26

Andreas skrev:

Nu har jag iaf plockat hem gasaren och skruvat isär den. Jag ser ingenting som skulle kunna sitta i vägen. Plockade isär allt som gick att skruva på.

Sitter inte rätt huvudmunstycke resp emulutionsstycke (stavning). Satt 132,5 i huvudmunstycke och enligt boken ska de sitta 137. I emulutionsmunstycket satt det 115 och skulle sitta 125. Sen om det har med detta att göra vet ja inte men den har ju gått förut iaf med denna bestyckning.

Står mkt i pärmen om att övergången är ett problem med dessa, man ska kunna lägga brickor ovan accelerationspumpsmembranet för att på så vis fördröja accelerationsfasen då den kommer för tidigt och kväver motorn. Nu har inte jag nå såna brickor men försöker ännu en gång att montera förgasaren.

Ang bränslepumpen, ja, de kan vara ett alternativ kanske? får montera bort den skiten å och undersöka. Fan, de är ju snart säsong ICQ/ab

En sak ja nämnde förut lite högre upp. Om ja håller förgasaren i handen (full i bränsle) och sedan gasar fullt med spjället. Ska de komma en dusch med bränsle då? De gjorde de i Typ1ans förgasare kom ja ihåg när ja grejjade. Men de gör de inte i typ3ans förgasare. hum.....Känns inte bra?

Jo det ska spruta när du gasar.Har du kollat membramet i acc-pumpen?

27

kolla vad det satt för munstycken i den andra förgasarn jag har då inte bytt några. Du borde ju ha en omgång samma som i rep boken. kan ju vara värt att prova

28 Senaste redigerad av Andreas (2011-03-04 17:57:18)

Membranet i accpumpen är nytt  ICQ/an

Satt samma munstycken i den andra gasaren.

Frågan är varför de inte "duschar" när ja gasar......!? De kan ju inte vara tätt i båda gasarna. De enda som är lika mellan de två är accmembranet, annars är dom i samma skick och med samma fel. Konstigt ICQ/ab

Så de som händer när ja gasar är alltså att den bara får luft och ingen bränsle. (efterssom de inte "duschar" när ja gasar).

Hummm........

29

känns ju inte som om det skulle vara fel på båda det sitter nog rätt munstycken i också. Har du skruvat något på bränsle skruven.

30

Mathias B skrev:

känns ju inte som om det skulle vara fel på båda det sitter nog rätt munstycken i också. Har du skruvat något på bränsle skruven.

Uuuuhhhhjjjaa!! ICQ/ab
Både hit och dit! testat ändra tändning, bytt packningar i förgasaren, kollat spelet på spjällaxlar, bytt alla tänddelar....Känns som om "duschen" är problemet. Och är det de känns det som om de är nåt med accmembranet ändå! skumt.....Den lille kulan finns kvar också. Den pratade Gösta Rustas på att den kunde försvinna när folk renoverade gasarna. Det som saknas som inte fanns i någon utav gasarna är en fjäder som ligger ovanpå accpumps "huset" mot förgasarlocket. Men på vissa bilder i reparationsboken så syns inte den och på vissa syns den? Tycker inte den kan ha nån inverkan då de är stumt material den ligger mot, accpumpshuset och locket till gasaren. Inget som behövs fjädras där?

31

Andreas skrev:
Mathias B skrev:

Uuuuhhhhjjjaa!! ICQ/ab
Både hit och dit! testat ändra tändning, bytt packningar i förgasaren, kollat spelet på spjällaxlar, bytt alla tänddelar....Känns som om "duschen" är problemet. Och är det de känns det som om de är nåt med accmembranet ändå! skumt.....Den lille kulan finns kvar också. Den pratade Gösta Rustas på att den kunde försvinna när folk renoverade gasarna. Det som saknas som inte fanns i någon utav gasarna är en fjäder som ligger ovanpå accpumps "huset" mot förgasarlocket. Men på vissa bilder i reparationsboken så syns inte den och på vissa syns den? Tycker inte den kan ha nån inverkan då de är stumt material den ligger mot, accpumpshuset och locket till gasaren. Inget som behövs fjädras där?

Den där grejen har jag råkat ut för på en av mina porsche 911:

det visade sig att det gamla gummibelagda tygamembranet hade vittrat sönder efter många års stillastående,och småsmulororna  tätade effektivt !!..
jag tog en el kabel,drog ut en kardel och använde som piprensare,i "accpumpRören./munstyckena",
i med nya membran och viips:allt funkade klockrent!
(försökte med tryckluft först men det hjälpte ej)

kjelle notch1964

stella

32 Senaste redigerad av Andreas (2011-03-04 18:54:30)

Ok....kör på piprensar metoden i morrn ICQ/ab Tack för tipset!!
Skål....

