1

har en fundering kring fraktsätt, vilket är billigaste?
Var iväg imorse och skicka ett paket.
Var till bussgods för någon månad senoch se hur mycket det skulle kosta och skicka paketet till orten, då sa dom 200 kr.
När jag skulle betala idag gick paketet plötsligt på 270 kr.
Vet inte om jag kommer vända mig igen till bussgods, då det är olika priser fast samma vikt och långt till orten + att jag tycker personalen inte är värst trevlig där.
Så, tips om vilket företag man ska skicka sitt paket med är välkommet!

Om det finns sådan tråd redan raderar jag denna givetvis!

2

Håller med dig - fraktpriserna har gått upp rejält i Sverige. Beställde stötdämpare från tyska eBay och betalade betydligt mindre från München till Vassbo än ett i princip likadant paket från Sundsvall till Vassbo...!  Default/hmm

"Daddy Cool"

3

goopher skrev:

Håller med dig - fraktpriserna har gått upp rejält i Sverige. Beställde stötdämpare från tyska eBay och betalade betydligt mindre från München till Vassbo än ett i princip likadant paket från Sundsvall till Vassbo...!  Default/hmm

Jo om inte annat känner man sig ganska lurad, om man säger delen kostade 100 kr och sammanlagt skulle bli 300 kr..
och frakten kostade 270 så tjäna man 30 kr....  Default/hmm

4

Schenker är bäst och billigast.

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

5

Gärna motivering till varför företaget är bäst/sämst och så ICQ/ab

6

Schenker Privpak brukar jag försöka använda. Billigt och dessutom bor jag 100 m från deras ombud.

7

De är billigast sen är dom väldigt försiktiga med paketen när dom fraktas. På jobbet när vi hade posten så hände de minst ett par ggr i veckan att de skramla oroligt i paketen. Med schenker har ja varit med om de en gång på 3 år. Bäst med posten va när vi fick ett kuvert fullt med röda klisterlappar på där de stod. OBS får ej vikas. Vi fick de dubbelvikt till jobbet. Lr när posten kommer så kommer dom i stora burar och längst mer ligger de platttv.

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

8

Mina erfarenheter av de olika fraktbolagens privatpaket-tjänster:

Posten: Dyra, och deras Skicka-Guiden som förut var riktigt bra har blivit riktigt virrig och dålig, så virrig att inte ens deras egen personal verkar veta vad som gäller.....  ICQ/am  Ologisk prissättning, ett paket jag kollade nyligen skulle bli dubbelt så dyrt om jag använde deras "betala-på-nätet-funktion" (där jag ju gör allt Postkassörskejobb själv) jämfört med att knalla in på närmsta ombud och betala över disk.  ICQ/ad På senare tid har de dock fått en "Skicka Direkt"-tjänst för småpaket som ligger bra till i pris!

Schenker: Enklast och oftast billigast! På samma paket som kollades ovan vid Posten så skulle Schenker bara ha hälften av Postens billigaste alternativ....  ICQ/ab  Föredömligt enkel hemsida för både priskoll och bokning! Tar tyvärr bara upp till 70cm långa paket i PrivPak. Mitt standardval!  ICQ/ab

DHL: Tror de har vettig prissättning, men man är låst till deras standardkartonger som måste användas. Kartongfrågan gör att jag använder dem ganska sällan.

Bussgods kör inte från Gotland, så de har jag inga erfarenheter av.

Skademässigt så tror jag det handlar mer om vilka chaufförer som hanterar paketet, än vilket bolag man skickar med!

MVH: Hella

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

9

Hella skrev:

Mina erfarenheter av de olika fraktbolagens privatpaket-tjänster:

Posten: Dyra, och deras Skicka-Guiden som förut var riktigt bra har blivit riktigt virrig och dålig, så virrig att inte ens deras egen personal verkar veta vad som gäller.....  ICQ/am  Ologisk prissättning, ett paket jag kollade nyligen skulle bli dubbelt så dyrt om jag använde deras "betala-på-nätet-funktion" (där jag ju gör allt Postkassörskejobb själv) jämfört med att knalla in på närmsta ombud och betala över disk.  ICQ/ad På senare tid har de dock fått en "Skicka Direkt"-tjänst för småpaket som ligger bra till i pris!

Schenker: Enklast och oftast billigast! På samma paket som kollades ovan vid Posten så skulle Schenker bara ha hälften av Postens billigaste alternativ....  ICQ/ab  Föredömligt enkel hemsida för både priskoll och bokning! Tar tyvärr bara upp till 70cm långa paket i PrivPak. Mitt standardval!  ICQ/ab

DHL: Tror de har vettig prissättning, men man är låst till deras standardkartonger som måste användas. Kartongfrågan gör att jag använder dem ganska sällan.

Bussgods kör inte från Gotland, så de har jag inga erfarenheter av.

Skademässigt så tror jag det handlar mer om vilka chaufförer som hanterar paketet, än vilket bolag man skickar med!

MVH: Hella

När jag ska skicka något litet och den som ska få paketet vill få det fort bruka jag köpa dessa gröna kuvert:
http://www.posten.se/m/kuvert

Finns även lådor men jag har aldrig köpt såna.

Det tar en dag från att man skickat det till han som ska ha paketet ICQ/ab Smidigt är det, jag vet inte om det är dyr eller billig frakt, men jag tycker då dom är suverän!