226

Cool ju ! ICQ/ab

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

227

Häftigt ljud i möllan!! ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

228

Jäklar va' upphetsad jag blir...

Våga åk hög buss och se ner på dina medtrafikanter.
Westfalia Tin Top -72 Baja Bay
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=4668

229

Hatten av Daniel för en helt otroligt fin buss! Sitter med ett fånigt leende från öra till öra efter filmerna. *Stående ovationer*  ICQ/ag

230

Ja vad skall säga Daniel .......Djupt imponerande av en snickare  ICQ/ab  , Bara så bra !!! Hoppas du får surfa mkt i sommar tillsammans med familjen det är du värd flera ggr om  ICQ/ae

West Coast Volks attitude is everything

231

Oooooooooh herrejävlar! Så snygg

232

Oj! Jag får tacka för gillandet! Kul fan!

Ja, man gör ju så gott man kan. Lite pill blev det igår inför besiktning. Backspegel  och solskydd upp. innerdörrhandtag på. Ny regulator, slangar och kranar till gasolen monterades, ska ju besiktiga gasolen samtidigt...
Olles säng kom upp ovan sätena fram med. Inte för besiktning men för motivationen mest. Inte så kul att greja när det är strålande sol ute...
Hade NOS tillbehörsspeglar till splittbuss liggandes som sattes på med. Dessa är lite större än bayens. Sitter ett fäste bak  som gör att den passar på splitbussen pinne, och ger mer spegelyta än den gamla runda...

Fick köpt nya nålventiler på MISAB idag för att byta imorgon. Skulle bytt det innan motorn kom i bussen men det blev inte så...
Har ett lambdavärde på 10,5 på tomgång, som antingen beror på lågfart eller nålventil, och nålventil är nummer ett att byta.

Uppdaterar snart igen... Tack igen för värmande kommentarer... ICQ/ag

//Daniel

Post's attachments

IMG_1618.jpg, 182.39 kb, 1280 x 960
IMG_1618.jpg 182.39 kb, 226 downloads since 2013-06-03 

IMG_1619.jpg, 145.29 kb, 1280 x 960
IMG_1619.jpg 145.29 kb, 349 downloads since 2013-06-03 

IMG_1621.jpg, 176.77 kb, 960 x 1280
IMG_1621.jpg 176.77 kb, 247 downloads since 2013-06-03 

IMG_1622.jpg, 160.19 kb, 1280 x 960
IMG_1622.jpg 160.19 kb, 217 downloads since 2013-06-03 

typ 1 1956 (ingen projekttråd än)
Daniel Thelins 1971 högtaksbuss (såld) 

233

Galet najs! En riktig drömbuss får jag säga.
Men vad är det för tunna du har gasolflaskan i?

234

Danken skrev:

Galet najs! En riktig drömbuss får jag säga.
Men vad är det för tunna du har gasolflaskan i?

Thanks man!
Tunnan är en gastät behållare som följde med inredningen som kommer från en T3 -88. Den är egentligen dubbelt så hög och går igenom golvet mellan balkarna på T3:an men på en T2 kommer den rätt över balken med domkraftsfäste, så jag sågade av det som är nedanför golvet för att fortfarande ha en tät gasförvaring i bussen. Dock kan jag bara ha en blå tvåkilos flaska i. Förhoppningsvis går det att få i en 3kg campinggaz (som man har överallt i Europa utom typ i England och Sverige eller så...).
Det sitter en  O-ring mellan behållare och lock och det är ett 40mm hål  under flaskan ev. gas kan läcka ut.

Kylen drar 15 gram gas i timmen. En full tvåkilosflaska räcker då till 133 timmar kyla, dvs. 5,5 dagar. Detta utan matlagning. På camping och innan man ger sig av hemifrån kör man kylen på 220 volt givetvis, och 12 volt när man kör...