33

Nobbe skrev:

har du kollat så inte bränslefiltret är tätt alternatit i röret mellan tanken och soppa pumpen?
känns lite som att den inte får soppa som den ska........ skulle kunna vara soppa pumpen oxå.

Det var ochså ett bra tips..tätt soppafilter!

På big harleys finns ett tätt och en ventilerat tanklock...det tog en jäkla massa sordomar innan jag fattade att jag satt på 2 täta....motorn storknade då, helt tills man öppnade ena locket...

p.s på mig låter det inte som de 2 killarna har riktigt samma prob..?

kj

stella

34

hum...visserligen såg ja inga bitar som försvunnit från gamla membranet men de vet man aldrig...kanske kommit med nåt annat lurt via bensinen ICQ/ab

35

Andreas skrev:

Nu har jag iaf plockat hem gasaren och skruvat isär den. Jag ser ingenting som skulle kunna sitta i vägen. Plockade isär allt som gick att skruva på.

Sitter inte rätt huvudmunstycke resp emulutionsstycke (stavning). Satt 132,5 i huvudmunstycke och enligt boken ska de sitta 137. I emulutionsmunstycket satt det 115 och skulle sitta 125. Sen om det har med detta att göra vet ja inte men den har ju gått förut iaf med denna bestyckning.

Står mkt i pärmen om att övergången är ett problem med dessa, man ska kunna lägga brickor ovan accelerationspumpsmembranet för att på så vis fördröja accelerationsfasen då den kommer för tidigt och kväver motorn. Nu har inte jag nå såna brickor men försöker ännu en gång att montera förgasaren.

Ang bränslepumpen, ja, de kan vara ett alternativ kanske? får montera bort den skiten å och undersöka. Fan, de är ju snart säsong ICQ/ab

En sak ja nämnde förut lite högre upp. Om ja håller förgasaren i handen (full i bränsle) och sedan gasar fullt med spjället. Ska de komma en dusch med bränsle då? De gjorde de i Typ1ans förgasare kom ja ihåg när ja grejjade. Men de gör de inte i typ3ans förgasare. hum.....Känns inte bra?

Du har rätt det skall komma soppa från axpumpen
Kolla vid sidan av delplanet skall det vara ett litet rör/hål som kommer från axpumpen
Om du tar bort axpumpen skall det sitta en liten backventil så soppan inte går tillbaka till flotörhuset
Du kan ha otur att kanalen till E röret är tät
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

36

Nu har ja rengjort förgasaren + alla munstycken och kanaler IGEN!  ICQ/ac
Hittade iof lite olikheter på packningen till förgasarlocket. Funderar om det kan ha med detta att göra. Skillnaden är runt fyllnadsstiftet och nålventilen. I gamla packningen var det en urspårning mellan fyllnadsstiftet och nålventilen.

Sedan saknades det ett hål till på nya packningen som synes på nederdelen av bilden.

http://3.bp.blogspot.com/-xNU9GzKNNbw/TXJowmmArsI/AAAAAAAAAdE/Or23c94HaUs/s1600/packning.jpg

OBS! såg att ja vände ena packningen fel när ja tog kort ICQ/ab Ni får vända på ena packningen i huvudet

37

Kan göra skillnad så att du får soppa till accelerationspumpen eller att det kan komma ut soppa ur den kolla vad som sitt mittför hålen

38 Senaste redigerad av Andreas (2011-03-05 18:05:21)

Precis! den gamla packningen passar mkt bättre än den nya. Får åka och prova i morrn!  ICQ/ad

Just de! Innan jag renoverade förgasaren med nya packningen så hade ja ju inte de felet som jag har nu! Felet förut var ju enbart att övergången var dålig och den blöddrade ner sig. De verkar ju som sagt att de inte kommer nå bensin från accpumpsstiftet och de verkar ju ha att göra med att packningen är felgjord? Återstår att se ICQ/ab

39

Andreas skrev:

Precis! den gamla packningen passar mkt bättre än den nya. Får åka och prova i morrn!  ICQ/ad

Just de! Innan jag renoverade förgasaren med nya packningen så hade ja ju inte de felet som jag har nu! Felet förut var ju enbart att övergången var dålig och den blöddrade ner sig. De verkar ju som sagt att de inte kommer nå bensin från accpumpsstiftet och de verkar ju ha att göra med att packningen är felgjord? Återstår att se ICQ/ab

