1

Hej på Er

Efter tio års frånvaro i VW-träsket, (då jag bla slängt två kompletta motorer ja inte ”hade plats för” ) är jag nu på väg tillbaka..

Jag vill byta ut 34 hk motorn, mot något med lite mer kraft..
För anledningen till att ja sluta använda bilen var att det ”tog för lång tid” när man skulle någonstans..
Å ja vill renovera den i ”lugn å ro” (läs att det kommer dröja)

Efter  å ha tittat på en hög skrot för 2500,- i helgen 20 mil bortl..
Börja jag tröttna, å funderar på att köpa en ny motor från amerika..

Så jag drar dit om två veckor.. å kom på att jag inte har någon aning om vad/var jag ska köpa..
Har aldrig vart där..

Men jag vill ha original stuk på bilen..
Så inga modifieringar är planerade. Utan vill jag ha den helt original igen  – är planen att bara byta motor å ev växellåda igen..

Jag blir väldigt snurrig av att titta runt på hemsidor ang priser, vilka firmor, vilka delar osv..
Därför vänder jag mig till Er för hjälp rekommendationer, å ”prisuppfattning” vad det kan tänkas hamna på ?

Har tre huvudspår, som jag vill bolla med er..
Köper gärna short/longblock, komplett, dels verkar det billigare, men för att få ihop det snart, alt nån form av byggsats, eller kit (så man kan få med allt)..
Men har inte direkt obergränsad budget..

Orig 1600 motor, med tex dubbla Solex 35:or, för å få ner förbrukningen..  (ormbo kanske)
här e isf frågan finns det någon firma Ni kan rekommendera ?
blir d en sån här lutar det mot komplett/alt short/longblock..
Är det nya mexico motorer, isf skiljer det mellan dom innehållsmässigt ?

Alt 2 är ju att byta ut d delar man egentligen vill, motviktsvev, 90,5cyl?, Nygjutningar av  toppar, förgasare, w100-liknande kam..
Men hur mycket skiljer det i pris, kan d löna sig att köpa å uppgrader en 1600 motor..
Dessa verkar finnas ihopmonterade, isf får ni gärna ge rekomendationer på firmor, krinutrustning osv..
Vill gärna ha AS41 (eller ett orig block), å att innehållet inte e ren dynga – så synpunkter/rekommendationer på detta mottages gärna..

Alt3 är väl att löpa linan ut, hur stor motor man nu får plats med i ett omodifierat motorrum..
Med lite ballare grejer kam med, känns kanske inte sååå aktuellt (tror inte ja har råd egentligen), men det är ju ändå en massa pengar som ska ut så "lite" mer..

Så vad säger Ni som kan, vart med ?

Planen är att skicka det själv.. å försöka slippa tull osv..
Synpunkter / tips på det mottages naturligtvis också..

tack på förhand

/Peter

2

bark1 skrev:

Hej på Er

Efter tio års frånvaro i VW-träsket, (då jag bla slängt två kompletta motorer ja inte ”hade plats för” ) är jag nu på väg tillbaka..

Jag vill byta ut 34 hk motorn, mot något med lite mer kraft..
För anledningen till att ja sluta använda bilen var att det ”tog för lång tid” när man skulle någonstans..
Å ja vill renovera den i ”lugn å ro” (läs att det kommer dröja)

Efter  å ha tittat på en hög skrot för 2500,- i helgen 20 mil bortl..
Börja jag tröttna, å funderar på att köpa en ny motor från amerika..

Så jag drar dit om två veckor.. å kom på att jag inte har någon aning om vad/var jag ska köpa..
Har aldrig vart där..

Men jag vill ha original stuk på bilen..
Så inga modifieringar är planerade. Utan vill jag ha den helt original igen  – är planen att bara byta motor å ev växellåda igen..

Jag blir väldigt snurrig av att titta runt på hemsidor ang priser, vilka firmor, vilka delar osv..
Därför vänder jag mig till Er för hjälp rekommendationer, å ”prisuppfattning” vad det kan tänkas hamna på ?

Har tre huvudspår, som jag vill bolla med er..
Köper gärna short/longblock, komplett, dels verkar det billigare, men för att få ihop det snart, alt nån form av byggsats, eller kit (så man kan få med allt)..
Men har inte direkt obergränsad budget..

Orig 1600 motor, med tex dubbla Solex 35:or, för å få ner förbrukningen..  (ormbo kanske)
här e isf frågan finns det någon firma Ni kan rekommendera ?
blir d en sån här lutar det mot komplett/alt short/longblock..
Är det nya mexico motorer, isf skiljer det mellan dom innehållsmässigt ?

Alt 2 är ju att byta ut d delar man egentligen vill, motviktsvev, 90,5cyl?, Nygjutningar av  toppar, förgasare, w100-liknande kam..
Men hur mycket skiljer det i pris, kan d löna sig att köpa å uppgrader en 1600 motor..
Dessa verkar finnas ihopmonterade, isf får ni gärna ge rekomendationer på firmor, krinutrustning osv..
Vill gärna ha AS41 (eller ett orig block), å att innehållet inte e ren dynga – så synpunkter/rekommendationer på detta mottages gärna..

Alt3 är väl att löpa linan ut, hur stor motor man nu får plats med i ett omodifierat motorrum..
Med lite ballare grejer kam med, känns kanske inte sååå aktuellt (tror inte ja har råd egentligen), men det är ju ändå en massa pengar som ska ut så "lite" mer..

Så vad säger Ni som kan, vart med ?

Planen är att skicka det själv.. å försöka slippa tull osv..
Synpunkter / tips på det mottages naturligtvis också..

tack på förhand

/Peter

En jungel det där så svårt att ge råd.Dom billigaste motorerna ska du passa dig för eftersom dom oftast innehåller enbart snikdelar typ gjuten vev,gjutet svänghjul och bedrövliga toppar.

3

Var i staterna ska du ???
Det kan vara svårt att köpa prylar i vissa stater
Köp ett block till att starta med (kan vara svårt att få platts i väskan ibland( Max vikt 22,8kg  )
Om du skall till florida (jag åker dit den 8/3) så behöver du skicka prylana i god tid sen kan det vara knepigt att betala här och sända dit du skall om du inte är kund hos firman du har tänkt köpa hos
Ps nästan allt är hundra procent billigare där eller mer
Jag skulle lasta väskan full med prylar sen sänder du kläderna hem med posten
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

stickan:

okaj - sånt vill jag ju veta..
Vad/var rekomenderar du, att man köper.. blev intresserad av en thomas A som plockade ut rätt mycket effekt ur en oöppnad 1600..
då kände jag att även om jag inte "tog det lika långt", kunde man få ett gäng driftsäkra hästkrafter - eftersom 1600 motorerna "verkade billiga" iaf

Micke:

Kaliforninen.. trodde det var där det fanns stor mycke folkvagns grejer/affärer/utbud..
hade ev tänkt å skicka det, med båt.. klart att rätt mycket går ju å ta som handbagage..
jo hoppas att d skulle/skall gå å få ihop nått billigare än hemma.
men skulle kanske tänkt igenom mer innan.. men hur roligt blir det..

hoppas att jag ska få med mig en motor hem, så kom gärna med mer tips/idéer

5

Jag skulle i ditt ställe köpa på mig en motor i delar.Då kan du köpa kvalitetsdelar och få en större motor för i stort sett samma pengar som du får ge för en 1600-motor som är startklar.

6

bark1 skrev:

stickan:

okaj - sånt vill jag ju veta..
Vad/var rekomenderar du, att man köper.. blev intresserad av en thomas A som plockade ut rätt mycket effekt ur en oöppnad 1600..
då kände jag att även om jag inte "tog det lika långt", kunde man få ett gäng driftsäkra hästkrafter - eftersom 1600 motorerna "verkade billiga" iaf

Micke:

Kaliforninen.. trodde det var där det fanns stor mycke folkvagns grejer/affärer/utbud..
hade ev tänkt å skicka det, med båt.. klart att rätt mycket går ju å ta som handbagage..
jo hoppas att d skulle/skall gå å få ihop nått billigare än hemma.
men skulle kanske tänkt igenom mer innan.. men hur roligt blir det..

