1

Idag fick jag ett brev från Svenska trafikförsäkringsföreningen där de kräver mig på pengar av en anledning:

Den sista februari fick jag en japansk liten bil av en snubbe som gick ut på besiktningen samma dag, och var försäkrad på honom.
Jag körde ut den till mitt arkiv och parkerade den snällt eftersom körförbud skulle inträda nästa dag. Jag skrev på reg.beviset och skickade in inom tio dagar efter att ägarbytet skett. I samband med det kryssade jag i rutan "Avställning".

Och idag kom det ett kravbrev att jag ska betala 103 kr för varje dag bilen har varit oförsäkrad tills Transportstyrelsen hade registrerat ärendet vilket tog några dagar! Hallå, är de dumma i huvudet eller? Körförbud inträdde 1 mars och sedan dess har bilen stått på min gård.

Jag antar att de bara kommer att hånskratta åt mig om jag ringer ner, det är en myndighet jag har att göra med och jag är bara en liten skitunge på landet med en massa gamla bilar registrerade på mig. Eller finns det något att göra? Det måste finnas fler som drabbats av detta skämt?

I framtiden tror jag nog jag nöjer mig med att köpa objekt och papperslösa lik, då slipper man sådana här saker.

Idioterrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr som Eddie hade sagt.

2

Tyvärr ja, bara att betala ICQ/ac

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

3

Precis samma sak hände mig nu i januari när jag köpte min bubbla.
Kryssade i att den skulle ställas av på ägarbyteslappen.
Fick brev om att kag skulle betala för 3 dagar att jag kört oförsäkrat.
Wtf?????????
Ringde till dom och frågade och det är tyvärr bara att bita i det sura äpplet.
Kryssar man i att bilen skall ställas av på lappen, så tar det ju 2-4 dagar innan dom får lappen och då räknas det som att man kört oförsäkrat under tiden lappen ligger på lådan.

Blev fly förbannad och frågade varför i helvete möjligheten att ställa av på lappen finns, och deras svar var att om avställning göra via lappen så måste du försäkra bilen under tiden lappen är på lådan.

Så är det tyvärr men nu har man ju lärt sig nåt man aldrig gör om.

Get low, or die tryin

4

Ring in avst samma dag, då slipper du detta. Livet är hårt! Detta hände mig med en tung lastbil en gång... DET BLEV JÄTTEDYRT!

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

5

köpte en gång en bubbla som stått i en boda i 12-15 år....kunde ju inte tro att den var påställd under alla dessa år.....hann äga den ett bra tag innan ja upptäckte det......fan va dyrt...tråkigare än en fortkörningsböter......prövade att prata me dom men det är nog ganska svårt att få dom att häva det där...... ICQ/ac

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

6

Missade 5 dagar för två år sedan(obesiktigad bil, så jag tänkte inte mer på det). blev skitdyrt och under helgen då jag la betalningen (som inte gick igenom föräns måndagsmorgon ) fick jag ytterligare 2 dagar. Det var en dyr läxa men som tidigare talare: det är bara att betala och se det som en läxa.. en dyr jävla läxa...

7

Jag råkade ut för exakt samma sak. Sedan dess avställer jag bilar på internet samma dag jag köper den/dem, innan jag skicker in papperna för ägarbyte.

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

8

Man undrar hur mycket pengar som betalas ut av dessa, och hur mycket som går till representation.
Dags för Kalla Fakta att kolla på detta lurendrejeri, vilket det faktiskt är.
Det är ju helt sjukt det som drabbar oss entusiaster som håller på och vrider och vänder på enkronor för att pyssla med våra vagnar, och så kommer det ett jävla brev som tar maten ur våra munnar.

Det går lixom inte göra om och göra rätt.

Men, om du har god kontakt med ditt försäkringsbolag så kan dom försäkra den bakåt i tiden och sen överklaga hos TFF, men det kräver ett välsmort munläder också, (jag har lyckats)  ICQ/af  ICQ/af

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

9

nu är det ju gamla bilar som är skattefria, men annars så är det ju bättre att ställa av efter köp och få tillbaka skatten...  ICQ/ag kostar inte många kronor att teckna en försäkring till fordonet...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

10 Senaste redigerad av Svwerker (2012-03-21 11:17:11)

Förstår inte riktigt hur detta kan drabba entusiaster mer än andra.
Det sjuka är att ett ägarbyte kan göras retroaktivt och gälla men att inte en avställning inte gör det, så har det inte varit förr.
Trafikförsäkringsföreningens medlemmar är enligt lag alla försäkringsbolag om jag inte är ute och cyklar.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

11

Jävla grisar är vad dom är!  ICQ/am

12

Skall man säga något positivt så kan man ju få ta del av pengarna de håvar in. Jag kom ut till min bil efter jobbet och hoppade in och körde hem. Väl hemma går jag runt bilen och ser att högerdörren är intryckt. För att göra en lång historia kort så ersattes skadan med pengar från trafikförsäkringsföreningen. Det är sånt pengarna går till. Då var jag tacksam att de finns.

Typ1 Zwitter 1952, Typ1 1955, Typ1 ragtop 1960, Typ14 Karmann Ghia Convertible 1965, Typ3 1600 TL Variant Automatic 1969, Typ 343 Karmann Ghia Automatic 1968,  T25 Kombi 1981, MCB E-type EKF -74

13

En jobbarkompis son blev påkörd bakifrån vid ett trafikljus, de som körde på honom smet som en avlöning, polis tillkallades och en anmälan för smitning gjordes. Trafikförsäkringsföreningen kontaktades men inte ett öre, de påstod att det var ett försäkringsbedrägeri. Troligt att man försöker göra bedrägeri på en nybesiktigad bil i mint condition, visserligen en Audi 80 årsmodell -86 men bara 8000 mil.
Polisanmälan betydde heller ingenting.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

14

Jag råkade ut för samma sak i januari när jag köpte en snöskoter, Jag kryssade i avställning på ägarbytes pappret och skrev dagens datum. Men jag åkte också på att betala 3-4 dagar som den tydligen varit oförsäkrad.. surt surt!

Men jag har alltid gjort så att jag har ställt av via ägarbytes pappret om jag har köpt nått som inte ska brukas direkt eller att jagf måste ha lite tid på mig att leta rätt försäkring osv..

Har det blivit nå nya regler i år för det här eller har jag bara haft "flyt" tidigare att jag inte åkt straffavgift?

15

Svwerker skrev:

Förstår inte riktigt hur detta kan drabba entusiaster mer än andra.
Det sjuka är att ett ägarbyte kan göras retroaktivt och gälla men att inte en avställning inte gör det, så har det inte varit förr.
Trafikförsäkringsföreningens medlemmar är enligt lag alla försäkringsbolag om jag inte är ute och cyklar.

Jo, såhär är det.......vi entusiater ställer av och på och köper nya och säljer och köper nya och ställer av och ställer på, och är bättre på att svetsa än följa ologisk byråkrati.
Nu kanske någon eller flera är lite smartare än jag, men världens enklaste grej ställer helt enkelt till det för oss entusiaster.

Så.....jag har helt enkelt skärpt mig.....

Tyvärr är något snett i detta eminenta system, för visst ska vi ha skydd mot idioter, synd bara att man känner sig som en ibland pga detta.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!