1

Planen är att måla om garagegolvet i sommar nåt som jag har dragit mig för att göra nu i två år men nu måste det göras ICQ/ac
Då jag har ett hyfsat stort garage på 120m2 så vill jag ju gärna hitta en billig färg som är så bra som möjligt, vet att det blir svårt att klara de kriterierna.
I dagsläget har jag Marmoflor tror jag det ser ut som det iaf, förra ägaren hade ingen värme på i garaget och runtom det var det tät skog så inte ens på sommaren blev det nån värme i det.
Så när jag köpte det för ett par år sen så startade jag elementen och skövlade skogen så att det blev varmt o mysigt med följden av att fukten i golvplattan torkade ur och färgen reste sig i stora flak på sina ställen.
Många färger är helt täta vad jag har förstått som t.ex 2k marmoflor så denna gången ska jag nog satsa på en färg som är diffusionsöppen (andas) bara för säkerhets skull om det nu skulle vara nån fukt kvar i plattan.

Söker lite tips om vad ni har målat era golv med och om ni har blivit nöjda.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

2

slipa rent och använd betongolja med valfritt pigment i......lätt att hålla rent och att bättra på.

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

3

Biltemas golvfärg ska vara riktigt tålig å bra har jag hört.
Men kan bli dyrt i ett sånt stort garage.
Tror färgen kostar ca 450kl burken å de räcker till ca12kvadrat

Jag har själv inte testat den ännu. Men funderar på de när bilen blir klar

4

Fredde.B skrev:

slipa rent och använd betongolja med valfritt pigment i......lätt att hålla rent och att bättra på.

Kan bara hålla med,fungerar klockrent!! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

5 Senaste redigerad av VWex (2012-04-04 07:34:36)

Är ganska missnöjd med mitt golv som jag betongoljade. Hyffsat tåligt, men vad fult och inte så bra om man ska städa.
Hade iof inget pigment i blev mörk o tråkigt.
Och 4år senare ser det bedrövligt ut med stora mörka pölar där jag spillt ut olja. '
Hade aldrig snålat om jag fick göra om det.
Svårt avundsjuk på en bekant som köpte dyrfärg med nått flake i både fränt och otroligt tåligt
Spelar säkert roll hur/vad man mekar med. Jag kan väl klassa mig själv som grismek.

Att färgen reste sig i ditt garage tycker jag låter märkligt och värt att kolla upp närmare. Känns som nått dräningsrelaterat...

6

Jag behandlade golvet när det var nygjort..kanske inte så bra när det använts en del..vad vet jag?

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

7

Hade betongolja på jobbet.
Fungerade klockrent i 20 år.
Inga fläckar och lättstädat.
Fult men bra.
Nu har vi gråmålat och det blev ljusare och bättre.
I mitt nya garage som har slipad betong blir det olja då det är billigare, (tror jag).
Har jag råd så målar jag.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

8

Torpa skrev:

Planen är att måla om garagegolvet i sommar nåt som jag har dragit mig för att göra nu i två år men nu måste det göras ICQ/ac
Då jag har ett hyfsat stort garage på 120m2 så vill jag ju gärna hitta en billig färg som är så bra som möjligt, vet att det blir svårt att klara de kriterierna.
I dagsläget har jag Marmoflor tror jag det ser ut som det iaf, förra ägaren hade ingen värme på i garaget och runtom det var det tät skog så inte ens på sommaren blev det nån värme i det.
Så när jag köpte det för ett par år sen så startade jag elementen och skövlade skogen så att det blev varmt o mysigt med följden av att fukten i golvplattan torkade ur och färgen reste sig i stora flak på sina ställen.
Många färger är helt täta vad jag har förstått som t.ex 2k marmoflor så denna gången ska jag nog satsa på en färg som är diffusionsöppen (andas) bara för säkerhets skull om det nu skulle vara nån fukt kvar i plattan.

Söker lite tips om vad ni har målat era golv med och om ni har blivit nöjda.

Tar man bort tät skog som suger vatten kan det bli sankt, kan det vara problemet, ellet funkar dräneringen?

9

VWex skrev:

Är ganska missnöjd med mitt golv som jag betongoljade. Hyffsat tåligt, men vad fult och inte så bra om man ska städa.
Hade iof inget pigment i blev mörk o tråkigt.
Och 4år senare ser det bedrövligt ut med stora mörka pölar där jag spillt ut olja. '
Hade aldrig snålat om jag fick göra om det.
Svårt avundsjuk på en bekant som köpte dyrfärg med nått flake i både fränt och otroligt tåligt
Spelar säkert roll hur/vad man mekar med. Jag kan väl klassa mig själv som grismek.

Att färgen reste sig i ditt garage tycker jag låter märkligt och värt att kolla upp närmare. Känns som nått dräningsrelaterat...

Hade betongolja på jobbet, kalas i mitt tycke, men färg är bättre.
Har du ett slätt golv kan inte betongoljan göra städningen svårare, den tätar ju bara betongytan.
Hur gjorde du när du hade på oljan, och vilket märke och kostnad?

10

Att bara ha på betongolja e ju inge snyggt....vitt pigment i så blir det ljust och fint, täcker bra..

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

11 Senaste redigerad av Torpa (2012-04-04 11:18:56)

Får ta och undersöka den där betongoljan med pigment i man vill ju gärna ha så ljust som möjligt.
Skogen tog jag bort för att solen aldrig kom åt garaget + att det var gammal tät bonnaskog som började bli förväxt och garaget stod i en ständig skugga från den. Så på sommaren torkade det aldrig helt utan det var som att gå in i en unken källare och grejer som papper och kartong blev helt sunkiga.
Efter att jag tog ner skogen blev det en markant skillnad på inneklimatet ingen mer fukt eller källarlukt utan en mer fräsch doft av gammal vw inredning och benziin ICQ/ag
det var då färgen började resa sig antagligen för att plattan torkade ur.
I dagsläget känns betongen kruttorr när jag känner på de ställena färgen är borta på.

Ifall någon har en bild på betongolja med pigment får den gärna lägga in den.

Tack för tipsen

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65

12

Hur vi gjorde på Ny-gjuten platta.
- Salpetersysra för att få bort hinnan som ligger ovanpå nya plattor.
- Spola av med vatten och skrubba x2
- Fluggers betonggolvsfärg. <- Håller för att tappa en slägga på. Men inte om änden som träffar först är spetsig..

13

Jag kör rent betonggolv och sen är det bara dammsuga och städa ofta... visst, är inte så snyggt och kanske lit dammigt men fungerar.

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

14

köpte billigaste en komponent, dvs vanlig golvfärg för betong. inget som håller dubbdäck (har jag testat...) men annars har det funkat i 4-5 år, i ett riktigt meck garage håller man ju inte på o kör ut / in så ofta.. ICQ/ab  bilen jag har nu där har stått där i 2 år  ICQ/af

ålands volkswagen klubb på facebook

15

Har målat golv på en industri, körde först med en roterande golvslip som river upp allt olja och bös så färgen får bra fäste, sen
målade jag med tvåkomponents golvfärg, blir riktigt tåligt  ICQ/af .
Sen har vi målat polarens garage och då snålade vi och köpte 1 komponents golvfärg, va snyggt ett tag men sen när man åker
in med dubbdäck eller sullar med bromsvätska så blir det inge vidare snyggt  ICQ/ac .
Betongolja vet jag inget om tyvärr  Default/hmm .

16

Det verkar som att det är 2k färg som gäller eller betongolja.
Färgen behöver vara stark eftersom jag kör in och ut ofta och även på vintern.
Sen kan jag nog inte begära att det inte får bli ett endaste märke då får man nog klä golvet me gummi.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65

17 Senaste redigerad av Håkan (2012-04-05 10:24:46)

Du kan ju köpa Bergotiles (plastplattor) på Bauhaus och lägga i hjulspåren på vintern för att spara golvet, de är ju ganska bra eftersom de dränerar. Finns ju olika färger på dessa

Ghia 58 och Typ 1 64

18

Läser detta med stort intresse då även mitt garage ska målas på väggar, tak och golv. Hittar inga prisuppgifter på betongolja när jag googlar dock. Vore intressant att ställa detta i paritet med tvåkomponentsfärgen.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

19

många som jag känner som med framgång använt Biltemas 2k. till garage golven, och e nöjda med resultatet e själv ambivalent mellan slipning/pollering i 7 steg eller klinkers.. på mitt 60 m2 golv skiljer det endast lite mellan alternativen. Lipning till en  ICQ/ad justerad kostnad... slipning och härdning med vattenglas ger en yta som värsta polerade stenskivan.. vilket det ju nästan e.. men det blir en ganska så mörk, svårt att se ev tappade smådelar... men rak yta. nackdelen, allt måste vara tomt i 2 dygn.. under processen......
fördelen med klinkers man kan sas göra en del först sen flytta över grejer och fortsätta utan "skarvar"
men blir nog 2 k golv färg.... från den nyöppnade (idag) Biltema i blekinge(Karlskrona)

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

20

Att måla en betong platta funkar sällan bra, färgen släpper förr eller senare.
Betong oljan är det bästa alternativet i längden, kanske inte är lika snyggt som ett målat golv men hur snyggt är det när färgen släpper?? märk väl, inte om utan när den släpper.
Tappar du verktyg i golvet sprätter det bort en färgflaga direkt. Det oljade golvet syns det inte på.
Golvet ska oljas innan det börjar användas om man inte vill ha fläckar och sen måste det bättras på med olja med jämna mellanrum precis som allt annat som oljas in annars blir det fläckar.
Oljan binder dammet som annars blir på ett betong golv, kan sopa hur länge som helst på ett obehandlat golv utan att det blir mindre damm.
Sen beror det ju iofs på vad man ska ha garaget till?? Jag mekar i mitt!  ICQ/ad

21

Har haft mina funderingar i detta ämnet men just nu lutar det åt biltemas garageklinker. Har några kompisar som lagt in det och är nöjda med resultatet ICQ/ab

22

var en firma på jobbet som slipar/pollerar betong golv  bla har dom gjort det på några ÖoB varuhus.. slipar man av golvet så man blir av med skiten på ytan och härdar med vattenglas  som härdar molykulärt i cementen så får man ett rysligt starkt golv som e lätt att hålla rent.. skulle kosta ca 10k vid sidan om.. att olja golvet skulle enligt honom som e golv proffs fördärva betongen, bryta ner den.. enligt honom..  + att man aldrig kan måla det senare.. och få färgen att hålla.. han avrådde på det bestämdaste..  att ett målat betong golv slit jodå.. vi målar våra på jobbet med viss intervall. men dom tål mycket. dom e ju iofs slipade innan målning så dom e släta och ingen hemgjord grov räfflig betong.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

23

Det verkar finnas många bud om färg eller olja på golvet, ska iväg ikväll och kolla in ett oljat golv.
Klinkers hade ju vart det allra finaste men till det räcker ju inte ekonomin till tyvärr.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65

24

Jag har Beckers golvfärg i garaget och det har hållt i snart fyra år. Det målades på en nygjuten platta med golvvärme. Jag är nöjd med tåligheten och allt spill är bara att torka bort. Jag kör dock inte in med dubbdäck utan har satt ihop några brädor som jag kör på.
Nackdelen med klinkers är väl att fogen inte är tät utan drar åt sig olja mm.
/Anders

1303S 1974
Samt Mazda MX5, Smart ED, Husqvarna & Monarscoot

25

Jag har två garage. Det ena målade jag med grå epoxifärg. Det höll några år,men nu är det mesta borta.Det andra garaget har klinkers.Håller bra,även till garagedomkraft osv. Snyggt är det också.