlaren. En spånplatta och en timme med svetsen senare (samt 1:a gradens brännskada extremt lokalt kring vänster ögonlob) skådade jag följande stålplockepinnform.

(idag sade bounspojken f.ö att mitt öga påminde om ET:s hud) Ett besök hos den lokala tyghandlarinnan gav mig under armen några löpmeter tyg som jag ska använda att malla upp ett första utkast. Förhoppningsvis nånstans mellan äggen i påsk.
Nu: försvarets hudsalva

Spännande spännande
Fan Erik,måste ge dig lite cred. Du är ju lite klurig alltså . Blir det där bra kanske du får ett paket på posten.
Usch,vad är det i det paketet? Antrax?
Godkväll! Då jag konstaterat att mitt projekt alltför länge stått listat som "ej i trafik" under fliken "mina fordon" på Svensk Bilprovnings hemsida har jag riktat om fokus något. Innertak är mig veterligen ej något krav från Svensk Bilprovnings sida,vilket däremot ""hjul", "motor" och "fungerande elsystem" är. Med detta sagt; prio besiktning.
Fälgarna jag hade var inte av det fetare slaget då de mätte 4 respektive 5 tvärsöver ryggraden,utöver detta hade jag en kortad framvagn och ditmonterad IRS-bakvagn med till hörande adapters att ta hänsyn till. Så, efter lite frågor till och tips från forumvänner bestämde jag mig för att sätta bakfälgarna fram och bredda framfälgarna så att dessa passade bak. I tisdags inhandlade jag fyra stycken prima begagnade fälgar á 200:-/st, tidigare tillhörande en Volvo 740 och på min numera lediga onsdag slipade jag loss de gamla fälgcentrumen och fälgbanan från 740-fälgarna.

In i blästerskåpet (en tråkig historia där sandkornen mera kittlar loss enstaka färgpigment än brutalt likt en tornado flyttar på allt som flyttas kan) och sedan via lite mätning och klurning till denna mall. Då jag behövde 12mm från yttre fälgkant till anliggningsytan på fälgcentrumet tog jag en 12mm formplyfa och sågade till en cirkel. Under denna la jag en 19mm mdf som jag betraktade som hyggligt plan. (Jag vet,hela detta är en smula oortodoxt,men i brist på stor svarv och andra saker som hör en saftig verkstad till så får man göra som Kajsa Warg,taga vad man haver) 6 st clips till högtalargaller fick tjänstgöra för att hålla fast fälgen i mdf:en.

Sedan knackade jag ner fälgcentrumet så långt det gick och satte dit en rejäl punkt med svetsen. (Min kära Esab som numera är hemma efter en tid på landsorten) Men en idikatorklocka och en hammare justerade jag sedan fälgen till att sitta rakt. På 5/10:dels millimeter när iaf, visar det sig vara för mycket får jag lösa det då,jag dög inte få det bättre.

Fälgen på plats! Den snälle däckmojjen som sålde mig 740-fälgarna sa att jag kunde få lite olika däckstorlekar (begagnade alltså) provmonterade så jag sen kan testa vad som passar bäst innan köp. Mycket vänligt tyckte jag!

