Tar lite om kanaler och vilket förhållande mellan insug och avgas '
Om ni räknar insug dividerat med avgas så får man en siffra På dessa 35.5 / 32 får man 1.10 kanske inte är det bästa förhållandet
Men allt går att lura när luftströmmen är hög ( det med kort och lång radie
Men kan man mäta vad det är i verkligheten som det är på dessa är man uppe i ett förhållande på 1.41 med dom sista modifieringarna ( det gr att få ut mer men då är dubbla jobbet ) ( vet att nascar har 1.58 mellan insug o avgas sidan
Då kommer bli mycket vrid och effekten kommer automatiskt
När man höga lufthastigheter med småkanaler får man en väldigt trevlig motor även om det är en frän kamaxel
Men det är massor av tid och fila på rätt ställe
Matrial som krävs fördet när man är och gräver i toppen
Det som är tråkigt är att vissa toppar på avgas är D port och den kräver mer arbete med radie filning ( efter marknads är mindre arbete )
När man började arbeta i flödes bänken för 20 år sedan var det många saker som förändrades att man trodde det funkade på ett sätt men ack vad fel man hade
Men det är bara att kämpa på om man vill fila i toppar
Tyvärr finns det saker att köpa som inte håller måttet med förstora ventiler på båda sidorna men dom är rena racing saker för höga varvtal typ över 7000n varv
Jag skulle aldrig köpa en topp utan flödes siffror
/// Micke
Post's attachments
IMG_20250725_113022.jpg 322.75 kb, 23 downloads since 2025-07-26

IMG_20250725_121048.jpg 689.82 kb, 17 downloads since 2025-07-26

IMG_20250725_121359.jpg 407.63 kb, 19 downloads since 2025-07-26

IMG_20250725_130453.jpg 591.66 kb, 19 downloads since 2025-07-26

IMG_20250725_134844.jpg 599.32 kb, 20 downloads since 2025-07-26
Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke