1

Hade problem med notchen innan den ställdes in på logen för vintern. Den svarar inte på gasen nå vidare! Räcker med att du petar på förgasaren vill den dö. Går att gasa upp den i  varv om man tar de lite lugnt och pumpar lite. Men då kommer de även en puff i förgasaren.
Går jättebra på tomgång, rent och fint....

Har nu bytt rotor, kondensator, lock, brytare, accelerationsmembran, lågfartsmunstycke men utan resultat.
Efter uppmaning testade jag vakuumklockan på fördelaren. När ja suger i slangen så rör innanmätet i fördelaren.
Har provat att spruta startgas runt förgasare och insug, märkte ingen skillnad.

De ja inte bytt är stift och tändkablar.

Vad är nästa steg? några tips? Default/hmm

Ventiler?
Tändning?

2

Har du ställt brytaravstånd och tändläge?

3

Kolla att du inte har glapp i fördelar axlen

4

Kolla så att du inte har skit i huvudmunstycket.

5

Stickans inlägg är nog de mest troliga, dagens bensin är inte kul att ha i förgasarna en längre tid,
de brukar bara bli klägg o fan !

du åker troligen på en förgasar rengörning.....

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

6

Tackar för svar. Förgasaren blev rengjord när ja bytte membran.. möjligen tändfel? Får undersöka saken vidare.

7

Andreas skrev:

Hade problem med notchen innan den ställdes in på logen för vintern. Den svarar inte på gasen nå vidare! Räcker med att du petar på förgasaren vill den dö. Går att gasa upp den i  varv om man tar de lite lugnt och pumpar lite. Men då kommer de även en puff i förgasaren.

Har nu bytt rotor, kondensator, lock, brytare, accelerationsmembran, lågfartsmunstycke men utan resultat.
Efter uppmaning testade jag vakuumklockan på fördelaren. När ja suger i slangen så rör innanmätet i fördelaren.

Ventiler?
Tändning?

Hej Anders
Har du kollat ventil spel ( 0.10-0.15mm)
När du rengorde fuggen blåste du rent i kanalerna till e röret och spridaren
Som du beskriver problemet låter det som att det inte kommer någon soppa till spridaren i fuggen när du pumpar så kompenserar bränsle
blandningen med axpumpen
Det lättaste sättet att höra  motorn går för magert är den skjuter i fuggen
//// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8

PPRMicke skrev:
Andreas skrev:

Ventiler?
Tändning?

Hej Anders
Har du kollat ventil spel ( 0.10-0.15mm)
När du rengorde fuggen blåste du rent i kanalerna till e röret och spridaren
Som du beskriver problemet låter det som att det inte kommer någon soppa till spridaren i fuggen när du pumpar så kompenserar bränsle
blandningen med axpumpen
Det lättaste sättet att höra  motorn går för magert är den skjuter i fuggen
//// Micke

Tackar Micke. Verkar som om ja får plocka hem gasaren igen och blåsa mer. Ställde ventiler i somras. Får checka dom igen å.

9

Så, nu har jag blåst ur förgasaren ännu en gång! blåst i alla hål ja hittade ICQ/ab Har hjälp utav reparationspärmen för Typ3.

Sedan fick ja fixa till mig en "Typ3 förgasar monterings nyckel". Hittade en nyckel på biltema som inte var av gjutgods, denna gick att böjas med lite hälp av gasolbrännaren.

Köpte äv en nya tändkablar!

Ska undersöka StefanT's förslag på glapp i fördelarenaxeln.

Brytaravståndet har ja på 0,4.

Ventilinställningen som Micke skrev 0,15 tror ja om ja inte missminner mig. Har dock inte kontrollerat nu.

Bara och hålla tummarna på att de var skit i förgasaren trots allt!

10

Nu har ja monterat tillbaka förgasaren och bytt tändkablar. Tyckte mig känna att den gick bättre direkt ja startade. Kunde gasa vilket ja inte kunnat ett tag nu. Men ju varmare bilen blev destå mer likt hur den var förut.
Testade ändra tändningen lite men utan resultat.

Min tanke är då, hur märker man om de är tändspolen som är trasig? Den blev väldigt varm snabbt.

Kanske ska prova byta ut den också nu när ja ändå snart bytt alla lösa delar runt motorn  ICQ/ad

11

Har exakt samma fel på min och hittar inte heller vad det är. Har rengjort förgasaren minst 5 gånger. Verkar inte vara något problem. Nya tänddelar. Ställt tändingen med strobblampa. Ställ ventiler. Kan det vara tänspolen???

12

Haha, vad lustigt ICQ/ab

Jag köper en ny tändspole i morrn! Funkar inte de finns Stena Metall här i Karlstad ICQ/ab

13

jag ska också prova en annan i morgon. Detta driver mig till vansinne :-) Min gick också bätte efter tändkabelbyte men så fort den börjar bli varm och choken gått ur så går den kass. Får liksom pumpa upp varv på den. Ytterst svårkörd i vinterföre och sommardäck :-)
Vem blir först att lösa det?? haha

14

Känns väl lite som vakumläcka..?
Är choken i så blir ju soppablandningen fetare och motorn går bra på tomgång men när choken går ur går motorn för magert och orkar inget.. (bara en teori) Jag hade kollat glapp i spjällaxlar, om packningar är hela osv...

T1 -67   (T1 -66 Såld. ADHD-Kermit har fått ny vårdare..)   T3 Buss -80 - Luftkyld

West Coast BugMeet 
www.bugmeet.se

15

PeterJ skrev:

Känns väl lite som vakumläcka..?
Är choken i så blir ju soppablandningen fetare och motorn går bra på tomgång men när choken går ur går motorn för magert och orkar inget.. (bara en teori) Jag hade kollat glapp i spjällaxlar, om packningar är hela osv...

Sitter ny vakuumslang på.  ICQ/ac
Bytt packningar i förgasaren. Iaf dom som följde med packningssatsen.

16

bjornekblom skrev:

Har exakt samma fel på min och hittar inte heller vad det är. Har rengjort förgasaren minst 5 gånger. Verkar inte vara något problem. Nya tänddelar. Ställt tändingen med strobblampa. Ställ ventiler. Kan det vara tänspolen???

I bland så får man inte bort skiten genom att blåsa
I dom gamla fuggarna är tillverkade i en blandning av zink/aluminum som alkoholen löser upp plus rödmatrial (vinterbensin)
Man behöver en ultraljuds tvätt för att skiten skall lösas upp
Du kan testa att tvätta fuggen i en diskmaskin en halvtimma sen blåsa som f#n i allakanaler
Lycka till med rengörning av fuggen
Det tips töm ur soppan i fuggen under vinter förvarningen så minskar upplösningen av matrialet  i fuggen
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

17

Status rapport? Har inte fått min spole än..

18

Köpte spole men har inte hunnit till bilen än! ICQ/ab

19

Har nu testat ny spole. Blev ingen förbättring. Va fan är det för fel? Är det gasaren ändå tro? Är ju inte direkt vanliga, skulle varit intressant att låna en och prova. Men ingen i min närhet åker ju typ3.

Vill minnas att när ja skruvade med typ1an och testade förgasaren så kom det liksom en dusch med bränsle om ja pumpade på gasen. Upplever inte samma sak på min typ3 förgasare. Kanske skulle testat lite startgas?

Annars är jag tom på idéer. Kan det vara bränslepump problem?

20

Andreas skrev:

Har nu testat ny spole. Blev ingen förbättring. Va fan är det för fel? Är det gasaren ändå tro? Är ju inte direkt vanliga, skulle varit intressant att låna en och prova. Men ingen i min närhet åker ju typ3.

Vill minnas att när ja skruvade med typ1an och testade förgasaren så kom det liksom en dusch med bränsle om ja pumpade på gasen. Upplever inte samma sak på min typ3 förgasare. Kanske skulle testat lite startgas?

Annars är jag tom på idéer. Kan det vara bränslepump problem?

Kollade du huvudmunstycket? Dvs du höll upp det mot ljuset och kikade så att du har ett runt och fint hål i det. Skiten som fastnat brukar vara som en liten sten som man får använda rensnål för att få bort..Att bara blåsa brukar inte hjälpa..

21

stickan skrev:

Kollade du huvudmunstycket? Dvs du höll upp det mot ljuset och kikade så att du har ett runt och fint hål i det. Skiten som fastnat brukar vara som en liten sten som man får använda rensnål för att få bort..Att bara blåsa brukar inte hjälpa..

hum, ja får väl plocka av skiten igen och undersöka än en gång!  ICQ/an

22

Innan ja plockar av gasaren funderar ja på om ja kan testa med startgas? att ja sprutar startgas i förgasaren när ja gasar. Funkar det då är det bränsleproblem?
Visar det sig att de är likadant är det något annat?

23

Andreas skrev:

Innan ja plockar av gasaren funderar ja på om ja kan testa med startgas? att ja sprutar startgas i förgasaren när ja gasar. Funkar det då är det bränsleproblem?
Visar det sig att de är likadant är det något annat?

Njaa..Nåt entydigt svar ger det väl inte med startgas men visst ska du prova. ICQ/ab

24 Senaste redigerad av Nobbe (2011-03-02 13:06:08)

har du kollat så inte bränslefiltret är tätt alternatit i röret mellan tanken och soppa pumpen?
känns lite som att den inte får soppa som den ska........ skulle kunna vara soppa pumpen oxå.

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

25

Nu har jag iaf plockat hem gasaren och skruvat isär den. Jag ser ingenting som skulle kunna sitta i vägen. Plockade isär allt som gick att skruva på.

Sitter inte rätt huvudmunstycke resp emulutionsstycke (stavning). Satt 132,5 i huvudmunstycke och enligt boken ska de sitta 137. I emulutionsmunstycket satt det 115 och skulle sitta 125. Sen om det har med detta att göra vet ja inte men den har ju gått förut iaf med denna bestyckning.

Står mkt i pärmen om att övergången är ett problem med dessa, man ska kunna lägga brickor ovan accelerationspumpsmembranet för att på så vis fördröja accelerationsfasen då den kommer för tidigt och kväver motorn. Nu har inte jag nå såna brickor men försöker ännu en gång att montera förgasaren.

Ang bränslepumpen, ja, de kan vara ett alternativ kanske? får montera bort den skiten å och undersöka. Fan, de är ju snart säsong ICQ/ab

En sak ja nämnde förut lite högre upp. Om ja håller förgasaren i handen (full i bränsle) och sedan gasar fullt med spjället. Ska de komma en dusch med bränsle då? De gjorde de i Typ1ans förgasare kom ja ihåg när ja grejjade. Men de gör de inte i typ3ans förgasare. hum.....Känns inte bra?