nizekustoms skrev:Jag pratade lite med Peter S om detta med kolvar/cylindrar och olika kolvbultshöjder. Vi kom fram till att med kolvar för längre slag så borde man kunna använda originallängd på stötstänger om man svarvar av kolvarna lite. Då borde man ju kunna slippa att schimsa men jag kan inte detta så jag är osäker.
Njae, riktigt det sade jag inte. Kolvarna behöver man inte ge sig på. Däremot kan du genom att använda dig av låga s.k. B-kolvar eliminera behovet av cylindershims. Detta lite beroende på längd på stakar och hur mycket man deckar blocket. Detta kan du räkna på. Avståndet från kolvtoppen till vevaxelcentum blir på din motor 76/2+5,4x25,4+34=208,16mm. Mät sedan avståndet från blockets delningsplan upp till deckytan och subtrahera detta mått från 208,16. Då har du längden på hur höga cylindrarna måste vara (plus 1-1,5mm för vändhöjd).
Förhoppningsvis är detta mått mindre än höjden på cylindrarna i satsen så att du slipper shims och får justera vändhöjden genom att svarva av cylindrarna. I vilken ända cylindrarna skall svarvas kanske inte är heligt, men jag skulle svarva av dem i ovankant då man i samma veva kan svarva bort den obegripligt stora fas som minskar anläggninsytan mot toppen. Är man lite full i bellman gör man inte sticket rakt utan med en svag vinkel (som Porsche) som gör att det tätar bättre mot toppen.
Motorn blir med B-kolvar dessutom smalare vilket aldrig är fel, speciellt när den skall skohornas in i en bil med äldre kaross.
Att B-kolvarna är lättare, ganska mycket faktiskt, är ingen nackdel heller.
Har du tur kan du även använda dig av original alustötstänger, lite beroende på val av kam etc.
Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!