michaelth skrev:Har en AR33 maskin stående i något föråd.. Dom vinklade trattarna e ju inte direkt bra ur flödes synpunkt..
Skall se om jag hinner förbi i helgen och mäta lite..
Kanon om du kan göra det.
Vet du om boxen är i plåt eller i plast? Plåt är ju enklare att modifiera om man nu skulle behöva flytta anslutningar, lägga igen hål etc.
GB63VW62 skrev:Hej Peter!
Jag har ett par Alfa 36:or med de vinklade "trattarna" men inte luftburken. Du får gärna låna dessa om du vill! Det kanske går att göra någon egen lösning med luftfilterbox. De vinklade insugen är väldigt snygga tycker jag. Skulle du vara intresserad så kan vi kanske göra någon deal!
Jag kör ju enkelport som du vet!
Passade bara på att köpa dessa när tillfället dök upp!
Göran Brorsson
Förgasare med de vinklade insugen har löst sig, men tack ändå.
Tycker också att det ser trevligt ut. Vore skoj att få det att fungera med så lite modifieringar som möjligt.
HenrikL skrev:Cool ide! Finns det inte något dyrt tyskt förgasarkit som också har någon liknande lösning?
CSP har liknande kit för såväl typ 1 som typ 4. Kostar dock 730 euro, så det är bara att glömma.
michaelth skrev:hade en god vän Stefan" Lindquist racing" RIP. av honom köppte jag vinklade trattar för weber.. detta pga plats brist i en bil jag äger.... han sa att dom flödade superdåligt men iband får man göra kompromisser.. och dom var snyggare än Alfans..
Jo, det var en tanke jag också hade.
Frågan är dock hur mycket man tappar. Även Porsche använder ett luftboxsystem som är snarlikt detta. Tittar man på moderna bilar har de generellt väldigt långa och komplicerade luftboxar och rör som leder till motorn.
Original oljebadrenare med sina platta kanaler till varje förgasare stjäl förmodligen mycket mer effekt än Alfans dito.
Visst blir det en kompromiss. Jag värderar en tyst motor minus någon enstaka hästkraft högre än vise versa. Detta är trots allt en Westfalia som skall brukas av hela familjen.
Såg nu ikväll när jag var ute och rev ur den gamla förgasaranläggning (fasen vilket råttbo av slang, rör och kablar) att fläkten till värmekammarna sitter lite tokigt till. Förmodligen går det dock att flytta den så att det går fritt.
Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!