76

25hpman skrev:

en ordentlig fördjupning runt luftnippeln på en bussfälg

Det trodde jag också i många år, men 50a fälgarna ser mer ut som 53-55 fälgar.

Bengt i Sala
50 Barndoor Skåp (delägare)   -51 Barndoor Kombi   -55 Barndoor Pickup
Chevrolet -56 VW skåp -08 BMW 740i -00 Ford -34 Cabriolet

77

Robert K skrev:

Hur ser man skillnad på en 16"-fälg till buss resp. T1?

Barndoorfälgen har måttet 3,5X16 vilket också står stansat på dom.
En Baggefälg är 3,00X16

Bengt i Sala

78

Har visat den här tråden både på jobbet (berners) och för anställda på marklunds. Troligtvis är det ju vi som levererat bussen  ICQ/ab . Alla som sett tråden är helt eniga om att ni måste var fullständigt tokiga ICQ/ad

79

marcus ösd skrev:

Har visat den här tråden både på jobbet (berners) och för anställda på marklunds. Troligtvis är det ju vi som levererat bussen  ICQ/ab . Alla som sett tråden är helt eniga om att ni måste var fullständigt tokiga ICQ/ad

Jaaa! Härligt tokiga!  ICQ/ag  Default/lol

Bengt i Sala

80

Jag pratade med sonen till Gert Marklund för ett par år sedan och försökte luska fram något om bussen.. Han minndes att diplomet de fick när bussen rullat 100 000 km hade hängt på väggen där tills för några år sedan.

Det vore ju fantastiskt om det gick att få tag i det eller något foto från fornstora dar. ICQ/ad

81

Det stämmer bra att Berner & Co har levererat bussen.

82

här finns det bilder från östersundstrakten....bara att börja leta ICQ/ad

http://bildarkivet.jamtli.com/

---  java grün bubbla -66  ---
---  ulmen grün buss -71  ---

83

Ni får ta och komma upp med den när den är färdig i samband med att marklunds köper ny transporter hos oss ICQ/ab

84

ant skrev:

Kul sida!!! ICQ/af

Barndoor köpes, split buss köpes, messerschmitt köpes
http://www.youtube.com/user/barndoorbarnfind
Jag försöker bara mig själv, men inte inför barnen!

85

ant skrev:

Tja, man kan ju söka på "volkswagenbuss" ICQ/ad

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

86

Fredrik.S skrev:

Jag har en 16 ute i en lada,vet inte om det är buss eller typ1 men
det kan vara värt att kolla upp,återkommer när jag vet!

Tackar för det, hoppas det faller väl ut  ICQ/ab

Bengt i Sala

87

Tack än en gång för all positiv feedback!!

Nu ska vi titta lite på hittade och producerade delar till 50an!

Thomas ville minnas att han hade sett en halv NOS Barndoor ram någonstans som var till salu för en herrans massa år sedan. (nu ska vi inte blanda ihop denna med min NOS bakre halva som visats tidigare)
Även jag hade blivit erbjuden den vid något tillfälle i mitten på 1990-talet!
Tankarna som man hade på den tiden om hela ramar till bussar var ju att man aldrig skulle behöva byta ram på en buss! Är bussen så slut att man måste byta ram är det väl bara att skrota skiten  ICQ/ad
Efter lite letande, så hittade Thomas några bilder på rambitarna…..
Och det var inte bara det att det var Barndoor utan det var till de riktigt tidiga före februari-51.
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/Rambitar6.jpg
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/Rambitar5.jpg
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/Rambitar2.jpg
Jaha! Hur ska vi hitta vem som har delarna nu då? Det var ju några år sen!
Letandet började självklart där de var från början, men där var de inte kvar, han hade skickad med dom bitarna när han sålde sin Barndoor pickup som det skrivits om på ett annat ställe här på forumet.
Jahaja! Och vem köpte? Har han delarna kvar?
Och trots att Pickisen knappt hade hunnit till England innan den sålts vidare så hade han som tur var tagit rätt på rambitarna innan den for vidare. Och han hade som ännu mer tur inte krängt det vidare heller.
Så nu var det bara att försöka få loss delarna, vilket Thomas lyckades med som tur var  ICQ/ab

