76

Ja det börjar väl bli hög tid att beställa delar till detta bygget nu. Receptet börjar ta form i skallen.

Kammen skall bli en 2280 Cheater kam: http://cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=1244

Kolvar och cylindrar från Mahle. 90,5:or för 82 mm slag: http://www.csp-shop.com/cgi-bin/cshop2/ … 0&all=

Stakarna blir CB-perfomance 5.400: http://www.csp-shop.com/cgi-bin/cshop2/ … 0&all=

Ni kommer säkert undra varför jag inte bara kan köra med originalstakarna men man vet aldrig om man tröttnar på enkelportstoppar och kanske vill stoppa på något värre i framtiden.

Veven blir DPR 76mm.

Alte Liebe rostet nicht!

77

nizekustoms skrev:

Ja det börjar väl bli hög tid att beställa delar till detta bygget nu. Receptet börjar ta form i skallen.

Kammen skall bli en 2280 Cheater kam: http://cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=1244

Kolvar och cylindrar från Mahle. 90,5:or för 82 mm slag: http://www.csp-shop.com/cgi-bin/cshop2/ … 0&all=

Stakarna blir CB-perfomance 5.400: http://www.csp-shop.com/cgi-bin/cshop2/ … 0&all=

Ni kommer säkert undra varför jag inte bara kan köra med originalstakarna men man vet aldrig om man tröttnar på enkelportstoppar och kanske vill stoppa på något värre i framtiden.

Veven blir DPR 76mm.

Med 76 mm slag på veven så använder man kolv/cyl för std vev.

78 Senaste redigerad av nizekustoms (2012-02-21 09:53:10)

Jag pratade lite med Peter S om detta med kolvar/cylindrar och olika kolvbultshöjder. Vi kom fram till att med kolvar för längre slag så borde man kunna använda originallängd på stötstänger om man svarvar av kolvarna lite. Då borde man ju kunna slippa att schimsa men jag kan inte detta så jag är osäker.

Alte Liebe rostet nicht!

79 Senaste redigerad av Peter S (2012-02-21 12:11:55)

nizekustoms skrev:

Jag pratade lite med Peter S om detta med kolvar/cylindrar och olika kolvbultshöjder. Vi kom fram till att med kolvar för längre slag så borde man kunna använda originallängd på stötstänger om man svarvar av kolvarna lite. Då borde man ju kunna slippa att schimsa men jag kan inte detta så jag är osäker.

Njae, riktigt det sade jag inte. Kolvarna behöver man inte ge sig på. Däremot kan du genom att använda dig av låga s.k. B-kolvar eliminera behovet av cylindershims. Detta lite beroende på längd på stakar och hur mycket man deckar blocket. Detta kan du räkna på. Avståndet från kolvtoppen till vevaxelcentum blir på din motor 76/2+5,4x25,4+34=208,16mm. Mät sedan avståndet från blockets delningsplan upp till deckytan och subtrahera detta mått från 208,16. Då har du längden på hur höga cylindrarna måste vara (plus 1-1,5mm för vändhöjd).

Förhoppningsvis är detta mått mindre än höjden på cylindrarna i satsen så att du slipper shims och får justera vändhöjden genom att svarva av cylindrarna. I vilken ända cylindrarna skall svarvas kanske inte är heligt, men jag skulle svarva av dem i ovankant då man i samma veva kan svarva bort den obegripligt stora fas som minskar anläggninsytan mot toppen. Är man lite full i bellman gör man inte sticket rakt utan med en svag vinkel (som Porsche) som gör att det tätar bättre mot toppen.

Motorn blir med B-kolvar dessutom smalare vilket aldrig är fel, speciellt när den skall skohornas in i en bil med äldre kaross.
Att B-kolvarna är lättare, ganska mycket faktiskt, är ingen nackdel heller.

Har du tur kan du även använda dig av original alustötstänger, lite beroende på val av kam etc.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

80 Senaste redigerad av nizekustoms (2012-02-21 12:32:20)

Ja just det... Jag skrev visst "svarva av kolvarna" men självklart är det ju cylindrarna... *dooh*

Fast en parameter att ta med i beräkningarna är att det verkar vara svårt att få tag i 90,5/82mm kolvsats.

Alte Liebe rostet nicht!

81

Har du funderat på att låta JPM designa en kam för dig? Ok priset blir ju helt annat men ditt motorrecept är ju lite speciellt ICQ/ag med en specialdesign kan man köra med mindre fjädertryck o ev originalstötstänger

82

Jo jag skickade ett mail till JPM rörande topparna och frågade om han kunde tänka sig ge sig på dem men det är nog bättre att ringa. Inget svar där än. Vad tar han för att specialdesigna en kam eller går det på timkostnad?

Alte Liebe rostet nicht!

83

Ring honom, mycke o göra å då blir nog mailen liggande.
Vet inte riktigt vad han tar, beror nog på om det blir omslipning eller helt ny, med kammen följer nya lyftare också som passar till.

84 Senaste redigerad av nizekustoms (2012-02-22 19:08:47)

Idag har det funderats en hel del på denna motorn. Efter jobbet bar det av till en man med resurser i närheten.
Det var dags att göra en "Bengt H" och sätta kniven i toppen. Masens skrottopp som han lämnade över på Bussfest hamnade under luppen på forskningsavdelningen för enkelportare idag  ICQ/ag

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/898575.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/898576.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/898577.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/898578.jpg

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/898579.jpg

Detta var en mycket givande laboration. Det framgår rätt så tydligt områden där luften borde möta motstånd i mitt tycke. Dessutom ser det ut som om en lite större insugsventil borde kunna ge resultat. Det är en del skarpa kanter i kanalen vilka syns tydligt. De borde ju lätt gå att snygga till. Sedan ser ju materialet runt avgasventilens styrning ut som en rejäl bromskloss men det går ju att öppna upp på motstående kant/sida som det ser ut.
Skall mäta upp skillnader i porten när jag har lite mer tid men det här var en rolig övning!

Alte Liebe rostet nicht!

85

Ha ha det här är grundforskning i ett nötskal ICQ/ag  man lär sig skitmycke på det. Sen kan do borra små hål i kanalväggen o se hur mycke gods där finns, så man inte tar för mycke, ha dock i beaktande att det kan skilja lite från topp till topp.
När du tittar på insugskanalen så tänk dig hela insugsystemet som en stor kon med största arean i förgasaren o sen ska det kona så jämt som möjligt ner till sätesringen.
På avgassidan behöver du inte göra mer än att ta väck lite kanter, man ska nog akta sig för att ta för mycke då dom ofta flödar tillräckligt bra från fabrik, men det är frestande att slipa där då det är mycke lättare att komma åt än insugskanalen....

86

Ta bara den elaka kanten mitt emot styrningen på avgas. Den kallades populärt för 5 hk kanten förr. Du ska tänka på att du har en insugsport som ska balanseras mot 2 avgasportar.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

87

Idag la jag beställning på vev och stakar från DPR. Äntligen!

Alte Liebe rostet nicht!

88

Jippie! Nu är veven på väg hem från José på DPR!

Alte Liebe rostet nicht!

89

är ju lite nyfiken på hur mycket man kan ta av på den där "5hästarkanten".... är det fritt fram eller är det nått känsligt parti? på bilderna ser det ju ut som om det är hur mycket material som helst...

90

Beror på om du vill att det ska bli bättre. ICQ/ab

Man bör bara jämna till den så att man får en mjuk övergång. Tar du för mycket tappar du både gashastighet OCH stöd för ventilsätet.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

91

Jag har kollat en del på de där skarpa kanterna i insugskanalen och avgaskanalen idag. Det är inte så att de tyska ingenjörerna ville få till en dysa-effekt ned i sätet med den kanten? Fast faktum kvarstår ju att filar man av lite på den så flödar det ju uppenbarligen bättre.

Alte Liebe rostet nicht!

92

nja sämre var väl inte tanken utan för att vara tydlig så undrar jag bara om nicko som sågat isär toppen kan se att det inte finns något "tunnt" parti! så man inte slipar igenom. man jag ska gå ut i detta nu och inspektera mina toppar! jag vet ju inte så värst mycket om portning och måste fråga..

93

Du såg min smiley?  Den betyder att man inte är så värst allvarlig med det man skriver.  ICQ/an  ICQ/ab

Avgasportarna flödar bättre än man tror bara man jämnar till lite.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

94

ingen fara swerker! men jag är glad för bra tips! vill ju så klart göra det bästa av mitt enkelportsprojekt!har ju hållit på med vw sedan 92 men inte trimmat mer än i tanken.... är dock uppslukad av detta nu... men det kan jag ta i en egen tråd!

95

masen skrev:

ingen fara swerker! men jag är glad för bra tips! vill ju så klart göra det bästa av mitt enkelportsprojekt!har ju hållit på med vw sedan 92 men inte trimmat mer än i tanken.... är dock uppslukad av detta nu... men det kan jag ta i en egen tråd!

Ja fler trimtrådar!!  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

96

Nu har veven och stakar landat i Svedala. Nu skall jag bara förbi posten och hämta upp försändelsen. Det blir spännande. Hoppas att inget är skadat...

Alte Liebe rostet nicht!

97 Senaste redigerad av nizekustoms (2012-04-11 20:31:24)

Idag fick jag en stund över att åka till Postens utlämningsställe och hämta ut mitt paket från DPR.
Allt var föredömligt packat och han hade även skrivit ned värdet lite på prylarna så att momsen blev aningens lägre. Visuellt så ser ju grejerna bra ut. Han har clearat stakarna istället för att man skall behöva cleara i blocket. Vad tror ni om det?
Jag skall ta mig med grejerna till jobbet någon dag och mäta in dem och se hur rak veven är och hur välbalanserade stakarna är.

Post's attachments

vevochstakar.JPG, 468.51 kb, 1632 x 1224
vevochstakar.JPG 468.51 kb, 215 downloads since 2012-04-11 

Alte Liebe rostet nicht!

98

Min erfarenhet av Jose`s grejor är att dom är jävligt bra balanserade. Att stakarna är nerslipade är praxis på stakar för längre slag. Lycka till och vi ses i Oldendorf.

99

Hans Landelius skrev:

Min erfarenhet av Jose`s grejor är att dom är jävligt bra balanserade. Att stakarna är nerslipade är praxis på stakar för längre slag. Lycka till och vi ses i Oldendorf.

Ja intrycket av José så långt är mycket bra. Alla mina önskemål har han lyssnat på och fått med. Jag trodde han skulle glömma att skriva ned värdet på paketet men det kom han ihåg. Dessutom ville ju jag ha en vev utan 8 hål för stiften till svänghjulet. De 4 extra hålen för stift ville jag borra själv så att jag kan matchborra svänghjulet och det kom han ihåg med. Trots att vi tog allt detta över en knagglig telefonlina. Annars gör ju han alla vevar 8-stiftade.

Alte Liebe rostet nicht!

100

Jose is da Maaaaaaan !!!!!!!!!!