hoppas att jag ska få med mig en motor hem, så kom gärna med mer tips/idéer

DBR Tomas snörra var lite tillfixade toppar på vet jag
Du kan kolla in på VEE DUB sen kanse du kan få en shop genom gång om du besöker CB sen skall man inte glömma Gene Berg om du snackar så får du såkert kolla deras shop sen på på sidan av I5 har du gammla jonnys speed o crom som i dag heter Moore parts
Som stickan säjer köp kvalitet prylar typ vev / stakar /cyllar kanse toppar så får du en bilig stor cubiks motor för samma pris som en 1600
som du kan har roligt med
Ps köp tidningen dune buggies and HOT VW.s så finner du addressena till köp ställenen i CA ICQ/ab 
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

7

Den samlade erfarenheten är i bästa fall dålig gällande "turn-key" postorder-motorer från USA. Det är i alla fall mitt intryck efter att ha varit med i svängen i +20år.

Priset kan upplevas fördelaktigt, men ofta tycks motorerna skruvas ihop av delar som blivit över och enligt ett recept som ingen normalbegåvad och hyggligt påläst motorbyggare skulle välja.

Kan väl dessutom anta att det i många fall är så att motorn sätts ihop av en person utan större entusiasm och noggranhet. Detta är i alla fall det intryck man får från folk som skruvar isär dessa maskiner post mortum.

För att få en maskin som harmonierar och lämnar rätt effekt och körbarhet måste ingående delar väljas med omsorg och sedan i de flesta fallen bearbetas för att fungera. Betrakta alla eftermarknadsdelar som halvfabrikat.
Det finns många exempel på turn-key-motorer på 2,3l som lämnar mindre effekt än en korrekt byggd 1776cc maskin.

Nä, gör som de flesta ovan redan skrivit; Förkovra dig i ämnet, kontakta någon som kan hjälpa med tips och råd och formulera en specifikation. Köp sedan delarna löst och skruva ihop den själv. Tror inte att det blir mycket dyrare än en turn-key motor och du har full kontroll på saker och ting samt kan njuta av känslan att ha gjort det själv  ICQ/ab

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

8

ok jag fattar att dom färdiga motorerna e skit..

jag trodde att dom var "nya mexiko motorer".. å fått för mig att dom va rätt bra.. nästan som en orig tysk faktiskt..
så min tanke med en sån va å köra dubbla förgasare, ormbo å lite hemfilade toppar (å kanske andra vippor).
Å få en hållbar motor med kanske dubbla originaleffekten.. till "relativt" liten kostnad..

men då får jag försöka satsa på lösa delar - ska sätta mig å räkna lite..
å försöka hitta nån lämplig nivå - kom gärna med förslag ICQ/ad

mina idéer är samma som innan (med undantaget från en nästan orig 1600 då.. )

kommer nog ställa fler frågor..

9

Mexico motorer har gjutna vevar och gjutna stakar. Duger till taxi bilar i Mexico City. Eftersom du numera bara får ha en stor resväska gratis så lönar det sig att köpa en väska på plats och betala 400 dollar och ta den på flyget. Eftersom en vw -motor väger 80 kg så har du inte en chans att få den med dig hem i delar. Tänk ut vilka delar du behöver och köp dom tunga delarna i Sverige,det lönar sig.

10

ok, va ett tag sen ja öppna en folkamotor - kommer inte ihår att d va smidda grejjer i dom..

Skulle det bli billigare att köpa tex block, vev, svänghjul i sverige ?
Än att skicka det - å betala tull ?

har läst å kollat priser å läst å kollat priser..
det springer rätt snabbt iväg - såg att CB hade "kompletta byggsatser" - kanske kan va nått?

Kan det vara fördel å köpa allt på ett ställe, (få någon rabatt tex)

sökt, men har just nu några frågor ja inte hittat svar på, men det är nått ja vill "veta" innan börjar spåna på motorrecept..

1. 1,5" värmekamrar, finns det många som säljer - "hur stor/stark motor kan man köra dom på" (Hur långt är ett snöre), värme är ju rätt gott att ha.. (å bygga nått eget = några år utan värme)

2. Hur bred motor - när börjar det bli trångt i en 63 motorrum (oxå hur långt är ett snöre), men på ett ungefär..

3. Växellådor, har letat efter en 1500(helst), 1300 svingaxellåda ett tag(gärna för 12V), men inte sett några - är iofs inte med i svängen. Bör det gå å få tag på i sverige eller ska man köpa med sig detta oxå ?

Tack för alla svar

/Peter

11

Köp i USA, skicka med båt hem, blir betydligt billigare än att köpa här sverige.Även de reält tunga sakerna blir billigare (block,vev,svänghjul ) dra ut allt ur sina kartonger/förpackningar och slå i det i lite olijga trasor så slipper du tull/moms också.

CB's är trevliga att ha att göra med så länge man inte försöker via mail. ring dom och säg vad du vill ha så sätter de ihop ett paket åt dig vilket brukar bli lite billigare än lösdelspriset. de brukar också komma på saker som man själv lätt glömmer. Mitt största tips från mina egna motorbyggen är att tänka en, två tre, fyra gånger så du verkligen får med allt. en del kan kosta $5 där borta men här hemma går den på 150kr för det ett par gånger så blir det snabbt pengar.

Jag kör med 84mm vev, 5.700 tums stakar och B-kolvar i min 63'a, trångt är bara förnamnet! nästintill omöjligt. kommer nog byta kolvar, någon vinter för att få den att smalna av lite.

12

Om du ska köpa delar från USA så ska du köpa allt där.Ju mer du köper ju billigare blir det jämfört med att köpa här hemma.Även om du får betala frakt (dyr),tull 4-5% + moms 25% på delarna,tullkostnaden och frakten så tjänar du många tusenlappar.

13

tackar för svaren ICQ/ab

Det är många som verkar positiva ang CB.. så har tänkt att köpa rätt mycket grejer där..

Jo allt å lite till ska med  ICQ/ad

Va ungefär så ja tänkte göra - å skicka det som privatperson ICQ/ab

är det såpass trångt att du skulle rekomendera att bygga med kortare stakar/slag direkt (eller byta kolvar - låter iofs bra dyrt..)

Har tittat på insput insugen - å dom ser ut å ta ännu mer plats..

tänkt har jag gjort i  bar många år på detta, så jag "hade klar bild av vad jag ville ha" tills jag börjar realisera - då blir det tyvärr att man vill "ta i ett steg till.."

inga synpukter/idéer ang om hur motorn skall byggas/begränsas med värmekamrar ?

14

ligger bilder i min tråd på zatzy.  det är för trångt. jag har fått modda rätt mycket i karossen.

15

CB är bra att handla av och dom har säkert åxå allt du behöver.Enda nackdelen är att dom bara skickar på dyraste sättet. ICQ/ac Detta kan du ju lösa genom att packa allt i en bastant låda och skicka med båt som privatperson.

16

www.jetcarrier.com rekommenderade CB för att få ner fraktpriset då jag skulle beställa hem topplock mm.Vet inte hur det fungerar däremot då det slutade med att jag beställde både CB-delarna + lite annat från Vee Dub istället som hade lite mer sansade fraktpriser.

17

Jag handlar nästan allt från Vee Dub. Bra mycket bättre priser på frakt när det ska hem till Sverige. Snabba att svara på mail också.

18

tjo har kollat å räknat en del..

det drar fort iväg..
känns som man borde försöka köpa fläkt, fläktkåpa, generator, startmotor kylplåtar begagnat, för å kunna lägga mer pengar på motorn.. (hör av Er som har ICQ/ad )

men ser att många i Usa kör med singelweber, å då änkte jag (för att spara pengar), att sätta spridarna i ändbitarna (eller köpa färdiga med spridare), Köra med ett spjällus där förgasaren satt..
Hur tror Ni detta skulle funka, ändbitarna ser ju inte direkt "högflödande" ut, å jag har försökt se vad för effekter dom plockar ut men förgasare på detta sätt, men samma som bredd på motor funnit nada..
Å sen isf byta t förgasare eller separata själlhus i framtiden..
Jag fattar att med "väldigt vass" kam kommer det att bli en hel del problem, men hade ändå tänkt att bygga en "gatmotor"..

gärna synpunkter på detta ICQ/ab

19

bark1 skrev:

tjo har kollat å räknat en del..

