1

Tjenare!

Igår var jag uppe hos Kuus och hämtade en riktigt fräsch 66a! Ebba heter hon och kommer att rulla många mil i sommar!

Har gått runt och kollat in allt som jag skall fixa när hon är i mina ägor.

Det jag undrar över är bla:

Från förgasaren går det ut ett rör (i plast/gummi) som går ut genom botten och slutar i ett metallrör som är sneskuret. Vad är det för något? Slangen har hål i sig så jag tänkte byta det i alla fall.

Tutan går inte. Jag hade tänkt att mäta vid tutan om den går någon ström för att se om det är problem med elen eller tutan. Finns det något gammalt knep att få igång en tuta som inte används på ett tag?

Försäkring. Har kollat lite på suredo.se men där får man bara upp superdyra försäkringar. Vilken ska man ha? Jag är snart 21år..

Kuus pratade om någon tvål man kunde göra rent inredningen med. Jag glömde såklart bort det.. Vad heter tvålen eller kan ni något annat supermedel som man kan köra rent tak med?

På höger passagerarsida så har det börja släppa lite i plastinredningen. alltså där askkoppen sitter. Hur fixar man det lättast? Ska man bara dra ut skivan och limma listen?

Framhuvens lås är lite dåligt (man måste försöka några gånger innan den låser huven) . Är det 5-56 som löser allt?

Listen kring motorhuven är dålig och behöver bytas. Kan man köpa färdiga lister? Ser att det finns två "hål", ett på vardera sida där man kan föra in listerna. Är det så man gör och var köper man listen?

Antagligen så klurar jag eller så lär jag få mitt svar till middagen då jag ska börja skruva ICQ/ag

Ni är bäst!

/Henke

Braumeister i Oldtimer Oldspeed Club

2

Bergau skrev:

Tjenare!

Igår var jag uppe hos Kuus och hämtade en riktigt fräsch 66a! Ebba heter hon och kommer att rulla många mil i sommar!

Har gått runt och kollat in allt som jag skall fixa när hon är i mina ägor.

Det jag undrar över är bla:

Från förgasaren går det ut ett rör (i plast/gummi) som går ut genom botten och slutar i ett metallrör som är sneskuret. Vad är det för något? Slangen har hål i sig så jag tänkte byta det i alla fall.

Tutan går inte. Jag hade tänkt att mäta vid tutan om den går någon ström för att se om det är problem med elen eller tutan. Finns det något gammalt knep att få igång en tuta som inte används på ett tag?

Försäkring. Har kollat lite på suredo.se men där får man bara upp superdyra försäkringar. Vilken ska man ha? Jag är snart 21år..

Kuus pratade om någon tvål man kunde göra rent inredningen med. Jag glömde såklart bort det.. Vad heter tvålen eller kan ni något annat supermedel som man kan köra rent tak med?

På höger passagerarsida så har det börja släppa lite i plastinredningen. alltså där askkoppen sitter. Hur fixar man det lättast? Ska man bara dra ut skivan och limma listen?

Framhuvens lås är lite dåligt (man måste försöka några gånger innan den låser huven) . Är det 5-56 som löser allt?

Listen kring motorhuven är dålig och behöver bytas. Kan man köpa färdiga lister? Ser att det finns två "hål", ett på vardera sida där man kan föra in listerna. Är det så man gör och var köper man listen?

Antagligen så klurar jag eller så lär jag få mitt svar till middagen då jag ska börja skruva ICQ/ag

Ni är bäst!

/Henke

Trodde det stog: Ebba heter hon och kommer att knulla många mil i sommar!  ICQ/ad
Jag har problem med huvlåset med, och på min ser det ut som klacken är slut, eftersom det är ett stort hål efter att låspinnen på huven har nött på samma ställe hela tiden så har det blivit större hack med tiden.

Angående försäkringen, hur mycket var det?
Nu är det ju så att försäkra en bil när du är ung, det är ingen idé, då är det bättre du skriver över den på min fader eller moder, jag vet att det inte är "lagligt" men försäkring är svin dyr om man är ung och inte uppnått åldern då försäkringen sänks.
Min vento tdi 92a tror jag skulle kosta runt 10 papp eller vad det var på trafikförsäkringen -.-

Angående tutan, kolla så det inte är ärja på kontakterna på tutans kontakter och sen om det är ärja på säkringen/kontakterna.
Sen vet jag inte, finns säkert andra tips du kan kolla upp tutan.

Var några tips jag hade...

3

Man läser det man vill ;-)

Det skulle gå på en 7000 per år. Men det var hos något bolag jag aldrig hört om. Får ringa de "kända" och se vad man ska pröjsa. Första ägaren betalade 349kr för ett åt -72 ;-).

Det ska jag kolla! Men som allt är med bubblan, det e lätt att fixa!

4

Kolla med länsförsäkringar, har för mig att dom har bra pris på veteranförsäkring ICQ/ab

5

Trygg Hansa har också bra veteranförsäkring.

