1

Då jag, som säkert många andra hänger på flera olika forum så kan jag tycka att det är lite annorlunda här på BV.

Kan ni som moderatorer flytta, radera, splitta och ändra på trådar och inlägg? Det känns nämligen bara som att ni kan gå in i en tråd och be folk sköta sig? Eller är det bara så att ni inte vill flytta på inlägg osv?

Jag tänker väl mest på säljes-delen då vissa trådar tenderar att sväva iväg. Ibland med bra diskussioner och ibland inte. I dessa lägen hade det ju varit bra om man kan flytta en del av tråden till en annan forumsdel tex.

Men jag vet inte, kanske bara är jag som tänkt på detta? ICQ/ae

VW T3 EH -85
DKW F89 Schnellaster -53

2 Senaste redigerad av kee (2015-12-09 09:48:13)

Mycket relevant att lyfta detta ämne. Samtidigt som man vill att folk ska bete sig och vara medmänskliga mot varandra, vill man ju inte ha ett alltför hårt styrt och integritetskränkande forum, jag tror de flesta av oss kan skriva under på det.

I annonssammanhang kan jag personligen förbluffas av hur fåordig information man delger sina intressenter och det är inte bara här, utan även på blocket och liknande annonssajter. På Ebay är det inte ovanligt att annonsen HELT saknar beskrivning och man förväntas utgå ifrån bilden enbart! Som att man egentligen inte är intresserad av att sälja, eller? Men jag har också fått indikationer på att om man skriver för utförligt (som jag ofta gör), då tröttnar folk på att läsa och hoppar över resten av annonsen, trots att jag peronligen gillar att förkovra mig i detaljer om jag är intresserad av något. Men just om man annonserar ut en bil eller ett hus finns det troligtvis mycket mer att skriva, än om man säljer en kaffebryggare eller en kortlek. Så även där är det en övervägan, frågan är om den övervägan görs?

Trots att vi går mot en alltmer digital tidsålder och där en ökande del av kommunikationen är i skriven text, så tes det ironiskt nog som att folk blir mer och mer trötta på att läsa, men framförallt skriva. Det blir mer och mer bilder, fler och fler länkar, fler slarvfel, mindre stolthet och mindre egenproducerat innehåll. Jag hoppas innerligt att jag har fel och att det bara är "den sura gubben" i mig som ser vardagen i svartvitt. ICQ/ae  Själv har jag nog aldrig läst och skrivit så mycket som jag gör nuförtiden och det är bra mat för psyket.

Jag känner inte till något fall på detta forum där en DEL av en tråd flyttats, jag visste inte att det gick. Men allt går så länge man har den rätta viljan.  ICQ/ad  Personligen har jag inget att anmärka på modereringen av detta forum, däremot finns det ibland en del inlägg som "lämnar lite övrigt att önska" för att dra till med ett slitet uttryck.

Hoppas detta ses som ett sakligt och relevant inlägg i debatten och att det förstås att detta inte är riktat mot en enskild individ. Peace out!  ICQ/af

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3 Senaste redigerad av Grubban (2015-12-09 10:44:13)

Det är bra att det tas upp tycker jag.Det är ett fantastiskt forum med mycket trevliga människor här men det finns också saker som man kanske kan förbättrar här. ICQ/ab

-varför kan man  blir antagen som ny medlem med profil som är dåligt ifyllt? Tänker då speciellt på orten som dom flesta ej har i sina profiler.  ICQ/ac

T2b taigagrön ´77

4

-Öppna tillgången till säljes annonser först efter man har skrivit minst 10 inlägg med annat ämne.
-Alltid ett pris och minst ett foto i annonstorget.Gälla bud då ska det finnas sluttid,alla bud öppna i tråden.Vet man inget pris för sina varorna då borde det finnas en tråd där man diskutera priset.

T2b taigagrön ´77

5

Grubban skrev:

-Öppna tillgången till säljes annonser först efter man har skrivit minst 10 inlägg med annat ämne.

Va? Varför det ICQ/ab
Om man vill sälja en gammal bubbla som blivit stående eller har delar som legat länge, som man inte bryr sig om och därför vill sälja. Ska man då tvingas att skriva 10 inlägg trots att man kanske inte alls är intresserad av vw:)

Vi ska väl vara glada och tacksamma för dom som vill annonsera ut grejor här istället?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

6

Grubban skrev:

Det är bra att det tas upp tycker jag.Det är ett fantastiskt forum med mycket trevliga människor här men det finns också saker som man kanske kan förbättrar här. ICQ/ab

-varför kan man  blir antagen som ny medlem med profil som är dåligt ifyllt? Tänker då speciellt på orten som dom flesta ej har i sina profiler.  ICQ/ac

Bra tanke där..borde vara tvingande att notera ort vid registrering,så man vet om det ens är möjligt att köpa ngt..

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

7

Att tvinga folk att posta ex 10 inlägg innan annons skulle i en del fall resultera i poster som bara innehåller en punkt eller andra innehållslösa poster..

Som lasslo skriver.. vi ska vara glada att folk vill sälja... iaf om vi vill lättare kunna hitta och få "erbjudandet"

Vi är de flesta av oss över 18 och har sedan länge slutat skolan.. så vi behöver ingen som säger till oss med pekpinnen när diskussioner spårar ur eller dyl. Däremot förekommer påhopp, mobbning eller förtryck så ska vi alla säga ifrån och moderatorerna har möjlighet att hjälpa till genom att låsa tråden. ta bort tråden osv.

I annonser som du tar upp i första inlägget är det upp till trådskaparen att tillgodo se information som är relevant. Om det är i text skriven i posten, hänvisning via telefon eller vad som är upp till säljaren. Om vi som spekulanter är intresserade så följer vi skaparens information och kontaktar om det är intressant. Nyfikna läsare får fantisera om bilens utseende och pris om de inte får det serverat i ansiktet.

Sen att en bra annons säljer sig själv lättare är ju upp till skaparen att anpassa sig efter eller inte..

8

Yo!

Ett snabbt inlägg innan jag drar och jobbar.
Tycker Kee slår huvudet på spiken... vi vill inte ha ett diktatoriskt forum där det raderas och flyttas hej vilt utan kan alla hålla sig till våra enkla regler så ska det flyta ändå.
Det känns bättre att man går in och säger till än att bara radera helt plötsligt om det inte är grova saker det handlar om dvs.
Överlag så tycker jag det känns ok, sen får man vara lite tolerant åt båda hållen om man säger så... man får tåla att vissa missar när som skriver tex och ha överseende med vissa kommentarer man får, vi är så många så det går inte att göra alla nöjda, vi är alla olika med olika synsätt och värderingar...och det är väl det som gör det intressant också  ICQ/ag

Nu måste jag rusa  ICQ/ae

9

Det har aldrig varit så enkelt att lägga upp en bild på ett forum som det är nu, men sociala nätverk gått ett steg längre och gjort det ännu lättare. Tyvärr är dessa ofta exkluderande för de som inte är med i dem och det kan jag känna är en tråkig utveckling på internet idag. Bekvämligheten har ett pris!

Egentligen är det mest synd om de som inte kan hålla sig från att skriva olämpligt. Och de gör ju bort sig genom att exponera detta i skriven form i ett offentligt rum.

Regeln borde vara att man uttrycker sig på internet på samma sätt som man hade gjort i verkligheten. Då skulle nog kommentarerna varit lite "rundare". Det är inte så lätt alla gånger, men vem har sagt att livet är lätt?  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't