det drar fort iväg..
känns som man borde försöka köpa fläkt, fläktkåpa, generator, startmotor kylplåtar begagnat, för å kunna lägga mer pengar på motorn.. (hör av Er som har ICQ/ad )

men ser att många i Usa kör med singelweber, å då änkte jag (för att spara pengar), att sätta spridarna i ändbitarna (eller köpa färdiga med spridare), Köra med ett spjällus där förgasaren satt..
Hur tror Ni detta skulle funka, ändbitarna ser ju inte direkt "högflödande" ut, å jag har försökt se vad för effekter dom plockar ut men förgasare på detta sätt, men samma som bredd på motor funnit nada..
Å sen isf byta t förgasare eller separata själlhus i framtiden..
Jag fattar att med "väldigt vass" kam kommer det att bli en hel del problem, men hade ändå tänkt att bygga en "gatmotor"..

gärna synpunkter på detta ICQ/ab

Ja,all plåt till kylsystemet ska du köpa begagnat här hemma.Eftermarknadsplåtarna är bara skit med usel passform.

20

Hej igen - har försökt knåpa ihop vad jag "vill ha".. (hemdatorn gick sönder i lör, så ja sitter å kollar runt på jobbet...)
Hoppas att ni inte tycker ja e för tjötig..

jag vill ha en driftsäker motor, att "puttra runt med", både semesterturer, å tex till stockholm över helgen..
Vill gärna kunna hålla 110, på motorvägen - å hänga på trafiken på landsvägar..
Så kylning, å även soppaförbruknin e en sak ja tycker e viktig (alltså att den inte drar 1,5 liter milen lugn körning)
Men vill gärna kunna skrämma någon v8-bil hona vtech när man stämplar på..
Har inte plan att varva över 7, å skulle gärna ha maxeffekten runt 6 kanske ?

som jag dessutom sagt, vill jag gärna att den får plats utan att modifiera motorutrymmet.. (har inte kunnat hitta så mycket om det dock)..

detta är vad jag tror på ett ungefär vad jag vill ha..

- AS41 block´, med 94mm cylindrar
- CB vev 78mm vw journaler - Stakar är lite öppet, men orig längd Tänkte nog köpa lite billigare stakar
- CNC portade 044 fastnat lite på "mini wedge", men dom kanske är för stora ?
- 1 5/8 avgas ( detta vet jag iofs inte om det är lagom storlek
- aluminium oljepump 26mm
- kamaxel är väldigt öppet, vill ha en kan som är "snäll mot ventilsystemet" är därför sugen på att köra utväxlade vippor..

jag funderar på lättat svänghjul, men många här säger att det sliter hårt på motorn, blir detta även ett problem med ny vev, om man balanserar allt ihop..

Filter i sumpen, gillar idén, men har inte hört (sett) en enda åsikt om det..

Funderar på att köra original kylsystem, med extra frisklufts intag..
ev lyfta bakluckan under varmtväder/långkörning. å om d inte duger uppdatera i efterhand..

Vill helst ha dubbla webrar, msstänker att detta ligger i gränszoonen för 44-48:or..

Lämpligt komp? i USA kör dom ofta runt 8,5-1, å här i sverige, kör vi ofta betydligt högre..
Som med kammen, känns det viktigare med driftsäkerhet (värme) än att få ut den sista hästkraften.

gärna synpukter/förslag/idéer.. (åker om en vecka:) )

tack på förand

/Peter
ska jag skapa en ny tråd ?

21

Det första du ska glömma är filter i sumpen. Det hindrar flödet och du har inget tryck där.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

22 Senaste redigerad av PPRMicke (2012-03-05 16:23:12)

bark1 skrev:

Hej igen - har försökt knåpa ihop vad jag "vill ha".. (hemdatorn gick sönder i lör, så ja sitter å kollar runt på jobbet...)
Hoppas att ni inte tycker ja e för tjötig..

jag vill ha en driftsäker motor, att "puttra runt med", både semesterturer, å tex till stockholm över helgen..
Vill gärna kunna hålla 110, på motorvägen - å hänga på trafiken på landsvägar..
Så kylning, å även soppaförbruknin e en sak ja tycker e viktig (alltså att den inte drar 1,5 liter milen lugn körning)
Men vill gärna kunna skrämma någon v8-bil hona vtech när man stämplar på..
Har inte plan att varva över 7, å skulle gärna ha maxeffekten runt 6 kanske ?

som jag dessutom sagt, vill jag gärna att den får plats utan att modifiera motorutrymmet.. (har inte kunnat hitta så mycket om det dock)..

detta är vad jag tror på ett ungefär vad jag vill ha..

- AS41 block´, med 94mm cylindrar
- CB vev 78mm vw journaler - Stakar är lite öppet, men orig längd Tänkte nog köpa lite billigare stakar
- CNC portade 044 fastnat lite på "mini wedge", men dom kanske är för stora ?
- 1 5/8 avgas ( detta vet jag iofs inte om det är lagom storlek
- aluminium oljepump 26mm
- kamaxel är väldigt öppet, vill ha en kan som är "snäll mot ventilsystemet" är därför sugen på att köra utväxlade vippor..

jag funderar på lättat svänghjul, men många här säger att det sliter hårt på motorn, blir detta även ett problem med ny vev, om man balanserar allt ihop..

Filter i sumpen, gillar idén, men har inte hört (sett) en enda åsikt om det..

Funderar på att köra original kylsystem, med extra frisklufts intag..
ev lyfta bakluckan under varmtväder/långkörning. å om d inte duger uppdatera i efterhand..

Vill helst ha dubbla webrar, msstänker att detta ligger i gränszoonen för 44-48:or..

Lämpligt komp? i USA kör dom ofta runt 8,5-1, å här i sverige, kör vi ofta betydligt högre..
Som med kammen, känns det viktigare med driftsäkerhet (värme) än att få ut den sista hästkraften.

gärna synpukter/förslag/idéer.. (åker om en vecka:) )

tack på förand

/Peter
ska jag skapa en ny tråd ?

Hej Peter
Läs denna artikel som tidningen hot vw,s  hadde under några nr  http://www.cbperformance.com/Nov2006.asp
Den kanse kan  ge några ider om motor bygge
Vi har bättre soppa här hemma därför lite högre komp i motorena cirka  9-9,5-1

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

23

kanske formularade mig konstigt..

Bensinförbrukningen är inte på något sätt, prio ett (rimmar..)
Utan menade bara, att jag inte ville att den skulle dra orimligt mycket, men detta är ju tänkt att vara ett mellanting mellan en bruksmotor/prestanda motor..

Vill ju ha effekt, men inte att den ska behöva tillsyn varje helg, eller att den "går illa" på låga varv.
Har inga planer att köra på strippen, men jag bygger ju motorn för att få mer kräm ICQ/ab

så jag vill gärna ha synpukter på motorn jag funderar på att plocka ihop, å lite tips/förslag ang kam/förg..

har läst den artikeln, å den är intressant.. men jag hade ju hoppats att kanske nå driftsäkra 130-150 hk, med jämn tomgång(någorlunda), å lite bottendrag..

om Ni hänger med

24

Jag tycker att ditt konsept med 94/78 låter trevligt sen med dom topparna är lika trevligt 
sedan avgasröret blir bra med 1,5/8 (Gärna A1) sedan en FK8 kam och 1,4 vippor   sedan ett par weber idf 44 så kan det bli trevligt som fan
så kanse du får en förbrukning  runt litern
Ps skit i en 26mm olje pump köp en 30mm så får du mera flöde i olje systemet( brukar gå kallare när man prässar motorn ) 
Du bör hänga av raggarbilar o japps
//// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

25

ok då kör vi nog på detta ICQ/ab (Måste beställa vissa av grejerna ikväll - så lite stressad är jag)
men önskar då fler synpunkter.....

stakar - hade tänkt köra original, eller "unitech performance" typ nya orig,dessa vaslut, eller kanske på scat I-beam istället..
Vippor, d finns ett jättebilligt "forged 1,4-1" på vee dubs, kan d va nått å ha eller är det smartare att satsa på tex CB:svippställ ?
får det plats med engle fk8 å 1,4 vippor under original ventilkåpor ?

Den gamla klassiska 94x82 cylindersatsen utan d finns "AA" eller wiseco istället - tänkte köra på "AA"..

Fördelar frågan då ? här känner jag mig rätt vilsen

Finns ju en hel del å välja, 009 e ju billig, å finns en hel del dyrare som ff bara har mekanisk tändförställning.. Skulle gärna haft något med vakum..

här är tips rätt uppskattade ICQ/ab ett alternati är att köpa något billigt - å byta när det kommit in "nya pengar" (kanske samma med vippor?)

tack på förhand

/Peter