1

Jag tänker att det finns en gräns på hur stort ventillyft man "kan" ha tills det inte gör någon "nytta" längre..
Om man tar de vassare kammarna som FK89 hamnar man på ca 16mm i lyft, och då undrar jag om någon av er sitter på någon formel eller liknade där inte flödet ökar längre vid en viss ventilstorlek?

Som exempel; en originalventil på 35mm flödar väl inte mer på 20 mm lyft mot 16mm, om man nu skall överdriva.

Anledningen till fundering är mitt val av 1,4 eller 1,5:1 vippställ ihop med FK 89 om det gör "nytta" med 16 eller 17mm lyft på 44mm ventil ;-)

2

Engine Analyzer brukar vara bra på det. Det beror inte bara på ventilstorlek utan mer på hur optimerad kanalen ser ut under ventilen och dess säte. Sätet är en av de viktigaste delarna för flödet. Jag anser att det är bättre att se till att ha ett bra säte än mycket lyft.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Du skulle ställa frågan på Sävarturbo forumet.
Mycket folk som testat det mesta, både med dator och i verkligheten. Iof inte så mycket VW men ändå!

Kanalen måste ju klara av att flöda för lyftet som önskas.
Hellst skulle toppen behöva testas i flödesbänk, då kommer svaret ganska fort!

4

...som sagt - när når man gränsen för när inte högre lyft tillför mera flöde ? Borde vara något enkelt förhållande mellan ventildia och lyfthöjd.

Jag är inte ute efter flödeshastigheten/kapaciteten, den vet jag beror på andra faktorer - utan en fysikalisk lag.......

5

Min erfarenhet är att man ofta siktar efter för mycket lyft på tex 44 insug. Ofta får man gå till typ 4 ventiler för att klara av lyftet utan coilbind. Jag bytte på min motor till 1,5 vippor utan att märka någon större skillnad. Däremot blev det skillnad när jag gick upp till nästan 47 i insug men då hade jag bara 1,5 på insug och 1,4 på avgas. 16mm lyft sätter hård press på vipparmsinfästningen så man bör sätta i grovgängade insatsgänger i toppen specielt på superflow och liknande eftermarknadstoppar. På en 44insugventil tror jag att det räcker med 14,5 i lyft om kanalen och förbränningsrummet har dom rätta förutsättningarna. Byggde en motor med engle 130 och 1,25 vippor som utan någon som helst tuning och bestyckning gick 12.11 första repan. Superflowtoppar med 44insug. Har inte i huvudet hur mycket det lyfte men runt 14mm har jag för mig.

6

Nu har jag kollat upp 130 kammen.Med 1,25 vippor som var i realiteten 1.3 blev lyftet 13.83. Ett problem med högt lyft är man måste göra uttag i kolven för frigång och har man Mahlekolvar så kan man inte ta så mycket då den är rätt tunn i toppen. Frågan är ju då om man tjänar mer på att ha högre komp som man kan ha om kammen har en "snällare" kurva än att man blir tvungen att ha mer i vändhöjd och göra kolvurtag som ökar cc och minskar kompet. En lösning är ju att som Johannes gjorde på musmotorn, svetsa i material i toppen för att minska cc. man höjer kompet utan att plana och får plats med högt lyft utan kolvurtag.

7

mettis skrev:

...som sagt - när når man gränsen för när inte högre lyft tillför mera flöde ? Borde vara något enkelt förhållande mellan ventildia och lyfthöjd.

Jag är inte ute efter flödeshastigheten/kapaciteten, den vet jag beror på andra faktorer - utan en fysikalisk lag.......

Hej Hans. Jag är överens med dig att större ventildia ger mer flöde, men att lyftet har en fysisk gräns är det jag vill ha en formel på. (Gärna i excel  ICQ/ad  så man kan sätta in olika kammar och vippställ i denna formel och få en kurva som exempel;

http://web.comhem.se/uska55/pics/flode.jpg

Här ser man ju ungefär när flödet inte längre ökar i förhållande till lyftet.....

