1

Jag behöver lite tips här av nån som är kunnig i det här området.
Vi har en del mögel i badrummet och jag tror inte att det kan vara så hälsosamt. Jag har försökt att ta bort det med Cillit Bang mögeltvätt. Det blev bara ljusare och kom tillbaka senare. Eftersom mögel är ett levande organism, antar jag att man måste döda den. Man kan använda bensin och en tändare, men det vill min fru inte  ICQ/ag
Hur kan vi permanent bli av med det? Att måla över är inte lösningen heller tror jag...
Några tips?

http://i39.tinypic.com/35l7q84.jpg

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

2 Senaste redigerad av Roadkill (2012-03-17 10:44:33)

Tvätta med 30% lösning av klorin och vatten.. Det tar död på svartmöglet.
Men du måste hitta orsaken till VARFÖR det uppkom i första skedet..

Går det in fukt bakom gipsen så måste du riva ner och kolla vad som är orsaken.

3

Klorin Power Mousse. Oslagbar.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

4

" Man kan använda bensin och en tändare" !!!!!! Hahaha!!

Bra idé ICQ/ab  Använd mycket bensin, så försvinner möglet garanterat ICQ/ab

bugnbus.se

5

Se till att förbättra ventilationen så att det torkar ut mellan duscharna. Använd en gummiskrapa och dra av vattendroppar från väggar och golv efter att ni duschat. Då kommer inte möglet tillbaka efter att du tvättat bort det. Men är det för hög fuktighet så tror jag det är svårt att döda - det kommer tillbaka tills du åtgärdat orsaken.

Buss -75  |  Westfalia Pickup -70  |  Enkelhytt -88

6

Det där med Klorin funkade perfekt. Möglet försvan bokstavligen som snö vid solen. Efter möglet var borta har jag tvättat allt 2x till med Klorin. Min t-shirt tyckte inte så mycket om Klorin. Det påminde mig när jag på 80-talet blekte min jeans-jacka  ICQ/ag
Nu ska vi ha badrumsdörren öppen när vi duschar. Vår fläkt orkar inte med allt fukt.
Vi väntar några månader tills vi ska måla över, så att vi är säkra att möglet inte kommer tillbaka.
http://i41.tinypic.com/21almv9.jpg

7

vad har ni för fläkt? var sitter fläkten?

8

En liten elflakt (25x25cm) som sitter högt upp på vänster vägg. Ventilationsgallret sitter 1m lägre på bakväggen. De sitter ungefär 1.8m från varann.

9

Det bästa vore nog om inluften kommer från andra sidan rummet vid golvet så att det blir diagonalt drag och bra rörelse på luften i hela utrymmet.
Antar att fläkten är en PAX eller liknande badrumsfläkt, dessa brukar dock god kapacitet och klara relativt stora utrymmen.
Har du kollat så att det inte är några begränsningar i röret ut från fläkten eller kanske på inluft sidan?
Ta ett A4 papper och håll upp det mot fläkten, kolla om det sugs fast snabbt och resolut mot fläkten.
Kolla både med öppen och stängd dörr.

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag.

10

Sotaren tar bara några hundralappar för att rensa ventsystemet i huset i samband med sotning.
Det blir rätt mycket "avlagringar" i rören.

Tror det rekommenderas vart 5:e år?

*såld* Notchback 63:a,  *såld* Bay DH 73:a, *kvar ICQ/ac * Saab 02:a

11

Vad har du för ventilation i huset ??
Det ska vara 15 L/s badrum och 10 L/s i Wc

12

RAINIER skrev:

Det där med Klorin funkade perfekt. Möglet försvan bokstavligen som snö vid solen.
http://i41.tinypic.com/21almv9.jpg

Vilket av förslagen var det du använde?

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

13

Går ventilationen genom væggen eller upp genom taket??
Før en Paxflækt orkar inte trycka luften mer æn ca 50cm før att den ska fungera optimalt. (Tror jag det var)
Och sluter dørren tætt mot trøskeln så borra några hål på ca 40mm straxt øver trøskeln så luften kommer in.

14

Jag använde 30% Klorin.
Jag vet inte hur alla ventilationsrör går i huset. Vi bor i en lägenhet som har hyresrätt och båda förvaltaren och ägaren är totalt ointresserat i göra nånting. Jag har tjafsat med dem i flera år. Men jag ska kolla det där med A4 pappret.