Mina erfarenheter av de olika fraktbolagens privatpaket-tjänster:
Posten: Dyra, och deras Skicka-Guiden som förut var riktigt bra har blivit riktigt virrig och dålig, så virrig att inte ens deras egen personal verkar veta vad som gäller.....
Ologisk prissättning, ett paket jag kollade nyligen skulle bli dubbelt så dyrt om jag använde deras "betala-på-nätet-funktion" (där jag ju gör allt Postkassörskejobb själv) jämfört med att knalla in på närmsta ombud och betala över disk.
På senare tid har de dock fått en "Skicka Direkt"-tjänst för småpaket som ligger bra till i pris!
Schenker: Enklast och oftast billigast! På samma paket som kollades ovan vid Posten så skulle Schenker bara ha hälften av Postens billigaste alternativ....
Föredömligt enkel hemsida för både priskoll och bokning! Tar tyvärr bara upp till 70cm långa paket i PrivPak. Mitt standardval!
DHL: Tror de har vettig prissättning, men man är låst till deras standardkartonger som måste användas. Kartongfrågan gör att jag använder dem ganska sällan.
Bussgods kör inte från Gotland, så de har jag inga erfarenheter av.
Skademässigt så tror jag det handlar mer om vilka chaufförer som hanterar paketet, än vilket bolag man skickar med!
MVH: Hella
Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)