Hej. Denna tråd skapade jag på ett annat forum för ca 3 år sedan.(min tråd där har blivit nåt knas med så jag fortsätter här) Intentionen var god,fritiden mycken,garageplatsen given. Det känns nu, i backspegeln så att säga,lite som en annan tid. Jag hade lagt ganska många timmar på att riva ner en typ1 -61:a till smådelar och såg fram emot att ha gjort allt på projektet själv,utan tidigare erfarenhet från dylikt. Tanken var learning by doing "paw wriktit" så att säga,lagning,svetsning,spackling,lackning,svordomar, rubbet.
Inte med målet att resultatet skulle vara klanderfritt,det vore en aning förmätet,men att iaf kunna stå där,med en färdig bil och kunna säga "Den här bubblan är inte perfekt,men jag har baske mig gjort det själv". Såå.. Vad hände? Som "Rba" och "Ketch" frågade sig.
En rejäl förändring av vardagen kan man säga. Jag började med att tröttna på mitt jobb och sade upp mig. Då jag bott i Frankrike tidigare lockade det mig än en gång att flytta dit och sagt och gjort,jag flög till Paris, hoppade på ett tåg söderut och hamnade efter lite bussresor i Mont de Marsán långt åt helsike uti obygden. Där jobbade jag ett tag på en vingård,blev utskälld efter att tagit 9-kaffe (arbetsgivaren såg inte blidt på raster) tröttnade på hunsandet och stack till Paris igen,gjorde slut på pengarna och kom hem. Arbetslös. Eftersom jag sagt upp mig. Skit.
Jag ringde ett par samtal till kända profiler på Motalabygden (min hemvist) och hade efter det en öppning. Jag skaffade F-skattsedel och livnärde mig nu som snickare i ungefär ett halvår varpå jag träffade en fantastisk tjej. Som bodde på Gotland. Så det blev flytt igen och ett halvårs veckopendlande innan jag fått kontakter nog att flytta firman till ön. Vi bodde i innerstan,trivdes finfint med ringmuren genom trägården och punchveranda uppå men... fortfarande garagelös och meksugen. Efter ett knappt år i innerstaden förbannande vi det faktum att många boenden i Visby är s.k 10-månadershyror vilket betyder att man får flytta ut på sommaren om man inte har lust och kapital till en nätt hyreshöjning. Då jag/vi inte hade 200 papp löst till hyra för de två heta sommarmånaderna (jajjemen,25 i veckan kostar det) och vi inte hade hittat nåt nytt blev vår nya adress "Tofta Camping" . Charmigt och speciellt,lite som ett scoutläger fast med folköl å dansband, bodde vi i tre månader där men.... Fortfarande garagelös och meksugen.
Efter denna nya erfarenhet öppnade sig en strålande möjlighet till ett fast boende,med förråd/"verkstad" och carport i Visby. Perfekt läge,skapligt billigt-taget! Där bor vi nu,bubblan i carporten som är tillfälligt väggförsedd, 3 x 2kW elfläkt från Jula samt iaf en hygglig uppsättning verktyg. Symaskinen står redo i källaren,perkolatorn laddad till tänderna och nuuuuuuu äntligeeeeeenn finns en möjlighet att få färdigt bubblan!! Härliga tider.
Ett par ord om idéerna för bilen;Bilen är fullständigt nermonterad,rengjord/blästrad/lagad/lackad med monterad IRS-bakvagn. Inredningen har sytts/ska sys upp i vinyl,två färger-engelskt rött och grå à la bilens "basaltgrau", fullständigt döddämpad kaross,stereo med maximalt bra ljud och minimal specad effekt insatt i bilen så diskret som möjligt. Införskaffade ljudprylar hittills; 3 st Genesis/DLS SA-30, 2 st JL Audio 6W3V3 samt framsystem DLS UR35i. Till slut nån lite vässad motor. Allt detta sker för fösta gången (utom lite billjud) så ha överseende, gnäll å kritisera,hissa å dissa.
Kanske bör tillägga att en bonusson ingick,jobbet som snickare tar på krafterna och kvällarna är kortare än någonsin så jag kan inte räkna med samma takt som tidigare. Men iaf,nu kan jag börja igen! Väl mött,/ Erik
borde vara enklare/billigare sätta 5 bultade trummor bak..

* Saab 02:a

. Skitkul