Nu hade vi grejer så vi kunde få ihop ¾ dels ram till 50an, saknades gjorde ju den främre vänstra halvan.
Att hitta den delen NOS hade ju varit trevligt  ICQ/ag  Men någon måtta på turen verkar någon tycka att vi ska ha. Än har det iaf, inte dykt upp någon sådan.
Rambiten från ett frontklipp som vi bytt till oss av Englund var också helt slut och oanvändbart tyvärr och att hitta något så tidigt i användbart skick verkade omöjligt…
Så då fick jag börja med att försöka slöjda till en egen rambit så gott jag kunde.

Jag hade varit upp på den beryktade Julfesten i Gävlegaraget en Decemberkväll! Och där sett hur Tommy hade gjort ett riktigt proffsjobb på en grön buss som också figurerat i en annan tråd här på boxerville.
Demian förevisade mig hur han gjort ramkickupen i 3 delar med hjälp av Z-bockad plåt som böjdes till rätt kickup profil på under och översidan, och sedan fällt in en slät plåt emellan.
Bra tips! Och jag visste sedan tidigare att det inte är bra att bygga ram med släta bitar som sedan svetsas ” rejält” i själva vecken. Dels så blir det inge bra då och svets i veck på en bärande ramkonstruktion är ännu sämre. Det är iaf, vad som sagts mig.
Med det i bagaget så var det bara att ta sig ner till plåtis här i Sala och be dom bocka lite plåt.
Sedan började det roliga……..

Nu börjar böjarna likna något! Och vilken tur att jag hade den högra NOS biten att malla av…..annars så vet inte jag vilken bil delarna skulle ha passat på när jag var klar ICQ/ad
Den trekantiga biten har också lite ritmärken som måste bearbetas.
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/DSC02140.jpg

Efter att mallat upp och svetsat dit den släta plåten och sågat/borrat ur alla hål som ska vara så blev det såhär:
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/DSC02340.jpg

/Bengt

Bengt i Sala

88

Jag hittade en 3.5x16, 7/50 fälg i förrådet idag. -finns att hämta i linköping, el på bug run.

89

Tobias J skrev:

Jag hittade en 3.5x16, 7/50 fälg i förrådet idag. -finns att hämta i linköping, el på bug run.

Åh vad härligt att höra  ICQ/ag
En stjärna i himmlen till dig  ICQ/ab

Bengt i Sala

90

Grymt bra tråd detta! Jag blir lika glad varje gång det är uppdateringar i den  ICQ/ag

Alte Liebe rostet nicht!

91

visade denna tråd på jobbet...dom vägrade tro att det kunde bli en bil av detta och vad dom tror om er ska vi inte snacka om  Default/lol

92

Som sagt rambitarna hade redan hamnat i England innan vi lyckades få hem dom igen. Bengt gjorde  sedan ett fint jobb med att kopiera den högra NOS-ramen.

93

Då laddar vi för lite växellåda  ICQ/ae

Jag och GuVWa gjorde en liten VW turné och hälsade på en massa VW folk lite längre söderut än vad vi bor.

Vi var till en äldre gentleman som har en 49a splitbagge i mycket trevligt skick, efter fikat och koll på spliten så spanade vi in i hans förråd efter lite godsaker som han sparat.

Bland allt bråte så hade han ett osynkat växellådshus som han hade tänkt såga i bitar för att göra en ”provbänk” att starta motorer i. Jaja tänkte jag, det kan han väl göra men tänkte också att det är väl lite dumt att använda en osynkad låda till det!?
Sen visade han växellådsdelarna som han tagit ur denna………Då såg Bengt att drivaxeländarna inte hade några gängor utan hade helt släta ytor………..men vaff…n!! DET ÄR JU EN BUSSLÅDA!!!

Kollade in växellådsnumret och fick lite ”panik” att han skulle ha den som motortestanläggning och inledningsvis inte var ett dugg intresserad att tänka om. (kändes det som iaf,) Tror nog att han förstod det på en gång att han hade gjort lite fel.

Hur som helst så fick jag med mig den hem, och det visade sig att den var gjord i Juli-Augusti-50 någonstans. ICQ/ab
Observera att detta skedde långt innan 50an ens var känd av oss….

Under vintern som jag gjorde lite ramjobb så hade Thomas fått med sig växellådan och inkromet hem för att kolla vad som saknades, vilket det inte gjorde! Allt fanns med, tom, alla chims för diffen och annat smått o gott som kunde försvunnit genom åren.
Här har Thomas börjat monteringen efter att bytt ut några lager.
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/Vxellda50an.jpg

Och slutligen ihopskruvad och som ny!
http://i1112.photobucket.com/albums/k486/Barndoor51/50an/DSC00040.jpg

Det som saknades var drivaxelrören med reduktionsväxlarna vilket vi fick plocka från diverse ställen.
Rören hade Tomas på lager.
Och reduktionerna fick vi ta de som satt på 53a donatorbussen.
Drivaxelrören till dessa hade någon vid något tillfälle skurit av med skärbrännare för att få loss växellådan, så bakvagnen var verkligen ”fladdrig” med toein och out och bångstyrig 4-hjulsstyrning…. hur dom tänkte då kan man ju fundera?
Hursom! Det blev nya lager i dom också tillslut, det var något av lagren som bestämt sig för att inte vilja bli utbytt! Men till slut så lyckades Thomas övertala den  ICQ/ag 

Tyvärr har jag ingen bild på den kompletta färdiga lådan. Om inte Thomas har en?

Nästa gång blir det ”mockup afton” om det inte dyker upp någe annat roligare att berätta!

/Bengt

Bengt i Sala

94

Jag må säga att ert engagemang får mig att tänka på kempe´s el bussen. Sen vet jag ju att ni var inblandade, iallafall en av er, vilket ju var bra. För, den, lixom er kom ju verkligen till rätt ägare.

Hur många år har ni ägt 50an? Är det HO som är målet?

Sen funderar jag hur det blir med utsidan på bussen, Bengt du är ju en patina kille, som jag förstått, men Thomas, du har väl mera finbilar, nylackade å frächa.

Så, ska ni göra halva bussen efter eget sinne (halva bussen patinerad å halva renoverad, eller kan Thomas lyckas bli övertygad om att patina är det senaste  ICQ/ag

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

95

Japp! Vänster sida är min!  ICQ/ag  ICQ/ad

Bengt i Sala

96

50 split skrev:

Jag må säga att ert engagemang får mig att tänka på kempe´s el bussen. Sen vet jag ju att ni var inblandade, iallafall en av er, vilket ju var bra. För, den, lixom er kom ju verkligen till rätt ägare.

Sen funderar jag hur det blir med utsidan på bussen, Bengt du är ju en patina kille, som jag förstått, men Thomas, du har väl mera finbilar, nylackade å frächa.

Så, ska ni göra halva bussen efter eget sinne (halva bussen patinerad å halva renoverad, eller kan Thomas lyckas bli övertygad om att patina är det senaste  ICQ/ag

Du behöver inte oroa dig, båda har samma inställning till patina jag lovar ICQ/ag

Fantastiskt bra tråd, fina bilder o bra skrivit!!

97

50 split skrev:

Om sanningen ska fram så hade vi först tänkt använda Kempebussen som donator............
Men ibland är det tur att man tänker efter före! ICQ/ab

Det var väl 2005 vi bärgade den tror jag.

HO är väl en dröm! Men vilket år?

Bengt i Sala

98

I'm late as ever but wouldn't miss this for anything. ICQ/af

I'm driving about in your donor, i'm very sorry about that  ICQ/ab

Brilliant Gents, i'm pleased i now have something to follow. Hope you are both well, look forward to the updates...

Mark

99

Kempes skrev:

Brilliant Gents, i'm pleased i now have something to follow. Hope you are both well, look forward to the updates...

Mark

Hi Mark! Welcome to Sweden...... ICQ/ag

Bengt i Sala

100

Barndoor51 skrev:
Kempes skrev:

Mark

Hi Mark! Welcome to Sweden...... ICQ/ag

ICQ/ab Thanks to Google Chrome translate its almost like being here... actually.... wish i was ICQ/ab