Fick bytt nålventiler. Dessa slits så fort så man bör byta varje oljebyte enligt MISAB. Och sen ställt i flottörnivån. Satte dom på 11mm i stängt läge och 20mm i öppet läge, detta mätt med packningen på locket.
Med nya grejer på så kändes det som det var läge att börja om från början. ICQ/ae
Lossa reglaget från förgasarna. Tomgångskruvar in ett halvt varv från anliggning. Blandningskruvar ut 1,5 varv. Starta, på med snigeln. Ställde så det blev samma, typ 5 på mätaren. Tomgång på 900 ung. Skruva in blandningsskruv på CYL 1, 1/4 varv åt gången tills varvet börjar gå ner, sen sakta tillbaks ut till max varv är uppnått, stanna där. CYL 2 likadant osv. Tomgång nu på 1100 varv. Justera ner tomgångskruvarna, tomgång nu på 800-900 varv, 4 på snigeln nu istället. Samma tur med blandningsskruvarna fast 1/8 varv in istället. Nu börjar motorn gå riktigt jämnt.
Kopplade in lambdan igen, 10,5... Default/hmm  dvs samma som innan byte av nålventiler.

Ska prova att friluftskalibrera igen. Bränsletrycket är på 3 psi, och det ska vara 3-3,5 annars kan ju för högt bränsletryck vara en orsak till att förgasarna flödar eller inte får bensin alls.
Nästa steg är ju att skaffa lågfartsmunstycken som är 45... och de flesta verkar ju köra 50-55(fast kanske inte har koll på blandningsvärdena alla gånger... ICQ/ag )

Någon som har någon kommentar på tillvägagångsättet på synkningen eller övrigt tips berätta eller pm:a.

Utan bilder har inget hänt så här kommer några..
//Daniel

Post's attachments

IMG_1628.jpg, 142.97 kb, 1280 x 960
IMG_1628.jpg 142.97 kb, 234 downloads since 2013-06-08 

IMG_1630.jpg, 142.66 kb, 1280 x 960
IMG_1630.jpg 142.66 kb, 214 downloads since 2013-06-08 

IMG_1631.jpg, 134.14 kb, 1280 x 960
IMG_1631.jpg 134.14 kb, 208 downloads since 2013-06-08 

IMG_1634.jpg, 131.28 kb, 1280 x 960
IMG_1634.jpg 131.28 kb, 225 downloads since 2013-06-08 

IMG_1635.jpg, 118.27 kb, 1280 x 960
IMG_1635.jpg 118.27 kb, 229 downloads since 2013-06-08 

typ 1 1956 (ingen projekttråd än)
Daniel Thelins 1971 högtaksbuss (såld) 

235

Vad händer  har du tagit semester eller?? 7 dagar o ingen uppdatering!!
kanske har fått den besiktigad o har varigt ute o bränt i 7dagar

|o\/o|

236 Senaste redigerad av easos (2013-06-15 09:12:28)

Var hittar man "klock-instrumentet" ?
Sorry för OT ICQ/ab

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

237

David h l skrev:

Vad händer  har du tagit semester eller?? 7 dagar o ingen uppdatering!!
kanske har fått den besiktigad o har varigt ute o bränt i 7dagar

David:
Har varit icke vwrelaterade aktiviteter denna vecka, typ fett med träning.. Bussen väl i stort sett klar för besiktning.
Strulet med lambdamätaren visade sig vara att kanal 2 på lambdan var förprogrammerad, och mätaren var kopplad på kanal 1... ICQ/ae  nu rör sig mätaren som den ska. dock ligger den på 11 till 13 på skalan. Ska laborera lite med tändningen för att se om värdet ändras, och detta kommer att ske under kommande vecka...

Easos:
Vet inte riktigt vad du syftar på. Är det den på bränsleregulatorn så är den köpt på ebay för typ 650:- inkl. mätare . Den är gängad i ett hål i regulatorn, och ska ersättas med en plugg efter rätt tryck är inställt.
Luftmätaren om det är den du menar kommer från CSP tyskland, priset kommer jag inte ihåg.

Uppdaterar snart igen.

//Daniel

typ 1 1956 (ingen projekttråd än)
Daniel Thelins 1971 högtaksbuss (såld) 

238

surfbum skrev:

Easos:
Vet inte riktigt vad du syftar på. Är det den på bränsleregulatorn så är den köpt på ebay för typ 650:- inkl. mätare . Den är gängad i ett hål i regulatorn, och ska ersättas med en plugg efter rätt tryck är inställt.
Luftmätaren om det är den du menar kommer från CSP tyskland, priset kommer jag inte ihåg.

Uppdaterar snart igen.

//Daniel

Jo jag menade luftmätaren.. ICQ/ab
Är väl den man använder för att ställa in förgasarna ?

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

239

easos skrev:
surfbum skrev:

Easos:
Vet inte riktigt vad du syftar på. Är det den på bränsleregulatorn så är den köpt på ebay för typ 650:- inkl. mätare . Den är gängad i ett hål i regulatorn, och ska ersättas med en plugg efter rätt tryck är inställt.
Luftmätaren om det är den du menar kommer från CSP tyskland, priset kommer jag inte ihåg.

Uppdaterar snart igen.

//Daniel

Jo jag menade luftmätaren.. ICQ/ab
Är väl den man använder för att ställa in förgasarna ?

Japp, det är det.
Du hittar en sån billigast på ebay uk:
http://shop.mobileweb.ebay.co.uk/search … NewKw=true

typ 1 1956 (ingen projekttråd än)
Daniel Thelins 1971 högtaksbuss (såld) 

240

Oki tack ! ICQ/ab

easos jovisst.. men kalla mig gärna Andy ICQ/ab

241

Jaha skall du "glänsa" ikapp med bussen nu då !!

|o\/o|

242

Dags att skrämma liv i tråden igen efter fem veckor livsstilsbyte (läs semester). Det fina vädret gjorde att lusten försvann helt att göra det sista innan besiktning. Tid blev det istället med familjen, släkt och vänner.

Har köpt ett riktigt gasreglage av Göran Lundgren som ska på istället för CBs hexbar.
Ett stöddigt batteri fick jag tag på med. 225Ah kommer att borga för att kall öl (och smör och ost)finns på morgonen. Tänkte köra kylen på gas på dagen och batteri på natten, just in case. Väger dock 78kg...

Sedan ska bakoframsätet bultas i golvet och säkerhetsbälte till den ska fast i mellanväggen. popnuts sitter redan, så fyra M6 med brickor kommer att göra jobbet.

kommer mektid kommande helg, håll till godo med lite bilder på nya kraftkällan...

//Daniel Thelin

Post's attachments

IMG_1763.jpg, 158.38 kb, 1280 x 960
IMG_1763.jpg 158.38 kb, 238 downloads since 2013-08-21 

IMG_1778.jpg, 129.87 kb, 1280 x 960
IMG_1778.jpg 129.87 kb, 240 downloads since 2013-08-21 

typ 1 1956 (ingen projekttråd än)
Daniel Thelins 1971 högtaksbuss (såld) 

243

Gött e det ICQ/ab

-64 Low&Slow

244 Senaste redigerad av michaelth (2013-08-21 20:02:11)

Fattade jag rätt att du tänker montera bälte i m6 bult ICQ/am apapap..  Det man brukar använda e 7/16 dels bult= ca m10 med en större platta i stolparna..
Bälte har man ju för sin säkerhet, inte för syns skull.. ja jag monterar mycket bälten på mitt jobb..
men du gör ju som du vill... ICQ/an
Just batteriet du använder brukar vi använda 2 av ....... i dom flesta kontorsbilar vi bygger till polis och brand... tunga saker som sagt..men vi köper inte från volvo...förmodligen same shit..
hoppas din generator e lika stöddig...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

245

michaelth skrev:

Fattade jag rätt att du tänker montera bälte i m6 bult ICQ/am apapap..  Det man brukar använda e 7/16 dels bult= ca m10 med en större platta i stolparna..
Bälte har man ju för sin säkerhet, inte för syns skull.. ja jag monterar mycket bälten på mitt jobb..
men du gör ju som du vill... ICQ/an
Just batteriet du använder brukar vi använda 2 av ....... i dom flesta kontorsbilar vi bygger till polis och brand... tunga saker som sagt..men vi köper inte från volvo...förmodligen same shit..
hoppas din generator e lika stöddig...