8 Senaste redigerad av Svwerker (2012-03-12 06:18:23)

I de kanalerna med det sätet ja. men generellt? Tveksamt. Det går inte att isolera ventilens flöde från kanalens och sätets.
Kan man öka en topps flöde med 20% på ett par CNC-portade ovalportstoppar bara genom att få till ett bra fungerande säte så inser man snart att detta är en smula komplext.  ICQ/ab

Vill du har information i ämnet föreslår jag att du kontaktar Janne Hagberg eller Christer Widlund, de bor i din by och har mycket kunskap i ämnet.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

mettis skrev:
mettis skrev:

Hej Hans. Jag är överens med dig att större ventildia ger mer flöde, men att lyftet har en fysisk gräns är det jag vill ha en formel på. (Gärna i excel  ICQ/ad  så man kan sätta in olika kammar och vippställ i denna formel och få en kurva som exempel;

http://web.comhem.se/uska55/pics/flode.jpg

Här ser man ju ungefär när flödet inte längre ökar i förhållande till lyftet.....

Tyvärr är det inte så lätt 
Har flödat sex olika par med 044or inget par flödade lika 
Sen var det ett par som var filade som var sämre än std (det var ett jätte snyggt jobb men var filade på fel ställe )
Luft/bränsle blandningen tre gånger trögare än  luft  (volym vikten är 0.76 på bensin )
Sen om förbränings rumet är fel vinklar så begränsar man flödet
Man kan öka flödet med 10% av lyfthöjden med ett bra förbräningsrum
Du kan ta hem ett program som är grattis (demo)  http://performancetrends.com/download.htm (Engine Analyzer Pro v3.9 för endas 465$)
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

10

Tack Micke, men jag lämnar väl frågan om "gräns för ventillyftets effektivitet"....

Att jag tänkte mig ett excel-blad med formel beror lite på att jag kör Linux - där funkar inte de kommersiella "Engine-analyzer" prg för Windows...
Jag satte själv in grundläggande formler för hur volym/varvtal/storlek på ventil osv resulterar för 20 år sedan i ett Excel-ark, och detta använder jag fortfarande... så det vore ju enklast att inkludera en eventuell uträkning på hur och när lyftet når sin gräns, men jag får väl lägga åt sidan så länge..

11

mettis skrev:

Tack Micke, men jag lämnar väl frågan om "gräns för ventillyftets effektivitet"....

Att jag tänkte mig ett excel-blad med formel beror lite på att jag kör Linux - där funkar inte de kommersiella "Engine-analyzer" prg för Windows...
Jag satte själv in grundläggande formler för hur volym/varvtal/storlek på ventil osv resulterar för 20 år sedan i ett Excel-ark, och detta använder jag fortfarande... så det vore ju enklast att inkludera en eventuell uträkning på hur och när lyftet når sin gräns, men jag får väl lägga åt sidan så länge..

Det var bra
Om du kollar på det diagramet som jag laut på 2009cc bygget (sida5) ser du att vid 10mm är det slut med ökningen av flöde = det är ingen ide att ha högre lyft på ventilen
Som du ser är ökningen så liten mellan 10-12mm så om man har en kam som lyfter mer än det så är det som elda för kråkorna och ofta går motorn  taskigt som fan
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

12

mettis, prova köra analyzern genom wine, windows emulator, kan fungera :=)

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

13 Senaste redigerad av mettis (2012-03-24 22:45:10)

Av en händelse..... (jag  skall inte tjata mer sedan?)

Jag satt och scannade in mina kopior av sidor från "den Norska trimhandboken" häromdagen (denna fanns på Bibban på 80-talet...).
Hette "Biltrimmning II" visade det sig när jag kollat igenom mitt material. Dessa sidor tänker jag lägga ut på VW-Maffians hemsida, liksom vi gjort med alla nr av vår avsomnade klubbtidning "VW-Frends".

