76

Svwerker skrev:

Såg i en annan tråd att dina toppar saknar försänkningen vid skruvarna för vipporna. kan de vara nertagna för att få rätt vipparmageometri? Hur ser din vipparmasgeometri ut?

jadu jag vet inte riktigt hur jag ska svara på den frågan. för jag har ingen aning. skule kunna ta kort på de så du ser hur de ser ut om det hjälper?

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

77

Här kommer bilder på ventilstället för cyl 1 och 2. hoppas bilderna säger er mer än vad de säger mig ICQ/ab

http://forumbilder.se/images/36620121042155949.jpg
http://forumbilder.se/images/50620121043472800.jpg
http://forumbilder.se/images/11620121044352267.jpg

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

78

Dom fjädrande axialbrickorna ska du ta bort och ersätta dom med solida brickor.Dom brukar spricka och bitarna följer sen med oljan runt i motorn och ställer till med otrevligheter.Du borde åxå ha andra vippaxlar med skruvade ändlåsningar som Svwerker redan varit inne på.

79

stickan skrev:

Dom fjädrande axialbrickorna ska du ta bort och ersätta dom med solida brickor.Dom brukar spricka och bitarna följer sen med oljan runt i motorn och ställer till med otrevligheter.Du borde åxå ha andra vippaxlar med skruvade ändlåsningar som Svwerker redan varit inne på.

även om man inte kör räser med den?

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

80

såhär ser de ut under ventilställ
http://forumbilder.se/images/2c620121104153edc.jpg

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

81

oboymannen skrev:
stickan skrev:

Dom fjädrande axialbrickorna ska du ta bort och ersätta dom med solida brickor.Dom brukar spricka och bitarna följer sen med oljan runt i motorn och ställer till med otrevligheter.Du borde åxå ha andra vippaxlar med skruvade ändlåsningar som Svwerker redan varit inne på.

även om man inte kör räser med den?

Om du har kraftigare fjädrar än std så ska du göra det.Kolla om alla fjäderbrickor finns kvar på plats.Om inte så har du ett axialspel där på flera mm som kan låta...

82

stickan skrev:
oboymannen skrev:
stickan skrev:

Dom fjädrande axialbrickorna ska du ta bort och ersätta dom med solida brickor.Dom brukar spricka och bitarna följer sen med oljan runt i motorn och ställer till med otrevligheter.Du borde åxå ha andra vippaxlar med skruvade ändlåsningar som Svwerker redan varit inne på.

även om man inte kör räser med den?

Om du har kraftigare fjädrar än std så ska du göra det.Kolla om alla fjäderbrickor finns kvar på plats.Om inte så har du ett axialspel där på flera mm som kan låta...

de är orginalfjädrarsom sitter i nu. jag bytte för de som satt inär jag köpte dem va så slappa. alla fjäderbrickor sitter kvar. hade isäte hela stället igår och rengjorde alla oljekanaler så det vet jag. ICQ/ab

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

83

Jag pratar om hårdare ventilfjädrar för att inget missförstånd ska uppstå!

84

stickan skrev:

Jag pratar om hårdare ventilfjädrar för att inget missförstånd ska uppstå!

jag förstår de. fjäderbrickorna är okså orginal ICQ/ab

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

85

Då förstår jag...Men det kan ju knappast vara originalfjädrar du bytte till om dom som satt på topparna var mjukare..Originalfjädrar är oerhört mycket mjukare än tex högvarvs eftermarknadsfjädrar.
Sen beror det åxå på inspänningen.Om du fräst sätena så behöver du schims under fjädrarna för att få rätt inspänningshöjd.

86

oboymannen skrev:
stickan skrev:

Dom fjädrande axialbrickorna ska du ta bort och ersätta dom med solida brickor.Dom brukar spricka och bitarna följer sen med oljan runt i motorn och ställer till med otrevligheter.Du borde åxå ha andra vippaxlar med skruvade ändlåsningar som Svwerker redan varit inne på.

även om man inte kör räser med den?