Nästa moment blir att sätta ihop det sista på 1600-motorn i garaget. Den nyser lite blåa puffar ibland men kommer nog att ta mig genom besiktningen iaf. Eller vad tror du ma-rkus?
Såå.. tack för ikväll. Nu: Wisby Sleepy Bulldog pale ale
Hmmm vilken backspace satte du den på och hur kom du fram till den, är det 6"och hur långt är det till nämsta ställe som kan ta i och till sist hur högt kommer du köra
Att låna däck är det bästa 
Om du ska ha något djup i fälgen så ska fälgbanan monteras med ventilhålet innåt (alternativ svetsa igen hålet och ta upp ett nytt på framsidan)
Åh frågor,trevligt! Jag ska försöka svara. Dock måste jag börja med att säga att jag inte vet vad backspace är..
Fälgen är 6" bred iaf. Min uppsättning här blir lite speciell eftersom jag har bytt bakvagn till IRS,vilket jag förstått ger några centimeter bredare spårvidd än original. Utöver det har jag adapters som är ca 20mm tjocka vilket breddar ytterligare. Då jag mätt,syftat och mätt igen så fann jag att det passade bäst att sätta fälgen som den satt på Volvofälgen original. Alltså ventilen utåt. Eller rättare sagt;det hade inte gått att sätta den "ut-och-in" för då fanns det inte den smalare delen av fälgen att sätta fälgcentrumet i,givet den offset jag behövde. Så, den blir inte så djup..
Ska prova med 205/55 samt 65 till att börja med,sen kanske jag provar fler dimensioner beroende på vad första testet ger.
Invändigt ser det ut att gå fritt rätt ledigt så jag tror inte jag behöver oroa mig för det. /E
Aaaahaa ja då går det inte med vanliga metoden, då är jag med på noterna 
Aaaahaa då är jag oxo med
Backspace är hur mycket fälgen bygger inåt från anlägningsytan och hade din varit orginal hade den varit 3-4cm för långt in och tagit i även om du inte sänkt den 
det här blir ju göörbra=) klart den kommer gå du får la släppa lite på gasvajern så dom inte märker att du åker trimmat! 
Fridens. En stor dag i veckan! Motorn på plats! Men då motorn inte verkade få bensin så revs bensinpumpen. Den var i sin ordning. Och motorn gick om den fick en sup i förgasarn. Efter mycket huvudbry verkar det som att någon glömt en slangtång på bränsleledningen. Ehrm. Pinsamt.
Efter konsultation ((Tack Markus,I owe you BIG block) hoppade även laddningen igång och allt verkar som fungera som det en gång var tänkt. Även med det obligatoriska oljeläckaget kring stötstångsrören upptäckte jag idag.. Jaja,man kan inte få allt.

Då jag tänkt använda ett större batteri (alternativt två) började jag måtta så smått för att se vad som kunde fås att passa. (Batteripacket hamnar fram eftersom de två baslådorna stjäl utrymmet under baksätet.) I lagom tid small det till i postlådan och Swedols annonsblad damp ner. Och se! Extrapris på batterier. Och ännu bättre;extrapris på det fritidsbatteri som jag redan hade ett ex av ute i garaget! Lite mer måttning och jo då;med lite plåtmassage skulle det på 2 millimeter när gå att klämma ner två stycken dylika. Så,iväg till Swedol. Sista batteriet fick jag tag i! Hehe. Lite 35mm2 kabel på det och jag var nöjd.

Tydligen så är syrabatterier känsliga för att stå snett,även om det bara är ett par grader. Detta enligt Globals kundservice. Säkert liiite överdrivet men jag vill inte chansa så det får bli lite omstrukturering av reservhjulsbaljan.
När jag lagade upp karossen tänkte jag att detta skulle bli en sommarbil och att värmekanalerna skulle göra bättre som frisk/kallluft TILL motorn i stället för varm luft in i kupén. Så hålen i kupén lades igen. Kanske inte riktigt rätt tänkt resonerar jag nu men.. kanske ändå. Jag tänker så här: Om jag tar en kanal till värme/defroster i kupén (blåser genom värmekammaren) och den andra till en nypåkommet problem: kylning av slutsteg. Då SA-30-stegen som jag ska använda jobbar i klass A misstänker jag att det kommer bli ganska duktig värmeutveckling och att de inte mår dåligt av lite kylning. Stegen ska placeras i bagaeutrymmet och den (värmda) luften kan jag sedan leda in i kupén och få lite värme där också. Vad tros?

På bilden lyser,den måhända svaga, ficklampan upp hålet i torpedvägen där jag lett in luftyen från kanalerna.
Sagt och gjort, då måste luften in från hålet i torpedväggen upp till bagageutrymmet. Ett hål fanns redan på motstående sida av styrsnäckan så en liten mall klipptes ut.

