1

Går och funderar. -64 splittbuss med originalmotor och 6V system.

Låt oss säga att man inte har tänkt skaffa en fet stereo, vilka andra för- och nackdelar finns med att konvertera 6V -> 12V?

Vad talar för och emot? Såvitt jag har förstått:

- Fet stereo brukar vara främsta orsaken till att en konvertering är motiverad.
- Starkare sken i alla lampor både in- och utvändiga.
- Billigare och enklare att köpa batteri och glödlampor.

Kan behållas vid konvertering:
- Startmotor (6V) kan leva en tid (piggare) på 12V (dessutom slipper man trixa med svänghjulets olika kuggindelningar på 6V å 12V)
- Torkarmotor och blinkerspilarna klarar sig med en 12V - 6V spänningsomvandlare (varningsblinkers, då?)
- Bensinnivågivare i tanken klarar sig
- Kablage klarar sig då det snarare är överdimensionerad för 12V

Måste bytas vid konvertering:
- Fördelardosan + tändstift
- Automatchocken
- Generator + laddrelä (gjutet generatortorn ett problem?)
- Batteri
- Alla lampor in- och utvändiga
- Bensinmätare
- Tomgångsregulator (solenoiden)?
- klocka

Om man bortser från fet stereo, ni som har behållit 6V är det något mer ni känner att ni missar som skulle vara bättre med 12V?
Bortsett från stereo, är det värt besväret och kostnaderna att konvertera?

Bor i Malmö så kylan vid starter är inte ett problem. Fyll på listan med för- och nackdelar!!

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2

Har du inte lämnat hemmet än?

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

3

Förklara för en oinvigd varför fördelare o tändstift måste bytas?  ICQ/ad

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

4 Senaste redigerad av PeterJ (2012-03-17 12:12:32)

Det ser ut som du har bra koll på vad som krävs men du behöver inte byta fördelare pga 12v konvertering.
Du får lite bättre umff i startmotor och lyse som du säger, men om allt 6v fungerar, varför byta? Jag har kört över 3500 mil i ur och skur med min 6-voltare och det har funkat utmärkt. dock är det lite sämre lyse när det är hög luftfukighet ute och det tror jag inte man märkt av med 12v. Se bara till att alla jordpunkter är ok. Viktigt!

T1 -67   (T1 -66 Såld. ADHD-Kermit har fått ny vårdare..)   T3 Buss -80 - Luftkyld

West Coast BugMeet 
www.bugmeet.se

5

25hpman skrev:

Har du inte lämnat hemmet än?

haha! nej! kan du tro det? men NU så!

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

6

Hmm man stavar inte så bra när man hostar märker jag.. ICQ/ab

T1 -67   (T1 -66 Såld. ADHD-Kermit har fått ny vårdare..)   T3 Buss -80 - Luftkyld

West Coast BugMeet 
www.bugmeet.se

7

25hpman skrev:

Förklara för en oinvigd varför fördelare o tändstift måste bytas?  ICQ/ad

Auuuuuh nej! den oinvigde är ju jag i så fall! listan har jag tagit fram med hjärna # 2.
Google.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

8

25hpman skrev:

Förklara för en oinvigd varför fördelare o tändstift måste bytas?  ICQ/ad

Ja.. ICQ/ab

9

PeterJ skrev:

Det ser ut som du har bra koll på vad som krävs men du behöver inte byta fördelare pga 12v konvertering.
Du får lite bättre umff i startmotor och lyse som du säger, men om allt 6v fungerar, varför byta? Jag har kört över 3500 mil i ur och skur med min 6-voltare och det har funkat utmärkt. dock är det lite sämre lyse när det är hög luftfukighet ute och det tror jag inte man märkt av med 12v. Se bara till att alla jordpunkter är ok. Viktigt!

Koll och koll. Jag ar googlat som en tossing. Och tydligen har jag lyckats placera någon komponent i fel kategori. Men till 6Vs fördel
Summa summarum verkar det som om 6V kör finemang. Det var ung. det jag ville höra!

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

10

25hpman skrev:

Förklara för en oinvigd varför fördelare o tändstift måste bytas?  ICQ/ad

Det händer i de bästa familjerna. Check! One down. Fler argument till 6Vs fördel. Man tackar och bugar.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

11

PeterJ skrev:

Det ser ut som du har bra koll på vad som krävs men du behöver inte byta fördelare pga 12v konvertering.
Du får lite bättre umff i startmotor och lyse som du säger, men om allt 6v fungerar, varför byta? Jag har kört över 3500 mil i ur och skur med min 6-voltare och det har funkat utmärkt. dock är det lite sämre lyse när det är hög luftfukighet ute och det tror jag inte man märkt av med 12v. Se bara till att alla jordpunkter är ok. Viktigt!

Du nämner inte om du har stereo. Låt oss säga att man inte önskar kategori fet stereo och nöjer sig med en normal stereo. Klarar 6V fint uppgiften?