Hur som, här är ett exempel; -och på baksidan hade jag då på 80-talet gjort ett test med att sätta in std 1600:a motor vs "blueprintad"... ICQ/ad

http://web.comhem.se/uska55/pics/Biltrimmning_II_192.jpg

http://web.comhem.se/uska55/pics/Biltrimmning_II_192_eget.jpg

Som jag nämnde är det ju lätt att lägga in formler i Excel och få en funktion av olika variabler, åtminstånde gjorde jag det....

Edit  -Jag glömde poängen; i boken hade man en "gräns" maxlyft på 1/4 av ventildia !! Som tumregel.....
Och det stämmer ju bra med din kommentar Micke ? Så min fråga om lyft på 17mm istället för 16mm har besvarat sig själv....

14 Senaste redigerad av Sten vW (2012-03-25 03:54:43)

Intressant, har hållt på med mc ett antal år efter vw intresset på 80-90talet, det som slår mig var de låga lyfthöjderna på kammarna på engelska racer mc.
På fabrikatet Velocette så hade katalogracer 1cyl 350cc hojjarna (KTT mk8) ca 11mm lyft med insugsventiler strax över 40mm (hemi, inget squish).
Fick sedan tag på en fabriksracerkam i surt skick men kunde av den utläsa att lyftet inte var ändrat...
De sista hojjarna med tävlingsambitionerav detta fabrikat (Velocette Thruxton 1cyl 500cc) hade 2" insugs ventil, igen ca 11mm lyft!

Detta med 1/4del av lyftet verkar vara en gammal sanning som i stort stämmer med dessa förhållanden.

De "vassa" kammarna på dessa motorer hade kamtider 55, 65, 75, 45deg, gjorde något överslag för någon tid sedan o tyckte att detta var rätt likt min gamla C35 SCAT kam (284grader) som inte i VW sammanhang betraktas som speciellt extrem.

Nu är kanske jämförelsen haltar mellan VW rakt-fram motorer och mc motorer som behöver mer bottendrag för att hala sig ur långsamma kurvor på Isle of Man men ändå...

Så, detta med 1/4 av lyftet verkar vara gammal sanning, hur sant är det egentligen idag?

Sten vW

15

Sten vW skrev:

Intressant, har hållt på med mc ett antal år efter vw intresset på 80-90talet, det som slår mig var de låga lyfthöjderna på kammarna på engelska racer mc.
På fabrikatet Velocette så hade katalogracer 1cyl 350cc hojjarna (KTT mk8) ca 11mm lyft med insugsventiler strax över 40mm (hemi, inget squish).
Fick sedan tag på en fabriksracerkam i surt skick men kunde av den utläsa att lyftet inte var ändrat...
De sista hojjarna med tävlingsambitionerav detta fabrikat (Velocette Thruxton 1cyl 500cc) hade 2" insugs ventil, igen ca 11mm lyft!

Detta med 1/4del av lyftet verkar vara en gammal sanning som i stort stämmer med dessa förhållanden.

De "vassa" kammarna på dessa motorer hade kamtider 55, 65, 75, 45deg, gjorde något överslag för någon tid sedan o tyckte att detta var rätt likt min gamla C35 SCAT kam (284grader) som inte i VW sammanhang betraktas som speciellt extrem.

Nu är kanske jämförelsen haltar mellan VW rakt-fram motorer och mc motorer som behöver mer bottendrag för att hala sig ur långsamma kurvor på Isle of Man men ändå...

Så, detta med 1/4 av lyftet verkar vara gammal sanning, hur sant är det egentligen idag?

Sten vW

Tjänare Sten
Det är lite anulunda i dag än för men det beror vilken gren man trimmar för
I V8 dragracing (pro stock ) är man nästan uppi  1/2 av tallriks diameten av ventil (68mm +28mm lyft)
I dag är ventilfjädrana det stora problemet att man inte kan öka lyftet på ventilen compcam håller på att ta fram en fjäder som skall klara mera lyft än +30-32mm
I vw värden har jag hört talas om lyfthöjder på 20-22mm (prostock)
Sen leker man med flödesbänken och simulerings progam
Om du kollar i F1 så lyfter kamaxelen  någonstans mellan 12-13mm där är problemet slagländen på veven som är cirka 45-50mm
I gammla super toring använder man ventilflytet på grund av att kamaxelen är reglerad med max lyft  så man lurar reglementet
även där labbar med flödesbänken
En sak man ofta glömmer av är avgasrörets på verkan av effekten på en motor av val av kamaxel på volvo supertoring (stcc) gav det 50hk som max med rätt avstämning av avgasröret  men det var på avstämt mellan 7000-8250varv
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

16

Tja, händer inte så mycket, så jag klipper in detta från Sävarforumet (Erland Cox) trots att jag inte skulle....

"När ventilen har lyft 25% av sin diameter så är mantelytan lika stor som ventilarean.
Då kan man ju tycka att det inte är lönt att lyfta mer men det finns flera anledningar till att ändå göra det.
Först och främst har toppen en strypning, antingen i sätet eller lite högre upp.
På bägge sidor om denna strypning så konar toppen upp.
Svårast är tryckåtervinningen i förbränningsrummet när flödeshastigheten ska minskas ner från hög
till stillastående med så små förluster som möjligt.
Ungefär som på bilden nedan:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/4c/Nozzle_de_Laval_diagram.svg/250px-Nozzle_de_Laval_diagram.svg.png

För att få till en diffusor så vill det till att arean ökar lagom fort i storlek efter minsta arean.
Det är enkelt att se i flödesbänken hur långt flödet fortsätter att öka.
Sen brukar man överlyfta förbi där flödet knappt ökar mer för att snabbare nå upp till den punkten.
Jämför med en dörr, den är fullt öppen vid 90 grader.
Men öppnar man den bara till 90 grader så kan man bara accelerera öppningen till 45 grader och
sen måste man börja bromsa ner hastigheten för att kunna stanna vid 90 grader.
Öppnar man 180 grader istället kan man axa fullt förbi 90 grader innan man börjar bromsa dörren
efter att den nått full öppning.

Om du kollar min valve shrouding Excel så kan du se att det finns en gräns för hur stor ventil du kan
ha innan ventilen själv begränsar flödet.
Luften måste runt ventilen utan att hindras allt för mycket av cylinderväggarna.

Det med flödet över 87% av lyftet gäller för en maxad Nascar eller dragracing 2 ventils motor
som har mycket hög duration på höga lyft.
Flödet ska matcha piston flow demand så det gäller att ha högt lyft och mycket flöde när
kolven kräver det om man vill plocka ut hög effekt.

17

Det är ju fortfarande så att ventilsätets utformning ger mer flöde än en själva kanalen. Kan man öka flödet med 20% på en "proffsportad" topp med ett bra ventilsätesjobb så kanske man ska göra det istället för att byta kam.

Ali G

18

Det är som svwerker skriver utformningen av sätet är en av dom stora hemligheten  mettis (även erland ,c håller tyst om sådant )
Om ja säger så här så säger jag inte för mycket  vi är över 50grader på kontakt ytan på ventilsätet och radie
Här kan du se hur dom serut mettis  Dom som inte har foto är special  http://www.goodson.com/Valve-Seat_Cutter_Blades/
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

19

Tack för input - grabbar!
Egentligen är ju denna tråd avslutad ("max ventillyft") ?

Angående detta med ventilsätes-vinklar tänker jag att det verkar som ett "helt radiellt" säte/ventil vore mest effektivast..men det är ju inte så enkelt att fräsa/slipa. Just kontaktytan på ventilen (45 eller 50gr) borde ju bara göra "det lila sista" eller..?