En plåt,en plåtsax och en hålsåg senare såg det ut så här.

Ett par bitar plåt till och lite hobbyvalsning kring en 50mm-hålsåg senare..

svetsades allt ihop och grundades. Ville gärna svetsa dit den i karossen men då det var folk i huset som garaget angränsar till vågade jag inte.. Usch fegt jag vet, men "folket" var i detta fall hyresvärden med tillhörande fru så det kanske var en klokt beslut.
Nu: en jordkällskall tjeckisk Krucovice
Den här bilden skulle vara med också var det tänkt. Kanske en tjeck för mkt..

/E
Gokväll. Lite småusel på att uppdatera märker jag. Men icke för att jag ligger på locket nej! Mest att det är lite småkrasst med tid framför datorn. Iaf. Har bytt framvagn då den som satt på var ganska såväl kortad (50mm) och då jag inte behövde en så smal bytte jag den mot en standard med Hella. Med sänkningssats förstås. Nu sitter fälgarna lite bättre och helhetsbilden är mer som jag vill ha den.
Vidare! Kapade upp reservhjulsbaljan 
och stoppade i en bit på ca 40mm. Då blev plåten närmast bakåt hyggligt lodrätt
och batterierna passar perfekt!
Med god marginal till och med. 3mm.
Efter det inträffade någonting som oftast inträffar varje år. Planering inför midsommar. Då mitt företag ej heller detta bokslut visade på vinster i mångmiljonklassen beslutade vi i familjerådet att det inte blev någon resa till stugan på fastlandet utan att firandet skulle företas på ett mer lokalt plan. Fårö. Camping. I Busse.
Busse är 36 år gammal, lite märkt i hyn av tidens tand men kan bjuda på en kavalkad av lyckliga stunder som han upplevt tillsammans med sina medpassagerare. Kort och gott; mitt bästa bilköp. Ever. Dock var bilprovningen på sitt allra tveksammaste humör senaste gången det begav sig och bjöd på inte färre än fem (5) anmärkningar gällandes det allmäna tillståndet. Det här sammanföll tidsmässigt med att vår adress löd "Tofta Camping" så det fanns inte möjlighet att åtgärda. Men nu,under bilan,då både motivationen och tidspressen lyser med sin närvaro tänker jag att det blir perfekt!
Så jag O.T:ar min egen tråd med lite information och bilder om Busse. Jag hoppas ingen misstycker, bubblan fortsätter jag med efter midsommar.
Inför Busses senast långresa,till Barcelona 2009, råkade jag vid det Pyreneé- och krångelmässigt förebyggande kopplingsbytet dra runt det två nedersta pinnskruvarna till motorn. Jobbigt,då liksom hela motorpaketet bresade mot moder jord under ett hemskt missljud. Jobbigt också då detta hände dagen före avfärd. Jag svetsade ihop ett justerbart stag som tog tag framför växellådan och de två nedersta bultarna och vidare bak till staget som håller upp motorns bakände.Sedan drog jag ihop det och med det glappet mellan motor/växellåda. Vilket dock gav en del oljud i kupén då staget "tog bort" den avvibrering som verkar mellan motorstag och kaross. Men som fick duga 02.30 dagen för avfärd och som höll gott och väl fram och tillbaka till Barcelona.
När Busse kom till Gotland tog jag ur motorn och sedan blev det ju lite paus för husvagn. Och lite annat. Men är vi i nutid igen och midsommar hägrar. Såå...
Innan motorn fick hoppa in igen (upptäckte att det gick att ta längre pinnskruvar och på så sätt hitta nya gänger i motorblocket) ville jag styra upp lite i motorutrymmet. Så jag fick hjälp av min fina flickvän som inte bangar för lite skit under naglarna och vi hoppade in med varsin stålborste.

Så här såg det ut före:
och så här blev det efter lite regöring och färg. Mkt bättre.
Nu ska motorn i (imorn kanske?, vore fint) och sen hoppas jag på en besiktningstid innan fredag. Peppar peppar;o'er n' out /E
Ovärderlig hjälp 
Busse lever! Kl 20.24 hördes ett första fnys och strax därefter ljöd hans puttrande och ack så saknade stämma över nejden. Underbart! Rostlagning imorn,besiktning på onsdag och camping på Fårö på fredag;perfekt! Nu: fira med fil å müssli.
Angående gängor i motor block man kan ju sätta helikoilgängor i blocket.. vet att jag var i visby och lånade verktyg en gång.. rysligt smidigt och det blir en starkare gänga än innan..
kommer dock inte ihåg vad firman hette..
har du fler bilder på din bay /Busse??
trevligt när fordonen har namn.. 
Nu Michael kommer lite bilder på bussen! Jag tror jag slutar med att ursäkta mig för glesa uppdateringar,jag gläder mig åt de som blir ist. Här kommer Busse på Fårö!
En suverän midsommar. Lugnt,skönt och god mat. Lite farbror-varning kanske,men.. det bjuder jag på. Efter en jobbvecka i Motala är jag tillbaka på ön och pillar lite. Började ju på Fårö fundera på ett kök i bussen och fick lite idéer. Som följer enligt SketchUp-ritningen nedan.
Efter att ha mätt,ritat samt införskaffat mdf-skivor, kapade jag ut allting.
För att vid provmontering upptäcka att nej så f#n heller,så här vill jag inte ha det. På tok för stort,fult m.m. Såå..tillbaka till ritbordet. En anledning till att jag inte gillade layouten var att det blev tajt att sova. Vilket inte min rygg gillar. Raskt bestämdes att en R&R-soffa ska inhandlas,att överskåpet blir kvar,men att underdelen (som rymde två spishällar samt vask) ska" ersättas" av ett stadigt kylskåp ist. Spisarna blir sedan utdragbara under den utfällda soffan,där bak. Vilket ger 1.regnskydd vid matlagning, 2. fullbreddssäng samt en, enligt mig,mer logisk placering. Dock för det vänta lite för om en vecka ska vi ut på vägarna igen och soffan m.m hinner inte anlända innan. Plus att jag inte vill stressa.
Vidare fick jag ju ett par anmärkningar på besiktningen där den jobbigaste av dessa var den smått obefintliga balken fram på Busse. En kund som jag snickrat hos var vänlig att låna ut sin verkstad med tillhörande smörjgrop i tisdags och då är det ju tusan så mycket trevligare att laga rost eller hur?! Ytterst tacksam var jag,skulle du läsa detta så Tack igen Erling!
Efter lite mätande och knackande blev det så här:
Och så här monterat.
Besiktning i onsdags och... rent papper! Riktigt skönt. Nu tuffar vi på 2 år till.
Där är vi nu. Veronica monterade lite dämpmatrial i skuffen igår,jag installerade stereon och i morn siktar jag på att iaf hinna få dit skiljereläet mellan de numera två batterierna. Kan vara optimistiskt då det är släktkalas. Med inresta amerikaner. Och svenska pensionärer med okända engelskakunskaper. Spännande.
Nu: The descendants och en go pava rött.
Blir säkert bra detta med inredningen men tror det e bra att hålla dom fasta skåpen nere i antal då plats alltid e trevligt..
rostlagning..hmm är där på min bay-be blue....finns en hel del.. Fårö.. tja det e inte så lång ifrån där min buss stod mellan -98 och 2011..
ha det gött, åker en sväng till ön nästa vecka, dock utan luftkyld boxer.. 
Ok, man behöver inte alltid uppdatera. Men vad händer? Upp ur soffan och ut i garaget. 
Sidor Föregående 1 2 3 4 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Inredning- och stereotråd i en typ 1 -61
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.