Såg att meningsbyggnaden inte var den bästa på det jag skrev. Stolen kommer sitta med M6. bältena sitter givetvis i mellanväggen med rätt bultar.

Generatorn i bussen ska endast ladda start och förbrukningsbatteriet i motorrummet. dom är på vardera 70Ah. Stora batteriet får en egen laddare kopplad till 220 slingan i bussen, så man laddar hemma eller på camping.

Hmm...

typ 1 1956 (ingen projekttråd än)
Daniel Thelins 1971 högtaksbuss (såld) 

246

Har det hänt något eller fassnade du i
spelet i telefonen 

Vi kollar dig så det händer något   ( kollar när du stämplade ut på stämpelklockan i  morgon

Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

247

Då var det nya reglaget från Locmech/Göran Lundgren på plats. gick finfint att få dit trots slangar till kammare. lätt att justera och exakt. Hann och starta upp igen, ställa tändning och labba lite med accpumparna innan det blev kväll, provkörning imorgon?
Tack för stämpelkortet Micke. Kommer att användas flitigt nu. Fikabröd vid stämpling 10?

//Daniel

Post's attachments

IMG_1850.jpg, 171.85 kb, 1280 x 960
IMG_1850.jpg 171.85 kb, 257 downloads since 2013-08-24 

IMG_1851.jpg, 159.13 kb, 1280 x 960
IMG_1851.jpg 159.13 kb, 234 downloads since 2013-08-24 

IMG_1852.jpg, 169.31 kb, 1280 x 960
IMG_1852.jpg 169.31 kb, 215 downloads since 2013-08-24 

typ 1 1956 (ingen projekttråd än)
Daniel Thelins 1971 högtaksbuss (såld) 

248

Justeringen av accpumpar och blandningsmunstycken igår gjorde bussen lättstartad idag. Hade ställt blandningsmunstyckena så lambdan visade 13,5 ung. blev nog för snålt, bussen ville inte starta kall senare. Accpumparna var också snålt ställda...
Nu visar den 12 nånting...

Tappade ur oljan, kollade silen och återmonterade med en aluminiumplatta istället för original plåt.
Monterat motorluckatätningen. Fick ju fel sist så vill nån ha en till latebay, skicka pm...
Nummerplåten kom på plats med några rostfria vinklar.
Bakoframstolen likaså och bältena till den.

Ska handla olja så blir det lite ut och sladda...

//Daniel Thelin

Post's attachments

IMG_1854.jpg, 184.2 kb, 1280 x 960
IMG_1854.jpg 184.2 kb, 217 downloads since 2013-08-25 

IMG_1856.jpg, 217.64 kb, 1280 x 960
IMG_1856.jpg 217.64 kb, 200 downloads since 2013-08-25 

IMG_1858.jpg, 149.71 kb, 1280 x 960
IMG_1858.jpg 149.71 kb, 225 downloads since 2013-08-25 

IMG_1859.jpg, 145.66 kb, 1280 x 960
IMG_1859.jpg 145.66 kb, 209 downloads since 2013-08-25 

IMG_1860.jpg, 116.46 kb, 1280 x 960
IMG_1860.jpg 116.46 kb, 199 downloads since 2013-08-25 

typ 1 1956 (ingen projekttråd än)
Daniel Thelins 1971 högtaksbuss (såld) 

249 Senaste redigerad av surfbum (2013-09-13 18:17:50)

Post's attachments

IMG_1877.jpg, 196.89 kb, 1280 x 960
IMG_1877.jpg 196.89 kb, 217 downloads since 2013-09-13 

IMG_1984.jpg, 157.62 kb, 1280 x 960
IMG_1984.jpg 157.62 kb, 215 downloads since 2013-09-13 

typ 1 1956 (ingen projekttråd än)
Daniel Thelins 1971 högtaksbuss (såld) 

250

Grattis på dig och din lastbil då Default/smile