Normalt rymmer jag ju upp under sätet med 70gr fräs och planar ut över sätet  med 15 graders(?) - inget trimtips, utan görs rutinmässigt om man har tillgång till fräsar. Bara för att fastställa bredden på sätet till ca 1,5mm...

20

mettis skrev:

Tack för input - grabbar!
Egentligen är ju denna tråd avslutad ("max ventillyft") ?

Angående detta med ventilsätes-vinklar tänker jag att det verkar som ett "helt radiellt" säte/ventil vore mest effektivast..men det är ju inte så enkelt att fräsa/slipa. Just kontaktytan på ventilen (45 eller 50gr) borde ju bara göra "det lila sista" eller..?

Normalt rymmer jag ju upp under sätet med 70gr fräs och planar ut över sätet  med 15 graders(?) - inget trimtips, utan görs rutinmässigt om man har tillgång till fräsar. Bara för att fastställa bredden på sätet till ca 1,5mm...

Det ger mera om du skär en 30-35graders vinkel över kontaktytan sedan följer med en 15grades ut hela vägen ut i förbrängsrumet
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

21

PPRMicke skrev:

Det ger mera om du skär en 30-35graders vinkel över kontaktytan sedan följer med en 15grades ut hela vägen ut i förbränningsrummet
/// Micke

OK - men tror inte att jag har tillgång till en sådan fräs (hos kamraten jag lånar av...) Denna lånade bild "ser bra ut" och är väl som du menar, Micke?

http://i33.photobucket.com/albums/d57/242gt-r/DSC_0016.jpg

22

Det är ok men det fattas två vinklar i överkant
///// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

23 Senaste redigerad av Kjell T (2012-10-27 12:15:08)

Intressant läsning. Även Ludwig Apfelbeck nämner 25% av ventildiametern i sina böcker. Ventilernas tätningsvinkel är ju oftast 45 eller 30 grader på personbilsmotorer, men på vissa Scania motorer är det 20 grader på insugsventil/säte. Har inte kollat upp hur länge de använt sig av den vinkeln. Någon som vet mera om orsaken till val av den vinkeln?
Tittar man i MIRA katalog över olika ventilsätes frässtål så finns det många olika att välja emellan och många motortrimmare har sin egen design.

24

Mindre vinkel ger ett mindre flöde men större livslängd och på en Scania så prioriteras nog långa serviceintervaller före hög effekt, man har ju en turbo som trycker på.

Varför har många motortrimmare egna lösningar? För att det finns så ofantligt mycket effekt att hämta i en sätesdesign tror jag och det gör oxå att jag gärna lägger ett par tusenlappar på att få detta utfört av någon som har kunskapen istället för att fixa det med grejer som inte ens var moderna på 70-talet.

Ali G

25

Kjell T skrev:

Intressant läsning. Även Ludwig Apfelbeck nämner 25% av ventildiametern i sina böcker. Ventilernas tätningsvinkel är ju oftast 45 eller 30 grader på personbilsmotorer, men på vissa Scania motorer är det 20 grader på insugsventil/säte. Har inte kollat upp hur länge de använt sig av den vinkeln. Någon som vet mera om orsaken till val av den vinkeln?
Tittar man i MIRA katalog över olika ventilsätes frässtål så finns det många olika att välja emellan och många motortrimmare har sin egen design.

Det finns olika anledningar att vinkelen är som den är på en bensinmotor
På diesel motorn  behöver man inte kyla ventilen som man behöver på en bensin motor  ( Diesel at förbränings tempen under 600grader)
På extremt trimmade motorer med höga varvtal o flöde är man uppe i mera än 50grader sen är man inte så noga med varmgång på den typen av aplikasioner på grund av att man använder titanum ventiler o aluminumbrons
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke