26 Senaste redigerad av Joel (2012-04-20 17:45:57)

Tack och bock ICQ/ab

Jag ska ta och tänka på det där med uppdateringarna i fortsättningen ICQ/ad

Nu skulle iaf bussen tas hem till byn för att få ihop det sista med motor och finlir. Igår ringde jag runt för lite putt-hjälp ur garaget. (Kan vara bra då frambromsarna ligger an och garageporten slickar lacken (jävligt tajt med andra ord). Tjejen hoppade in bakom ratten och Jag, joel och oskar fick sätta igång att puffa och knuffa, flåsa och blåsa. Efter en halvtimmes justerande lyckades vi baxa ut bussen i dagsljus, utan minsta repa ICQ/ag

Dogge kom lagom till garaget och erbjöd bogserhjälp, TAGET! Med en nyrenoverad offroad-jeep körde han upp framför bussen och bogserlinan kopplades. "Hoppas nu att bromsarna tar och poliserna är vänligt sinnade.
Även vädret log mot oss idag.. regn, och varenda traktor i trakterna hade klart vart ute och lämnat jord ute på vägarna.  Tur att vindrutetorkarna fungerar.. ICQ/ad

Turen gick i övrigt kalas, vänster frambroms gick så varm att man kunnat steka ägg på´na  ICQ/ag  får lösa bromsproblemen under helgen. Alltid ska det vara något nytt man ska lära sig.

I helgen kommer förmodligen enkrona och hjälper mig med det sista kopplandet av motorn. Håll tummarna att vi får igång henne! ICQ/ag

So long!

Den som väntar på något gott.. Han blir aldrig fet

27

Är det inte dags för en uppdatering tro????
En fågel viskade att det skedde framsteg idag i verkstan ICQ/ab

Medlem i Halmstad Luftkühlers

28

Haha uppdatering imorgon Göran;) måste smälta det lite!

29

http://img843.imageshack.us/img843/4589/img0194pr.jpg

Sorry för off topic men min son på 1,5år kräver ett sånt lakan av mig.. Var får man tag i det?

Hillbilly VW Of Sweden - För den svenska landsbygden

30

http://img843.imageshack.us/img843/4589/img0194pr.jpg

Sorry för off topic men min son på 1,5år kräver ett sånt lakan av mig.. Var får man tag i det?

Hillbilly VW Of Sweden - För den svenska landsbygden

31

Helt rätt! ICQ/ab  Jag köpte det i en tygbutik i Halmstad "Ankis tyger"?. Senast jag var där (höstas) fanns det inte kvar och det verkade inte på henne som att hon skulle ta in mer.. Såg en annan tråd häromdagen på BV med samma mönster, dock annan färg (minns inte namnet på användaren). Så se om du kan finna den tråden och kanske få något napp där.  Kan tyvärr inte hänvisa någon internetsida Default/hmm

32

Hur gick det i verkstan idag då?

33

Joel skrev:

Helt rätt! ICQ/ab  Jag köpte det i en tygbutik i Halmstad "Ankis tyger"?. Senast jag var där (höstas) fanns det inte kvar och det verkade inte på henne som att hon skulle ta in mer.. Såg en annan tråd häromdagen på BV med samma mönster, dock annan färg (minns inte namnet på användaren). Så se om du kan finna den tråden och kanske få något napp där.  Kan tyvärr inte hänvisa någon internetsida Default/hmm

Kan du mena den här tråden du menar ?  ICQ/ad     http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 43&p=3

...även jag har fått en bit av Örjan men vet inte var han köpt det..

You´ll never know...

34

Kan ju passa på med en liten kort update också när jag ändå skriver ICQ/ag

I lördags hade jag lovat tjejen att komma och titta på hennes match. Premiärmatch mot Halmia. Tio minuter in i matchen ringde Enkrona och sa att det var dags för den däringa kopplingshjälpen jag så snällt frågat om. JA, skit i matchen! Nu jäklar ska motorn igång! Slängde mig i bussen (91.an Karlsson Caravelle) och for till garaget.
Väl där hade enkrona börjat söka vart alla lösa kablar skulle (10 minuter hade han lovat att det skulle ta ICQ/ad ). 30 minuter senare vart det fortfarande inget liv i motorn. ICQ/ad

Men så började sakerna falla på plats. Olja och bensin fylldes på och, nej. den tände inte riktigt! Vi bytte tändspole för att se om det var den som spökade, men ändå samma trötta host. Så bytte vi kondensator. Och då! Nu jävlar gick den igång och satan som den vrålade! i 5 sekunder.. Sen pissade det olja! ICQ/ab Känslan med att äntligen få starta motorn var inte riktigt som man hade väntat sig. ICQ/ad

Söndag. Var i garaget kl.9 och hittade snabbt orsaken till oljeläckaget. Hade tydligen missat dra åt muttrarna på "oljefilterhållaren". Skönt att det var såpass simpelt, bara att dra åt muttrarna. VwGoran kom lagom till att svordomarna hade brutit lös ( den övre muttern sitter så jävla inknölat mellan oljekylaren och skit). Harved kom också lagom att ta sig en titt på det hopplösa problemet. En 13 skiftnyckel offrades i ett försök att komma åt, men inte gick det heller. Då återstår det bara att lyfta ur skiten och plocka lös halva motorn för EN nedrans mutter!
Under tiden hoppade jag på frambromsarna. Juckade igång kolvarna ett par gånger och sen började det ta sig. Blir väl bättre när man får kört lite också.

Så var det dags för muttern. Det löstes till slut med att knacka till plåten runt oljekylaren lite försiktigt och med Harveds finslipade nyckel och med elkabel till draghjälp, lyckades man spänna åt den rackarn ICQ/ag   Nu håller hon tätt.

Idag blev det några korta rundor till garaget, framlyktorna åkte på plats. men det är bara positionsljus och helljus som funkar? Kan det vara något felkopplat eller relät som kan vara kasst?
Sen kärvade en av förgasarna lite. ville inte fjädra tillbaka vid gaspådrag. Tror mig ha funnit felet där.

Imorgon ska jag försöka få ihop det med förgasaren/förgasarna

Goder afton!

35

VwGoran skrev:

Hur gick det i verkstan idag då?

Tack då. Alltid något litet framsteg. Hoppas kunna få ordning på lite imorgon innan tobbe och gustaf kommer och kör ut mig;) Kanske ska hinna ut på en provsväng om det vill sig väl? Hur är det i Oslo då?

36

m.helsing skrev:
Joel skrev:

Kan du mena den här tråden du menar ?  ICQ/ad     http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 43&p=3

...även jag har fått en bit av Örjan men vet inte var han köpt det..

Ja just den tråden! ICQ/ad

37

Idag fixades förgasarproblemet. Staget som sitter mellan förgasarna var något tidigare hemmameck. Bytte den mot en original jag hade i gömmorna, och så fungerade det genast bättre. Motorumstätning, gummitätning-tändstift, och luftfilter kom också på plats.

En liten provtur blev det också på min ära! ICQ/ag  Glad som en speleman.

Nu måste förgasarna ställas in och synkas. Ett komptest ska det nog också bli för skojs skull ICQ/ab

38

Bra jobbat lilleman. ICQ/ab
Ses i veckan.

39

"bara" att läsa och lära ICQ/ab

http://www.ratwell.com/technical/DualCarbs.html

40

Hittade den här gamla tråden, och i inledning står det om en buss, Olga, beige med gepard. Jag kan säga att hon i dagsläget inte är besiktigad, men kommer bli framåt våren/sommaren. Men här kommer en dagsfärsk bild på hur hon ser ut nu.

http://i45.tinypic.com/11cgtc4.jpg

--- Man ska inte ha ihjäl mer människor än man orkar äta upp ---

41

Haaaah! Fasen vad förvånad jag blev. Vi sågs ju i Lysekil och tjötade lite om den. Ser ju för jävla bra ut det där ju! ICQ/ag  Schyst färgval ICQ/af  Ingen projekttråd på denna?

42

Fasen lever du Joel:) Hur går det med alla projekt, vad ska du åka i sommar?

43

Televerkare?? ICQ/ad   läcker färg!!!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

44 Senaste redigerad av Banco (2013-02-14 22:22:57)

Ja den va riktigt fin såg den live för några veckor sen

45

Ha ha, skön kommentar Alex.

Greven, Olga ser ju riktigt trevlig ut. Tänkte dra mig uppåt era trakter framöver och hälsa på Jonas och kanske man får spana in Olga då.

Hursomhelst, blir ju mkt bra.

46

Haha ja tro det eller ej. satt och läste din motortråd i förmiddags. Lookin gööööd:) Inte blivit mycket gjort på senaste tiden ICQ/ac  Men nu sitter jag här på forumet dygnet runt här och läser och söker inspiration. verkstan är ju såld nu också, så får se vart man ska ta vägen Default/hmm  Har lagt ut Svante till salu, men funderar kanske på att behålla han ändå, och köra ett ansiktslyft. Sen är ju frågan när man ska dra igång med splitten  ICQ/af  I sommar blir det ju helt klart bayen! Betade ändå av en 350 mil i somras me´na, känns jävligt bra.

47

Alla dessa funderingar  ICQ/ad Men vore ju kul och göra iordning Svante riktigt fin, helt orginal och dessutom orginalhög! Sedan bara ut och små mysa på ngn lummig skogsväg med pickninck korgen i baksätet.

Eller sälj den vetja, eller nä behåll den eller.... ICQ/ab ICQ/ab

Jag vet hur det är julle!

48

Ja alla dessa funderingar ICQ/ag Ja, original blir det ju, ifall det blir något! Mysa på lummig skogsväg, Mmmmmmm!

Vi får se, har ju plats för han i garaget här hemma, men inte så att man kan arbeta..  Hmm. Kanske ICQ/ab

49

Nä, ingen projekttråd här, men det finns på typ2-klubben

50

Näpp, det är ingen televerkare, utan harley davidsson orange