Galltvål kan vara bra mot fläckade kläder åtminstone.

6

Precis galltvål. , taket tycker jag att du ska hoppa över att göra rent, var inte en skitigt, listern kan du köpa på firmorna jag gav dig tips på, tutan gör du rent kontakterna först, sen ber du någon knacka lite på den medans du tutar, har nog kärvat lite, lika viren till huven, dra i spaken fram och till baka, plus att du smörjer låstet, slangen kan vara till vacumet till fördelaren bara att byta,

7

Starta gärna en projekt tråd, och lägg upp lite bilder, ICQ/ab

8

Jag betalar 999 kronor trafikförsäkring per år på trygg hansa på min bubbla. är 24 år.

9 Senaste redigerad av kisavw (2012-03-09 17:42:36)

Jag brukar lossa skruvarna runt tutan dela på den reng invändigt. Sen montera ihop 9 av 10 ggr hoppar tutan igång .
Jag har Folksam nu på försäkring på bilarna dom var billigast för ngt år sen men det lönar sig att kolla runt innan ny avtalsperiod påbörjas.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

10

Om det är den slang jag tror att du menar går den till luftrenaren och är till för att motorn ska får förvärmd luft kalla dagar.

Tutan ska ha 12V på ena kabeln och den andra går upp genom rattstången till tutknappen och ska jorda där.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

11

Svwerker skrev:

Om det är den slang jag tror att du menar går den till luftrenaren och är till för att motorn ska får förvärmd luft kalla dagar.

Tutan ska ha 12V på ena kabeln och den andra går upp genom rattstången till tutknappen och ska jorda där.

6v ska det vara, tutan får ström,det vet jag ICQ/ad

12

Hur öppnar man upp ett horn då? Jag har bara en skruv som sitter bredvid den större skruven som man använder till att fästa tutan..

Den "låter" lite. Men det är mer som om man trycker in en plastflaska och sen poppar ut den.. Typ det ljudet.

Ström får tutan men ja.. Mer än så sker inte. Sen så låter den typ när man släpper tutknappen och inte när man trycker..

Warning: getimagesize(./extensions/pun_attachment/attachments/d85d0a2493fe27f2904c4ff73b9b43e4/eb789bcfe0316bf6aa1203f6ab058cb0.attach): failed to open stream: No such file or directory in /srv/users/boxerville/apps/boxerville/public/forum/extensions/pun_attachment/include/attach_func.php on line 297

13 Senaste redigerad av Johan W (2012-03-13 14:38:11)

Den skruven kan du stämma den med Default/hmm men vill den inte så får du borra bort nitarna

Post's attachments

image201010070002.jpg, 40.96 kb,  x
image201010070002.jpg 40.96 kb, 3 downloads since 2012-03-12 

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

14

Nitar?

Jasså!! Då kanske man inte ska skruva i den allt för hårt? Kan vara det... hehe

15

Jag har Länsförsäkringar och förra året tecknade jag trafikförsäkring till en början och det blev runt 1200 för ett år. Och då fyller jag 23 snart. Dessutom första bilen jag har skriven helt och hållet på mig själv. Inbillat mig att har man ägt många bilar utan olyckor blir det billigare?
Men jag får för mig mycket också...

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019

16

Spaan skrev:

Jag har Länsförsäkringar och förra året tecknade jag trafikförsäkring till en början och det blev runt 1200 för ett år. Och då fyller jag 23 snart. Dessutom första bilen jag har skriven helt och hållet på mig själv. Inbillat mig att har man ägt många bilar utan olyckor blir det billigare?
Men jag får för mig mycket också...

Det kan jag ta och prova med. Återkommer efter test ikväll!

Länsförsäkringen skall jag kolla med för många verkar vara nöjda med dem.

lite bättre med 1200 istället för 5000...

och ja Kuus! Projekttråd på torsdag!

17

Dina hade jag min 60:a hos, tror den kostade ~100kr/månaden för mig (22 år då)  ICQ/ab

Kan inte mycket...

18 Senaste redigerad av Johan W (2012-03-13 15:02:13)

Bergau skrev:

Nitar?

Jasså!! Då kanske man inte ska skruva i den allt för hårt? Kan vara det... hehe

Prova att skruva ut den och testa
Finns olika, dom nyare är nitade äldre har skruv

http://images.thesamba.com/vw/classifieds/pix/3222488.jpg

Nya som är vikta är bara att kasta ICQ/ad

http://fixabilensjalv.blogg.se/images/2011/a-1205_136402682.jpg

19

Johan: Jag hade en ny som är vikt. Öppnade den efter tester direkt på batteriet men fortfarande dött.. Är den en utbytt modell? Det är massa stämplar och så på den tutan jag har men den ser verkligen inte ut som den du har! Den ser ut som den "nya"

20

Ja, skaffa en annan Default/hmm

Sätt in en köpes vetja ICQ/ad