76

Då du svetsar dit sänksatsen, så kan förskjuta den lite åt höjningshållet. Det sänker ju en hel del med att byta till splitframvagn och vända spindlarna. Jag försköt den ca 10-12mm  Dvs att låsbulten nästan pekar rakt ner i högsta läget, typ halv 6.

Jag kunde nog ha satt den rakt ner. Fast min är så låg, så går det ändå att sänka lite till. Det skiljer väl lite på slaget på dom olika sänksatsfabrikaten, men man kan ju ha som vana att slipa ur långhålet lite extra. Det gör ju inget om man kuggar över nått kugg då man sätter dit överfallet.

På Ockelbopanelen sitter sänksatsen för lågt. Så som den är nu, så är den maxhöjd.

77 Senaste redigerad av Demian (2012-05-12 15:32:29)

I tisdags kväll besiktade jag bussen. Det blev ett bra att veta. Jag hade glömt skruva dit en ytterbackspegel  ICQ/ac

Det blev stressmek som vanligt. Jag åkte på lunginflamation och varvade garaget med feber. Jag hade besiktningstid 16.20 och blev klar med bussen 16.00, men då jag åkte hemifrån kom jag på att jag glömt backspegeln, samt att försäkra och ställa på bussen  Default/yikes

Efter besiktningen åkte jag hem och bytte ventilkåpa. Besiktningsmannen missade att det var ett rosthål och att det var oljeläckage i en av ventilkåporna. Sedan blev det en lång premiärtur ganska omgående. Jag packade ner lite verktyg och en fläktrem i en verktygslåda som jag ställde under mittensoffan och åkte till Örebro för att jobba tre timmar senare.

De 40 premiärmilen gick nästan bra. På hemvägen gick fläktremmen av. Tyvärr hade jag glömt bort att jag hade ställt verktygslådan med fläktrem under mellansoffan, så det fick bli bogsering 3 mil hem till Gustaf.

Imorgon bär det av till Gotland på jobb, så jag får hålla tummarna att den håller hela vägen.

Jag höjde den ett snäpp inför besiktningen och lackade nederdelen röd.

http://i.imgur.com/YZe0H.jpg?1

Och en före bild.

http://i.imgur.com/30wn6.jpg?1

78

Grymt bra jobbat! Ser riktigt bra ut, skönt stuk i min mening.

*1969:a typ2 husbil som är neptunblå @thefakefalia
*1962:a typ1 turkos soltakare, fruns
*1962:a typ2 11 fönsters projekt
*1973:a VW 181
*1979:a typ2 pickup
*1979:a Porsche 924 N.A.

79

cool buss! skaru ha med den till Gotland? då får man hålla utkik ICQ/ab

80

Demian skrev:

I tisdags kväll besiktade jag bussen. Det blev ett bra att veta. Jag hade glömt skruva dit en ytterbackspegel  ICQ/ac

Det blev stressmek som vanligt. Jag åkte på lunginflamation och varvade garaget med feber. Jag hade besiktningstid 16.20 och blev klar med bussen 16.00, men då jag åkte hemifrån kom jag på att jag glömt backspegeln, samt att försäkra och ställa på bussen  Default/yikes

Efter besiktningen åkte jag hem och bytte ventilkåpa. Besiktningsmannen missade att det var ett rosthål och att det var oljeläckage i en av ventilkåporna. Sedan blev det en lång premiärtur ganska omgående. Jag packade ner lite verktyg och en fläktrem i en verktygslåda som jag ställde under mittensoffan och åkte till Örebro för att jobba tre timmar senare.

De 40 premiärmilen gick nästan bra. På hemvägen gick fläktremmen av. Tyvärr hade jag glömt bort att jag hade ställt verktygslådan med fläktrem under mellansoffan, så det fick bli bogsering 3 mil hem till Gustaf.

Imorgon bär det av till Gotland på jobb, så jag får hålla tummarna att den håller hela vägen.

Jag höjde den ett snäpp inför besiktningen och lackade nederdelen röd.

http://i.imgur.com/YZe0H.jpg?1

Och en före bild.

http://i.imgur.com/30wn6.jpg?1




Vilken skillnad en sänkning gör!


Cool!  ICQ/ab

"Pimped by Nature"

81

Demian skrev:

Jag har inte moddat dit en bromsservo på en splitframvagn, men är sugen på att prova. Jag har kollat lite lätt på det. Rören sitter ju tightare och bromsservon får inte plats i mellan, så du måste förmodligen flytta fram fästet några cm och förlänga staget till H-bromscylindern lika mycket.

Eller: vad tror du om att modda ett Nissan Micra (k10) servo, smacka på volvo 240 huvudbromscylinder och behålla original reducerventil? Stabilt tror jag ICQ/ab

Graffitibussen: Fejkad 13-fönsters lyxbuss med luftfjädring - http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=727

82

Skönt att den gick igenom Demian....  cool buss !  ICQ/af

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

83

Tackar, Tackar!

Jodå, jag börjar rulla till Gotland med den om ca en timme. Vi ska försöka klämma in några garagebesök. Vi ska vara där i ca tre veckor. Fidde, GustaF och NicklasN som hänger här på forumet ska också dit och jobba. Hella är visst redan inplanerad. Jag tror han vet om det ICQ/ab

-JP du får vara försökskanin, så får du dela med dig sen, så slipper jag göra misstagen ICQ/ab

84

Snyggt stuk det blir. Grattis till lyckad besiktning.

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

85

Demian skrev:

Tackar, Tackar!


-JP du får vara försökskanin, så får du dela med dig sen, så slipper jag göra misstagen ICQ/ab

Ja det är väl dags att börja göra något före er ICQ/ad
Grattis till bes!

Graffitibussen: Fejkad 13-fönsters lyxbuss med luftfjädring - http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=727

86

Du är ju helt otrolig Demian! På alla nivåer!  Default/yikes  Bra jobbat, tänk om man hade ett uns av denna drivkraft, kunnande och utrustning! Grattis till en stilig vagn, smakfullt kustad!  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

87

Snyggt! Då får man hålla ögonen öppna efter den här på ön då. Jag ska snart lyfta i motorn på min bay, förhoppningsvis till helgen. Ni är välkomna på garagebesök då, vid gamla flyget!

T2 -78 skolbuss ombyggd till pop top camper

T1 Panelbuss -63 (status=vrak)
T1 -64 (status=något mindre vrak än panelen..)
MKP Petit -63 husvagn

88

Demian skrev:

Hella är visst redan inplanerad. Jag tror han vet om det ICQ/ab

Ni är välkomna!  ICQ/ab

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

89

Riktigt cool!

Deluxe Bay 1977 & Type 1 1965
'If you're gonna do something, do it well and leave something witchy' - Charlie Manson

90

Smärtfri påstigning utav färjan.   ICQ/af 
http://i48.tinypic.com/hum7o7.jpg

91

Men fuskar du Nicklas och åker modern bil med glykol i.. !!??  Default/yikes

You´ll never know...

92

Jäkligt snygg buss!! Trevligt med så fint besök på ön ICQ/ab  Jag bor några km från Hella, vill ni komma förbi så är ni välkomna ICQ/ab

En cigarr kortar livet med 2 minuter
En whisky kortar livet med 4 minuter
En arbetsdag kortar livet med 8 timmar

93

Kul!
Helrätt buss. Jag ska se om jag kan komma åt mitt garage som vi pratade om (Ursäkta att jag inte har svarat än..)
Åkte ni i söndags kväll? Då satt jag på färjan på väg hem från Serbien. Synd att jag inte visste det  Default/hmm

Giulia-72 Mehari-82 HY-66&68 DS19S-64 ID19B-68 Gs750Café-79 KX250F-13

94

Det blev ju kalas det där, Demian!

Alte Liebe rostet nicht!

95

Riktigt trevligt åkdon!

"Daddy Cool"

96

Såg ju ut att gå bra det där. Ska ju dit med min till sommaren och var lite orolig för färjan och höjden ICQ/ab

NicklasN skrev:

Smärtfri påstigning utav färjan.   ICQ/af 
http://i48.tinypic.com/hum7o7.jpg

97

Jo, vi åkte över i söndags. Det blev marginelt stötfångarskrap då vi körde ombord, så det var ganska lugnt.

Jag hör av mig till er gotlänningar angående garagebesök. Det ser vi framemot  ICQ/ab

98 Senaste redigerad av Demian (2012-06-07 23:09:21)

Idag byggde jag ihop två hjulinställningsfälgar.  En typ1 fälg är 100mm invändigt, så jag tog två 100x100 balkar och kapade ur fälgens radie och svetsade sedan fast dom i fälgarna. Att jag inte gjort det tidigare. Nu var det riktigt enkelt att mäta.

Jag hade börjat tvivla på länkpinneframvagnarna. Jag har nog inte kört nån buss med länkpinne som gått riktigt bra på vägen och den allmänna uppfattningen är ju att bussarna går lite vingligt. Jag hade börjat tänkt gå över på uppflyttad framvagn med kulbult istället. För min gamla Korsnäs DH (Gonzo) med kulbult och sänkspindlar gick ju spikrakt.

Bakvagnen är ju svår att ställa på en sänkt buss. Det är ju svårt att mäta mellan hjulen för att motor och växellåda är i vägen. Så jag tror att många som mig ställer bakvagnen lite på måfå, typ mitt i långhålet. Det känns ju som att justeringen inte gör så mycket.

Men då jag mätte upp min blev jag riktigt förvånad. Jag körde med 10mm toe out i bakvagnen Default/yikes  Ändå hade dragit fram hjulnaven väldigt långt. Jag fick släppa bultarna och spänna fram dom absolut max med ett spännband och efter det dra tillbaka dom ca 3mm.

Egentligen säger det sig självt. Då bussen är originalhög, så pekar svärden neråt. Då man sänker blir dom ju raka och blir ju svärden längre. Det måste man kompensera med att dra fram naven. Min buss är ju sänkt så pass mycket att svärden börjar peka uppåt igen, så blir dom ju kortare, men dom som sänker två hack får nog verkligen dra fram naven så långt det går för att få hjulen raka. Då pekar ju svärden rakt bakåt och då är de som längst.

Det är faktiskt riktigt drygt att ställa bakvagnen. Man måste ju bort med hjulen varje gång man ska justera och sedan måste man försöka mäta in varje hjul individuellt så det står rakt. Det krävdes några gånger. Jag var förvånad över att så lite justering på bakhjulen gör så mycket för toe out-toe in.

Provkörningen efteråt var en riktig njutning. Jag låg på 110km/h och styrde med tummen ICQ/af    Äntligen kan man börja slappna av vid busskörning...

http://i.imgur.com/yhOrZ.jpg?1

99

Härligt ICQ/ag

100

Trevligt.. då kan du ta patent på din lösning & åka runt & ställa in allas bussar nu då Demian !?  ICQ/af

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab