Då laddar vi för lite växellåda
Jag och GuVWa gjorde en liten VW turné och hälsade på en massa VW folk lite längre söderut än vad vi bor.
Vi var till en äldre gentleman som har en 49a splitbagge i mycket trevligt skick, efter fikat och koll på spliten så spanade vi in i hans förråd efter lite godsaker som han sparat.
Bland allt bråte så hade han ett osynkat växellådshus som han hade tänkt såga i bitar för att göra en ”provbänk” att starta motorer i. Jaja tänkte jag, det kan han väl göra men tänkte också att det är väl lite dumt att använda en osynkad låda till det!?
Sen visade han växellådsdelarna som han tagit ur denna………Då såg Bengt att drivaxeländarna inte hade några gängor utan hade helt släta ytor………..men vaff…n!! DET ÄR JU EN BUSSLÅDA!!!
Kollade in växellådsnumret och fick lite ”panik” att han skulle ha den som motortestanläggning och inledningsvis inte var ett dugg intresserad att tänka om. (kändes det som iaf,) Tror nog att han förstod det på en gång att han hade gjort lite fel.
Hur som helst så fick jag med mig den hem, och det visade sig att den var gjord i Juli-Augusti-50 någonstans.
Observera att detta skedde långt innan 50an ens var känd av oss….
Under vintern som jag gjorde lite ramjobb så hade Thomas fått med sig växellådan och inkromet hem för att kolla vad som saknades, vilket det inte gjorde! Allt fanns med, tom, alla chims för diffen och annat smått o gott som kunde försvunnit genom åren.
Här har Thomas börjat monteringen efter att bytt ut några lager.

Och slutligen ihopskruvad och som ny!

Det som saknades var drivaxelrören med reduktionsväxlarna vilket vi fick plocka från diverse ställen.
Rören hade Tomas på lager.
Och reduktionerna fick vi ta de som satt på 53a donatorbussen.
Drivaxelrören till dessa hade någon vid något tillfälle skurit av med skärbrännare för att få loss växellådan, så bakvagnen var verkligen ”fladdrig” med toein och out och bångstyrig 4-hjulsstyrning…. hur dom tänkte då kan man ju fundera?
Hursom! Det blev nya lager i dom också tillslut, det var något av lagren som bestämt sig för att inte vilja bli utbytt! Men till slut så lyckades Thomas övertala den
Tyvärr har jag ingen bild på den kompletta färdiga lådan. Om inte Thomas har en?
Nästa gång blir det ”mockup afton” om det inte dyker upp någe annat roligare att berätta!
/Bengt
Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare) -51 Barndoor Kombi -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet