Intressant, har hållt på med mc ett antal år efter vw intresset på 80-90talet, det som slår mig var de låga lyfthöjderna på kammarna på engelska racer mc.
På fabrikatet Velocette så hade katalogracer 1cyl 350cc hojjarna (KTT mk8) ca 11mm lyft med insugsventiler strax över 40mm (hemi, inget squish).
Fick sedan tag på en fabriksracerkam i surt skick men kunde av den utläsa att lyftet inte var ändrat...
De sista hojjarna med tävlingsambitionerav detta fabrikat (Velocette Thruxton 1cyl 500cc) hade 2" insugs ventil, igen ca 11mm lyft!
Detta med 1/4del av lyftet verkar vara en gammal sanning som i stort stämmer med dessa förhållanden.
De "vassa" kammarna på dessa motorer hade kamtider 55, 65, 75, 45deg, gjorde något överslag för någon tid sedan o tyckte att detta var rätt likt min gamla C35 SCAT kam (284grader) som inte i VW sammanhang betraktas som speciellt extrem.
Nu är kanske jämförelsen haltar mellan VW rakt-fram motorer och mc motorer som behöver mer bottendrag för att hala sig ur långsamma kurvor på Isle of Man men ändå...
Så, detta med 1/4 av lyftet verkar vara gammal sanning, hur sant är det egentligen idag?
Sten vW