Förra inlägget började egentligen med att jag hade laddat upp med en kanna kaffe och en prilla gott inbakt under läppen Precis kolla på matchen mellan Barcelona-Chelsea och så hade bilderna hunnit laddats upp på imageshack (eller vad det nu heter)..
Men nu får vi ta om allt från början. Och denna gången ska det sparas då och då så att man inte råkar ut för samma missöde.
Nu sitter jag istället, med en kanna Carlsberg och en prilla så stor att hela läppen håller på att spricka!

Tur att man sitter med detta nära till hands
Det senaste, som ni vet, var att jag fick hjälp med att trycka dit motorn efter en genomgång av denna.
Sedan blev det lite stiltje på mekfronten, kylan började komma och det blev mörkt mycket tidigare på dagarna. Ja, man blir genast lite latare. Möjligtvis var det att man slappnade av lite då motorn äntligen var på plats, det var långt kvar till våren och sommaren.. Men sucka inte för detta, man har hunnit med ack så mycket ändå!
* För det första. är man en buss rikare
* För det andra. Hunnit med att upptäcka det magiska Nya Zeeland. Och tro mig då jag började tappa hoppet om luftkylda vw.s på ön efter tre veckor på vägarna. Men då plötsligt! Då dök det upp tiill både höger och vänster = Glad Joel / Lättad flickvän ( som även hon börjar kunna lite om vw.s
* För det tredje. Lyckades få en spark i arslet på jobbet! = Tid till att meka
Ligger jävligt efter med updaten på vad som händer med bayen, och vad som har hänt. Så här kommer en "kort" resume om resans gång.

Bussen färdades in under vintern 2010/2011 och ställdes på plats i en stor lokal.

Inredning, gamla spånskivor etc slängdes ut. Bussen åkte upp på pallbockar och däcken fick ligga till sig i väntan på bättre tider.
Då Lokalen var jävlar så stor och mörk fick jag lånat ett stort partytält som genast fick det lite mer hemtrevligt

Att få hjulhusen fina stod på listan att göra. Jag menar, vem vill sitta en halvdassig dag i bussen och få hela arslet vattenfyllt för att det läcker in?

Rost fanns det och kapen åkte fram

Lokalen

Instrumentbrädan fick också åka ut, och tankarna flög kring att "kanske kan man göra något vettigt av denna också?"

Gott tjockt

Inredning låg slängd lite sådär vid sidan av bussen och ofta gled blicken till den. Ska jag bygga nåt och kränga den gamla? Eller ska jag kanske piffa upp denna med? Hmm.

Förut satt de platta originalkapslarna på, men, jag har aldrig riktigt tyckt att det passat in något bra. Så jag tog mig ann ett sidoprojekt för att inte stirra mig helt blind på skitgörat under bussen. Dessutom skönt att komma ut i den friska och varma luften istället för den källarkalla lokalen.

Man tager vad man haver, dessa gamla månkapslarna låg ju ändå och tog plats, dem kan ju faktiskt gå att få till lite schysst?

Under sena kvällar i garaget börjar ögonlocken att knastra lite, kanske skulle smörja upp dessa när jag ändå håller på..

Mysfaktor. Midsommarkransen hänger med än från sommarn 2010 då man faktiskt campade med bussen på festen.

Ännu ett sidoprojekt.. Slipat och avklätt
En kväll kom mor min förbi och tittade hur det gick. Hon såg inte alldeles förtjust ut och fnyste lite. När jag berättade om råttor, och duvor som sprang omkring i de gamla ventrören fnyste hon igen. Dagen efter dök farsgubben upp på order från morsan min. Han skulle minsann hjälpa till att få det att gå undan lite så att jag kunde flytta bussen till en annan plats. Jag tackade för hjälpen och menade på att skrapa skit när man är två är bra mycket roligare än att skrapa skit ensam. Fick även med tjejen två gånger i arbetskläder för att ligga och skrapa skit
De ni!