Hur vet vippstället om du kör race eller inte?  ICQ/ad

Hur mycket skiljde det i tryck vid monteringshöjd respektive fullt lyft? Vissa fjädrar har lågt tryck vid noll lyft men mycket mer vid fullt lyft.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

87

Svwerker skrev:
oboymannen skrev:
stickan skrev:

Dom fjädrande axialbrickorna ska du ta bort och ersätta dom med solida brickor.Dom brukar spricka och bitarna följer sen med oljan runt i motorn och ställer till med otrevligheter.Du borde åxå ha andra vippaxlar med skruvade ändlåsningar som Svwerker redan varit inne på.

även om man inte kör räser med den?

Hur vet vippstället om du kör race eller inte?  ICQ/ad

Hur mycket skiljde det i tryck vid monteringshöjd respektive fullt lyft? Vissa fjädrar har lågt tryck vid noll lyft men mycket mer vid fullt lyft.

Ingen aning. Jag har inte mätt någonting. Bytte bara topparna och monterade ihop de. Visste inte ens att man skulle mäta något och hur jag mäter Heller. Skiter i det nu o tar en sväng till micke så får han lyssna och peta lite :-)

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

88

Jag börjar fundera på om det är kolvringarna som är slitna och klickar. Vad tror experterna om den teorin?

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

89

I min gröna ungdom gjorde jag liknande "renoveringar" och hade ungefär samma resultat som din motor. Det går inte att trimma på en sliten bottendel, det har funnits ett flertal exempel på detta forum. Man höjer kompet ,tätar till ventilerna och vips så börjar dom slitna vevlagren att låta illa. När det gäller gamla motorer så finns det många sätt att kringgå vad man egentligen vet måste göras. senast idag tog jag isär en motor där man försökt trimma på ett uppslaget block. Den hade inte gått många mil men kamlagren var nere på kopparen och ramlagren såg ut att ha gått med dåligt oljetryck. Stakarna hade glapp i kolvbultstappen etc. The list goes on. På din motor syntes en definitiv vändkant som man inte kan hona bort. Brukar resultera i ringbrott som låter rätt illa och kompas av kolvslammer. Numera är det inte billigt att renovera vw-motorer om man inte har kunskapen och kan göra det själv. Jag tror att min generation har en fördel av att vi började mecka moppe vid nästan 15 års ålder och har väl aldrig egentligen slutat. Det är genom misstagen man lär sig så mitt råd är att riva ut motorn och slå isär den så kan du senare berätta för nästa sniktrimmare var oljudet beror på. För att sälla mig till gissningsklubben tror jag att du har mestadels kolvslammer som kommer när motorn blir varm. Lycka till.

90

Hans Landelius skrev:

I min gröna ungdom gjorde jag liknande "renoveringar" och hade ungefär samma resultat som din motor. Det går inte att trimma på en sliten bottendel, det har funnits ett flertal exempel på detta forum. Man höjer kompet ,tätar till ventilerna och vips så börjar dom slitna vevlagren att låta illa. När det gäller gamla motorer så finns det många sätt att kringgå vad man egentligen vet måste göras. senast idag tog jag isär en motor där man försökt trimma på ett uppslaget block. Den hade inte gått många mil men kamlagren var nere på kopparen och ramlagren såg ut att ha gått med dåligt oljetryck. Stakarna hade glapp i kolvbultstappen etc. The list goes on. På din motor syntes en definitiv vändkant som man inte kan hona bort. Brukar resultera i ringbrott som låter rätt illa och kompas av kolvslammer. Numera är det inte billigt att renovera vw-motorer om man inte har kunskapen och kan göra det själv. Jag tror att min generation har en fördel av att vi började mecka moppe vid nästan 15 års ålder och har väl aldrig egentligen slutat. Det är genom misstagen man lär sig så mitt råd är att riva ut motorn och slå isär den så kan du senare berätta för nästa sniktrimmare var oljudet beror på. För att sälla mig till gissningsklubben tror jag att du har mestadels kolvslammer som kommer när motorn blir varm. Lycka till.

Precis det där man önskar sig när säsongen snart ska börja ICQ/ac
borde inte axialspelet på veven avslöja slitna lager? Ett problem jag ser med att splitta blocket är att garaget kanske inte är tillräckligt ren miljö? Tråkigt om man lägger ner sin själ i att få en fin motor och att de blir skit av allt pga damm.  Hur gör du för att hålla allt damm och skit borta? Det är så jävla trist när man känner sig så stolt över att man lyckats plocka isär motorn och få den att fungera men inser att man suger på att bygga motor. Man vill ju vara expert direkt ICQ/ab

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

91

Har man inte råd skall man köpa dyrt.. då blir det billigt i längden. ICQ/ad . bättre att fixa nu.. än sen när solen skiner och ungarna vill till stranden i fin bilen.. e alltid surt med extra utgifter..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

92

Jag byggde en bussmotor när jag bodde i USA inne i ett snickeri. Det går att hålla rent om man lägger ut tidningar och täcker över delarna med gamla lakan. Du bör dock ha ett motorstativ så att du kan snurra på motorn när du bygger. Jag började med Jon Muir´s bok vw the complete guide to vw for the complete idiot or something. En enkel tvätt är en plastback med ett upphöjt galler i botten som släpper ner skiten till botten och så bra med lacknafta. för att få bort naftan tvättar du med Biltemas handtvätt och hett vatten. Skölj väl. Var noga med att lägga alla delar sorterade i plastpåsar så att du lätt kan hitta rätt mutter och skruv vid hopsättning. Angående vippstället finns det nog ingen mening med att bygga om det. Efter att ha rivit 90+ motorer har jag inte sett nått vippställ som har varit trasigt eller där brickor har saknats. Tyska ingengörer lämnar ingeting åt slumpen,vippställen har säkert testats under lång tid och under extrema förhållanden. Överhuvudtaget så är vw-s originaldelar helt överlägsna eftermarknadsdelar. Hur stora är forskningsavdelningarna på Scat,CB och Empi?

93

Jag funderar på att låta motorn vara som den är och hitta en annan motor som jag kan renovera från grunden. Vad tror ni om det?

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

94

Ja,varför inte.Motorn du har i kan gå i flera år med missljudet som finns,så det är bara att köra på. ICQ/ab

95

Finns din motors missljud här?

http://www.ratwell.com/mirror/Muir/Muir.html

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

96

Piraten skrev:

Höj bilen på knacksidan med hjälp av en rejäl kloss under hjulet, kör sedan motorn på tomgång utan ventilkåpa en stund (balja under för oljespill är bra).

Använd en träpinne och känn i tur och ordning på vipporna, och se om det tystnar eller ändras när Du trycker på dem..då har Du i alla fall lokaliserat platsen, sen kan Du om inte annat kolla den stötstången så den inte är lite böjd..
Du hade ju alustänger..är den lite böjd så snurrar det, men, den fjädrar och ändrar ventilspelet under gång!

Prövade att köra med öppna kåpor igår och som du beskriver så kommer det mer olja på 3 och 4 sidan ändrades på 1 och 2 sidan. På 1 och 2 sidan snurrar 3 av 4 stötstänger andra sidan glömde jag kolla om de snurrar. Tycker jag på vipporna så förändras inte ljudet.

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

97

luftgekühlt skrev:

Finns din motors missljud här?

http://www.ratwell.com/mirror/Muir/Muir.html

Fan va grymt ska kolla på det ikväll när jag sitter vid datorn och inte vid mobil :-)

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

98

oboymannen skrev:
luftgekühlt skrev:

Finns din motors missljud här?

http://www.ratwell.com/mirror/Muir/Muir.html

Fan va grymt ska kolla på det ikväll när jag sitter vid datorn och inte vid mobil :-)

det enda ljud som påminner är lösa ventiler ljudet men de är ju inställda så tja de kan ju vara om geometrin är åt skogen kanske.

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962

99

såhär låter min med ska de låta så?
http://www.youtube.com/watch?v=ZdXMFKvBr1Q

Hemmasmide is the shit!

1303 73-  http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=6962