Tjänare Andreas
Kan du vara snäll å ta två foto ett från sidan utan axpump och ett från övresidan av fuggen utan lock så man kan se venturit/flotörhuset
så kanse man kan se något fel
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

40

Var ner och fotade lite, lite osäker vad du menade med kortet från sidan utan accpump?

jaja, är de nå andra bilder du vill se så fråga ICQ/ab
http://2.bp.blogspot.com/-nyUWkKPBIi0/TXJ-CZNgoUI/AAAAAAAAAd0/U4P93Sc3ySo/s1600/DSC03906%2B-%2BCopy.JPG
http://1.bp.blogspot.com/-zsl427CvXGM/TXJ9XehniOI/AAAAAAAAAds/jk06-RDogY8/s1600/DSC03905.JPG
http://3.bp.blogspot.com/-jMD83aWW68U/TXJ9WyOLweI/AAAAAAAAAdk/g7xC6YNwWLs/s1600/DSC03904.JPG
http://1.bp.blogspot.com/-YgwqZAcdqgc/TXJ9WWc3ZUI/AAAAAAAAAdc/iBcwudO78rQ/s1600/DSC03903.JPG
http://3.bp.blogspot.com/-fW4JDdm1DDY/TXJ9WJG-BmI/AAAAAAAAAdU/ikUSTBUSLj4/s1600/DSC03902.JPG
http://2.bp.blogspot.com/-56MZo75nd3Q/TXJ9Vl-D9YI/AAAAAAAAAdM/ijthTbluxxo/s1600/DSC03901.JPG

41 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-03-06 12:19:39)

Tjänare andreas
det var fina foto på fuggen
Det finns två saker som ser knepiga ut
Nr 1 är i flotör husets botten att det är tätt till 90% av hålet Det ser ut att det är en banjoförkruvning antingen får du borra upp eller montera dit en packning till så hålet blir fritt
Nr 2 backventilen till axpumpen ser ut att inte stänga riktigt (hålet i mitten av axpumpen med kula)
Sen har du väldigt mycke rostavlagringar i botten av fuggen som kan ställa tilldet när det släpper(närdet kommer ny soppa)
Du kan försöka att göra rent fuggen med citronsyra så avlagringana försvinner (i mitt tycke är fuggen skiten på insidan)
Om jag var dig skulle kolla tank o tankrör så det inte är för mycket rost(skit) för om du inte fixar det först kommer det bara bli mera problem
med fuggen och pumpen 
Det finns ett knep att skiten inte släpper från tank och rör om du blandar in 1% tvåtakts olja i soppan så låser oljan rosten
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

42

Hej Micke!

nr 1: Tänkte du på "nervägen" till huvudmunstycket? Markerat med pil på nedanstående bild. Har funderat på det hålet att det inte ligger rätt men kan man alltså sätta på nån till packning så skruven kommer längre ut och på så vis centrerar hålet i botten av flottörhuset. Svårt att förklara.

nr 2: Backventilen till accpumpen. Har undersökt detta förut och den sluter tätt synligt iaf. Och skulle den inte sluta tät, hur fan gör man då ICQ/ab har 2 st förgasarhus som ja kikat på, båda är lite rostiga i botten. Ska göra rent de bättre ICQ/ab

http://4.bp.blogspot.com/-aZkYVMwg5KM/TXOHX6NfThI/AAAAAAAAAd8/61a5U671tDA/s1600/DSC03904.JPG

43

Som du ser är det hålet till huvudmunstycket som inte centrerar...Kan man montera extra packningar? verkar nog inte vara meningen men vad gör man?

http://1.bp.blogspot.com/-0v8THeT4M5E/TXOJkRUOIbI/AAAAAAAAAeE/V9wYoHJ6mC0/s1600/f%25C3%25B6rgasare.jpg

44

Mkt bilder ICQ/ab

45

Andreas skrev:

Som du ser är det hålet till huvudmunstycket som inte centrerar...Kan man montera extra packningar? verkar nog inte vara meningen men vad gör man?

http://1.bp.blogspot.com/-0v8THeT4M5E/TXOJkRUOIbI/AAAAAAAAAeE/V9wYoHJ6mC0/s1600/f%25C3%25B6rgasare.jpg

Det är super bra med bilder
Det är rätt uppfattat en packning till mellan hmunstycke eller tjockare eller borra upp hålet (det är ett trimknep på saab tvåtaktare)
Om det är så skitit i flotörhusen så fattar jag att det är problem med fuggarn
Järnoxiden följer med in i kanalerna sen tättnar dom först lite och fuggen krånglar lite Sen blir det bara värre till sist slutar fuggen att funka
Axbackventilen är en svår nöt att knäcka  man kan knacka ett nytt säte från övrekant men av 9gånger av 10 skiterdet sig
Det är ganska mycket tryck på backventilen om du har tur så kan den funka
Du kan försöka att ta lös ax spridaren och kolla så det inte finns några avlagringar i kanalen (prova med en tunn pjanotråd )
Lycka till med rengöringen
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

46 Senaste redigerad av Andreas (2011-03-06 15:38:39)

ok! fixar och trixar lite!