Farsgubben

Ett hjulhus börjar ta form.

Likaså underredet. När vi ändå höll på

Då all rost vart lagad blev det dags att maskera runt bussen och sedan på med rymddräkten. Dock lite jävligt att komma åt, tänk om man haft en docka så man kunnat snurra runt åbäket!

Grundfärgen på. Gult och ganska ballt må jag säga.

Grått och mulet blev det till slut undertill

Invändigt fixades golvet till, och fick också färg

Just det, bromsarna dammades också av!

Så kunde man äntligen börja på inredningen. Bitumenmatta inköptes.

Och varmluftspistolen fick jobba!

Det börjar ta sig 

Ville förnya det gamla bordet lite, mallade av efter en skimboard och kapade till det. nja, resultatet blev väl inte helt som jag hade tänkt mig..
Ni vet när det efter en dag är skitigt på din arbetsplats? och du tänker att du städar upp skiten imorgon.. Så var det ett tag och när väl den kvällen infann sig. Sprutade rent hela bussen med tryckluft invändigt, dammsög, sopade, sorterade och hela fadderullan. Perfekt, nu är det snyggt och prydligt. Nu blir det kul att komma imorgon (fredag) efter jobbet och hela helgen är framför dig. Fredag eftermiddag kommer, men det är inte den här sköna känslan då allt står rätt till..

Jobbarkompisarna har hittat en hel gammal låda med partyspray från buttericks på något jobb och roat sig halva dagen med att inreda
fint

Mjuk ljuddämparmatta och sedan hade jag fått tag på en ny variant av masonit som golvläggare tydligen har börjat nyttja. Perfekt! Två lager som limmas ihop, sedan matta på det.

andra lagret ska på.

Klart! på en kvart
Lyckades även fynda mig en stor mattbit som blivit över från något bygge

Den klassiska köksmattan! Nu kan man spela schack ifall man skulle få motorstopp någon gång

Besök är då inte fel. Här poserar Dr Cox. (Numera såld bortom denna trakten).

Snyggt och prydligt! Nu kan man ägna sig åt annat!

Dämpare beställdes nya.

Nya "tillfälliga" gardiner sydde jag till. Dessa var dock av tunnaste laget.

Checklista

Trummorna bak skulle få ett ansiktslyft. även bromsoken fram.

Blev ju som sagt inge nöjd med bordet. Så en fin dag åkte jag ner till hamnen och fann mig en gammal knäckt på mitten vindsurfbräda
den fick precis plats på släpet.

Efter en hel massa finjusteringar var det dags att fästa på plyfaskiva undertill ute i det fina sommarvädret!

Polarn Fredde smakar gotteölen och testar om bordet klarar av att ha ölburkar ståendes utan att de välter. Det verkar funka bra!

Fixade ihop en gammal ekskiva att ha som lite planare underlag till kommande burkar, glas och flaskor av olika slags innehåll. Grundfärg på! NÖJD

Tjejen passar in bordet

Kapslar och däck är hyfsat med i matchen
Till kommande campingdagar i bussen var jag tvungen att ha ett schysst lakanset.
Tyget hittade morsan en eftermiddag, jag åkte dit och köpte en hel massa meter tyg.
Resultatet av sykunskaperna från skolan.

Lackbås 

vit med gröna detaljer

Också vit

Så var det också dags för att flytta bussen. Jocke och Henke kom till undsättning, luftade bromsar och krängde på däcken. Att bussen höll på att glida av pallbockarna in i en vägg var nog så spännande. Ner kom hon iaf! Och ut i friska luften!

Mycket smuts och damm som samlats under den stunden i grottan.
Nu får det duga för denna gång. Saknar en del bilder och må ha blivit lite rörigt i denna update. Dels för strulet med första uploaden. Men ändå, bevis på att det har hänt någonting.
Godnatt!
Den som väntar på något gott.. Han blir aldrig fet