1

Hej. Denna tråd skapade jag på ett annat forum för ca 3 år sedan.(min tråd där har blivit nåt knas med så jag fortsätter här) Intentionen var god,fritiden mycken,garageplatsen given. Det känns nu, i backspegeln så att säga,lite som en annan tid. Jag hade lagt ganska många timmar på att riva ner en typ1 -61:a till smådelar och såg fram emot att ha gjort allt på projektet själv,utan tidigare erfarenhet från dylikt. Tanken var learning by doing "paw wriktit" så att säga,lagning,svetsning,spackling,lackning,svordomar, rubbet.
  Inte med målet att resultatet skulle vara klanderfritt,det vore en aning förmätet,men att iaf kunna stå där,med en färdig bil och kunna säga "Den här bubblan är inte perfekt,men jag har baske mig gjort det själv".  Såå.. Vad hände? Som "Rba" och "Ketch" frågade sig. 

En rejäl förändring av vardagen kan man säga. Jag började med att tröttna på mitt jobb och sade upp mig. Då jag bott i Frankrike tidigare lockade det mig än en gång att flytta dit och sagt och gjort,jag flög till Paris, hoppade på ett tåg söderut och hamnade efter lite bussresor i Mont  de Marsán långt åt helsike uti obygden. Där jobbade jag ett tag på en vingård,blev utskälld efter att tagit 9-kaffe (arbetsgivaren såg inte blidt på raster) tröttnade på hunsandet och stack till Paris igen,gjorde slut på pengarna och kom hem. Arbetslös. Eftersom jag sagt upp mig. Skit.

Jag ringde ett par samtal till kända profiler på Motalabygden (min hemvist) och hade efter det en öppning. Jag skaffade F-skattsedel och livnärde mig nu som snickare i ungefär ett halvår varpå jag träffade en fantastisk tjej. Som bodde på Gotland. Så det blev flytt igen och ett halvårs veckopendlande innan jag fått kontakter nog att flytta firman till ön. Vi bodde i innerstan,trivdes finfint med ringmuren genom trägården och punchveranda uppå men... fortfarande garagelös och meksugen. Efter ett knappt år i innerstaden förbannande vi det faktum att många boenden i Visby är s.k 10-månadershyror vilket betyder att man får flytta ut på sommaren om man inte har lust och kapital till en nätt hyreshöjning. Då jag/vi inte hade 200 papp löst till hyra för de två heta sommarmånaderna (jajjemen,25 i veckan kostar det) och vi inte hade hittat nåt nytt blev vår nya adress "Tofta Camping" . Charmigt och speciellt,lite som ett scoutläger fast med folköl å dansband, bodde vi i tre månader där men.... Fortfarande garagelös och meksugen.

Efter denna nya erfarenhet öppnade sig en strålande möjlighet till ett fast boende,med förråd/"verkstad" och carport i Visby. Perfekt läge,skapligt billigt-taget! Där bor vi nu,bubblan i carporten som är tillfälligt väggförsedd, 3 x 2kW elfläkt från Jula samt iaf en hygglig uppsättning verktyg. Symaskinen står redo i källaren,perkolatorn laddad till tänderna och nuuuuuuu äntligeeeeeenn finns en möjlighet att få färdigt bubblan!! Härliga tider.

Ett par ord om idéerna för bilen;Bilen är fullständigt nermonterad,rengjord/blästrad/lagad/lackad med monterad IRS-bakvagn. Inredningen har sytts/ska sys upp i vinyl,två färger-engelskt rött och grå à la bilens "basaltgrau", fullständigt döddämpad kaross,stereo med maximalt bra ljud och minimal specad effekt insatt i bilen så diskret som möjligt.  Införskaffade ljudprylar hittills; 3 st Genesis/DLS SA-30, 2 st JL Audio 6W3V3 samt framsystem DLS UR35i. Till slut nån lite vässad motor. Allt detta sker för fösta gången (utom lite billjud) så ha överseende, gnäll å kritisera,hissa å dissa.

Kanske bör tillägga att en bonusson ingick,jobbet som snickare tar på krafterna och kvällarna är kortare än någonsin så jag kan inte  räkna  med samma takt som tidigare. Men iaf,nu kan jag börja igen! Väl mött,/ Erik

Post's attachments

Foto 0001.jpg, 549.34 kb, 1600 x 1200
Foto 0001.jpg 549.34 kb, 183 downloads since 2012-01-06 

Foto 0010.jpg, 305.06 kb, 1600 x 1200
Foto 0010.jpg 305.06 kb, 180 downloads since 2012-01-06 

Foto 0011.jpg, 308.9 kb, 1600 x 1200
Foto 0011.jpg 308.9 kb, 196 downloads since 2012-01-06 

ljudprylar.jpg, 51.6 kb, 640 x 480
ljudprylar.jpg 51.6 kb, 176 downloads since 2012-01-06 

2

Kul läsning ! Lycka till med projektet ser bra ut ...

West Coast Volks
Attitude is everything !

3

Blir intressant hur du löser det med ljudet!

4

trevlig färg.känns helrätt till bilen. vad för tankar har du med hjulen?? blir väl någon sorts anpassning fram eller bak.. ICQ/an  borde vara enklare/billigare sätta 5 bultade trummor bak..
snickare på Gotland.. tja hoppas du har tillräckligt med jobb, ön e ju trevlig men man skall överleva där oxå.. ICQ/ad
lycka till och gärna mycket bilder..

från en som tyvärr flyttade från ön pga arbetsbrist... -83 ICQ/ad och pga annat aldrig flyttade tillbaka.. ICQ/ac

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

Gillar Dls och Genesis! slutstegen är snygga och ger riktigt bra ljud! trots sina "2*15w" Jag har haft 2st som jag inte borde sålt.

6

VisbyNiclas skrev:

Gillar Dls och Genesis! slutstegen är snygga och ger riktigt bra ljud! trots sina "2*15w" Jag har haft 2st som jag inte borde sålt.

Folk hakar upp sig på watt tyvärr....  Default/hmm

7

Erikhaag; inbillar jag mig, eller ser den där Folkan bekant ut? Är det min gamla?

MVH: Hella

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

8

Jomen Hella,visst är det! Jag kan dock för mitt liv inte begripa hur du listade ut det?! Nummerskylten syns.... lite.. men? Jaja,bra gjort iaf. Nu har jag frigång och ska ut å försöka få nånting gjort i garaget. /E

9 Senaste redigerad av erikhaag (2012-01-07 19:42:21)

Så. En liten dag i garaget. Bilen är i nuläget inte besiktigad,har ingen motor i sig,ren och urblåst inredningsmässigt och med lite exteriört småpyssel kvar. Med det sagt tror jag en 5p kvällskurs i fokushantering inte skulle skada i mitt fall. Vet inte var jag ska börja.. Iaf. Jag borrade upp hålen i adaptrarna till 14.5mm då det inte var M12-bultar som jag trodde utan M14. Gick bra iaf,ska skaffa nya bultar i veckan då de gamla är för korta.

Just det. Kronmuttrar sitter ju rätt hårt. Ett fånigt problem då motorn är ur (dåligt med vikt på hjulen) och jag var lite rädd för att bara lita på handbromsen. Såå, jag tog en 70x45 regel,1 st spännband och drog till enligt bilden och se, "popp" var det var loss.

Då temperaturen vägrade komma upp över 6° i garaget var jag efter ett tag svårt nerkyld och gick in för att återfå 37°. Med mig tog jag mått på platsen under baksätet där jag tänkt sätt de två 6,5"-basarna . Jag gjorde en ritning på lådorna i SketchUp och något sånt här ska det bli.

Tanken är alltså två separata lådor,en på varje sida,och en framflyttad batterilåda i reservhjulsbaljan. Lådorna är slutna med en intern volym om 4,2l. Detta ska enligt specen få en ganska imponerande f3dB-punkt på 34Hz! Den siffran gillade jag. Kanske lite trögdrivna,80,5dB,men det går nog bra. Eftersom inget(så lite som möjligt) ska synas av stereoinstallationen tänker jag mig en gallerförsedd front med svart fronttyg framför baffeln.

Nu ska jag mäta lite på vad en 2,5"-mellanregisterdome och 1"-diskant kan tänkas behöva för yta för att kunna klämmas in i orginalhögtalarhålet. Om nån vet hur lågt man törs dela ett liknande mellanregister utan att det brinner får man gärna höra av sig! Detta för att jag inte vill sätta 5,25"-elementet (3vägssystem) i dörren utan ovanför knäna spelandes neråt. Med så låg delningsfrekvens som möjligt hoppas jag att ljudet inte blir lidande. På återseende. /E

Post's attachments

adapter monterad.jpg, 18.71 kb, 480 x 640
adapter monterad.jpg 18.71 kb, 194 downloads since 2012-01-07 

Baslåda Bubba.jpg, 118.89 kb, 1278 x 683
Baslåda Bubba.jpg 118.89 kb, 212 downloads since 2012-01-07 

borrning adaptrar.jpg, 30.84 kb, 480 x 640
borrning adaptrar.jpg 30.84 kb, 210 downloads since 2012-01-07 

Kronmutterknep.jpg, 18.93 kb, 480 x 640
Kronmutterknep.jpg 18.93 kb, 200 downloads since 2012-01-07 

10

Tajt. Är nog ordet. På mallen är hålen monteringshålen,cirklarna utanför yttermått med galler och sen klippte jag ca 5mm utanför. Så jag tror gallrena måste bort men då måste jag skydda elementen på ngt annat sätt.. Fast tusan,det är på håret. Kanske går! /E

Post's attachments

Instr.panel mellreg:disk.jpg, 21.33 kb, 640 x 480
Instr.panel mellreg:disk.jpg 21.33 kb, 181 downloads since 2012-01-07 

11

Lycka till! Billjud är kul!
Grå bubblor är fan så snygga!

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

12 Senaste redigerad av michaelth (2012-01-07 21:31:28)

elementen sätter du väl framför.dvs i bagaget..dvs baksidan av "instrument brädan". då kan ju adapter ringen vara större än det faktiska hålet.. sen en tunn ram med tyg på den synliga sidan.. eller måste elementen synar (sponsor krav? )

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

13

Blir kul och se hur du löser det ICQ/ab

14

Vill du dela med dig av färgkoden?
Är det lite lila?
Tycker det ser ut så på nån av bilderna.

*såld* Notchback 63:a,  *såld* Bay DH 73:a, *kvar ICQ/ac * Saab 02:a

15

Ska du verkligen inte ha något med vattenburet system ICQ/ad

16

Hur går det med 1600 Motorn då?!?  ICQ/ag
//Markus

17

erikhaag skrev:

Jomen Hella,visst är det! Jag kan dock för mitt liv inte begripa hur du listade ut det?! Nummerskylten syns.... lite.. men? Jaja,bra gjort iaf. Nu har jag frigång och ska ut å försöka få nånting gjort i garaget. /E

Nja, det var väl lite av en chansning.... Men namnet lät inte helt obekant, och stuket med ny inredning, stereo och så vidare påminner ju om Dina ambitioner när Du köpte den! Och så hade jag hört ryktesvägen att den sitter ihop, är grå och bor på Gotland igen! (Visst bodde Du på fastlandet när Du köpte den?)
Bidrar med en bild på hur den såg ut i min ägo:

http://i1176.photobucket.com/albums/x325/empighia/diver011.jpg

BTW; Vi är ett gäng VW-stollar som brukar fika en gång i månaden och prata lite om VW och mycket om livet i allmänhet, kom gärna och gör oss sällskap! Alltid första tisdagen i månaden vid 18.00, och Norrgatt är väl nån form av utgångspunkt.... Men lika ofta hittar vi på något annat, senast var vi i Stånga på garagesyn, så SMS:a på 0706847733 så skickar jag tillbaka samlingsplats!

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

18 Senaste redigerad av erikhaag (2012-01-09 22:04:56)

Hella; Absolut! Det vore skitskoj! Enligt gängse tideräkning var väl första tisdagen i januari förra tisdagen så jag får haka på nästa. Jag hör av mig. Jag bodde på fastlandet men blir om tre generationer gotlänning.  Kul med bilden f.ö!

Markus; jotack,så sakteliga,o) Är mycket nytt så det går lite långsamt. Men snart så! Lasse verkar må bra,hur är det med Gunilla?

Splitwindow; jag drar mig till minnes en sorglig historia jag fick mig berättad. Den handlade om en stadig Riesen-mumsande snickare glidande i en skenfransos med förmanshatt å "vattenburen" Iphone4. Han ägde visst en split var det inte så? Vad var det som hände? Sålde han den? Ångrade han det fram till dags dato? Frågor frågor..

Nuff ot. Färgen har nog inget lila i sig,ganska stadigt grafitgrå skulle jag säga. Jag har bara namnet "Basaltgrau" men jag gissar att den har några siffror med. Ska se om jag hittar ngt!
Jag har funderat på att ha elementen i "skuffen" men är lite orolig att spridningen ska bli dålig. Vill har så "stort" ljud som möjligt. Men,det enda är nog en empirisk undersökning! Om jag kan minska/få bort monteringsringarna av plast så skulle jag kunna mejsla in dem.. Får testa imorn.

Vidare tror jag att jag bestämt mig för en processor från Audison som heter Bit-1. Den har tillräckligt med kanaler för att all delning ska bli aktiv,då skulle jag kunna dela 2,5-domen långt ner i frekvens med 24dB/oktav och därmed lyfta mellanregistret. Då kaaaanske det går att sätta 5,25" över knäna.

Nu: kvällsfil.

19

Riktigt trevlig tråd ! Och bra skriven åxå !

Gillas , som de brukar säja på the book of faces..

You´ll never know...

20

Hella skrev:

Vi är ett gäng VW-stollar som brukar fika en gång i månaden och prata lite om VW och mycket om livet i allmänhet, kom gärna och gör oss sällskap! Alltid första tisdagen i månaden vid 18.00, och Norrgatt är väl nån form av utgångspunkt.... Men lika ofta hittar vi på något annat, senast var vi i Stånga på garagesyn, så SMS:a på 0706847733 så skickar jag tillbaka samlingsplats!

Ja välkommen i gänget. För vi börjar faktiskt bli ett gäng nu, på riktigt. Från att ha varit en handfull "dårar" under många år Default/lol . Skitkul

Typ1 Zwitter 1952, Typ1 1955, Typ1 ragtop 1960, Typ14 Karmann Ghia Convertible 1965, Typ3 1600 TL Variant Automatic 1969, Typ 343 Karmann Ghia Automatic 1968,  T25 Kombi 1981, MCB E-type EKF -74

Warning: getimagesize(./extensions/pun_attachment/attachments/d85d0a2493fe27f2904c4ff73b9b43e4/f82b1ac5535e29039af7e8f4c76347e3.attach): failed to open stream: No such file or directory in /srv/users/boxerville/apps/boxerville/public/forum/extensions/pun_attachment/include/attach_func.php on line 297

21 Senaste redigerad av erikhaag (2012-01-11 20:26:40)

Tack för feedback! Och inbjudan till VW-häng! Mycket trevligt båda två.

Jag inser att jag är född i fel land och att värme spelar en betydligt större roll i mitt liv än jag tidigare officiellt medgett. Tusan,med kring nollan i garaget,långfillingarna upp över öronen och öronmuffarna utlånade så går det inte lång tid innan man börjar fundera på var man köper en dieselkanon billigast. Med det sagt så blev det inte jättemycket gjort igår. Men; jag mallade ut lite frigolit,limmade ihop 6 bitar för att få en modell av baslådan. Och se,den passar. Med god marginal t.o.m. Jag måste fundera på om jag ska hänga upp lådan i gummifästen eller om den ska bultas stumt i karossen. Nån som har nån idé för/emot?

Vidare monterade jag adapterplattorna och hängde på ett hjul. Det blev.....sådär. Tror varken bilprovningen eller jag vill ha det så där. Men men,ska lura lite.

Nu: kvällsfika.

Post's attachments

hjulbak.jpg, 16.68 kb,  x
hjulbak.jpg 16.68 kb, 7 downloads since 2012-01-11 

ladamont.jpg, 53.64 kb, 1280 x 960
ladamont.jpg 53.64 kb, 204 downloads since 2012-01-11 

limmadlada.jpg, 14.81 kb, 640 x 480
limmadlada.jpg 14.81 kb, 167 downloads since 2012-01-11 

Warning: getimagesize(./extensions/pun_attachment/attachments/d85d0a2493fe27f2904c4ff73b9b43e4/ef6b0361955cd567e47b4685f3d5335c.attach): failed to open stream: No such file or directory in /srv/users/boxerville/apps/boxerville/public/forum/extensions/pun_attachment/include/attach_func.php on line 297

22 Senaste redigerad av erikhaag (2012-01-16 20:38:25)

Hallå. Lite pyssel,lite gjort. Har låtit sitsstommarna (hästtageltapetklisterjoxet) stå i ett rum med ättika i en skål bredvid. Detta skulle enligt en möbeltapetserare få bort ev. mögel. Men jag vet inte jag,tyckte det luktade lite ändå tyckte jag. Men men,i nån affär hittade jag en produkt som iaf skulle ta bort "unken" doft. Och så skulle jag nog beskriva doften från stommarna. En blandning av otvättad äldre man,undermåligt städat vindsförråd och det där svarta på väggen längst ner i källaren. Kort och gott,en mirakelprodukt. Sagt och gjort,jag har sprayat. Blev det bättre? Jo,lite tror jag. Inte så det luktar nybyggd enplansvilla och mogen kvinna,men ändå.

Efter det har jag limmat på ett 5mm-lager av skumgummi i ryggen och ett 10mm lager av en klädselmatta på sitsen. Och sen klädsel. Blev ganska bra,lite olika sträckt på sina håll men...jag är nöjd. Vidare har jag börjat med soffan bak.

Har införskaffat 19mm MDF till baslådorna,hoppas kunna slita fram sänksågen i veckan och börja såga ut.

Angående funderingarna på att sätta 5,25"-elementet ovanför knäna så har idén fått bifall hos expertisen!  Alltså inga problem med det valet av montering vad gäller ljudbild,lustig frekvenskurva osv. Skönt.

Nu: Sova bort förkylning.

/E

Post's attachments

asätesimpreg.jpg, 27.4 kb, 640 x 480
asätesimpreg.jpg 27.4 kb, 206 downloads since 2012-01-16 

b.jpg, 17.51 kb, 640 x 480
b.jpg 17.51 kb, 210 downloads since 2012-01-16 

c.jpg, 16.79 kb,  x
c.jpg 16.79 kb, 5 downloads since 2012-01-16 

23

najs  ICQ/ag

24

Tackar tackar!

Så här långt kom jag ikväll. Sen pajade symaskinen. #%&@€ skit.

Säljes: Japansk symaskin av märket "Brother". Skambud mottages vänligen men bestämt.

Nu: Sprit.

/E

Post's attachments

sätebak.jpg, 45.98 kb, 640 x 480
sätebak.jpg 45.98 kb, 194 downloads since 2012-01-17 

25

kul. ska bli skojj att den åter igen får nytt liv!

det finns o göra  men det finns hopp om sommaren en så länge ICQ/ag