Om inte kan man köra en ajfåååån och passiva högtalare.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

12

Jag kör mp3 eller telefon/handsfree och sedan har jag en fin tysk ljudanläggning där bak. Boxer kallas den visst ICQ/ad
Vill du ha en riktig stereo finns ju 6-12v konverter om du inte ska ha ut några monstereffekter.

T1 -67   (T1 -66 Såld. ADHD-Kermit har fått ny vårdare..)   T3 Buss -80 - Luftkyld

West Coast BugMeet 
www.bugmeet.se

13

Fast jag får nog säga att det finns fördelar med 12V även om man inte ska ha fet stereo...

1) Våra vänner i Wolfsburg hade inte bytt till 12V om det inte innebar fördelar
2) En fördel är tunnare kablar, vilket sparar vikt och kost men den får man ju inte del av...
3) En viktigare fördel är att oxid och skit skapar spänningsfall som vad jag föstår i en 12V bil inte ställer till problem men i en 6V bil kan göra att lamporna lyser svagt, pilarna visar behov av viagra, radion inte hörs mm mm.
4) Batteri, lampor, tja, allt blir billigare att köpa och har troligen bättre prestanda trots lägre pris

Så, summa sumarum. Nä, det går givetvis fint att köra på 6V, jag har gjort det i många år, men orkar man med generatorbytet och ändå står inför att byta batteriet så tycker iallafall jag att det torde vara värt det... Skillnad på bilar med gjutet generatortorn (30hk), då får man ju åka med originalgeneratorn som ju för många inte pallar 12V uppgraderingen och inte levererar mer ändå...

Ska du ändå göra en major overhaul, kör 12V, i en buss finns väl ännumera som man troligen vill köra på 12V... ICQ/ab

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

14

Jo 12v är bättre och mindre störningskänsligt än 6v. punkt. 
MEN jag tycker inte man ska byta för bytandets skull. 6v fungerar utmärkt om man bara pysslar om elsystemet lite och håller kontakter osv rena.

T1 -67   (T1 -66 Såld. ADHD-Kermit har fått ny vårdare..)   T3 Buss -80 - Luftkyld

West Coast BugMeet 
www.bugmeet.se

15 Senaste redigerad av luftgekühlt (2012-03-18 10:09:10)

PeterJ skrev:

Jo 12v är bättre och mindre störningskänsligt än 6v. punkt. 
6v fungerar utmärkt om man bara pysslar om elsystemet lite och håller kontakter osv rena.

Denna tycker jag är nästan den viktigaste punkten, kan inte ni som kör 6V skriva era tips på vad ni
tänker på när ni "pysslar om elsystemet". Det låter i mina öron som att man "gratis" (lr billigt iaf)
kan hålla sitt 6v system i trim. Och av det som sagts på tråden är det viktigare för en 6V än för än
12V att hållas i trim då sistnämnda är robustare och tåligare till sin natur.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

16

Det innebär att man rengör alla elkontakter och jordningar från oxid och skyddar mot att ny uppkommer.
Behövs inte göras speciellt ofta, en gång när man köper bilen och därefter om man upplever problem... Jag brukar lossa en kontakt/skruvanslutning i taget, skrapa eller putsa med smärgelduk eller liknande för att grovrengöra, sedan spraya med oxidrengöring, återmontera och ev skydda de nya ytorna med någon kontaktspray. Viktigt att inte glömma den stora jordflätan vid växellådan och bulten där batteriflätan jordar mot karossen. Det är inget stort elsystem så det går hyfsat snabbt att gå igenom hela och sen har man många förhoppningsvis bekymmersfria mil framför sig.

T1 -67   (T1 -66 Såld. ADHD-Kermit har fått ny vårdare..)   T3 Buss -80 - Luftkyld

West Coast BugMeet 
www.bugmeet.se

17

Väldigt väl sammanfattad. Jag kommer efter denna tråden att behålla min original 6V med helt annan känsla. (Har ej fått bussen än)
Nu vet jag bättre än någonsin vilka symptomer som betyder red alert för en 6V system och hur den hålls i trim.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

18

Glöm inte att köpa en bra 6v laddare, nu såg jag tyvärr att alla billiga CTEK var sålda i OK Linköping-tråden (funderade på att köpa mig en extra men... den jag har funkar bra). Svag generator och korta körningar med halvljus på och nåt glömt halvljus blir batteriet snart dåligt. Med nytt för 1000++++ så är en laddare en bra investering!

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

19

hur är det med kondensatorn, kan man köra 6v kondensator på 12v spole ? / 12v konverterat, eller är det dömt att misslyckas ?

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

20

Ja, du behöver inte byta kondensator.

T1 -67   (T1 -66 Såld. ADHD-Kermit har fått ny vårdare..)   T3 Buss -80 - Luftkyld

West Coast BugMeet 
www.bugmeet.se

21

Kondensatorn funkar bra med 12v.
Jag körde just en vw kondensator(från en 12v bil) på min moped(gammal Sachs, 6v). Det funkade kanon ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

22

Hur är det med att lägga en 12v regulator på en 6v generator ? hur mkt pallar dem med ?
har för mig jag hört att en del kör på den kombon ...

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56