Hej på Er
Efter tio års frånvaro i VW-träsket, (då jag bla slängt två kompletta motorer ja inte ”hade plats för” ) är jag nu på väg tillbaka..
Jag vill byta ut 34 hk motorn, mot något med lite mer kraft..
För anledningen till att ja sluta använda bilen var att det ”tog för lång tid” när man skulle någonstans..
Å ja vill renovera den i ”lugn å ro” (läs att det kommer dröja)
Efter å ha tittat på en hög skrot för 2500,- i helgen 20 mil bortl..
Börja jag tröttna, å funderar på att köpa en ny motor från amerika..
Så jag drar dit om två veckor.. å kom på att jag inte har någon aning om vad/var jag ska köpa..
Har aldrig vart där..
Men jag vill ha original stuk på bilen..
Så inga modifieringar är planerade. Utan vill jag ha den helt original igen – är planen att bara byta motor å ev växellåda igen..
Jag blir väldigt snurrig av att titta runt på hemsidor ang priser, vilka firmor, vilka delar osv..
Därför vänder jag mig till Er för hjälp rekommendationer, å ”prisuppfattning” vad det kan tänkas hamna på ?
Har tre huvudspår, som jag vill bolla med er..
Köper gärna short/longblock, komplett, dels verkar det billigare, men för att få ihop det snart, alt nån form av byggsats, eller kit (så man kan få med allt)..
Men har inte direkt obergränsad budget..
Orig 1600 motor, med tex dubbla Solex 35:or, för å få ner förbrukningen.. (ormbo kanske)
här e isf frågan finns det någon firma Ni kan rekommendera ?
blir d en sån här lutar det mot komplett/alt short/longblock..
Är det nya mexico motorer, isf skiljer det mellan dom innehållsmässigt ?
Alt 2 är ju att byta ut d delar man egentligen vill, motviktsvev, 90,5cyl?, Nygjutningar av toppar, förgasare, w100-liknande kam..
Men hur mycket skiljer det i pris, kan d löna sig att köpa å uppgrader en 1600 motor..
Dessa verkar finnas ihopmonterade, isf får ni gärna ge rekomendationer på firmor, krinutrustning osv..
Vill gärna ha AS41 (eller ett orig block), å att innehållet inte e ren dynga – så synpunkter/rekommendationer på detta mottages gärna..
Alt3 är väl att löpa linan ut, hur stor motor man nu får plats med i ett omodifierat motorrum..
Med lite ballare grejer kam med, känns kanske inte sååå aktuellt (tror inte ja har råd egentligen), men det är ju ändå en massa pengar som ska ut så "lite" mer..
Så vad säger Ni som kan, vart med ?
Planen är att skicka det själv.. å försöka slippa tull osv..
Synpunkter / tips på det mottages naturligtvis också..
tack på förhand
/Peter

Detta kan du ju lösa genom att packa allt i en bastant låda och skicka med båt som privatperson.