1

Någon gång ska man starta sin första tråd här, varför inte ikväll? Franke har faktiskt sporrat mej till det!

Ny på forumet sedan några månader och har inte varit flitig med inlägg men har följt många projekt med stor glädje och kanske kan jag glädja någon annan  ICQ/ab
Vill tacka Franke för att han varit vänlig att bolla idéer och info med mej.

Har varit i detta träsk tidigare och lyckades hålla mej borta i snart 20 år, då var det naturligtvis Cal looker som gällde, Bubblor 67,69,72 T3 Variant,Fastback.

Kompisen (Micke) köpte sej en buss (vi kallar den The Turd) en bajsbrun -75? i Stockholm för 2 år sedan som vi körde hem (Göteborg) då det var kallt som fan, ingen värme inga gummilister mängder av avgaser att gotta sej i....
Då undrade jag vad han skulle med åbäket till? Men det sjönk in och man blev sugen på buss, bestämde mej att det skulle bli en tidig bay.
Nämnde det för frugan att jag var sugen på en buss, oj vad nöjd hon blev...... ägde då div hobby bilar, Porsche 993,924 carrera gt replica, vw Derby 1,3Turbo bla

Sålde lite bilar och tiden gick.
Micke körde motor ras på väg hem från Bug Run i sommras och han jagade en ny motor, hittade en lämplig i Stenungsund 1915cc turbo maskin som vi åkte för att titta på.
Det var inte riktigt vad Micke letade efter egentligen så han avböjde köpet.
Jag passade på att fråga om han visste om någon som hade en tidig bay till salu? jo det vet jag nog sa han, en kille i Fahrvergnugens garage skulle sälja sin.
Ringde han direkt och vi stannade till på vägen hem i Kungälv och tittade på den, jag var såld!! tog den på stående fot.
Daniel (ägaren)hade lite grejor på bussen som skulle skruvas ihop innan övertaget, så det dröjde några veckor innan min nya kärlek var på plats i verkstaden  ICQ/ag  ICQ/ag

Då jag byggt lite bilar i mina dagar har jag lärt mej att för min del funkar det bäst om jag delar upp det i olika projekt då det ibland ändras under bygget.

Så jag börjar med steg 1, den ska bli låååg som fan!
Sen ska den campingutrustas.
Jo så kunde jag inte låta bli att köpa turbo motorn som vi tittade på i Stenungsund ICQ/ag  ICQ/ag

Då kör vi då, håll till godo och kom gärna med synpunkter och idéer ICQ/ae

Så här såg hon ut när hon kom till garaget.

ps är osäker på hur man laddar upp bilder från photobucket men gör ett försök!

http://i1254.photobucket.com/albums/hh6 … 1329040718

Post's attachments

198.JPG, 90.2 kb, 519 x 388
198.JPG 90.2 kb, 432 downloads since 2012-02-25 

2

Det funkade visst, men inte från photobucket bara från hårddisken? kort lektion tack.

Post's attachments

199.JPG, 98.25 kb, 388 x 519
199.JPG 98.25 kb, 414 downloads since 2012-02-25 

200.JPG, 97.11 kb, 388 x 519
200.JPG 97.11 kb, 429 downloads since 2012-02-25 

3

Snygg buss. Välkomen hit och gött att vara tillbaka i träsket ICQ/ab

Medlem i Halmstad Luftkühlers

4

Om du vill klistra in bilder från Photobucket  så använder du "IMG code", dvs. du klickar i den rutan på
Photobucket och sedan väljer du "Klistra in" här på forumet (eller Ctrl-V). Plättlätt ICQ/ab

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

5

Det här bygget är helt i min smak!
Kul att du lägger upp en tråd på det här forumet också , så slipper jag regga mig på det andra för att kommentera.

6

Tack Stefan, och vwgoran ICQ/ag  ICQ/ag

Jag har jobbat på den i några veckor så jag har en hög med bilder...... det underlättade tack

Det gamla framvagnsskrället:

http://i1254.photobucket.com/albums/hh619/Rennsportsverige/207.jpg

Följer lite bilder på slakten av den.

http://i1254.photobucket.com/albums/hh619/Rennsportsverige/220.jpg

http://i1254.photobucket.com/albums/hh619/Rennsportsverige/221.jpg

http://i1254.photobucket.com/albums/hh619/Rennsportsverige/222.jpg

http://i1254.photobucket.com/albums/hh619/Rennsportsverige/227.jpg

Det blir lite avsmalning (193mm) och uppflyttning (90mm)av den med hjälp av egendesignade gavlar som kommer ligga på insidan av rambalkarna.
Kommer behålla bay framvagnen då jag fick med droppade spindlar.

http://i1254.photobucket.com/albums/hh619/Rennsportsverige/010.jpg

http://i1254.photobucket.com/albums/hh619/Rennsportsverige/011.jpg

http://i1254.photobucket.com/albums/hh619/Rennsportsverige/007.jpg

Blir lite att kapa bort....

http://i1254.photobucket.com/albums/hh619/Rennsportsverige/014.jpg

http://i1254.photobucket.com/albums/hh619/Rennsportsverige/016.jpg

http://i1254.photobucket.com/albums/hh619/Rennsportsverige/019.jpg

http://i1254.photobucket.com/albums/hh619/Rennsportsverige/013-1.jpg

http://i1254.photobucket.com/albums/hh619/Rennsportsverige/014-1.jpg

http://i1254.photobucket.com/albums/hh619/Rennsportsverige/015-1.jpg

Fick slakta bort lite på länkarmarna då dom tar i rambalkarna!

http://i1254.photobucket.com/albums/hh619/Rennsportsverige/011-1.jpg

Tubba hjulhus naturligtvis

http://i1254.photobucket.com/albums/hh619/Rennsportsverige/20120214024.jpg

http://i1254.photobucket.com/albums/hh619/Rennsportsverige/20120214022.jpg

Styrarm före och efter "justering"

http://i1254.photobucket.com/albums/hh619/Rennsportsverige/029.jpg

http://i1254.photobucket.com/albums/hh619/Rennsportsverige/035.jpg

Så det får vara nog för ikväll, jobba väl

7

Fasen så grymt ! Och dessutom med camping inredning och turbomaskin , världens bästa Kinderägg liksom !!  ICQ/ag  ICQ/ag

You´ll never know...

8

Men jävlar vilket jobb du gör ................................................

70:a Cab, Gazzer, Variant

9

Ser bra ut, men ska du förstärka ramen nått? det är ju inte så mycket kvar av den efter uppflyttningen

typ1 57, 66 typ14 68
typ2 65, 75 typ3 62 typ4 73
Och husvagn 65.

10

jäkligt klockrent det blir.......tummen upp ICQ/ab

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

11

Det blir fränt det där  ICQ/af
När man monterar gavlarna på insidan rekommenderade killarna på KCW att man även skulle använda stora brickor och muttrar på utsidan av rambalkarna. Jag har inte testat detta själv men det är nog ingen dum idé ?
Du var inte snål med kortningen i alla fall, den lär nog bli galet stum i fjädringen så du kanske ska prova att plcoka bort dom yttre torsionsstavarna.

12

Föstärkningar är klart, 2mm plåt förutom i "u-et" ni fattar.

Franke: såg att dom gjort det men finns ingen plats för det, har gängat hela vägen igenom och kommer ha bultar M12x1,75x70 i 12/9 kvalitet så det blir nog stadigt, vad kan hända Default/lol
Tack alla för vänliga ord.

Här kommer dom sista bilderna jag har på lager, nya kommer snart ICQ/ad

http://i1254.photobucket.com/albums/hh619/Rennsportsverige/020.jpg

Förstärknings jobbet

http://i1254.photobucket.com/albums/hh619/Rennsportsverige/001.jpg

http://i1254.photobucket.com/albums/hh619/Rennsportsverige/002.jpg

http://i1254.photobucket.com/albums/hh619/Rennsportsverige/003.jpg

http://i1254.photobucket.com/albums/hh619/Rennsportsverige/004.jpg

http://i1254.photobucket.com/albums/hh619/Rennsportsverige/005.jpg

http://i1254.photobucket.com/albums/hh619/Rennsportsverige/012-2.jpg

http://i1254.photobucket.com/albums/hh619/Rennsportsverige/010-1.jpg

http://i1254.photobucket.com/albums/hh619/Rennsportsverige/013-2.jpg

http://i1254.photobucket.com/albums/hh619/Rennsportsverige/015-2.jpg

http://i1254.photobucket.com/albums/hh619/Rennsportsverige/016-1.jpg

http://i1254.photobucket.com/albums/hh619/Rennsportsverige/021-1.jpg

13

Rejäl sänkning,kommer bli riktigt frän ICQ/ab  Blir lite jobb med bakvagnen också kan jag gissa om det ska matcha fram.

14

Misstänker du gör ett golv med framaxel "kickup" vad blir lägsta punkten fram.?? under bussen?
bak kan man tänka uppflyttad bakvagn/torrisionsrör? eller "nöjer" du dig med uppflyttat växellåda/motorpaket.
uppsvängda notschade svärd?? 
det finns helt klart potencial för en asfalt skrapare/vägbuledödare.. skulle inte vara körbar här, då kommunen envisas med massor dylika.. ICQ/am
trevligt att se dina "övningar" ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

15

Intressant bygge, kommer att följas och välkommen till Boxerville ICQ/ab

16

Ricktigt grymt bygge. detta kommer följas

www.Bugmeet.se

the lower to the ground the closer to hell, thats where were all goin anyway.

17

Vilken härlig morgon.
Solen strålar och den första tråden man kollar in är denna.
Fantastiskt!

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

18

michaelth skrev:

Misstänker du gör ett golv med framaxel "kickup" vad blir lägsta punkten fram.?? under bussen?
bak kan man tänka uppflyttad bakvagn/torrisionsrör? eller "nöjer" du dig med uppflyttat växellåda/motorpaket.
uppsvängda notschade svärd?? 
det finns helt klart potencial för en asfalt skrapare/vägbuledödare.. skulle inte vara körbar här, då kommunen envisas med massor dylika.. ICQ/am
trevligt att se dina "övningar" ICQ/ag

Kommer modda soffan bak och sätta den fram troligtvis, golvet i mitten får en liten kickup på ca 5cm.
Kommer naturligtvis flytta upp styrsnäckan lite så den går fritt, lägsta punkt blir gavlarna ca 3cm under ramen.
Bak kommer rören smalnas av, hur mycket vet jag inte än, har kollat på Boris från Blackhands som bytte låda till 1302/03 och på så sätt kunde man flytta in länkarmarna ytterligare. Ett plus är att man sänker varvet på motorn, har sett att en ny 3:88 utväxling bara kostar ca 150-170 dollar.
Hoppas kunna köpa Frankes svärd när dom är klara  ICQ/ad
Åker nog på att höja motorpaketet då den nya motorn har extra sump och det är ju inte till fördel för slädar...

Bor bra här då jag är helt befriad från vägbulor ICQ/ag  ICQ/ag
Blir nog att jag monterar Hijackers både fram och bak som kan lyfta lite när det behövs ICQ/ab

19

j:son skrev:

Vilken härlig morgon.
Solen strålar och den första tråden man kollar in är denna.
Fantastiskt!

Tack grabbar!

20

Kommer att bli grymt häftig  ICQ/ae

21

Ser bra ut. Ska bli roligt att se den på hjul.

Tummen upp för röd inredning!

22

Bra att du nämnde det med att plocka bort några bladfjädrar Franke, är fundersam om den kommer bli stum utan att plocka bort några?
Någon som har erfarenhet av att inte ta bort när man kortat?
Sänkte en bubbla genom att bara plocka bort blad tills det var bara typ 3 st kvar när jag var ung och självutnämnd expert.... det funkade vad jag vet i minst 2år tills jag sålde den, det hade jag aldrig gjort idag naturligtvis  ICQ/ad

Hur mycket kan jag behöva höja hjulhusen? man vill ju inte sitta som en gamnacke heller, någonstans mellan 5-10 cm?
Kommer köra med hjulen som sitter på idag, minns inte däckdimention nu, och soffan kommer sänktioneras så den blir ca 5-7cm tjock

23

Med 80-85mm kortning blir fjädringen ganska stum, så ditt fall lär det inte fjädra många mm med alla stavar på plats  ICQ/ab

Angående tubbning av hjulhus så tyckte jag att det var lagomt med en höjning på 50mm ihop med orginalstolar och min längd på 180cm.
Ska man köra superlågt behövs det tubbas mer, men då är en tunnare stol/dyna att föredra.

24

Gött att se dig här my friend ! keep up !!

/Fredrik Borbos
borboscustoms.se

25

Franke skrev:

Med 80-85mm kortning blir fjädringen ganska stum, så ditt fall lär det inte fjädra många mm med alla stavar på plats  ICQ/ab

Angående tubbning av hjulhus så tyckte jag att det var lagomt med en höjning på 50mm ihop med orginalstolar och min längd på 180cm.
Ska man köra superlågt behövs det tubbas mer, men då är en tunnare stol/dyna att föredra.

Ok tack, provar med att plocka bort dom yttersta så får jag känna på den lite.