25hpman: "Vad för slags bil står till vänster? En Morris Minor?" nepp, det är 2 st fiat 500 
Va kul att ni vill se! då kör vi från början, tänker dra ut lite på det men räkna med en update per dag. :-)
ja börjar med lite bakgrundshistoria.
Det hela började med att min morfar (Lars "lasse" Strid) dog.

Under sin tid hade hand bland annat ett åkeri som verkade i norrköping vid namn Strids transporter som körde mycket åt Norrköpings tidningar. Vet ej årtal såhär i huvudet men troligen snackar vi 50-70tal. Han var en riktig skrotsamlare och sålde nästan aldrig någonting, men tog gärna hand om saker andra lämnat till grovsopor.
Efter sig lämnade han bland annat fyra stycken lagerlokaler med gammla bilar och grejer varav det mesta gick på aktion för att arvet skulle bli "rättvist fördelat" mellan hans närmaste.
Bland dessa tusentals prylar, mopeder, båtar, gräsklippare och 20-tal bilar (bland annat: 3 st fiat 500 (de två i sämst skick ser ni bredvid bubblan), en opel kapitän, bmw 1600, cheva blazer, ett gäng gamla mb, en volvo titan) mf, lyckades jag rädda bubblan.
Många av bilarna hade gått som tidningsbilar, men inte bubblan. Den köptes (om ja läser gamla registreringsbeviset rätt) sommaren 1969 från en Herr Christer Tynell. troligtvis stående på två nästan nya däck som han monterat(har kvittot).
Bubblan var Mormors privata bil som hon körde ärenden med i stan och tog familjen ut på landet i. Bubblan var även den första bilen som mamma körde när hon tagit körkort. Och antagligen övningskörde en del i också. :-)
(En bild där min pappa kör i snön. Och ett hörn på en bild där bubblan står parkerad i sommarsolen som ja hitta i mammas gamla album)

Eftersom åkeriet hade en mekaniker fick han även ta hand om att fixa och serva bubblan då det behövdes. (tror han hette Stig men vet ej så mycket om denna mannen) Detta gjorde att bubblan hölls välservad om än med mycket "snabblagningar".
Hösten 1982 utfördes sista kännda besiktningen och 200 mil senare ställdes bilen där jag hittade den. Väntandes på en ny förare i 25 år.
När bilen ställdes där skulle det ännu dröja 8 år innan jag ens föddes 
Ja köpte den för 3000 kr. Och nu var det dags att släpa ut den ur sin håla för att se vad jag köpt mig för något.
Första problemet var att nyckeln inte gick att hitta. bilen var olåst, men rattlåset gick i. Efter många timmars sökande i deras lägenhet, och ett dussin vw nycklar som inte passade så hitta vi nyckeln under bilens dörrmatta. då hade vi nästan släpat den halvägs ut 
Idag får ni se hur det såg ut när vi hämtade den:

En tanig, finnig, 16 årig nybliven bilägare :-P

Hittade ett takräcke bredvid som ja tycke borde passa.

kolla nrplåten bredvid, härinne ser bubblan ny ut 

nån gång har bilen vart i piteå, klistermärket sitter kvar även efter renoveringen 

Någon som orkade läsa igenom allt idag??