Denna förgasaren är inte den som satt i från början när ja köpte bilen utan jag fick en okomplett att testa med. Den andra som satt i har inte den beläggningen som denna har. Ska byta tillbaka till den "riktiga" förgasaren nu när vi kanske hittat felet!

satt faktiskt med en kardel från en elkabel igår och gjorde rent! ICQ/ab

47

http://www.fightplay.tv/wp-content/uploads/2009/10/FIGHTPLAY_borat_thumbs_up.jpg

It's a live!!!!!

Kan sammanfatta det så här! Sammanhängande otur!Hade jag bara bytt accmembranet och INGET annat så hade jag sluppit allt detta ja gjort nu.
När ja bytte accmembranet så bytte ja ju även de andra packningarna inkl packningen till locket. Eftersom det saknades div hål och urspårningar i lockpackningen så fungerade de ju såklart inte.
Den andre förgasaren ja har lånat och undersökt och provat hade en skada/hack ovan nålventilen. Skadan verkar vara gjord av människan iaf. Bränslet som skulle till accröret försvann tillbaka till flottörhuset. Kanske ett misslyckat försök till att få till den krångliga övergången?
Se vid nålventilen
http://1.bp.blogspot.com/-sGEPf1K2BVM/TXPKMvVV4GI/AAAAAAAAAeM/W2EBo2FtNOs/s1600/f%25C3%25B6rgasarfel.jpg

De ja gjorde nu var att ta gamla förgasaren som satt i bilen vid köpet, satt dit nya accmembranet och gamla lockpackningen...vips... *brum brum* ICQ/ab Hörde direkt ett "pys" när ja pumpade på gasen.

Ang huvudmunstycket och hålet centrerat så har inte det någon betydelse. "skruven" är smalare på mitten som gör att det alltid kommer dit bränsle även om inte hålet till huvudmunstycket syns.

jaja, nu har ja iaf fått alla tänddelar nya och en genomgång av förgasarens alla delar....

48

Det var tur att fick i gången den så inte jag behöver packa min motor till dej

49

Grymt, Grattis ICQ/ab !

Hade ju kunna sagt att när jag bytte packningar på ett par IDF förut fattades också ett par hål i en packning vilket resulterade i att den gick som en påse nötter och gick så fett att den såg ut som en påställt diesellok.

Dalmas (Gustafs) som bor i Tullinge.
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg

50

Andreas skrev:

http://www.fightplay.tv/wp-content/uploads/2009/10/FIGHTPLAY_borat_thumbs_up.jpg

It's a live!!!!!

Kan sammanfatta det så här! Sammanhängande otur!Hade jag bara bytt accmembranet och INGET annat så hade jag sluppit allt detta ja gjort nu.
När ja bytte accmembranet så bytte ja ju även de andra packningarna inkl packningen till locket. Eftersom det saknades div hål och urspårningar i lockpackningen så fungerade de ju såklart inte.
Den andre förgasaren ja har lånat och undersökt och provat hade en skada/hack ovan nålventilen. Skadan verkar vara gjord av människan iaf. Bränslet som skulle till accröret försvann tillbaka till flottörhuset. Kanske ett misslyckat försök till att få till den krångliga övergången?
Se vid nålventilen
http://1.bp.blogspot.com/-sGEPf1K2BVM/TXPKMvVV4GI/AAAAAAAAAeM/W2EBo2FtNOs/s1600/f%25C3%25B6rgasarfel.jpg

De ja gjorde nu var att ta gamla förgasaren som satt i bilen vid köpet, satt dit nya accmembranet och gamla lockpackningen...vips... *brum brum* ICQ/ab Hörde direkt ett "pys" när ja pumpade på gasen.

Ang huvudmunstycket och hålet centrerat så har inte det någon betydelse. "skruven" är smalare på mitten som gör att det alltid kommer dit bränsle även om inte hålet till huvudmunstycket syns.

jaja, nu har ja iaf fått alla tänddelar nya och en genomgång av förgasarens alla delar....

Man vill ha 2gånger stoleken av H munstycket på hålet enligt tillverkaren

Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke