Idag byggde jag ihop två hjulinställningsfälgar. En typ1 fälg är 100mm invändigt, så jag tog två 100x100 balkar och kapade ur fälgens radie och svetsade sedan fast dom i fälgarna. Att jag inte gjort det tidigare. Nu var det riktigt enkelt att mäta.
Jag hade börjat tvivla på länkpinneframvagnarna. Jag har nog inte kört nån buss med länkpinne som gått riktigt bra på vägen och den allmänna uppfattningen är ju att bussarna går lite vingligt. Jag hade börjat tänkt gå över på uppflyttad framvagn med kulbult istället. För min gamla Korsnäs DH (Gonzo) med kulbult och sänkspindlar gick ju spikrakt.
Bakvagnen är ju svår att ställa på en sänkt buss. Det är ju svårt att mäta mellan hjulen för att motor och växellåda är i vägen. Så jag tror att många som mig ställer bakvagnen lite på måfå, typ mitt i långhålet. Det känns ju som att justeringen inte gör så mycket.
Men då jag mätte upp min blev jag riktigt förvånad. Jag körde med 10mm toe out i bakvagnen
Ändå hade dragit fram hjulnaven väldigt långt. Jag fick släppa bultarna och spänna fram dom absolut max med ett spännband och efter det dra tillbaka dom ca 3mm.
Egentligen säger det sig självt. Då bussen är originalhög, så pekar svärden neråt. Då man sänker blir dom ju raka och blir ju svärden längre. Det måste man kompensera med att dra fram naven. Min buss är ju sänkt så pass mycket att svärden börjar peka uppåt igen, så blir dom ju kortare, men dom som sänker två hack får nog verkligen dra fram naven så långt det går för att få hjulen raka. Då pekar ju svärden rakt bakåt och då är de som längst.
Det är faktiskt riktigt drygt att ställa bakvagnen. Man måste ju bort med hjulen varje gång man ska justera och sedan måste man försöka mäta in varje hjul individuellt så det står rakt. Det krävdes några gånger. Jag var förvånad över att så lite justering på bakhjulen gör så mycket för toe out-toe in.
Provkörningen efteråt var en riktig njutning. Jag låg på 110km/h och styrde med tummen
Äntligen kan man börja slappna av vid busskörning...