Går och funderar. -64 splittbuss med originalmotor och 6V system.
Låt oss säga att man inte har tänkt skaffa en fet stereo, vilka andra för- och nackdelar finns med att konvertera 6V -> 12V?
Vad talar för och emot? Såvitt jag har förstått:
- Fet stereo brukar vara främsta orsaken till att en konvertering är motiverad.
- Starkare sken i alla lampor både in- och utvändiga.
- Billigare och enklare att köpa batteri och glödlampor.
Kan behållas vid konvertering:
- Startmotor (6V) kan leva en tid (piggare) på 12V (dessutom slipper man trixa med svänghjulets olika kuggindelningar på 6V å 12V)
- Torkarmotor och blinkerspilarna klarar sig med en 12V - 6V spänningsomvandlare (varningsblinkers, då?)
- Bensinnivågivare i tanken klarar sig
- Kablage klarar sig då det snarare är överdimensionerad för 12V
Måste bytas vid konvertering:
- Fördelardosan + tändstift
- Automatchocken
- Generator + laddrelä (gjutet generatortorn ett problem?)
- Batteri
- Alla lampor in- och utvändiga
- Bensinmätare
- Tomgångsregulator (solenoiden)?
- klocka
Om man bortser från fet stereo, ni som har behållit 6V är det något mer ni känner att ni missar som skulle vara bättre med 12V?
Bortsett från stereo, är det värt besväret och kostnaderna att konvertera?
Bor i Malmö så kylan vid starter är inte ett problem. Fyll på listan med för- och nackdelar!!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.
1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer. Reggad som 1964 - │o\w/o│


